Mutant M/77

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Med diskussionen om djurmutanter, samt ett rykande färskt Mutant 2089-äventyr med goda vitsord i färskt minne, så har ju vägen framåt plötsligt blivit helt uppenbar; Det är ju fullkomligt självklart att det är Wilhelms Cyber M/77 som förtjänar att bli sprängfyllt av (djur)mutanter, i synnerhet då det i mångt mycket är kompatibelt med just gamla Mutant 2089.

Frågan är ju dock på vilket sätt det blir roligast att göra?
Är det KSR:igaste man kan göra att bara rycka mutationskapitlet från sagda gamla spel rakt av, och enbart justera om på de områden där M/77 skiljer sig rent regeltekniskt?
Eller förtjänar det en rejäl, moderniserad omarbetning, där man själv får handplocka och bygga sin mutant som man vill ha den? Kanske också då med ett mindre slumpmässigt defektsystem, så att den som snor ihop en djurmutant får mer logiska djurdefekter, snarare än typ… klumpfot? Hur skulle ni göra?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag vill ha ett nytt fett djur-mutant system inspirerat av det gamla men bättre! :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag har alltid velat ha mina djurmutanter närmare de faktiska djuren (dvs björnar ska vara stora, kaniner ska vara små...), med passande attribut snarare än "mutationer". Deras mutation borde (i min mening) vara att de är intelligenta, och har mer handliknande "händer" (även om exakt hur de "händerna" ser ut kan hanteras med en handviftning (hehe=)).

Muterade människor borde vara slumpmässiga och konstiga. Men muterade djur borde vara mer förutsägbara (i formen de tar).

Jag vet inte riktigt var den bilden kommer ifrån, men det är så jag alltid tänkt på djurmutanter i Mutant =)

Och jag tycker att det skulle passa ännu bättre för ett cybermutant.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag kan tyvärr inte reglerna till Cyber M/77, men generellt kan sägas att jag, i likhet med Rymdhamster, skulle gilla ett system där rollpersonens egenskaper går väl hand i hand med djuret som hen vill spela, gärna med egenskaper som man själv väljer/köper istället för slumpade mutationer och defekter. Minns en spelsession för hundra år sedan då jag ville göra en muterad räv med yrket fixare. En slug, smärt vältalig filur. Nämnda räv blev dock tack vare slumpens makt puckelryggig, illaluktande och hade en snabel...

I en annan tråd pratade vi ju om att muterade djur härstammade från att vara framodlade genom megaföretags genmanipulationer, men att vissa lyckats fly och sedan förökat sig och att avkomman ansågs tillhöra megaföretagen. Det skulle vara intressant om detta på något sätt återspeglades i reglerna, att ett muterat djur antingen aktivt ägdes av ett megaföretag och gjorde vad detta sade, eller var på aktiv flykt från ett företag, eller var barn åt ett djur som flytt från ett företag och därmed var att bertrakta som "papperslös". Kanske man kunde få olika egenskaper via detta?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
God45;n340298 said:
Jag vill ha ett nytt fett djur-mutant system inspirerat av det gamla men bättre! :D
Busenkelt! Knappt en olägenhet!
Jag funderar först och främst på om man behöver göra några ändringar i hur djurmutanter slår fram sina grundegenskaper, men latmasken inom mig resonerar som så att det nog inte behövs, bara man vräker på med tillräckligt spektakulära mutationer och defekter.
Därefter tror jag på, att i originalets anda, låta djurmutantspelaren själv välja ut X antal mutationer och defekter som är öronmärkt djuriska för att själv konstruera sin tvåbenade pälskling, och således på den vägen pussla ihop huruvida mutanten har svans och klor, är värdelös på att gå på fast mark, är en jäkel på att gräva tunnlar eller helt enkelt bara är förbaskat stor, stark och hårig. Det kräver kanske å andra sidan att spelarna inte är nitiska powergamers som vill min-maxa allt, men det är smällar man får ta. Alternativet är kanske att spika ihop en lista som säger att hönsmutanter har de här mutationerna, men de har banne mig de här specifika defekterna också.
Jag tänker mig vidare att alla djurmutanter per definition har en motsvarighet till den mentala defekten Konflikt, som ju skickar in mutanten i totalt fight-or-flight-mode i tid och otid, vilket känns som en generellt typisk djurgrej.

Ska man däremot spela människomutant så är det 100% slump som gäller. Med den utökade listan av groteska utseenden från Sinkadus. För det är fan guld.

