Mutant Chronicles-rollpersoner

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ja, det blir ännu en MC-tråd. So sue me.

Jag vill ju ha ett roligt system för att skapa rollpersoner till Luna City Blues, och då tänker jag att en del i det är att åtminstone förstå, och få en känsla för, ursprunget. Det där som fångade in mig och gjorde att jag började spela rollspel. Hur är det egentligen, såhär 30 år senare? Vad funkar fortfarande, vad vill jag ha med mig? Så jag har bestämt mig för att skapa lite rollpersoner. Om man vill vara med, kör på! För mig tog det ungefär en timme att skapa min första rollperson nu idag. Jag gjorde det RAW utifrån enbart första utgåvan av Mutant Chronicles på svenska, alltså lösbladsutgåvan. Jag upptäckte i samband med det att min samling lösblad faktiskt saknar rollformuläret längst bak, men jag hittade ett jag tydligen gjorde för några år sedan…

1694294322272.png

Jag började med att slå fram grundegenskaper. 16, 13, 12, 11, 11, 9, 8, 5 och så strök jag de två lägsta och placerade ut resten. Jag satte 16 på SMI, för jag hade nåt minne av att typ alla färdigheter byggde på Smidighet. Det skulle jag kanske inte ha gjort… Socialnivå 7, så ganska välmående

Sedan var det dags för uppväxt. Jag gjorde mina uppväxttillval; fokus på kommunikation tänkte jag. Jag tänkte mig en snackig, lite strulig person med trasslig uppväxt som sen kanske… blev typ journalist, eller nåt? Mer avancerade planer än så hade jag inte. Bakgrundshändelser! 22. Hållhake på arbetsgivaren. Okej, jag får välja en bakgrund yrkesbana där jag inte behöver lyckas med åter/anställningsslag. Nice! Jag valde bakgrunden Media, för då visste jag att rollpersonen skulle kunna bli journalist. 15. Affärsfamilj. Okej, trots den höga socialnivån hade jag av nån anledning fortfarande kvar tanken på en rollperson som hängde på gatan rätt mycket, men tydligen inte. Hen hade tydligen gått på Handels. Alright. 9. Dåligt sällskap. …okej, den kom lite out of left field. Sänkt socialnivå, mer styrka… Men det viktigaste känns ändå som att det är själva händelsen. Att hen alltså visserligen gått på handels, men lockats i trubbel… Alright. Räknade ut lite baschanser etc från grundegenskaperna, och gjorde mig redo för den stora karusellen…

Period 1: OK, vi är 18, har just gått ut handelshögskolan, vad gör vi? Vi kan visserligen gå in och jobba inom media direkt, men om vi går en vända på journalisthögskolan kan vi bli journalister och inte bara frilansare. Journalister får betydligt fler tillval. Vi testar… Nä, vi misslyckas med PER/INT-slaget (man måste slå under BÅDE int och per) och blir arbetslös. -2 i PER, vafan? Jesus… Och -2 i socialnivå, rimligt, det är cyberpunk, inget vidare socialt skyddsnät. Jag gör mina 4 fria val. Bakgrundshändelser: 10. Intensivutbildning. Dra av 2 på ålder. Öh, okej. 22. Viljestark. Okej, +1 på PSY är väl najs men hjälper mig inte så mycket.

Period 2: Det känns som att vi inte kan riskera mer PER-förlust, så vi glider in som frilansande Media-person. Vi gör lite tillval och får höja socialnivån ett steg. Nice. Bakgrundshändelser: 17. Administrativ specialkurs. Man, de här listorna har en del resultat som inte är så spännande. 25. Bra immunförsvar. Är det här en "händelse"? Jaja, vi blir inte så förkylda I guess.

