Nekromanti Mutant Chronicles

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Vapnen är kanske...

jag skiter i bilderna. däremot finns det med LÄNGD och VIKT i alla vapen beskrivningar...

Då är det inte så våldsamt svårt att räkna ut hur stora vapen är... särskilt inte eftersom de flesta dessutom finns illustrerade utan något annat att jämföra dem med på bilden. Alltså kan man se att en punisher är 35cm från mynning till bak (kolv? handtag?) och 20cm hög och den väger 8kg...

Om nu dessa mått stämmer har jag ingen aning om. men du förstår nog poängen...

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Tack för upplysningen!

Sånt där har jag aldrig riktigt brytt mig om att ha koll på
Då har du missat något intressant. Ammunitionstyper och myterna kring dem är lika spännande som felkorrigeringsalgoritmer och myterna kring dem.

vilket faktiskt inte förklarar skadorna i MC, eftersom de låg på ett annat designbord än mitt
Du borde provbyggt vapnen och provskjutit dem på intet ont anande förbipasserande. Med andra ord, allt är ditt fel! :gremgrin:
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
[citat ]jag kanske har helt fel nu men ska man inte slå en t10 å dra bort resultatet från rustningensskyddsfaktor? ellernått sånt? och rustningarna har ju inte sådär överdjävligt mycket i RF? en sådandäringa tung stridsrustning har väll 12? [/quote]

I andra utgåvan av grundregelboken ska du slå 1T10 och dra bort resultatet från RF, men jag är inte säker på att det finns med i den första utgåvan.
Vad det gäller hur högt värde rustningarna har i RF så är de ganska mycket högre än vad medelvapnen gör, har jag för mig. Så ovanstående regel kom väl till för att kompensera det. Men hur väl det kompenserar minns jag inte.
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Jag är inte helt säker, men MUTANT R*Y*M*D och Mutant Chronicles utspelar sej väl i samma värld?
Jo, på ett ungefär. Dessvärre har jag bara skummat igenom Mutant Rymd någon gång för flera år sen, medans jag kan Mutant Chronicles lite bättre. Mitt intryck är att det är på ett ungefär samma värld. Samma saker förekommer i båda värlarna, exempelvis Brödraskapet och Mörka Legionen. Som jag minns det skiljer sig dock beskrivningen av spelvärlden åt vad det gäller hur exempelvis Brödraskapet fungerar. Alltså - det är detaljer som skiljer sig åt bara, men det kan vara ett missförstånd från min sida då det egentligen var länge sen jag titta i någondera världsbeskrivning överhuvudtaget. Hur reglerna skiljer sig åt kan jag inte uttala mig om, då jag inte minns något av de regler jag läste i Mutant Rymd.

/Fjoffe
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
"Men hur väl det kompenserar minns jag inte. "
lite för väll enl. mig... :C) det står te.x. att en skydds väst med RF 4 stoppar alla normala pistoler... men medelvärdet på RF 4 minus en t10:a är negativt å dörför hjälper dom typ ingetting... :C| nu senast när vi spelade öööver djävliga rollpersoner så blev nästan en superdoomtrooper ihjäl smiskad av en nekromutant... äsh. får nog se över reglen... å dessutom vill jag ju ha olika pansarbrytande egenskaper på kulor...
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
te för väll enl. mig... :C) det står te.x. att en skydds väst med RF 4 stoppar alla normala pistoler... men medelvärdet på RF 4 minus en t10:a är negativt å dörför hjälper dom typ ingetting...
Du kanske har rätt. :gremsmile:
Jag har inte spelat Mutant Chronicles sen innan jag kände till den regeln, så jag har inte haft möjlighet att se konsekvenserna av den.
Man kanske kan köra så att man använder olika tärningar för olika vapen eller rustningar istället för att konstant använda T10:an? Exempelvis att man byter ut T10:an mot en T4 om man använder en dålig pistol mot en bra rustning, eller något i den stilen.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag har hört precis samma sak, d.v.s. att spelvärldarna är obetydligt olika. Jag har även själv tittat lite i MCs regelbok och av det jag såg så verkar reglerna vara helt olika varandra då Mutant R*Y*M*D använder sej av samma system som "cyber-mutant". Alltså skulle man ju kunna spela Mutant R*Y*M*D om man är less på Mutant Chronicles, eller vise versa.
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Alltså skulle man ju kunna spela Mutant R*Y*M*D om man är less på Mutant Chronicles, eller vise versa.
Ja, något sådant. Stämmer det som jag har fått för mig att tonen i Mutant R*Y*M*Ds spelvärd påminner ganska mycket om "Cyber-Mutants" spelvärld? Till skillnad från tonen i Chronicles som inte är allt för olik den i DoD Chronopia, alltså. Det vill säga, lite mera svart-vitt och en drös gråzoner där man minst anar/vill ha dem. Chronicles borde gå, åtminstone enligt mig, att göra lite mera skräckbetonat också.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,498
Location
Stockholm
Så här var det

Mutant RYMD var ett testprojekt för att ta ut riktningen inför Mutant Chronicles. Target visste inte riktigt vad de ville göra, så de gjorde RYMD för att se vad som hände. Detta spel användes sedan som grundplåt för MC, och man tog de delar som man tyckte skulle funka, och kastade en del andra saker.