Franz;n340307 said:
I en annan tråd pratade vi ju om att muterade djur härstammade från att vara framodlade genom megaföretags genmanipulationer, men att vissa lyckats fly och sedan förökat sig och att avkomman ansågs tillhöra megaföretagen. Det skulle vara intressant om detta på något sätt återspeglades i reglerna, att ett muterat djur antingen aktivt ägdes av ett megaföretag och gjorde vad detta sade, eller var på aktiv flykt från ett företag, eller var barn åt ett djur som flytt från ett företag och därmed var att bertrakta som "papperslös". Kanske man kunde få olika egenskaper via detta?
För min del känns det mer som setting än som regler, men det är kanske för att jag inte vill spika fast allt för mycket på det befintliga systemet. Däremot kan det ju vara föremål för ett kampanjsystem för Megastadskräl och corporate runs som ligger och gnager i bakhuvudet. Jag fick lite feeling efter att ha läst om stealth mode i Alien-rollspelet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Doktor Laser;n340308 said:
Därefter tror jag på, att i originalets anda, låta djurmutantspelaren själv välja ut X antal mutationer och defekter som är öronmärkt djuriska för att själv konstruera sin tvåbenade pälskling, och således på den vägen pussla ihop huruvida mutanten har svans och klor, är värdelös på att gå på fast mark, är en jäkel på att gräva tunnlar eller helt enkelt bara är förbaskat stor, stark och hårig. Det kräver kanske å andra sidan att spelarna inte är nitiska powergamers som vill min-maxa allt, men det är smällar man får ta. Alternativet är kanske att spika ihop en lista som säger att hönsmutanter har de här mutationerna, men de har banne mig de här specifika defekterna också.
Jag tänker mig vidare att alla djurmutanter per definition har en motsvarighet till den mentala defekten Konflikt, som ju skickar in mutanten i totalt fight-or-flight-mode i tid och otid, vilket känns som en generellt typisk djurgrej.
Nu är regelskapande verkligen inte min starka sida bör sägas, men en idé skulle ju vara att kategorisera mutationerna efter egenskaper, låta rollpersonen välja egenskaper och att de mer kosmetiska förändringarna som hör till egenskapen väljs själv. Exempel:

Egenskaper: Vighet, Strid, Luftburen, Vattenburen, Tålig, Skygg


Vighet

Bakvända ben: Gör att mutanten kan springa snabbare och hoppa högre

Svans: Gör att mutanten kan hålla balansen bättre

Klor: Gör att mutanten kan klättra bättre


Strid

Klor: Ger mer skada när mutanten slår fiender

Tänder: Mutanten kan bita fiender

Svans: Mutanter kan slå fiender med svansen


Luftburen

Vingar: Mutanten har vingar liknande en fågel eller fladdermus som denna kan flyga med

Hudveck: Mutanten kan glidflyga likt en flygande ekorre


Vattenburen

Gälar: Mutanten kan andas under vatten

Simhud: Mutanten har himhud mellan fingrar och tår och kan simma snabbt

Fjäll: Mutanten kan befinna sig i väldigt kalla och varma tempraturer under vatten


Tålig

Exoskelett: Mutanten tar ovanligt mycket stryk

Skal: Mutanten har ett sköldpaddsskal denne kan gömma sig i


Smygare

Trampdynor: Mutanten har tassar med trampdynor och smyger ovanligt tyst

Mörkersyn: Mutanten ser ovanligt bra i mörker

Kameleont: Mutantens hud anpassar sig till omgivningen

Stora öron: Mutanten hör ovanligt bra
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag jobbade lite på mina husregler till Mutant 2089 härom veckan och blev inspirerad till att stuva lite i reglerna för muterade djur. Har både skrivit lite som kan hjälpa med inspiration om hur man kan spela ett muterat djur på ett spännande sätt samt alternativa regler till mutationer för muterade djur. Vill understryka att jag lånat infon om bakgrunden till muterade djur av Leons utmärkta beskrivning i en annan tråd. Om Leon inte vill att jag lägger upp denna text kommer jag omedelbums att ta bort den. Vissa av mutationerna (som jag döpt om till Egenskaper) är hämtade dels från regelboken i Mutant 2089 och dels från reglerna i Mutant: Undergångens Arvtagare. Jag har tagit bort beskrivningen av dessa och hänvisar till regelböckerna så att jag inte gör mig skyldig till plagiat. Jag hade svårt att komma på negativa egenskaper, så de är ganska få. Om ni kommer på några fler sådana, eller positiva egenskaper också för den delen, mottager jag gärna förslag! Om ni tycker att reglerna är bra vill säga :)

