Nekromanti Mutant Chronicles

FireFox

Veteran
Joined
24 Apr 2002
Messages
5
Location
Skoghall, ca 1 mil utanför Karlstad
Jag har ett problem (som om alla inte har det /images/icons/wink.gif)
jag hade flera lysande ideér till en kampanj, men efter att jag hade sett Resedent Evil så var dom inte så lysande längre /images/icons/frown.gif... så jag undrar om någon själ där ute kanske kan ge mig förslag på diverse förslag och sånt.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Öhm... Jag antar att du menar äventyr till Mutant Chronicles eftersom det är det som är din topic. Men varför förstörde filmen ditt äventyr. Var storyn för lika och i sådana fall, varför låta det hindra dig? Jag har personligen klonat en hel bunt filmer och böcker när jag skrivit äventyr och alldrig har mina spelare klagat över att de inte var nyskapande.
Men om du nu verkligen vill ha tips så kan jag ju försöka ge några guidelines som jag alltid går efter när jag gör något till Mutant Chronicles.
(Varning: här följer nu mina åsikter på världen i detta rollspel)
Mörka legionen är onda, korporationerna är onda och brödraskapet är ont och på något sätt hamnar de stackars rollpersonerna percis i mitten av allihopa och blir så jagade hela tiden att de snart inte ens litar på varandra. Och ibland med all rätt.
Jag brukar ofta på grund av detta köra mörka äventyr/kampanjer i en slags deckar/film noir känsla. Ibland skriver jag lite lätt vad som kan hända men oftast låter jag bara spelarna springa fritt och göra val och sedan är jag ond mot dem genom att låta fienden ligga ett steg före dem. Bara ibland låter jag dem vinna en strid eller lösa något delmysterie för att de inte skall tröttna.
Nu blev det kanske lite för långt och utan den information du ville ha men jag hoppas det kan hjälpa något. Gnugga geniknölarna lite nu och snart kommer ni ha en helt fantastiskt rolig kampanj att se fram emot.
 

FireFox

Veteran
Joined
24 Apr 2002
Messages
5
Location
Skoghall, ca 1 mil utanför Karlstad
Det va så här att typ hela min spelgrupp gick tillsammans och såg Resedent Evil (som jag tycker var en helt sevärd film) iaf, mitt äventyr var som så att dom skulle först till nån polar planet eller liknande, där skulle några forskare ha hitta något i ett isblock, dom var nyfikna och dom "befriade" det. Detta var dock ett slags virus (eller liknande) och det tog "död" på forskarna och deras medhjälpare och gjorde dom till något zombi liknande sak, spelarna skulle iaf åka till den här forsknings anläggningen för att reda ut vad som har hänt, dom blir avsläppta av ett flygplan och lämnade där. Dom hittar forsknings anläggningen och kollar igenom den, där hittar dom arbetare som verkar helt borta (går in i väggar, står stilla osv.) Dom får iaf reda på lite senare att det var ett virus som har slagit till och deras överordnader säger åt dom att sticka därifrån, men då uppstår ett problem, en storm härjar i områder och cheferna vill inte skicka några flygplan för att hämta upp spelarna. Så dom får klara sig själva *skrattar elakt*

Själv tycker jag att likheten är slående, men det är ju jag /images/icons/wink.gif... tror jag har kommit på en lösning....

Ang det där med att alla var "onda"... det är en ganska bra sak, spelarna får känslan att inte lita för mycket på sin egna korporation, spelarna är inte så viktiga för korporationerna. Så försöker jag blanda in en hel del mystik i det hela, det har funkat hittils...
 
G

Guest

Guest
Tja...Perfekt start på en MC kampanj är att låta rollspersonerna lägga vantarna på ett föremål [Kan i princip vara vad som helst], rollpersonerna ska givetvis inte veta föremålets betydelse [Dett behöver inte ens du som SL veta]...Snart börjar det röra sig bland skuggorna.....Kättare börjar förfölja Rollpersonerna...Brödraskapet börjar ställa en massa obehagliga frågor och Megakorparna skickar ut sina coola specialtrupper efter dom stackars spelarna.....

Nu har dom hamnat mitt i smeten....Vad skall dom göra?? Vad är det dom har i sin ägo?? Frågorna är många...Men det viktigaste är att överleva....

Detta är en klassiker....Jag vet, men dock en bra öppning...Speciellt för spelare som inte har så stor erfarenhet av MC.....Möjligheterna är stora att låta spelarna få smaka på MC kryddstarka värld.... :-.)

Nåväl...Lycka till

Mvh
Lexx - May his Shadow fall upon you
 
Top