Nekromanti Mutant Chronicles

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Varför finns det inte något forum för Mutant Chronicles? Kanske inte det mest lysande spelet regelmässigt men med en mycket mångsidig och intressant spelvärld.

Själv använder jag mig av MC's spelvärld fast med reglerna till N2.

Vad säger ni andra?

PalMer - allt går att modifiera
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Ojojoj, det där skulle du nog inte ha skrivit. /images/icons/smile.gif

/Dnalor, tänker blunda när han läser svaren.

Man, i have an ogre slaying knife, it has a +9 against ogres!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
För en gångs skull håller faktiskt jag med Dnalor /images/icons/crazy.gif

Världen är istort misslyckad, ta t.ex. rustningarna som det normalt krävs lyftkranar att rubba...

Riddaren
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Ha! Där gick du bet! Jag uttryckte faktiskt aldrig en åsikt om Mutant Cronicles! Sådeså.
Jag, ha samma åsikt som dig? Fnys! /images/icons/smile.gif

/Dnalor, okej, jag erkänner, jag tycker inte om MC!

Man, i have an ogre slaying knife, it has a +9 against ogres!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tycker mycket om MC:s värld. Visst, den är inte alls realistisk och inte särskilt konsekvent, men, varför bry sig om det hela tiden? Jag älskar alla de kul små företeelserna, konflikterna, Mörka Legionen etc. Och inte på något powergamingsätt, utan jag tycker om världen, den är inressant, spännanden och lite humoristisk.

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det är just den där "extrem"-grejen som många retar sig på. I Chronicles ska allting vara värst. Legionen är Ondast, bössorna är Störst, rustningarna är Hårdast, axelskydden är Megastörst, och så vidare.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
MC är heeeeelt klart mysko... regelmässigt sett... men är en underbar kampanj med mkt känsla...
MER MC!

Kardinales bepansrade högernäve....
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Det där tycker jag är ett ganska uttjatat argument, och låter mer som en fördom än som ett omdöme.
Vapen och rustningar är överdimensionerade, javisst, men det är mest för att skapa en gotisk stämningen i spelet. Och Legionen må vara det ondaste som finns, men den saknar också en god motsvarighet. Brödraskapet är knappast en 'god' organisation, de får ju spanska inkvisitionen att likna pojkscouterna.


- Lord Gehenna -
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
"Gotisk stämning"?

Möjligtvis försöker MC att plagiera Warhammer 40K (som om inte det är uppenbart), men här tycker jag man faller platt. Överdrivna vapen och rustningar och Onda slemhögar passar kanske i ett figurspel, men IMHO så verkar det svårt att få kampanjer i MC att gå ut på något annat än att bekämpa de Otroligt Onda(tm) slempropparna.

Hela spelet verkar urarta i en uppsjö av Ultrademolisher X210-pistoler, metertjocka axelskydd i hypertitanium, odöda nekrostyggomonster, och ett jäkla skjutande med allt från vattenpistoler till fälthaubitsar.

Nä, MC är nog inget för mig.

/R
 

MacGyver

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
8
Location
Stockholm, Sverige
Re: Om jag får fråga

Är Mutant rymd samma som Mutant Chronicles?

Nja. Inte riktigt. Mutant Rymd kan sägas vara en alpha-version av MC. En blandning av Mutant 2090 och Mutant Chronicles. Det är också kanske det sämsta spel som gjorts, åtminstone det sämsta jag har. Reglerna är helt värdelösa. Världen är lite bättre, men också riktigt dålig.Tar man MCs värld, gör en riktigt dålig beskrivning av den, tar bort allt som gör MC kul och slänger in lite dåliga bilder så har man något som liknar Mutant Rymd.

Mvh
-Jonas, som faktiskt gillar Mutant Chronicles. Ibland.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Regelmässigt är det väl som DoD, fast i framtiden...

Även om systemet kanske inte är det bästa fungerar det bra såtillvida att det är snabbt och fartfyllt...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Världen är istort misslyckad, ta t.ex. rustningarna som det normalt krävs lyftkranar att rubba...

Vad har rustningarna med själva världen att göra? Kan hålla med om att de väger mycket, men det är något av ett Target-syndrom. Rustningarna väger extremt mycket i DoD också...