Bakgrund
Till skillnad från de muterade människorna, vilkas uppkomst är en konsekvens av strålning från de förbjudna zonerna, så är de muterade djuren genetiskt framtagna av ett antal megaföretag. Deras mål med att experimentera fram hybrider mellan djur och människor handlade om viljan att avla fram lydig och effektiv arbetskraft. Människo-DNA korsades med DNA från de djur som besatt de rätta egenskaperna för att utföra specifika arbetsuppgifter. För arbetsuppgifter som kräver rå styrka och stryktålighet kunde exempelvis DNA från noshörningar och björnar användas, för uppgifter som kräver stor rörelsefrihet och snabbhet användes DNA från olika kattdjur, exempelvis lejon, panter och gepard. Då megaföretagen själva konstruerat dessa djurmutanter, anser de sig ha laglig äganderätt till dem: Deras DNA-kod är patenterad av det företag som skapat dem och de saknar grundläggande mänskliga rättigheter.

Dock visade sig många muterade djur ha en större fri vilja och individuell tankeförmåga än vad megaföretagen räknat med. Detta ledde till att många av dem flydde från sina så kallade ägare. En del av dem sökte sig ut i skymningszonen där de levde i nomadstammar, medan andra beblandade sig i de gigantiska städerna hos underklassen och människornas led.

I den mån som megaföretagen fortfarande skapar muterade djur gör de dessa sterila för att på så sätt få större kontroll över dem, men de muterade djur som från början flydde sin fångenskap hade förmågan att få barn och av den anledningen har de muterade djuren levt vidare i generationer. Avkomman till de muterade djur som flytt har liknande DNA-kod som sina föräldrar, och därmed anser sig megaföretagen ha äganderätt även till de barn till djurmutanter som flytt. Att ange en djurmutant till ett megaföretag ger en ansenlig summa pengar i belöning och förföljelsen av dessa är därmed stor.

Motiv
Det finns många olika motiv och mål som en spelare kan ge sin rollperson om denne är ett muterat djur. Här nedan presenteras tre stycken motiv vilka kan inspirera till intressant spelande och spännande kampanjer.

På flykt
Djurmutanten har nyligen flytt från det megaföretaget som anser sig äga denne. Flykten kan antingen bero på att mutanten inte med gott samvete kan utföra de uppgifter som megaföretaget beordrat honom, eller att denne längtar efter ett fritt liv utan slaveri åt de som anser sig äga dennes liv. I och med att flykten skett nyligen pågår ett intensivt sökande efter mutanten. Utsända agenter från företaget arbetar intensivt för att återta vad de anser sig äga.

Arvsbrottsling
Det muterade djuret är avkomma åt en flykting som lämnat det företag som skapade hen. Detta innebär att mutanten tekniskt sett anses ägas av ett megaföretag, och skulle detta företag upptäcka djurmutanten skulle denne med eller mot sin vilja transporteras tillbaka till företaget. Det är dock ingen som aktivt letar efter djurmutanten så håller denne bara huvudet kallt är chansen för upptäckt inte särskilt stor. Icke desto mindre lever mutanten i ständig rädsla för att det liv denne nu lever ska ta slut.

På uppdrag
Djurmutanten arbetar för ett företag och har inga direkta planer på att sluta göra detta. Kanske trivs mutanten mot sitt bättre vetande med att vara ägodel åt sin uppdragsgivare, eller så anser denne att nackdelarna med ett liv på flykt inte uppvägs av fördelarna med att vara fri att bestämma över sitt eget liv. I detta fall kanske det muterade djuret är utsänd på att hemligt uppdrag å företagets vägnar, vilket kan, eller inte kan, stå i kollision med det uppdrag som denne och de andra rollpersonerna åtar sig att utföra.

