Mutant mutabilis est

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag anser inte att det räcker med gemensamma referenser för att klassicificera graden av gemensamhet som "mycket". Och vad har skribenterna med saken att göra?

Det är bra mycket mer än BRP-systemet som försvunnit i övergången mellan MUA och MÅ0. (Om det ändå bara hade varit ett nytt regelsystem som hade skiljt spelen åt!)

Settingen och känslan är väsentligt annorlunda. Spelen har helt olika temata. Inget folkhem eller den kärleksfulla parodin därav. (Ingen studenthumor!) Spelens respektive art direction är helt olika. Men viktigast är alltså det, skulle jag vilja påstå, närmast diametralt motsatta angreppsättet till äventyrskonstruktion.

Du får gärna gilla MÅ0, Oscar. Men påstå helst inte att MUA och MÅ0 har mycket gemensamt. Tvärtom har de två upplagorna mycket litet gemensamt, om du frågar mig. Faktum är att de är väsensskilda, i alltifrån kampanjvärld, hur du bygger en kampanj, vad som förväntas motivera respektive utmana hjältarna, art direction, regeluppsättning, tja allt. Lite strödda referenser är inte en ersättning.

Somliga av er tycker detta är bra. Själv sörjer jag förlusten av MUA, och hade personligen mycket hellre föredragit att Fria Ligan prövat sina vingar på i princip vilken annan svensk rollspelsproperty som helst.
Mycket av det du skriver stämmer ju - MÅ0 är ett helt annat spel än MUA, upplagt för en annan spelstil med annat fokus.

Det jag verkligen inte förstår är din slutkläm. "Förlusten" av MUA? Jag är själv inbiten MUA-fan. Mitt första rollspel var Mutant 1, och jag följde MUA från innan det släpptes och genom utgivningen - och bidrog lite på något hörn. Jag är också insnöad BRP-fan (och tycker fortfarande att den kritiken av MUAs regler varit omotiverat hård) och har vid vissa enstaka tillfällen ertappats med någon smakfull, väl avvägd ordvits... Kort och gott, jag tycker också MUA är grymt.

Men det är ju inte så att FL ändrade något med MUA när de gav ut MÅ0. Gamla Järnringen AB hade redan lagt ned och produktionen avslutats. MUA var färdigt. Diskussionen när FL först lanserade att de skulle ge ut ett nytt Mutant var snarare vilken niche det skulle fylla eftersom det redan fanns ett ganska närtida MUA. Svaret är precis det du listar ovan - det är ett helt annat spel med ett annat koncept. Det bygger på den tidens indievåg regelmässigt, zonfärd och utforskning kampanjmässigt och en återgång till "Mutant innan Pyri"/Reptilmännens klor som det fanns tydlig efterfrågan på.

Så vi har inte förlorat MUA. Vi har vunnit MÅ0. Jag har båda spelen i min bokhylla.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Dessutom blir jag ännu mer fundersam över att kalla det förlusten av M:UA, när vi både har Hindenburg som förenklat är mötet mellan M:Å0 och MUA och framförallt att Fria Ligan gjorde nytryck av M:UA när de köpte Järnringen.
Ja, precis. Var nära att skriva just detta: man har ju nu många fler möjligheter att spela i olika varianter av Pyri och med olika regelsystem och världarna har förenats igen!
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Men det är ju egentligen mycket enkelt vad (den svenska) kritiken mot Mutant År Noll handlade om: många hade velat se fler MUA-produkter med BRP-regler. Så blev det inte och då blev en del upprörda. Förmodligen finns det fortfarande, åtminstone i Sverige, en marknad för ett nytt BRP-Mutant i Pyrisamfundet. Internationellt sett är det nog en sämre affärsidé, men kanske gångbar om settingen inte är så hårt bunden till just Skandinavien.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Men det är ju egentligen mycket enkelt vad (den svenska) kritiken mot Mutant År Noll handlade om: många hade velat se fler MUA-produkter med BRP-regler. Så blev det inte och då blev en del upprörda. Förmodligen finns det fortfarande, åtminstone i Sverige, en marknad för ett nytt BRP-Mutant i Pyrisamfundet. Internationellt sett är det nog en sämre affärsidé, men kanske gångbar om settingen inte är så hårt bunden till just Skandinavien.
Det här att folk ville har BRP-regler till M0 minns jag som något som kom in senare. Möjligen redan under KS, men diskussionen om ett nytt Mutant startade ju mycket tidigare än så.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det som jag gillar med Mutant är att det varit lite varsomhelst under årens lopp. Det har varit postapokalyps med djur, studentikos humor, teknologi nära 1800-tal, cyberpunk, hexcrawl, rymddemoner, intriger i bunker etc. Tycker att det ”hör till” att man förnyar Mutant ibland.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det här att folk ville har BRP-regler till M0 minns jag som något som kom in senare. Möjligen redan under KS, men diskussionen om ett nytt Mutant startade ju mycket tidigare än så.
Ja, BRP-regler till År Noll kom först efter ett tag. Men BRP-vurmarna fanns där från början. Mitt intryck är att de var i majoritet bland MUA-fansen.