Period 3: Så att jobba inom media påverkar inte ens PER alls, alltså. Vad är PER ens? "Skönhet, charm, personlig utstrålning, ledarförmåga". För sånt tränas ju inte när man jobbar inom media. Vilka bakgrunder ger + på PER egentligen? Militär/polis, Säkerhet/detektiv, Brottsling. That's it. Vetenskapsmän och studenter för minus, resten får ±0. Ooookej. Men jag vill gärna få upp min PER lite, kan vi kanske testa att jobba som detektiv en period? Nähä, misslyckas med INT/PER-slaget så vi får ytterligare -2 på PER och socialnivå. Jesus, det är verkligen lätt att man a i en PER-spiral här – bli arbetslös, få sämre PER, sämre chans att få anställning, fortsätt vara arbetslös. OK, fyra fria val, bakgrundshändelser: 12. Skicklig förhandlare. Det vete fan om jag är alltså, borde jag inte kunnat skaffa jobb då? Men det passar åtminstone konceptet med en karaktär som kan snacka, och jag HAR lagt en hel del på sociala färdigheter. 19. Kvällskurser. Ooookej. Mest ospännande hittills.

Period 4: Skam den som ger sig. Jag försöker bli detektiv igen. NEJ, jag misslyckas IGEN. Så… Arbetslös. Bakgrundshändelser: 5. Allvarligt brott. Rollpersonen döms, skyldig eller ej, för ett allvarligt brott. 5 års fängelse, åka STY, FYS och PER men socialnivån är nu 1 och jag måste börja äventyra omedelbart, och finns i brottsregistret.

Så det här gick ju inte så bra. För Jenny då, som jag döper rollpersonen till.

Jag räknar ut KP och stridsvärden och sådant. Inser att jag glömt hur dumt systemet för stridsfärdigheter är – "Pistol" är alltså enhandsvapen+enkelskott medan gevär är tvåhandsvapen+enkelskott. Och för att skjuta automatvapen slår man alltså först Pistol och sedan Lätta automatvapen för en K-pist, eller först Gevär och sedan Lätta eller Tunga automatvapen för något man håller med två händer.

Så… i strid måste man slå två färdighetsslag per anfall om man skjuter automateld. Right.

Men, jag hade satsat 100% på "lätta automatvapen". Det här är den enda ändring jag gör, den enda gången jag "fuskar": Jag flyttar mina tillval från Lätta automatvapen till Pistol. Sådär, nu är hon klar.

Jenny Hearth började alltså livet någonstans kring den övre medelklassen, i en ganska välbärgad familj där både mamma och pappa var framgångsrika affärsmän. Kanske äger de något tillsammans. Jenny stretade emot föräldrarna, som såg till att dra i trådar för att skicka henne till handelshögskola i hopp om att hon där skulle hitta rätt väg och skärpa till sig. Börja uppskatta sina privilegier. Men under tiden på handels skaffade hon sig istället skumma kompisar, som hjälpte henne att skaffa en hållhake hos en av Lunas tidningsmoguler.​
Hon ville inte bli affärsman (eller affärskvinna) – hon ville ut och göra spännande grejer! Rapportera om korruption och gräva i oegentligheter, avslöja viktiga hemligheter som Folket Behöver Veta, rapportera från fronten. Mer för spänningen och "action" än för några egentligen nobla syften, men ändå. Sitta i ett kontor resten av livet? Hellre döden. Tyvärr gick det inte så bra när hon tänkte utbilda sig vidare för att bli riktig journalist, så hon drev mest runt ett par år. Hon hade egentligen tänkt skaffa det där journalistjobbet på "det riktiga sättet" för att visa mamma och pappa att hon kunde, men efter ett par år av billiga nudlar och couchsurfing kontaktade hon mogulen och fick honom att fixa ett frilanskneg åt henne.​
Det höll i två år, sedan blev hon rastlös – hon ville ha mer spänning! Tyvärr gick det åt fanders med hennes försök att starta privatdeckarfirma. Och sedan kom hennes skumma kompisar från studietiden och ville att hon skulle hjälpa dem med en grej. Hon var ju skyldig dem en tjänst så… Tyvärr slutade det med att gänget åkte fast, men trots att Jenny knappt var inblandad i själva stöten så var det henne de gav det tyngsta straffet. De andra slapp mer eller mindre fria tack vare duktiga advokater och att de redan på förhand sett till så att eventuella bevis pekade mot henne istället.​
Så nu sitter hon här. 2000 kardinalskronor på fickan, inget hem, plump i brottsregistret. 2000 räcker precis för att köpa sig en Sherman Bolter – billigaste skjutvapnet på Luna. Men nu har hon åtminstone ett sätt att tjäna lite kosing – som frilansare.​

