Nekromanti Mutant Chronicles

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Vad gör en handgranat i skada?

Jag har för mig att man tål typ 3 eller 4 poäng i huvet, gör en handgranat mindre skada än så? Ska kolla det ikväll om ingen annan hinner före och hjälper mig att få svar på min fundering.

Magnus
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: Vad gör en handgranat i skada?

vanliga granater ger en T6 eller en T6 +1, sen finns det ju fosfor och så vidare. Dessa e värre men minns ej hur mycket de ger.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Så här är det

Kollade upp det. En vanlig handgranat ger 1d4 i skada på 1d3 body locations. Potentiell skada 12 poäng. Medelskada 3,75. Medeltålighet i huvet är väl 3, så nog dödar en granat om man får den i skallen. Såvida man inte har skydd, men så är det väl i verkligheten också? Och sen finns det ju farligare granater också. Men visst, de kunde väl vara farligare, om man nu är ute efter realism när man spelar MC. Tredubbla skadan i så fall, är mitt tips,

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Fel

om jag inte missminner mig kan man utan problem slå hårdare än en handgranat
Vilket alltså inte är rätt.

En knytnäve ger 1t3+SB i skada, i snitt 2,5 (SB är då +1 poäng), max 4 poäng. En handgranat ger i snitt 3,75 i skada, eller max 12 poäng.

Vilket får mig att inse att det enda som är skit när det gäller MC, är att folk inte verkar ha läst reglerna.

Om jag nu ska hårdra det något, och det känner jag för att göra.

Nån måtta på kritiken får det väl ändå vara. Ska ni klaga och dra upp exempel på dåliga regler, kan väl de dåliga reglerna åtminstone vara korrekt applicerade, och inte godtyckligt påhittade eller hämtade från ett dimmigt minne?

Magnus
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: Så här är det

whoops visste att jag mixade nått. Nu när du säger det kommer jag ihåg.

Vi brukade köra med 1 T6+1 istäälet för T4. Och självklart också flera kroppsdelar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Så här är det

om du tål 3 i huvudet... och den gör 1d4 i skada...

du har alltså 50% chans att överleva?

id4 i någon annan kroppsdel dödar väl knappast...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Den har...

...1t4 x 1t3 totalt i skada. Om du tar detta i huvet (resonemanget var ju att om man får en handgranatsexplosion i huvet så klarar man sig utan problem), så tar man max 12 poäng och medel 3,75 i skada. I huvet. Som tål 3.

Vill du ändra exemplet och säga att man har en ganska stor chans att överleva en granat som exploderar nånstans i din närhet, så håller jag med. Men då ändrar du exemplet.

Sen vill jag också säga att det finns sprängmedel som är svaga också i verkligheten. Själv såg jag ett antal människor smälla sprängmedel under nyårsafton utan att de dog eller förlorade kroppsdelar. Visserligen var detta inte handgranater, men jag misstänker att det finns folk som överlevt handgranatsexplosioner också. Troligen inte om man får den i huvudet, men det gör man alltså inte i MC heller.

Det finns även granater i MC som är starkare och farligare än den handgranat som anges som "standard".

Så, för att sammanfatta.

En handgranat är farligare än ett knytnävsslag i MC.
Diskussionen gällde om man fick alla skada i huvet.
En handgranat ger max 12 poäng/medel 3,75 poäng i skada.
Det finns farligare granater i spelet.
Det som påstods om reglerna av FFF ovan var fel.

Personligen skulle jag tredubbla skadan från granater, och kanske till och med från skjutvapen, OM jag skulle vilja ha ett spel där rollpersonerna dör hela tiden i händelse av en eldstrid.

Nu när jag skriver detta slår mig en annan sak. Var nånstans står det att MC skulle ha ett realistiskt stridssystem, förresten? Allt detta hackande på reglerna utgår från att Target ville göra MC till ett realistiskt spel och misslyckades. Det var inte alls vad Target ville, de ville göra ett spel där hjältarna är hjältar och kan klara en eldstrid eller två utan att behöva springa hem tilll mamma och grina, eller ligga på sjukhus i tolv veckor.