Egenskaper
I tidigare regler till Mutant erhåller de muterade djuren, liksom de muterade människorna, slumpade fysiska mutationer. I de regler om här presenteras erhåller djurmutanten istället egenskaper som stämmer överens med det djur som spelaren valt. Dessa egenskaper ger det muterade djuret vissa fysiska fördelar gentemot vanliga människor. Spelaren får välja två gratis egenskaper åt djurmutanten. Vill spelaren ha fler fördelar kan dessa köpas för 5 BP per egenskap. Även om spelaren inte köper en egenskap åt sin rollperson kan denne fortfarande ha yttre attribut som stämmer överens med egenskapen, men den kan inte användas. Ett muterat lejon kan exempelvis ha päls och svans även om spelaren inte köper dessa egenskaper, men pälsen ger ingen värme och svansen hjälper inte rollpersonen att hålla balansen. Egenskaperna i således i dessa fall rent kosmetiska.

Avstå mat/vatten
Mutanten behöver inte äta lika regelbundet som icke muterade människor, utan kan avstå från mat och vatten i upp till tre dygn utan att detta påverkar deras fysik nämnvärt.

Bakvända ben
Mutantens ben är bakvända, liknande bakbenen hos exempelvis katter och hundar. Detta gör att mutantens rörlighet är mycket god och mutanten får således +20 när denne använder färdigheten Rörliga Manövrar.

Exoskelett
Mutantens skelett omsluter kroppen istället för att sitta på insidan. Detta gör mutanten väldigt stryktålig och denne har därför 5 i naturligt abs.

Huggtänder
Se grundregler i Mutant 2089

Fjäll
Mutantens hud pryds av fiskliknande fjäll. Mutanten kan tåla upp till -25 grader så länge denne befinner sig i vatten.

Förhöjt luktsinne
Mutanten har ett mycket gott luktsinne och kan med ett lyckat slag på iakttagelseförmåga lokalisera personer och saker som har befunnit sig på en plats med inte är där längre (upp till tre timmar). Mutanten får även +25 på färdigheterna Iakttagelseförmåga och Spåra när denne ska finna saker som luktar.

Gift
Se grundregler i Mutant: Undergångens Arvtagare

Glidvingar
Mutanten har mellan handlederna, längs sidan av kroppen, till fötterna hudveck vilka (likt en flygande ekorrre) lämpar sig utmärkt för glidflygning. Mutanten kan flyga sin förflyttning x 5.

Gnagare
Se grundregler i Mutant: Undergångens Arvtagare

God hörsel
Mutanten har mycket god hörsel. När denne ska iaktta som omgivning genom att lyssna efter ljud för hen +25 på färdigheten Iakttagelseförmåga.

Grävare
Se grundregler i Mutant: Undergångens Arvtagare

Gälar
Mutanten har gälar längs med halsen vilket gör att denne kan andas obehindrat under vattnet.

Horn eller betar
Se grundregler i Mutant 2089

Kamouflage
Se grundregler i Mutant 2089

Klor
Se grundregler i Mutant 2089

Klättrare
Mutanten har en mycket smidig kropp vilken lämpar sig utmärkt för klättring. När mutanten klättrar (kräver ett lyckat slag på färdigheten Rörliga Manövrar) får denne +45% i chans att lyckas.

Lång tunga
Mutantens tunga är mycket lång och elastisk. Den kan bli tre meter som längst. Tungan är även klibbig och mutanten kan därmed med tungans hjälp dra till sig föremål som väger max 3 kilo med ett lyckat slag på färdigheten Rörliga Manövrar.

Nattsyn
Mutantens syn är så pass välutvecklad att denne kan se lika bra i nattljus som i dagsljus.

Päls
Kroppen täcks av en tunn pälsbeklädnad. Denna skyddar mot kyla och vind såtillvida att mutanten kan vistas utan kläder nollgradig kyla utan att reagera. Pälsen har även ett mönster som ger mutanten, om denne befinner sig i en omgivning som motsvarar mönstret och inte har kläder, får +15 på färdigheten Gömma Sig.

Simhud
Mutanten har simhud mellan fingrar och tår. När denne ska simma ges +60 på färdighetsslaget.

Skendöd
Mutanten kan stänga ner alla sina livsfunktioner, såsom hjärta, blodomlopp m.m. i 1T4 minuter. Mutanten verkar då helt livlös. För att lyckas med detta måste mutanten komma under sin MST med en T20

Skräpmage
Mutantens matsmältning kan bryta ner det mesta som kan tuggas och ätas och tillgodogöra sig näring från detta. Den måste dock spendera åtskilliga timmar (STO/4) varje dag på att äta då det är energifattig kost. Å andra sidan är världen att betrakta som ett enda stort smörgårdsbord.