Rollformuläret finns här


Så… okej, det här var ju faktiskt rätt kul. Det gick såklart helt åt helvete för Jenny, men det blev ändå en fullt fungerande story. Under förutsättning att hon skulle hamna i en spelgrupp av andra rollpersoner av samma kaliber och kompetens skulle jag inte tveka att spela henne. Men det är just det – systemet är ju ganska swingy; det finns lite balanserande faktorer i och med att man även som arbetslös får göra fria tillval och sådär men jag kan absolut se att det skulle kunna gå MYCKET sämre eller MYCKET bättre än såhär. Jenny känns väldigt mycket som en middle-of-the-road-karaktär, något slags medel. Och det funkar väl. Hon har ändå några färdigheter där hon har viss kompetens, åtminstone med Äventyrsspels mått mätt. 14 i pistol, 12 i förhörsteknik och bluffa. Dugliga 10 i Undvika.

Jag blir lite spelsugen, det blir jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Eller borde det här vara en "krönika"? jag vet inte, kategorisering är svårt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Alltså, jag blir sugen på att göra karaktärer nu jag också! 😂

Många av händelserna blir tråkiga/repetitiva ju längre man håller på, men jag gillar verkligen hur systemet verkligen genererar en historia. Det tycker jag är en fantastisk sak som de flesta andra saknar. Det är ingen slump att jag håller det som förebild då jag skapade kaeaktärssystemet till Leviathan.

Det kan vara hårt och oförlåtlande men det är jag charmig och ger mycket kött på benen för karaktärerna.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Jag tycker spel med bakgrundsgeneratorer är ganska kul, inget tvång att finnas men kul, men ett krav är att jag skall kunna påverka eller välja resultaten om jag redan har en idé om vad jag vill spela. T.ex. "välj eller slå ett resultat ur varje tabell nedan", då får de som vill ha slump kan slå och de som vill bygga sin rollperson kan välja vad som passar.

Säg att du hade visualiserat Jenny med den familjebakgrunden men ville att hon skulle lyckats som journalist, din vision av rollpersonen som dessutom passar riktigt bra med vad spelledaren har berättat kampanjen kommer att gå ut på, men så står hon där i gränden med mascaran rinnande längs kinderna, håret tovigt och ett billigt skjutjärn i handen under jackan och spanar ut på den större affärsgatan efter ett "jobb" så hon kan få äta ett paket av de hatade nudlarna ikväll.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag tycker spel med bakgrundsgeneratorer är ganska kul, inget tvång att finnas men kul, men ett krav är att jag skall kunna påverka eller välja resultaten om jag redan har en idé om vad jag vill spela. T.ex. "välj eller slå ett resultat ur varje tabell nedan", då får de som vill ha slump kan slå och de som vill bygga sin rollperson kan välja vad som passar.
Samtidigt är det väl världens enklaste husregel att göra? Alltså, om man inte vill slumpa bakgrundshändelser: bestäm i spelgruppen att det är OK att välja istället.

Det blir såklart enklare om systemet också är någorlunda balanserat. Så är det, såklart. Annars kan man ju bara välja det som är bäst. I det här fallet är ju vissa händelser uppenbart bättre än andra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Säg att du hade visualiserat Jenny med den familjebakgrunden men ville att hon skulle lyckats som journalist, din vision av rollpersonen som dessutom passar riktigt bra med vad spelledaren har berättat kampanjen kommer att gå ut på, men så står hon där i gränden med mascaran rinnande längs kinderna, håret tovigt och ett billigt skjutjärn i handen under jackan och spanar ut på den större affärsgatan efter ett "jobb" så hon kan få äta ett paket av de hatade nudlarna ikväll.
Problemet är väl att du har visualiserat karaktären redan?

Kan säga att jag fick precis en sådan kalldusch när jag gjorde min första rollperson - en frilansande journalist. Han stod i rännstenen när tärningar visat sitt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Mitt idealfall hade varit där jag kan sätta mig ner med en tydlig idé om min karaktär, och i slutänden kommer ha det jag ville plus en massa oförutsägbara detaljer och bakgrundshändelser.