Magnus
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Den har...

...1t4 x 1t3 totalt i skada. Om du tar detta i huvet (resonemanget var ju att om man får en handgranatsexplosion i huvet så klarar man sig utan problem), så tar man max 12 poäng och medel 3,75 i skada. I huvet. Som tål 3.
jag trodde det var i olika kroppsdelar skadan tog.

men men. för att sammanfatta det hela:
vapnen i MC gör löjligt lite skada i förhållande till dess storlek.
Handgranater gör löjligt lite i skada.

Nu när jag skriver detta slår mig en annan sak. Var nånstans står det att MC skulle ha ett realistiskt stridssystem, förresten? Allt detta hackande på reglerna utgår från att Target ville göra MC till ett realistiskt spel och misslyckades. Det var inte alls vad Target ville, de ville göra ett spel där hjältarna är hjältar och kan klara en eldstrid eller två utan att behöva springa hem tilll mamma och grina, eller ligga på sjukhus i tolv veckor.
Ingenstans var jag vet.

Men vi säger bara som det är. jag säger inte att MC misslyckades.

Var sa jag det?

Däremot misslyckades de i mina ögon skapa ett spel som är roligt att spela utan att man gör om hela regelsystemet.

chrull
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Jag är en sur och grinig gammal gubbe

Visst, skadan är inte förenlig med den uppfattning om skador som inträffar i det "riktiga" livet. Det har jag heller inte förnekat. Jag har till och med gett förslag på hur man kan avhjälpa detta, om man så skulle vilja.

Du har heller aldrig påstått du vill att MC ska vara realistiskt, men postade ett inlägg som ifrågasatte min förklaring till varför det inte är en trivial sak att ta en handgranat i huvet, och varför det INTE ger mer skada att slå nån i huvet än att spränga en granat i skallen på nån.

Det inlägg du "försvarade" sa rakt ut att det fraktum att man kunde slå nån på käften och ge mer skada än ett bevis på att reglerna var skit. Vilket jag tolkar vara ett utslag av att man vill att MC ska vara mer realistiskt. Reglerna påstås ju vara skit för att strid inte är lika farligt som i "verkligheten".

Men vi säger bara som det är.
Jag går med på att DU säger som det är, eller som du uppfattar att det är, men inte ens du hade ju koll på reglerna i det här fallet (därav din fråga ovan om handgranat och 1d3 i skada i huvet)? Och FFF hade ju direkt fel.

Så det där med vi säger bara som det är gäller ju bara det generella resonemanget att ni tycker att MC:s skador är låga eller orimliga med tanke på vapnen som levererar dem. Det har jag också gått med på att det kan vara så att man känner så, och jag har även föreslagt hur man enkelt kan ändra på det.

Men i det specifika påståendet "händer slår hårdare än handgranater" säger ni inte som det är.

Jag är sur. Varför är jag sur?

Det är aldrig kul att ett spel man varit med och skrivit får orättvis kritik. FFF:s kritik var orättvis. Jag är sur, eftersom det påståendet uppenbarligen är fel, och ändå så används det som "bevis" för att reglerna i spelet är skit. Jag är sur, eftersom jag tittar i reglerna för att motbevisa det som är fel, jag kollar upp vad som gäller, och ändå får jag tillbaks denna felaktighet i ansiktet.

Paradoxalt nog är det också så att även om ni säger bara som det är så är ni inte ense. FFF tycker att yrkessystemet är riktigt bra, men skadesystemet är dåligt (men att reglerna är skit). Du tycker att hela regelsystemet måste arbetas om. Alltså är ni inte ense om var problemet ligger, även om man vid en genomläsning av tråden lätt får uppfattningen att det är så.

Och min uppfattning är att många av kritikerna utgår från en önskan om att MC:s stridssystem borde vara mer "realistiskt", och därför har "misslyckats". Vapnens storlek är i vissa fall fånig, men just den här lilla grenen av tråden gällde ju inte detta, utan vilken skada en handgranat ger.

Så för att slutligen sammanfatta detta: jag är en sur gammal gubbe, som för mitt eget egos skull försöker belysa faktiskt felaktiga påståenden om MC genom att posta vad som verkligen står i reglerna.

Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva mer, så jag läggar av och går och handlar käk istället.

Magnus
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag är en elak slyngel

Om man fortfarande är det, nu när man passerat åldern för spritinköp för eget hemmabruk...

Jag vill inte att MC ska vara realistiskt. Att ett rollspel ska återspegla verkligheten är löjligt. Det kommer aldrig hända.
Den diskussionen har redan varit dock. Ingen anledning att ramla in på definationer av realism, trovärdighet och yada yada smack smack.

Jag kan inte längre reglerna till MC. Det var länge sedan vi spelade spelet. Det var ännu längre sedan vi spelade spelet med reglerna som fanns i boken. (1:a upplagan för övrigt)
Jag kan alltså inte komma med klara exempel på exakt vad i reglerna det var som fick oss att överge dem.
Men kanske var det mer den övergripande känslan.

Vi har en värld med GIGANTISKA monster, som alla är STÖRST, FARLIGAST, GRYMMAST, STARKAST och lite fler superlativ.
Samma sak gäller med människorna. I hur många korporationsböcker nämns det DET BÄSTA SPECIALFÖRBANDET?

Okej. det har sagts förut. Men det är en av anledningarna till att jag inte tycker om det spel du varit med och skrivit...

En annan anledning kanske är att vi i min spelgrupp, efter att ha köpt alla korporationsböcker (man var ju tvungen att ha alla efter att ha köpt den första som kom. Helt plötsligt blev man ju så mycket bättre om man spelade Bauhaus jämfört med de andra korporationerna...) började vi, sporrade av MC som var det andra rollspelet vi spelade någorlunda aktivt (vi hade försökt med KULT några få gånger, men vi såg det som för svårspelat...) började se oss om efter andra spel. Med Vampire fick vi upp ögonen för bättre historier och intriger, och mer vikt på rollpersonernas liv. Sen hittade vi neotech och den mer realism-betonande regelsystemet.
Efter att ha dött av en förlupen kula i det spelet var det inte lika kul att kasta sig över en handgranat eftersom man vet om att plattan på bröstet kommer skydda mig...

Nu såhär i efterhand ser jag tillbaka på MC som ett spel med en egen charm, men som kanske kom vid fel tidpunkt för att bli en riktig populär klassiker.

Men jag kan ju glädja dig med att de av mina spelare som var med på den tiden, fortfarande minns en serie deckar-scenarion jag ledde, fritt från MCs regelsystem, med något drömskt i blicken. Och när vi fastnar i en nostagli-anekdot-rabbling är de från MC väldigt vanligt förekommande.

chrull - minns sina rollpersoner med en tår i ögat.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Att beskriva coola saker

Tack för den exposën, det var roligt och intressant att läsa.

En sak jag vill svamla lite om är det där med att allt ska vara coolast. Grundreglerna är väl det enda jag kan prata om ur eget perspektiv, eftersom jag inte var med och skrev tilläggsböckerna (men jag har fullt förtroende för de duktiga yrkesmän som gjorde det).

Och själv har jag letat i grundboken efter sådana värdeladdade resonemangskedjor som säger att allt är bäst och störst och vackrast. Och inte hittat det på det sätt som några kritiker beskriver det. Visst, ondskan är ond (ondast faktiskt), och nefariterna är onda, och apostlarna är onda som fan. Och Doomtroopers är coola, och inkvisitorerna är coola och så vidare. So what? Det finns en tydlig makthierarki, och MC skulle att vara ett coolhetsfyrverkeri, för att enkelt kunna lyfta över figurerna och monstren till figurstridsmiljöer (och därför är bilderna på vapnen också stora, för att man skulle kunna ha samma vapen på tennfigurerna, och känna igen dem).

Men... om man skriver en bok om organisation X så tycker jag inte att det är konstigt att man säger att organisation X har supercoola grejer, och är jättetuffa och häftiga, och har det bästa specialförbandet. Och sen när man skriver om organisation Y gör samma sak. Se det som att organisationen själv berättar för dig vad de håller på med (vilket jag har för mig var tanken med böckerna)

Det är ju som att läsa företags årsredovisningar. Inte sitter de där och skrapar blygsamt med foten, och säger "vi har det näst bästa specialförbandet, tyvärr, Bauhaus är faktiskt bättre. Och sen är ju inte vi så coola som man kan tro."

