Nekromanti Mutant Chronicles RPG 3ed på gång

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Som rubriken säger. Än så länge sparsmakat med info men enligt en av utvecklarna har jag fått sagt att de kommer förhålla sig väldigt respektfullt till kärnmaterialet och bygga vidare och förbättra på grunden man redan står. Så ingen total omtolkning baserad på filmen eller nått sånt. Ta i trä och håller tummarna.

http://www.modiphius.com/mutant-chronicles.html
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag tycker att det låter lite trist att låta sig begränsas av originalet. Jag skulle hellre se en modernisering, och gillade fortfarande det lilla man fixk se av COG's nytänkande.

Jag vill inte sen en omtolkning baserad på filmen, men om allt jag eftersträvar är ett nytt regelsystem till det gamla spelet så känns det overkill att släppa ett helt spel bara för att byta regelsystem. Nä, jag vill se nytt regelsystem OCH omtolkad spelvärld.

Jag tror att jag inte kommer att tycka om regelsystemet, men det känner jag ju inför typ alla rollspel jag inte skrivit själv. Den överhängande risken är väl att det är för krångligt, eftersom typ alla gillar krångligare system än vad jag gör. Blir det BRP så känner jag att jag kommer att vara tvungen att modda eller byta ut stora delar. Grundegenskaper? Pfah.

Jag kommer däremot helt garanterat att köpa spelet, oavsett hur mycket som är ändrat och oavsett hur dåligt regelsystemet är.


//Krank, som också kommer att fortsätta jobba med sin egen MC-ripoff...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Oj, både MC och WZ på G? Kul att det händer saker. Men som sagt, vi ska inte ropa ko förrän ugglan är över hej.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Ja, det är inte utan att det killar lite i kistan. Bara det blir pulp, pasteller och skäggstubb så är man en bit på väg.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Här några ord från av en av kontruktörerna om vad som är deras vision.
Länk
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Han verkar ju vara en sansad kille. Förhoppningsvis kan de synka saker och ting med de nya Warzone-snubbarna så de två liren blir kompatibla fluff- och regelmässigt (det förstnämnda lär väl Paradox kräva om inte annat)

Men samtidigt, awesome-graden av det här hänger nu på två separata aktörer som båda måste sköta sina kort rätt. Stora möjligheter för kon att inte komma över ån i ett stycke oavsett hur mycket ugglorna tjoar. [/pessimist]
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Ok, så varken text eller regler klara? Då är det ju säkert över ett år kvar till release. Asch, jag tror inte det blir nåt. De ville iaf ha kvar padsen.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Brynolf said:
Förhoppningsvis kan de synka saker och ting med de nya Warzone-snubbarna så de två liren blir kompatibla fluff- och regelmässigt (det förstnämnda lär väl Paradox kräva om inte annat)
Enligt utsago av samma använadre på rpg.net är designteamet för rollspelet i kontakt med de som utvecklar nya Warzone för att det inte ska bli för stort glapp i settingen.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Ok, så varken text eller regler klara? Då är det ju säkert över ett år kvar till release. Asch, jag tror inte det blir nåt. De ville iaf ha kvar padsen.
De som filar på det nya MC verkar vara kompetent folk som levererat sina produkter tidigare. Exempelvis Starblazer Adventures och Legends of Anglere som släpptes av Cubicle 7. Det verkar finnas helt andra förutsättningar än senaste försöket av MC reboot som var folk som vad jag förstått var helt oprövade.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det är ju bara att hoppas att det blir något. Personligen tycker jag att det viktigt att illustratör och författare jobbar parallellt med projektet men dessvärre verkar så inte vara fallet.