I gamla MC hade man "fria val" där man fick välja vilken färdighet man ville, utöver de man fick från yrket man hamnade i. Jag tror man kan leka runt en hel del med det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag tänker att om SL har en väldigt tydlig bild av vad som krävs av rollpersonerna så kan man väl antingen göra så att SL helt enkelt skapar rollpersonerna (eller "skal" som spelarna kan justera efter eget kynne, namnge etc), eller så kan man ha en väldigt interaktiv process där man kan fråga SL ifall man får slå om när det händer något som går emot SLs plan.

Eller så väljer man ett annat system, eller att modda systemet som finns. Det finns många lösningar.

Jag tror att det är lättare att modda bort slumpen ur ett slumpsystem, generellt, än att gå åt andra hållet. Det är t.ex. någorlunda enkelt att räkna ut medelvärdet på de GE man slår fram med det här systemet och sedan bara ge spelarna så många poäng att spendera. Medan om jag säger "spendera 35 poäng på grundegenskaperna" så blir det rätt klurigt att räkna ut vilka tärningar det ska ersättas med…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
I gamla MC hade man "fria val" där man fick välja vilken färdighet man ville, utöver de man fick från yrket man hamnade i. Jag tror man kan leka runt en hel del med det.
Ja, man har hyfsat goda möjligheter även xsom arbetslös att få den karaktär man vill ha rent kompetensmässigt. Däremot ger slumpen eventuellt en helt annan bakgrund. Så frågan är om den vision man hade var av karaktärens kompetens eller av hens bakgrund…
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Ja, man har hyfsat goda möjligheter även som arbetslös att få den karaktär man vill ha rent kompetensmässigt. Däremot ger slumpen eventuellt en helt annan bakgrund. Så frågan är om den vision man hade var av karaktärens kompetens eller av hens bakgrund…
Sant, det kommer ju skilja sig från spelare till spelare. Och antagligen från rollperson till rollperson för samma spelare.

Traveller har/hade brownie points man kunde använda för att modda resultaten under karaktärsskapningen, om man inte kom in på den karriär man ville och sånt. Och hade man sånna kvar på slutet kunde man växla in dem för lite extra starpengar och prylar. Rätt kul (fast jag tror vi hade husreglar dem lite på nått vänster)!

Men i slutänden antar jag att det alltid kommer vara nån grupp som inte gillar den valda approachen =)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Samtidigt är det väl världens enklaste husregel att göra?
Jovisst, men ju komplexare tabellerna är och ju mer de bygger på att saker skall slumpas (och ju mer dramatiska saker som kan hända) ju svårare är det att skriva husregler kring. Jag har inte studerat systemet i Blue Planet: Reconntact men där köper du paket och om du köper paketet "Polis" stiger du också i graderna varje gång (för att förenkla rätt kraftigt). Det ger inga "händelser" i livet men det förklarar varför RP:n har Förhöra.

Om jag på fyra faser kan få resultaten "Extrem framgång inom affärsvärlden", "Fängelse", "Extrem framgång inom sociteten", "Fängelse" eller om det blir "Affärsframgång, +1 Inkomst", "Anklagelser om oegentligheter, -1 Anseende", "Ökat inflytande, +1 Social", "Anklagelser om oegentligheter, -1 Anseende" är ganska stor skillnad. I det första fallet blir det extremerna på skalan och de är svårt att ändra med en husregel till någon form av poängköp – skall jag betala 1 poäng för fängelse eller borde jag inte få 1 poäng? – medan i det andra fallet sker en relativ förändring som är enklare att skriva husregel för.

Min poäng är att beroende på hur tabellerna är upplagda (och om de är kopplade så att om du blivit Kriminell kan du inte slå på tabellen för Entreprenör) och hur stor spännvidden är mellan vad som en kan råka ut för kan det var mer eller mindre enkelt att skriva en sådan husregel. Min åsikt jag bara slängde in var att det vore trevligt om det båda val och slump stöddes ifrån början. Vad jag minns har frågan om slump vs val vid skapandet varit uppe här förr och det väger ganska jämnt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag har skapat en till rollperson!