Smygare
Mutanten har mjuka trampdynor under fötterna vilket gör att den har lätt att röra sig helt ljudlöst. Mutanten får +50 i chans på färdigheten Rörliga Manövrar om den försöker smyga.

Svans
Se grundregler i Mutant 2089

Tjock päls
Kroppen täcks av en tjock pälsbeklädnad som skyddar mot kyla och vind uppemot -25 grader. Pälsen har även ett mönster som ger mutanten, om denne befinner sig i en omgivning som motsvarar mönstret och inte har kläder, får +10 på färdigheten Gömma Sig.

Vidgat synfält
Se grundregler i Mutant: Undergångens Arvtagare

Vingar
Se grundregler i Mutant 2089

Negativa egenskaper
Förutom de egenskaperna ovan som mutanten kan få, vilka får ses som positiva, kan denne även fått en del negativa egenskaper. Dessa egenskaper är frivilliga. Varför ska spelaren då välja negativa egenskaper åt sin rollperson? Fördelen är att för varje egenskap spelaren väljer får denne välja en till positiv egenskap utan att behöva betala i BP. De negativa egenskaperna som finns presenteras här nedan. Om spelaren och spelledaren kommer på någon egen negativ egenskap som skulle passa spelarens rollperson får de naturligtvis gemensamt hitta på en sådan själv.

Djurfrände
Det muterade djuret känner sig alienerad gentemot icke muterade människor och står emotionellt närmare det djur det härstammar ifrån. Detta gör att mutanten har svårt att söka kontakt med icke muterade människor och läsa av deras känslor.

Djurlyte
Mutanten har ärvt ett lyte från det djur denne härstammar ifrån. Detta lyte genomsyrar mutantens personlighet. Exempel på ett sådant lyte skulle kunna vara att en muterad hund är glad i att gnaga på ben eller har en drift att urinera på offentliga platser, en muterad katt gnider sig mot personer de tycker om, en muterad haj blir obeskrivligt hungrig när denne känner lukten av blod o.s.v.

Konflikt
Om mutanten misslyckas med ett färdighetsslag måste denne lyckas med att slå under sin MST med 1T20. Om slaget misslyckas hamnar mutanten i en mental konflikt där det djuriska sinnet tar över det mänskliga sinnet. Mutanten börjar då helt och fullt att bete sig som det djur mutanten härstammar ifrån.

Vrede
Om mutanten i en strid förlorar mer än hälften av sin totala KP måste denna lyckas med att slå under sin MST med 1T20. Om detta slag misslyckas hamnar mutanten i en djurisk vrede och anfaller personerna som befinner sig närmast denne, även om det skulle vara kamrater. Vreden varar i 1T6 SR.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Franz;n341142 said:
Bakvända ben
Mutantens ben är bakvända, liknande bakbenen hos exempelvis katter och hundar. Detta gör att mutantens rörlighet är mycket god och mutanten får således +20 när denne använder färdigheten Rörliga Manövrar.
Bakbenen hos fyrbenta djur är inte alls bakvända. Det som ser ut som ett bakvänt knä är det som är vår häl. Djuren går på tårna (eller tån om det är en modern häst som har evolverat bort de andra). Deras helt vanliga (framåtvända) knä återfinns normalt precis under magen. Det syns tydligare på ett skelett.

Om man nu ska blanda in verklig biologi när det handlar om talande, tvåbenta djur med kläder och laserpistoler. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Gurgeh;n341146 said:
Bakbenen hos fyrbenta djur är inte alls bakvända. Det som ser ut som ett bakvänt knä är det som är vår häl. Djuren går på tårna (eller tån om det är en modern häst som har evolverat bort de andra). Deras helt vanliga (framåtvända) knä återfinns normalt precis under magen. Det syns tydligare på ett skelett.