För er som eventuellt undrar: jag ogillar alltså inte BRP kategoriskt. Men som alla regelsystem har det brister. Det finns dessutom flera andra regelsystem som är minst lika bra och bra på helt andra sätt.

Jag tycker också att det är intressant hur regelsystemet påverkar både den skrivna texten och dynamiken kring spelbordet. Enkelt uttryckt: År Noll gav spelarna mer inflytande. Det tycker jag var ett steg framåt.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag har gillat alla versioner av Mutant, men det finns fortfarande en jag saknar.

Om man generaliserar lite finns det tre olika inriktningar på Mutant:

James Bond-Mutant
Rollpersonerna reser till främmande platser och försöker stoppa onda krigs- eller terrorplaner. (Järnringen, Den grå döden, Katastrofens väktare)

Kampanjbuskis-Mutant
Detaljerad värld med mycket humor och flera långa kampanjer. (Det mesta till Mutant: Undergångens Arvtagare, samt Mutant: Hindenburg).

Grisodlar-Mutant
Rollpersonerna har en fast bas och hanterar småskaliga problem i närområdet. (I reptilmännens klor och det mesta till Mutant: År Noll)

Vad som däremot inte riktigt finns ännu, förutom antytt i den allra första regelboken, är:

Mad Max-Mutant
Rollpersonerna är kringresande överlevande ganska snart efter katastrofen. Det finns ännu inga etablerade riken. Inga äventyr med färdig handling: rollpersonerna gör vad de behöver för att överleva i en hård värld.

Det spelet vill jag se någon gång i framtiden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag skulle vilja se Ad Astra, gärna med @Mekanurg som författare eller i alla fall medförfattare! Vi har ju haft Mutant i rymden förut, men om jag förstår det rätt så skulle Ad Astra bli mer rymdopera, och inte rymd-dystopi som Mutant Chronicles var (inget fel i det dock).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Grisodlar-Mutant
Rollpersonerna har en fast bas och hanterar småskaliga problem i närområdet. (I reptilmännens klor och det mesta till Mutant: År Noll)

Vad som däremot inte riktigt finns ännu, förutom antytt i den allra första regelboken, är:

Mad Max-Mutant
Rollpersonerna är kringresande överlevande ganska snart efter katastrofen. Det finns ännu inga etablerade riken. Inga äventyr med färdig handling: rollpersonerna gör vad de behöver för att överleva i en hård värld.
Det känns som att de här två i princip är samma upplägg, med den enda skillnaden att den ena är bofast, och den andra kringresande.

En inte oviktig skillnad. Jag hade gärna sett mycket Jeremiah i ett Mad Max-mutant, man reser runt till olika udda överlevarspillror. På många sätt är ju M0 redan detta - men man skulle skrota arken och köra mer likt Svärdets Sång
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Jag skulle vilja se Ad Astra, gärna med @Mekanurg som författare eller i alla fall medförfattare! Vi har ju haft Mutant i rymden förut, men om jag förstår det rätt så skulle Ad Astra bli mer rymdopera, och inte rymd-dystopi som Mutant Chronicles var (inget fel i det dock).
Tack för det berömmet. :cool::kaffe:
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Det känns som att de här två i princip är samma upplägg, med den enda skillnaden att den ena är bofast, och den andra kringresande.