Eller som Discovery Channel. Hur kul skulle det vara om deras Extreme Machines eller deras program om specialföband inte var extrema och beskrevs med extrema termer, utan var torra och balanserade redovisningar för exakt hur saker och ting står till?

Sen är det ju en annan sak om inte reglerna håller ihop genom hela spelet, och det blir värdeinflation i tilläggsböckerna, men det är ju inte MC unikt eller ensamt om. Trist är det, men samtidigt är det fruktansvärt svårt att hålla en linje så regelkonsekvent som man skulle vilja, särskilt om man har det tempo som Target hade på utvecklingen av olika delar av MC-universumet (med dataspel, rollspel, brädspel, figurspel, serietidningar och så vidare).

Men sm sagt, kul att läsa din beskrivning!

Magnus
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Riddarfalkar!

Riddarfalken! Det är ju jag! Har själv kört Kult/Mutant RYMD crossover flera gånger, och det här låter verkligen som något jag skulle vilja kolla på! Idéutbyte kanske?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Re: Vapenskador...

Nja, inte riktigt korrekt....

När man kommer upp i gevär vs människa så är det ganska mycket så....för att det är en sådan total overkill i energi så att det är ammunitionstypen som bestämmer hur mycket energi som överförs till offret och inte så mycket hur snabbt kulan färdas. Om däremot har så låg energi att kulan kanske inte färdas igenom offret. Då har all rörelse energi deponerats i offret..vilket betyder att ju längre pipa du har ju mer energi deponeras i offret(effektivare acceleration av kulan). Då spelar ammunitionen bra mycket mindre roll(kanske 50-50 istället för 80-20).

Piplängden på en k-pist eller pistol spelar ganska mycket roll, eller rättare sagt utgångshastigheten. Två olika k-pistar kan använda samma ammunition. Men där den ena i princip bara har energi att gå igenom en läderjacka på 30 meter med sin 5cm långa pipa så kan den andra, med en 25cm lång pipa, skjuta nästan rakt igenom en person(med läderjacka) på samma avstånd. Räfflingen spelar inte så mycket roll(förutom att den sänker kulans utgångshastighet i större eller mindre grad). Antingen så har den tillräcklig räffling och kulan går i en stabil bana eller så har den inte det och så tumlar den..

Rekyldämpnings system spelar mer roll när du ska skjuta flera kulor i rad. Ju mjukare rekyl destå snabbare kan du få iväg kulorna med bra precision.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Coola sakers tönthetsfaktor

Coolheten kom nog inte fram om man inte läser korporationsböckerna...

Och visst, så kan man se det. Att företagen beskriver sig själva som bäst. Jag vet dock inte om den känslan är genomgående för böckerna. Och det bör den ju vara i så fall.

Nåja. Superlativs onanin i MC har diskuterats förut. Den leder egentligen ingen vart.

Jag tror dock att MC skulle ha ett bättre anseende bland rollspelarna i min ålder om det inte försökte vara så coolt. Och kanske hade det då överlevt lite längre?

chrull
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
MC:s överlevnad

Jag säger som jag brukar. MC-rollspelet levde så länge det fanns förutsättningar hos Target att producera det. MC kom i två versioner, med ett antal äventyr och utbyggnadsböcker. Det översattes till sju eller åtta språk, och fick ett väldigt gott mottagande, främst utomlands, men också bland målgruppen i Sverige (fast självklart också ett dåligt mottagande, men säg det spel från Target som inte fått tung kritik när det släpptes). Det är fortfarande ett av de bäst säljande svenska rollspelen genom tiderna, särskilt om man räknar in de utländska licenserna. Och i familjen MC kom brädspel, dataspel, serietidningar, samlarkortspel och så vidare.