Om man nu ska blanda in verklig biologi när det handlar om talande, tvåbenta djur med kläder och laserpistoler. :)
Nä, egentligen visste jag det, men jag hade svårt att beskriva det på ett annat sätt. Jag mottager gärna förslag på bättre beskrivningar. Men rubriken "Går på tårna" med beskrivningen "Mutantens häl ser ut som ett bakvänt knä. Dess vanliga knä är framåtvänt precis som vårt, men finns längre upp under magen. Mutanten går således på tårna, eller tån om det rör sig om ett muterat hästdjur, men det uppfattas inte på det sättet av åskådaren, utan liknar mer ett bakvänt knä" tycker jag låter lite omständligt, även om det precis om du säger är helt korrekt :) Om detta var den största invändningen tolkar jag dock det som något positivt :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Franz;n341142 said:
Jag jobbade lite på mina husregler till Mutant 2089 härom veckan och blev inspirerad till att stuva lite i reglerna för muterade djur. Har både skrivit lite som kan hjälpa med inspiration om hur man kan spela ett muterat djur på ett spännande sätt samt alternativa regler till mutationer för muterade djur. Vill understryka att jag lånat infon om bakgrunden till muterade djur av Leons utmärkta beskrivning i en annan tråd. Om Leon inte vill att jag lägger upp denna text kommer jag omedelbums att ta bort den. Vissa av mutationerna (som jag döpt om till Egenskaper) är hämtade dels från regelboken i Mutant 2089 och dels från reglerna i Mutant: Undergångens Arvtagare. Jag har tagit bort beskrivningen av dessa och hänvisar till regelböckerna så att jag inte gör mig skyldig till plagiat. Jag hade svårt att komma på negativa egenskaper, så de är ganska få. Om ni kommer på några fler sådana, eller positiva egenskaper också för den delen, mottager jag gärna förslag! Om ni tycker att reglerna är bra vill säga :)
Så jäkla coolt! Använd på, såklart! Bara glad om mina idéer är till någon nytta.

Älskar dina grittiga djurmutanter. Ger verkligen upplägget en härlig särprägel.

Vad gäller de gendesignade djurmutanterna undrar jag om det inte vore logiskare om de är skapade för specifika uppgifter, med eller mindre framgång, snarare än att de är billig arbetskraft. Kan tänka mig att gendesign är ganska dyrt, och värdet av ett människoliv brukar ju inte vara så högt i en cyberpunksetting. Så man kanske snarare vill ha gorillor och björnar som muskler, apor som ingenjörer och astronauter, hundar (med sitt luktsinne) som vakter etc. Bara en tanke.

Sedan får jag erkänna att jag är ganska förtjust i just mutationer (hellre än mer djurtrogna egenskaper) hos djur. En hund med vingar, en katt med silverskinn. Tycker det är coolt och passande för Mutant 2089. Din förklaring till varför vissa djur inte har alla de egenskaper man kunde förväntat sig tycker jag passar bra. Tycker gott man kan lämna det fritt till spelarna att designa sin djurmutant så gonzo eller naturnära de vill.

Riktigt coolt blir det förstås när man ger dem cybernetik. Tapir med wolverineklor som sagt ;)

Men, framförallt - grymt coolt! Posta mer!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Leon;n341158 said:
Så jäkla coolt! Använd på, såklart! Bara glad om mina idéer är till någon nytta.

Älskar dina grittiga djurmutanter. Ger verkligen upplägget en härlig särprägel.

Vad gäller de gendesignade djurmutanterna undrar jag om det inte vore logiskare om de är skapade för specifika uppgifter, med eller mindre framgång, snarare än att de är billig arbetskraft. Kan tänka mig att gendesign är ganska dyrt, och värdet av ett människoliv brukar ju inte vara så högt i en cyberpunksetting. Så man kanske snarare vill ha gorillor och björnar som muskler, apor som ingenjörer och astronauter, hundar (med sitt luktsinne) som vakter etc. Bara en tanke.

Sedan får jag erkänna att jag är ganska förtjust i just mutationer (hellre än mer djurtrogna egenskaper) hos djur. En hund med vingar, en katt med silverskinn. Tycker det är coolt och passande för Mutant 2089. Din förklaring till varför vissa djur inte har alla de egenskaper man kunde förväntat sig tycker jag passar bra. Tycker gott man kan lämna det fritt till spelarna att designa sin djurmutant så gonzo eller naturnära de vill.

Riktigt coolt blir det förstås när man ger dem cybernetik. Tapir med wolverineklor som sagt ;)

Men, framförallt - grymt coolt! Posta mer!
Vad roligt att du gillar husreglerna och att du ger tummen upp för användandet av din beskrivning!!!

Jag har med en passage om att djurmutanter används just för att utföra specifika uppgifter: "Människo-DNA korsades med DNA från de djur som besatt de rätta egenskaperna för att utföra specifika arbetsuppgifter. För arbetsuppgifter som kräver rå styrka och stryktålighet kunde exempelvis DNA från noshörningar och björnar användas, för uppgifter som kräver stor rörelsefrihet och snabbhet användes DNA från olika kattdjur, exempelvis lejon, panter och gepard." Men det kanske är lite otydligt formulerat.