På tal om det vet du om de kommer att använda de gamla illustrationer eller helt nya? Det är ju mycket fokus på Bonner men Bergting gjorde riktigt bra interiör bilder i t.ex Algerothboken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
ro83rt said:
Det är ju mycket fokus på Bonner men Bergting gjorde riktigt bra interiör bilder i t.ex Algerothboken.
Överlag hoppas jag på mer Bergting, mindre Bonner. MC var aldrig "pulp, pastell och skäggstubb" för mig. Eller OK, kanske skäggstubb - men betydligt mer noir och skräck, möjligen med inslag av krigsfilm.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Mm, Bergtings "Geoff Senior"-stil funkade perfa till MC. Men Bonner har ju visat att han kan mer än bara pastellfärgade alfahannar. Många av Trudvangs omslag är ju vansinnigt stämningsfulla exempelvis.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Jag är ju helt tvärtom i frågan. Bonner som omslag och koncept men gärna Bergting som interiör. Bonner är väldigt förtjust i Alvaro Tapia så det vore grymt med dessa två som inspirerar varandra. Det är ju en amerikansk produktion så det kommer inte att hända.

Visst går det att köra skräck men spelet gav inte mer stöd än att säga att det gick. Hardware som stats på lyxbilar, eldkastare som skjuter rent vansinne (!) och Imperials medaljer pekade åt ett annat håll. Spelet kom i samma veva Kult var på Tapeten och det hade redan nischat in sig på skräckgenren. Nä, jag ser det mer som pulp och matiné.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
ro83rt said:
Jag är ju helt tvärtom i frågan. Bonner som omslag och koncept men gärna Bergting som interiör. Bonner är väldigt förtjust i Alvaro Tapia så det vore grymt med dessa två som inspirerar varandra. Det är ju en amerikansk produktion så det kommer inte att hända.

Visst går det att köra skräck men spelet gav inte mer stöd än att säga att det gick. Hardware som stats på lyxbilar, eldkastare som skjuter rent vansinne (!) och Imperials medaljer pekade åt ett annat håll. Spelet kom i samma veva Kult var på Tapeten och det hade redan nischat in sig på skräckgenren. Nä, jag ser det mer som pulp och matiné.
Å andra sidan var ju Kult likadant på den fronten. Det är ju också ett actionsystem.

Jag tycker att det fanns gott om Noir-stöd, framför allt i Luna. Sedan var det klart att "stora snoppar kanoner" sålde bättre och därmed blev det väldigt mycket mer sånt i splatböckerna, men MC innehåller båda. Det går att spela som Plutonen, eller som actionrulle a' Aliens eller Pitch Black, eller som noir med inslag av skräck.



Det finns ju inte direkt något stöd för matiné heller, om man kollar på skadesystemet. Ingen dog ju, någonsin. Det gick inte att göra några specialmanövrer a' hänga i takkronor för det gav minus.

Bombastiskt? Ja, absolut. Stora axelskydd, stora vapen. Men matiné? Mja, det är isf något spelgruppen tillför snarare än systemet eller spelvärldstexterna.


Sedan får jag väl säga att jag egentligen skiter i vad originalspelet hade stöd för. Det systemet var oerhört trasigt, även om världsbeskrivningarna höll bra klass. Systemet måste ju göras om helt och hållet.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det var ju bra att vi är överens om att system var kasst. Riktigt uselt och inte alls i linje med världen. Matiné var kanske en dålig beskrivning men mer åt Indiana Jones hållet. Å andra sidan är systemet inte det avgörande utan får man till text och bild är jag nöjd. Speciellt illustrationerna då eftersom de ger mig mer än texten.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
ro83rt said:
Det är ju bara att hoppas att det blir något. Personligen tycker jag att det viktigt att illustratör och författare jobbar parallellt med projektet men dessvärre verkar så inte vara fallet.

På tal om det vet du om de kommer att använda de gamla illustrationer eller helt nya? Det är ju mycket fokus på Bonner men Bergting gjorde riktigt bra interiör bilder i t.ex Algerothboken.
Intressant. Kul. Roligt!

Hoppas att de verkligen levererar godsakerna den här gången. Lovar att skriva en recension när det kommer ut!

/M
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
krank said:
Jag tycker att det fanns gott om Noir-stöd, framför allt i Luna.
Jag minns att det jag saknade i MC var mer information om Luna än "stor stad på månen, här har kartellen sitt kontor". Uppenbarligen saknade någon eller några av mina böcker sidor...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Hade du Frilansarens handbok som följde med SL-skärmen? Där fanns massor av information. :gremsmile:
 
Top