Mutant Hindenburg

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Jag ska spelleda Mutant Hindenburg över Discord. Detta är det första År noll-spel jag kör. Det samma gäller för de flesta av spelarna. Vi kommer att använda Sebedius tärningsbot. Har ni några tips generellt för Mutant Hindenburg eller när det gäller att köra det digitalt?

Och frågor:

1. För spelarna skulle jag vilja ha en kort översikt (ca 3 A4) över spelvärlden och summering och referens över reglerna. Detta tycker jag bidrar till att göra en riktigt bra spelprodukt. Finns det något sådant för Hindenburg?

2. Den tryckta boken (som jag inte har tillgång till) har en detaljerad karta över Hindenburg på insidan av pärmen både längst fram och längst bak. Denna karta finns inte med i mitt köp från Drivethrurpg. Hur har andra löst detta? Jag väntar på svar från Fria Ligan angående detta och hoppas att de kan bistå.

3. Från sidan 112: “Robotar behöver varken mat, vatten eller sömn, och kan därmed aldrig bli Utsvultna, Uttorkade, eller Sömnlösa.” Robotarna bör ha något energiintag. Några förslag?

4. Var hittar jag beskrivning och gärna bilder på etterdoggar? Eller om någon har en kort beskrivning åt mig?

5. Från sidan 200: “Brev med heliograf 5 Kr”. Vad är heliograf?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
3. Från sidan 112: “Robotar behöver varken mat, vatten eller sömn, och kan därmed aldrig bli Utsvultna, Uttorkade, eller Sömnlösa.” Robotarna bör ha något energiintag. Några förslag?

4. Var hittar jag beskrivning och gärna bilder på etterdoggar? Eller om någon har en kort beskrivning åt mig?

5. Från sidan 200: “Brev med heliograf 5 Kr”. Vad är heliograf?
3. En robot laddas nog av solljus, men jag hittar ingen referens till det i Mutant Hindenburg nu när jag letar snabbt.

4. Etterdogg är nog det som kallades ödlehund i tidiga versioner av Mutant (och Etterbest i Mutant år noll), och således borde det vara djuret som är spänt framför vagnen på bilden på sid 139 i Mutant Hindenburg.

5. En heliograf används för att sända meddelanden. Det är en spegel på en ställning, som sätts upp så att någon flera kilometer bort kan se den. Sedan skickar man morse-signaler genom att blockera reflektionen från spegeln, eller vinkla den. I Mutant-världen finns det ett system med Heliograf-stationer som kan skicka meddelanden mellan städer.
Heliograf – Wikipedia
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Involvera RP i miljön Hindenburg. De känner folk i stan (vänner och ovänner), bor på en adress i stan (kanske bara ett hotell om de kommer från annan plats) och har band till någon eller några grupperingar (kanske något gäng, en polispatrull, Peckwickklubben eller Järnringen). Jag hade också lagt in någon eller några dramatiska händelser som varje RP har varit med om i just Hindenburg. Som en del av deras bakgrund. Allt detta är alltså för session noll, innan ni börjar spela.

Det är möjligt att du redan har tänkt på detta, men jag tror ändå att det är användbart. Något som ofta spelar stor roll i Mutant är olika grupperingar (och deras konspirationer). Det är en bärande del av settingen, även om det inte tydligt sägs rakt ut. Jag tycker att reglerna för att driva ett eget företag (förmodligen i kvarteret Hydran, som ju finns med som sandbox i regelboken) är ett bra upplägg. Men det kan nog vara värt att som SL i förväg fundera över vilka grupperingar som vore kul att använda. Den som driver ett företag i Hindenburg bör, förr eller senare, få med andra grupperingar att göra. De lägger sig i, utmanar, hotar, erbjuder eller föreslår samarbete. Förmodligen blir RP:s affärsrörelse en bricka i ett större spel, som även involverar andra aktörer. Jag hade förberett åtminstone en del av detta i förväg (efter session noll, före session ett).

Utöver detta hade jag, i samråd med spelarna, funderat ett varv över affärsrörelsen, om nu det blir utgångspunkten. Vad blir roligast i spel? Vilken sorts affärsrörelse? Slakteri, hotell, boxningsklubb, lumphandel eller något annat? Möjligen kan man ha en annan utgångspunkt och låta RP göra något annat, som dock regelmässigt kan fungera på ungefär samma sätt. RP skulle exempelvis kunna vara poliser i en lokal patrull, hantlangare åt Peckwickklubben, agenter från Järnringen eller underhuggare i ett brottssyndikat. Jag tänker mig att det i spel kan funka ungefär som en affärsrörelse - det finns konkurrenter, opålitliga medarbetare, praktiska problem, någon som ber om tjänster, en fastighet som behöver skötas etc. Mycket av detta går förstås också att förbereda innan spel. Även här kan du använda dig av spelvärldens olika grupperingar, men också av personerna i kvarteret Hydran. Oavsett vad spelarna pysslar med lär de behöva interagera med andra i Hindenburg.