Anågende katter med silverskinn, hundar med vingar etc. så håller jag med om att det är ett coolt koncept! De kanske kan få ett eget stycke också, "Djurhybrider" skulle kunna vara ett namn på dem. Istället för att få en två egenskaper gratis kan de få slå tre slag på tabellen för fysiska mutationer?

Har en hel del annat material till mutant utöver djurmutanter: Robotar, nya yrken, regler för hacking, listor med ny cybernetik och robotteknik. Men jag kanske kapar tråden om jag skriver om det här? Borde man lägga upp det i "Rollspelsmakande" istället under rubriken Mutant 2089 - Husregler?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Franz;n341161 said:
Jag har med en passage om att djurmutanter används just för att utföra specifika uppgifter: "Människo-DNA korsades med DNA från de djur som besatt de rätta egenskaperna för att utföra specifika arbetsuppgifter. För arbetsuppgifter som kräver rå styrka och stryktålighet kunde exempelvis DNA från noshörningar och björnar användas, för uppgifter som kräver stor rörelsefrihet och snabbhet användes DNA från olika kattdjur, exempelvis lejon, panter och gepard." Men det kanske är lite otydligt formulerat.


Sorry, jag läste för snabbt! Där du skrev "lydig och effektiv arbetskraft" läste jag "billig och effektiv arbetskraft". Helt med på noterna nu!

Franz;n341161 said:
Anågende katter med silverskinn, hundar med vingar etc. så håller jag med om att det är ett coolt koncept! De kanske kan få ett eget stycke också, "Djurhybrider" skulle kunna vara ett namn på dem. Istället för att få en två egenskaper gratis kan de få slå tre slag på tabellen för fysiska mutationer?


Det är ju inte lika hardcore, men det går ju att låta RP välja mutationerna precis som för egenskaper. Så behöver man inte göra skillnad.

Franz;n341161 said:
Har en hel del annat material till mutant utöver djurmutanter: Robotar, nya yrken, regler för hacking, listor med ny cybernetik och robotteknik. Men jag kanske kapar tråden om jag skriver om det här? Borde man lägga upp det i "Rollspelsmakande" istället under rubriken Mutant 2089 - Husregler?
Låter som en strålande ide!
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Nu har det här legat tillfälligt på is för min del till förmån för andra projekt, men jag gillar det jag ser så här långt! Sett till hur pass kompatibelt Mutant är med Cyber M/77 så tycks ju det mesta gå att stjäla rakt av. Vilket jag säkerligen skamlöst kommer att göra... Eftersom man inte riktigt bygger sin rollperson med BP på samma sätt i det systemet så tror jag att jag ska lägga krut på att vräka in fler negativa egenskaper, och köra en klassisk "för varje X antal positiva mutationer måste du välja/slumpa fram Y antal negativa mutationer", men det är ju en enkel sak.

Och apropå nya yrken, hacking och allt det där; ös på! Mer! MER! Eller ja, det är möjligt att det passar bättre i en ny tråd, fast M/77 är ju som sagt rätt anpassningspart till Mutant-prylar, men oavsett vilket så vill jag läsa det! :D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Doktor Laser;n341189 said:
Nu har det här legat tillfälligt på is för min del till förmån för andra projekt, men jag gillar det jag ser så här långt! Sett till hur pass kompatibelt Mutant är med Cyber M/77 så tycks ju det mesta gå att stjäla rakt av. Vilket jag säkerligen skamlöst kommer att göra... Eftersom man inte riktigt bygger sin rollperson med BP på samma sätt i det systemet så tror jag att jag ska lägga krut på att vräka in fler negativa egenskaper, och köra en klassisk "för varje X antal positiva mutationer måste du välja/slumpa fram Y antal negativa mutationer", men det är ju en enkel sak.

Och apropå nya yrken, hacking och allt det där; ös på! Mer! MER! Eller ja, det är möjligt att det passar bättre i en ny tråd, fast M/77 är ju som sagt rätt anpassningspart till Mutant-prylar, men oavsett vilket så vill jag läsa det! :D
Kul att du det! Jag lade just upp alla husregler till Mutant 2089 som jag gjort i en egen tråd i Rollspelsmakande, så ta gärna en titt där :)
 
Top