Systemet gjordes om för att göra MC lättare att ta till sig för tabletop war gamers, och för att göra ett rollspel som använde lite av de designtankar som bollades i rollspelsvärlden vid det tillfället (en stark, stark värld, snabb startup på gubbarna med nånting yrkes-arketyp-aktigt och lite annat smått och gott, och framför allt skulle det vara en visuell fest).

Magnus
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Sannolikhetslära

men medelvärdet på RF 4 minus en t10:a är negativt å dörför hjälper dom typ ingetting
Pfft, dagens ungdom...

Om vi antar att en rustning inte kan få en negativ absorbering så får vi följande sannolikheter:
<table border=1><tr><td>1T10</td><td>abs</td><td>sannolikhet</td></tr><tr><td>1</td><td>3</td><td>0,1</td></tr><tr><td>2</td><td>2</td><td>0,1</td></tr><tr><td>3</td><td>1</td><td>0,1</td></tr><tr><td>4-10</td><td>0</td><td>0,7</td></tr></table>
Alltså får vi ett medelvärde på 0,1*3+0,1*2+0,1*1+0,7*0, vilket blir totalt 0,6.
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Re: Så här var det

Mutant RYMD var ett testprojekt för att ta ut riktningen inför Mutant Chronicles. Target visste inte riktigt vad de ville göra, så de gjorde RYMD för att se vad som hände. Detta spel användes sedan som grundplåt för MC, och man tog de delar som man tyckte skulle funka, och kastade en del andra saker.
Aha... Det var något sådant som jag misstänkte. :gremsmile:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Stämmer det som jag har fått för mig att tonen i Mutant R*Y*M*Ds spelvärd påminner ganska mycket om "Cyber-Mutants" spelvärld?"

Tja, R*Y*M*D påminner lika mycket om cyber-mutan som R*Y*M*D påminner om Neotech, tycker jag. Då jag spelat Mutant R*Y*M*D så har det åtminstone varit ganska mycket annars än då jag spelat cyber-mutant; R*Y*M*D har varit betydligt råare, mer episkt och dessutom så har det utspelats i massa olika miljöer, som stora rymdskepp ute i rymde eller i kolonier på olika himlakroppar - inte bara i enorma megastäder som i cyber-mutant.

"Chronicles borde gå, åtminstone enligt mig, att göra lite mera skräckbetonat också."

Tja... en stor del av kampanj-boken till R*Y*M*D består av beskrivningar av ondskan med mörka krafter, Nefariter, Razider, Nekro-Mutanter och allt vad det nu heter. Resten beskriver typ den elaka och farliga civiliserade världen på jorden och resten av planeterna i solsystemet. Så nog tror jag att man kan göra lika skräckbetonade äventyr i R*Y*M*D som i MC, för skillnaderna verkar ju vara marginella.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Sannolikhetslära

jag sade faktist att dom typ inte hjälper någotting! :C) hur som helst så hjälper det inte så mycket när någon skjuter med en pistol som gör 3 i medelskada(1t6) ;C)
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
hm, jag kommer nog göra så att jag altid kör med en t4 tror jag... :C| äsch, jag får nog tänka lite på det. jag kanske byter regelsystem till neotechs istället... jag vill ju skjuta med hålspetskulor på odöda och teflon kulor på rustningar. :C)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Ännu mer sannolikhetslära

jag sade faktist att dom typ inte hjälper någotting! :C) hur som helst så hjälper det inte så mycket när någon skjuter med en pistol som gör 3 i medelskada(1t6)
Medel på en D6 är 3,5.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
förklaring...[OT][ANT]

haha. :C) säger du det så. ;C) = :gremwink: bara så att du vet.
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Ha, då ska vi tala om handgranaterna, ifall du står med en i handen när den exploderar och har en vadderad rock på dig. Kommer du i 80% av fallen överleva. Och om du har någon militär rustning alls, kommer du typ aldrig ta skada av den. :gremsmile:


För den delen testa spela en mishima demonjägare någon gång.
RP 16 över hela kroppen. Kan ta dig an hela mörka legionen på en gång :gremtongue:
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
I enighet med MCs regler är det inte det minsta konstigt att gå runt med ett raketgevär på stan för att inte bli rånad.
I princip alla rollpersoner kan ta en handgranat i huvudet utan att uppleva några problem(om jag inte missminner mig kan man utan problem slå hårdare än en handgranat).
Inse, reglerna är skit.
Yrkessystemet är dock mycket tilltalande och gör nästan spelet värt att spela, fåniga vapen och plastvapen stulna ur kult till trots..
 
Top