Nekromanti Mutant Rymd och Mutant Chronicals

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Två frågor:

1) Hur funkade rymdstrider i Mutant Rymd? Jag är lite nyfiken på rymdstrider överlag då jag själv satt ihop ett.

2) Bygger filmen Mutant Chronicals på det svenska spelet?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Niklas73 said:
1) Hur funkade rymdstrider i Mutant Rymd? Jag är lite nyfiken på rymdstrider överlag då jag själv satt ihop ett.
Inte alls. Det fanns en färdighet som hette Flygfordon som sa att man kunde flyga t.o.m. rymdskepp. Det var allt.

Niklas73 said:
2) Bygger filmen Mutant Chronicals på det svenska spelet?
Ja, det är inom samma universum - men som med alla adaptioner skulle jag gissa att den tar sig friheter med fiktioner. En del av personerna i filmen är dock direkt från rollspelet.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
OK men översattes Mutant C till engelska och spelas i USA? Det är väl galet coolt för spelskaparna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Niklas73 said:
2) Bygger filmen Mutant Chronicals på det svenska spelet?
De har samma namn och ett par karaktärer gemensamt, och delar av tematiken. Officiellt bygger filmen på spelet, men egentligen är de inte så lika.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Niklas73 said:
OK men översattes Mutant C till engelska och spelas i USA? Det är väl galet coolt för spelskaparna?
En historia jag hört gör gällande att spelet skrevs av en svensk, på engelska, och sedan översattes till svenska.

MC's engelska utgåva är rätt OK; de flesta monsternamn är bättre i den svenska men språket flyter något bättre (och är som jag känner det aningen mindre fyllt av superlativ) i den engelska.

MC är tydligen fortfarande rätt stort i vissa delar av världen. Det var nån kamrat som åkte till ett spansktalande land (osäkert vilket), och där fanns bara två rollspel i butikerna: MC och D&D...
 

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Det är väl "based upon" vilket betyder väl allt ifrån att man har inspirerats,tolkat eller bara köpt loss ett varumärke.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Endyamon said:
Niklas73 said:
1) Hur funkade rymdstrider i Mutant Rymd? Jag är lite nyfiken på rymdstrider överlag då jag själv satt ihop ett.
Inte alls. Det fanns en färdighet som hette Flygfordon som sa att man kunde flyga t.o.m. rymdskepp. Det var allt.
Tja, rymdstrider saknade spelet stöd för, men biljakter och flygstrider kompletterades med regler i tilläggsboken för Capitol.

Jag har själv aldrig använt de sistnämnda, men i princip fungerade de så att de duellerande slog varsitt slag för färdigheten Flygstrid: vinnaren valde en av flera manövrar så som dyka, klättra, och... eh, några få till. Dessa gav en bonus eller ett avdrag för vinnare respektive förlorare på det följande attackslaget, alternativt det nästföljande Flygstridsslaget (ibland i kombination med annan manöver, exempelvis klättra + dyka). Sedan kunde man göra lite undanmanövrar för att undvika att träffas, men jag minns inte hur skadesystemet för skeppen såg ut. Sannolikt var de ganska enkla, för jag vill minnas att systemet rymdes på någon sida eller två.

På det hela taget, är det ett mycket abstrakt system utan några större valmöjligheter från de inblandades sida.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Yaaraer said:
Tja, rymdstrider saknade spelet stöd för, men biljakter och flygstrider kompletterades med regler i tilläggsboken för Capitol
Fast Capitol släpptes till Mutant Chronicles, inte Mutant Rymd som efterfrågades. :gremwink:
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Endyamon said:
Fast Capitol släpptes till Mutant Chronicles, inte Mutant Rymd som efterfrågades. :gremwink:
Åh, det har du ju helt rätt i! Läste visst lite för snabbt.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att RYMD hade ännu mindre med rymden att göra än Chronicles, trots sitt något insinuerande namn.
 
Top