Paul Tskalikan började livet med ganska dåliga materiella förutsättningar – 1 i framslagen Socialnivå från start. Av startuppsättningen 17, 15, 11, 11, 10, 9, 9, 9 så strök jag två nior och vis av erfarenheten satte jag 17 på PER och åtminstone 11 på INT. Jag insåg, när jag läste texten igen, att det räcker att anställningsslaget är lägre än ANTINGEN INT ELLER PER Inte både och. Så Jenny hade nog kunnat ha det åtminstone lite bättre, egentligen. Nåväl, gjort är gjort. I gengäld glömde jag applicera åldersmodifikationerna, som ju börjar dyka upp när man blir 26…

Jag hade nån idé om att Paul skulle börja som läkare ett tag, för att något sedan skulle driva honom antingen åt soldathållet eller privatsnok-hållet, en drastisk livsförändring av något slag. Men jag visste ju att planer lätt går åt helsike, så det var inte så att jag färväntade mig något. Jag hade en vag idé, bara.

Men, under uppväxten fick han också 9. Dåligt sällskap (lustigt, vilket sammanträffande, det hade Jenny också FORESHADOWING), 28. ett anatomiskt sjätte sinne (passade bra med läkargrejen tänkte jag) och 37. Arvinge. Wohoo, Jackpot! +5 Socialnvå, nu jäklar.

Jag räknade ut baschanserna för färdigheterna och gick vidare.

Period 1. Paul är 16, och blickar mot sin framtid. Vad behöver man för att bli läkare? Säkert typ läkarhögskola… Vänta, det finns ingen läkarhögskola listad under Student? …Det finns inte ens någon läkarbakgrund? Man kan varken vara läkare eller sjuksyster? Det är rätt mystiskt, men okej. Finns säkert i nån expansionsbok, men vi skiter i det nu. Paul får bli forskare istället, good enough. Så han får börja med att gå teknisk högskola. Med sina 17 i PER kan till och med jag lyckas med anställningsslaget. Victory! Går ju bra det här. Paul pluggar medicin och kemi, och vid sidan av tränar han närstridsvapen och pistol – Luna är ett farligt ställe, trots allt. Här slår jag 29. Hållhake på arbetsgivaren. Lustigt det där, var det inte det Jenny hade? FORESHADOWING Ja, jo, men hon fick det som uppväxthändelse och fick välja yrkesbana fritt, jag har en hållhake på min… nuvarande arbetsgivare. Så jag behöver inte slå omanställningsslag för att dra på mig mer studieskulder, yay. Sedan får jag 24. Hobbygymnast. Okej, det är ju kanske inte så spännande men å andra sidan inte katastrofalt heller. Dags för Period 2!

Period 2. Paul börjar jobba som forskare vid någon form av mindre fristående företag. A-hah! Det finns alltså sådana! Ja, förutom rollpersonernas mikrofirmor, då. I engelska grundboken står det "smaller freelance corporation" men i den svenska som jag går efter är det bara ett "fristående" företag, inte ett "frilans". Nåja, det kanske inte gör nån skillnad. Paul lär sig ännu mer om kemi och medicin, kompletterar med ströpoäng i Vapensystem och Datorer (vad forskar man om för att lära sig mer om medicin, kemi, datorer och vapensystem? Wouldn't you want to know. Jag säger bara att jag inte blir jätteförvånad om det visar sig att det där "lilla företaget" var en Cybertronic-filial i hemlighet). Paul fortsätter också att träna Närstridsvapen och Pistol.

Vad får vi för bakgrundshändelser då? Först får vi 26. Ovanlig kemisk motståndskraft som gör att Paul har större chans att inte påverkas av gifter och gaser. Cool. Jag tänker mig att det är något slags perk för anställda =) Sedan slår vi…

1694892828140.png

slår vi… 5.

Fucking hell.

Igen. Paul har alltså OCKSÅ dömts för ett grovt brott i tidiga 20-årsåldern. Han hamnar i finkan i fem år, får bättre FYS/STY/PER men lägre INT och PSY, och kommer ut på socialnivå 1 och får inte fortsätta göra bakgrund.


Jag suckar uppgivet och räknar ut Pauls färdighetsvärden och stridsvärden. Det blir en knapp medelmåtta; Jenny är definitivt den kompetenta av de två. Hans högsta FV är 12, hennes är 15. Hon kanske hade ett mer kaotiskt liv, men det var längre. Påminn mig om att inte gnälla om perioder av Arbetslöshet i det här systemet igen.

Det här var inte alls lika kul; det var extremt snopet att få sluta så i förtid med en så jämförelsevis okompetent karaktär. Skulle jag kunna spela honom? Jodå, för all del. Han har sina medicinska kunskaper som Jenny helt saknar.

