God45 said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Ett annat exempel med varm och hjärtlig humor är WFRP, som jag också älskar högt.
Jag vet inte om jag skulle beskriva humorn i WFRP som varm och hjärtlig. Skämtet är att karaktärerna inte är hjältar utan ett gäng mordiska luffare som gudarna personligen hatar och de kommer alla dö täckta av avförning i ett dike någonstans av blodförluster och infektioner. Det är ett roligt skämt men det är inte särskilt hjärtligt
Mer Blackadder än Cosby show liksom

</div></div>
Det är ju en aside, men bara för att det är "grim and perilous" innebär det inte att det inte är hjärtligt.
Det brukar uppstå sann värme karaktärerna emellan, och i sin lera och misär finns ofta riktig vänskap och gemensamma umbäranden (när luffarna förväntas rädda världen...)
Att kravla genom avföringsdiken har inga speltekniska nackdelar, om det inte är skavenbajs, för då får man slå på mutationstabeller... och de är erkänt jävelhårda, så de brukar en snäll SL tona ner både en och två smulor...
Om du spelar luffarna som "mordiska" dvs att de är aktivt psykotiska a la "fantasy fucking vietnam" eller "Violence: The Roleplaying Game of Egregious and Repulsive Bloodshed"

är det ditt problem...*
*) nåja, det finns ju faktiskt moduler där cynism och svarthjärthet lyser igenom, och de anser jag också vara de sämsta, typ Doomstones 3
WFRP ska vara lite "life on the bright side" a la Life of Brian tycker jag...
Mer Blackadder än Apocalypse Now liksom