Lägg märke till att även Kult (som aldrig sålde tillnärmelsevis lika mycket som MC), som ses med stor respekt hos flera av de som kritiserar MC, las ner i samma veva. Kult, Drakar och Demoner samt MC las ner för att rollspelsmarknaden inte kunde bära rollspelsproduktion från ett företag av Target Games storlek, och med Target Games struktur. Dessutom hade de flesta på Target och bland deras etablerade frilansare tröttnat på att göra rollspel, och ville göra något annat.

Detta betyder självklart inte att rollspelsproduktion inte kunde göras hyfsat lönsamt, det bevisade ju NeoGames senare med Eon. Det betyder att Target Games inte längre kunde göra det, för att man var tvungen att satsa på produkter som gav mer avkastning, för att täcka högre kostnader i organistionen. Och det faktum att alla frilansare som jobbade för Target krävde betalt... ett läge som inte existerar idag, varför det är enklare och billigare att hålla igång en rollspelslinje idag.

Alltså fimpade man rollspelen. MC:s coolhet/töntighet spelare inte in i den bilden.

Magnus, historieberättare :gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: MC:s överlevnad

det var inte den finansiella biten jag syftade på.

det var mer hur det ser ut idag.
Det jag menar är:
Om MC inte hade försökt varit så förbannat coolt, med gigantiska vapen, axelskydd och superlativ, hade spelet antagligen de som spelade det när det begav sig inte tyckt så illa om det.

Det kanske bara är jag och min erfarenheter (men vilka andra ska jag gå på?), men MC bemöts mest som parodi. Det är inget seriöst. Det är inget man vill ha att göra med, annat än i vissa fall, som nostalgi. och det är i de bästa fallen. Många ser det som ett rollspel av lååååååg klass. Jag tror att mycket av det hade kunnat motverkats om det inte hade varit så coolt. Och då hade det antagligen levt ännu längre.
Men Target kanske la ner det när det fortfarande var lönsamt. var vet jag.

jag bara gissar.


chrull
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Re: Citat från ett MC-spelmöte

Är MYCKET intresserad, så jag lägger gärna vantarna på allt material du kan tänkas ha =)



MC som alla vet, är ju film-noir :gremgrin:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Re: MC:s överlevnad

Min spelklubb spelade det när det begav sig (jag var dock inte med själv). Men spelledaren och spelledaren tog det lika seriöst som alla andra spel och de tyckte det var riktigt roligt.

Utan nån större enkät för att se vad folk tycker kan man inte annat än att luta sig på sina egna erfarenheter, eller exempelvis försäljningssiffror. Hur bra sålde spelet och hur bra sålde modulerna. Sen kan man jämföra med samtida spel. Targets problem med att spelen är för små för företaget är ju inte unikt. Även andra företag har fått problem när de växt och blivit för stora.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: MC:s överlevnad

det var inte den finansiella biten jag syftade på.

skrev jag i mitt förra inlägg. Jag är inte intresserad av hur mycket det sålde, eftersom jag vet att min spelgrupp köpte allt som kom till spelet, men de sista två korporationsböckerna som kom köpte vi mest för att ha allihopa, och kolla om det fanns något i dem som kunde rädda ett spel som vi övergav. Jag vet att flera grupper som köpte det mesta med hull och hår, men som idag aldrig skulle ha tanken på att spela spelet.

chrull
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Men alltså...

Jag vet att flera grupper som köpte det mesta med hull och hår, men som idag aldrig skulle ha tanken på att spela spelet.
Det där kan jag säga om VARENDA rollspel jag känner till. Varenda. Alla. Man köper ett spel, man spelar det, man tröttnar på det, man börjar spela nått annat. Det är den naturliga cykeln som majoriteten av alla rollspelare följer, med ALLA rollspel. Det gäller Eon, Drakar och Demoner, Kult, D&D, WFRP, you name it.

Med några få undantagsfall, förstås.

I din erfarenhet är det MC. För mig är det främst Delta Force och Rolemaster, men även AD&D 1st edition, StarAce och Nya Mutant. Spel som jag köpt, spelat, haft roligt med, men som jag inte har en enda tanke på att nånsin spela igen.

Magnus
 
Top