Mutant-världen är förstås mycket större än bara staden Hindenburg. Men för enkelhetens skull hade jag kört med bara stan som startsetting eftersom det är vad grundreglerna erbjuder.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Tack @Oscar Silferstjerna för väldigt inspirerande råd!
Kul att det känns inspirerande! Jag gillar verkligen Mutant-världen. Den har varit en del av mina tankar sedan 1985.

Vad gäller grupperingarna, som jag nämner ovan, tror jag att de kan jobbas fram rätt enkelt. Ge var och en av dem en hemlig agenda, resurser i form av utrustning och pengar och utöver detta tre eller fyra nyckelpersoner (typ en boss och ett par underhuggare, plocka från SLP-listan i regelboken). Fyra eller fem grupperingar tror jag är lagom för en kampanj. Tänk på att alla inte måste vara RP:s fiender (men minst en bör nog vara det). RP kan lika gärna samarbeta med eller få uppdrag av någon av grupperingarna. När det gäller större organisationer som Järnringen och Lejonorden tror jag att det räcker med att beskriva vilka de är och vad de vill i just kvarteret Hydran (och möjligen även i Hindenburg som helhet). Då kräver det inte så mycket förarbete som det gör om du beskriver en hel organisation med alla falanger och platser (det kan du förstås återkomma till senare).

Hade jag spellett en sandbox-kampanj i Hindenburg hade jag byggt upp ett förråd av händelser att slänga in om det blir stiltje i spelet. Utgå ifrån grupperingarna och deras agendor, så bör det hända saker. Brottslingarna gör inbrott eller slåss (med RP), en butiksinnehavare blir mördad (han eller hon är en vän till RP), polisen går runt och förhör folk (RP blir misstänkta eller hjälper till), en stor brand härjar i kvarteret (RP:s fastighet är i fara, andra hus brinner upp, förutsättningarna förändras), soldater kommer hem från fronten (några av dem stör RP och/eller vill ha jobb hos dem). Jag hade också förberett någon typ av möjligt kampanjslut. I Mutant är det ofta att en konspiration (med koppling till forntiden) avslöjas medan RP spårar skurkarna (och slutbossen?) till en hemlig, underjordisk bas, kanske belägen i en zon. Så måste det inte sluta, men det är i alla fall den mest klassiska lösningen i just Mutant.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Bra råd från @Oscar Silferstjerna ! Tänker ni köra en helt hemmabyggd kampanj eller blir det Gryningens beskyddare också? Den är skriven för att kunna fasas in i en löpande kampanj där RP har en verksamhet i Hindenburg.
Kartan ska vi nog kunna fixa. :)
Jag har också tänkt på avsaknaden av kartan i PDF-versionen. Den kom som en beta, men aldrig någon slutversion... Så bra om det kan åtgärdas!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Det vi i Rollspelsdags gjorde med vår Hindenburg-kampanj (går att lyssna på här, om du vill ha inspiration: https://anchor.fm/rollspelsdags/epi...rans-Rttvisa---Kapitel-1--Detektivbyrn-eem2bm) var att fokusera väldigt mycket på vardagen. Hindenburg är en förjävlig stad att bo i, men folk behövet ändå göra det liksom. Så att behöva skramla slantar för att få ihop till lite sumpblask, ständigt förfasas över hur en ska få ihop till hyran och att behöva ligga vaken om nätterna för att det är hulliganer precis utanför fönstret är sånt som kan sätta mycket stämning och göra spelet jordnära. Därifrån går det sen enkelt att stöta ihop rollpersonerna med vilken grupp som helst och låta dem gräva ner sig i problem som blir allt djupare.

Och se till att fundera på vad andra grupperingar gör off camera! Även om rollpersonerna aldrig blivit inblandade i niofingerklanen kanske de ändå gör något som perifert kommet i kontakt med rollpersonerna. Låt staden leva så mycket som möjligt, så kommer rollpersonerna själva se till att det finns händelser nog för att få ihop ett bra narrativ.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Jag vet inte om jag bara misslyckas med att förstå eller rent av fumlat, men vilken PDF talar vi om blivit uppdaterad?
 
Top