Nä, Mutant Chronicles värld är den bästa jag har sett i ett rollspel. Och då är jag faktiskt helt ärlig! Jag älskar faktiskt spelet, kanske för att jag har en bra spelledare i spelet... Och världen har bara blivit bättre och bättre. Kolla in den värld du hittar i Warzone 2, den är både konsekvent och, ja, underbar...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Varför skulle MC försöka plagiera 40k? Nog för att Warzone är byggt på MC, men det spelet skapades långt efter den första versionen av MC!

Jag har spelet Mutant Chronicles en hel del och det är nog bara en gång som jag spelat ett äventyr som bara gick ut på att bekämpa onda legionärer. I övrigt har det handlat om diverse äventyr som skulle passa in exempelvis N2, men med kättare och den mörka legionen som en extra krydda...

Rustningar må vara tjocka och kraftiga, men oavsett om du har en hjälm på huvudet eller inte mår du inte bra av att få en kula i huvudet!

/Emil - Som förövrigt gillar och spelar Warzone
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
>Världen är istort misslyckad, ta t.ex. rustningarna som det normalt krävs lyftkranar att rubba...

Om det fanns ett sånt krav så skulle det finnas med i reglerna (vilket iofs skulle göra omslagsbilderna rätt
roliga...); MC-rustningar går att gå omkring i därför att de gör det i spelet. Hej, rymdskeppen i Star Wars
flyger fortare än ljuset, men ingen brukar ta upp _det_ som en konstruktionsmiss...

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Buggar i Star Wars

"Hej, rymdskeppen i Star Wars flyger fortare än ljuset, men ingen brukar ta upp _det_ som en konstruktionsmiss..."

Tja, nu verkar det ju faktiskt som att det där med ljushastighetsbegränsningen faktiskt var en myt...

Men Star Wars är fullt av buggar. Vi kan ju till exempel nämna hur Executor, Darth Vaders flaggskepp, råkade krympa i tvätten och tappade bort en kasse motorer, plus att det blev minst fyra kilometer kortare...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför skulle MC försöka plagiera 40k? Nog för att Warzone är byggt på MC, men det spelet skapades långt efter den första versionen av MC!"

MC skapades som ett koncept. Meningen var att Target skulle kunna få in pengar på annat än rollspelet (man tjänar inte mycket pengar på rollspel), så man försökte bygga ett koncept som skulle kunna sälja även som andra media. Redan tidigt skapades en serie baserad på Chronicles, man hade tidigt planer på kortspel, datorspel och figurspel - och hela konceptet skapades med allt detta i bakhuvudet.

Bland annat är det av den anledningen som rustningar och vapen är så förbaskat stora. Det är helt enkelt lättare att göra balla figurer med kul detaljer om man gör stora vapen och rustningar än om man gör små vapen och rustningar.

Vilket även GW insåg med WH40K och WHFB.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det där tycker jag är ett ganska uttjatat argument, och låter mer som en fördom än som ett omdöme."

Möjligen är det uttjatat, men det är den främsta anledningen till att jag ogillar det. Alla argument blir uttjatade om de framförs tillräckligt ofta.

"Vapen och rustningar är överdimensionerade, javisst, men det är mest för att skapa en gotisk stämningen i spelet."

Nepp. En gotisk stämning får man inte av stora vapen. Överdimensionerade vapen och rustningar har sitt ursprung i att spelets miljö lätt skulle kunna konverteras till figurslagsspel. Mutant Chronicles är inte enbart en spelvärld eller ett uselt regelsystem. Det är ett koncept som spänner över flera olika media, för att kunna inbringa så mycket pengar som möjligt. Inte för att jag klandrar Target för detta - Target var trots allt ett vinstdrivande företag. Men det får inte mig att tycka bättre om resultatet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Men det betyder ju inte att Mutant Chronicles är ett plagiat av 40k. Jag är fullt medveten av att världen är skapad ur en kommersiell synvinkel, men det betyder ju inte att spelet är dåligt för det. Bara att det är gjort för att sälja, vilket i princip allt är idag...!

/Emil
 
Top