En inte oviktig skillnad. Jag hade gärna sett mycket Jeremiah i ett Mad Max-mutant, man reser runt till olika udda överlevarspillror. På många sätt är ju M0 redan detta - men man skulle skrota arken och köra mer likt Svärdets Sång
För ett par år sedan föreslog jag till FL att jag skulle skriva en kampanjbok åt det hållet till deras Mutant, men de tackade artigt nej.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Men BRP-vurmarna fanns där från början. Mitt intryck är att de var i majoritet bland MUA-fansen.
Det låter troligt. Jag gissar att många som spelade MUA hade varit med på Äventyrsspels tid och var inkörda på BRP. Och många rollpelare lockas uppenbarligen inte av att variera regelsystem. Det är bara att titta på alla som använder 5E till allt från Sagan om Ringen till Dr. Who.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det känns som att de här två i princip är samma upplägg, med den enda skillnaden att den ena är bofast, och den andra kringresande.

En inte oviktig skillnad. Jag hade gärna sett mycket Jeremiah i ett Mad Max-mutant, man reser runt till olika udda överlevarspillror. På många sätt är ju M0 redan detta - men man skulle skrota arken och köra mer likt Svärdets Sång
Ja, exakt så.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Tillhör kategorin BRP-nörd, blev lätt besviken då M0 kom då regelsystemet inte var vad jag ville ha. Ser absolut massa bra i det, men personligen anser jag att det är alldeles för avskalat. Föredrar BRP till Mutant alla dagar i veckan.
Med det sagt, älskar all ny lore som kommit genom nya produkter. Tycker de olika varianterna knyter ihop loren väldigt bra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag gillar M0 mycket, däremot tycker jag inte det blev helt lyckat i Hindenburg eftersom det inte riktigt fångar den mer komplexa spelvärld som MUA-Pyri är (exemplifierat av möjligheten att köpa sig medlemskap i olika organisationer i RP-skapandet). Det är kanske inte en system-fråga i sig men skulle jag spela Gryningens beskyddare idag skulle jag använda MUAs regler.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag skulle vilja se Ad Astra, gärna med @Mekanurg som författare eller i alla fall medförfattare! Vi har ju haft Mutant i rymden förut, men om jag förstår det rätt så skulle Ad Astra bli mer rymdopera, och inte rymd-dystopi som Mutant Chronicles var (inget fel i det dock).
Ad Astra är väl fortfarande på gång från Fria Ligan även om det var ett tag sedan man hörde något om det nu. Jag förväntar mig nog snarast rymddystopi från det spelet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
En parameter som jag tänker kan spela in är hur man kommer i kontakt med Mutant År Noll. Om man främst (eller uteslutande) spelar BRP så måste Mutant År Noll blivit lite av en chock regelmässigt. Kommer man som mig från BRP, men via Ligans tidigare rollspel Svavelvinter och Version Noll, så kändes det snarast som ett spännande grepp på Mutant-världen där reglerna inte längre höll samma generellt höga detaljnivå, så länge det inte gällde något av spelets designmål (att varje kula och varje mål mat/vatten handlade om överlevnad).

Vad tyckte jag då om steget från BRP (DoD och WFRP) till Svavelvinter RPG? Från första början kändes det jättejobbigt att jag inte hade mina grundegenskaper på 3-18 (där Svavelvinters fyra har värden på 1-4) och att man inte längre räknar mynt utan det mer abstrakta rikedomsnivå. Men så lossnade det. Det här spelet handlar inte om sifferexercis och exakthet - det handlar om att ge verktyg för att bygga en spännande berättelse där främst det som är viktigt i spelvärlden får utrymme. När jag väl hade greppat det så var det svårt att inte vara lyrisk över varje setting som fick en genomtänkt "makeover".

Med det sagt så håller jag helt med om det Tomas skrev tidigare. Alla Fria Ligans spel följer inte den mallen utan har antingen aldrig varit enligt den mallen (t.ex. Symbaroum) eller vidareutvecklats åt andra håll.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ad Astra är väl fortfarande på gång från Fria Ligan även om det var ett tag sedan man hörde något om det nu. Jag förväntar mig nog snarast rymddystopi från det spelet.
Så är det säkert, jag har tyvärr inte jättebra på kommande Mutant-produkter.
 
Top