Det känns också som att man liksom nästan måste hitta på, i det här läget, att de är en del av samma rollpersonsgrupp. Och att det var samma Dåliga Sällskap de hade i ungdomen och som fixade hållhakar. Kanske var det rentav samma heist de var inblandade i och blev dömda för. Hon var getaway driver, han… jag vet inte. Kanske var det företaget han jobbade på som heistades mot, och han hade blivit utpressad att ge ifrån sig uppgifter om säkerhetssystem etc? I utbyte mot den där hållhaken, eller kanske bara i utbyte mot att vad han hittade på tillsammans med det Dåliga Sällskapet som ung inte kommer till arbetsgivarens kännedom.

The Krank MC Cinematic Universe tar form… =)

Rollformuläret finns här
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag tröttnade igår på mitt tvåsidiga rollformulär, jag vill se allt samtidigt! Så inför nästa vända gjorde jag ett enkelsidigt. Jag offrade en del persondaga och hela utrustningslistan, kortade av antalet kolumner i vapentabellen och plockade bort hitbox-rutorna. Jag tänker att allt sånt är sånt man gott kan använda separata papper till.

Jag plockade också bort "egna/underfärdigheter" eftersom jag ju just nu bara kör basversionen av MC1e.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Blääääää hörni. Jag satt just i nästan två timmar och rullade mig igenom 15 bakgrundscykler för en rollperson. För att i efterhand upptäcka att han borde ha fått sparken ungefär halvvägs igenom, för jag missade att 20 vid återanställningsslaget alltid ger sparken även om man har 20 i PER.

Jag kanske skriver mer detaljer i veckan eller så, men det känns rätt drygt att ha lagt så mycket tid på något som i slutänden inte skulle kunna användas vid spelbordet.

Sedan blev han ju ett stridsmonster såklart – Officér i 15 bakgrundscykler, med bara kort avbrott när han fick sparken pga skelettsjukdom.

Det är en svaghet med sådana här system när man gör dem analogt: Svårt att ha historik, lätt att göra fel.

Här är en handfull regelfrågor/funderingar:
  • När det står i en Särskild Händelse att man får +2 på en färdighet, visst borde det vara +2 och inte "två tillval"?
  • Särskild händelse 9, "Avskedad". Man "måste gå arbetslös 1t4 år (justera din ålder genast)". Rollpersonen fick denna som följd av att han drabbades av skelettsjukdom (!). Frågan är: Betyder det att man bara ska lägga till +1t4 på sin ålder eller att man också ska köra 0.5–2 bakgrundsgenererings-perioder?
  • Vid anställning: "Slå 1t20. Om resultatet är lägre än antingen din INT eller din PER, så får du jobbet". Vid återanställning: "Slå 1t20. Om resultatet är högre än både din INT och din PER blir du avskedad […]. Om resultatet däremot är lägre än eller lika med din PER eller din INT, har du möjlighet att fortsätta i det här jobbet ytterligare två år". Hade det inte varit enklare med samma mekanik för de två?
Överlag är den här karaktärsgenereringen rätt vild. Även om jag inte missat regeln som hade givit den nya rollpersonen sparken, så hade han ju blivit ett rejält combatmonster, kanske med lika maxade strids-stats som nu. Medan de andra två i gruppen är mer mediokra, och framför allt stackars Paul har inte mycket att komma med.

Att alla tre hamnade på Socialnivå 1 i slutänden och därmed bara har råd med varsin bolter är en klen tröst…

Jag fattar dock att det för många är en del av det roliga, att man typ… oftast får en rätt värdelös gubbe, men man har chansen att få en riktigt bra. (Och vissa spelare dyker såklart upp med sina combatmonster som de slagit fram hemma…)

Jag noterar också att ganska få av de särskilda händelserna är… händelser.

Det är nog definitivt en grej jag vill ändra på. Det tråkigaste är ju saker som typ "du är viljestark, +1 på PSY". Till och med "du har gått en administrativ specialkurs" eller "du har gått en AMS-utbildning" ger ju mer, där. Jag kommer nog att vilja att så många grejer som möjligt i lifepath-systemet i Luna City Blues är liksom… meningsfulla händelser som kan ge kontakter, saker att hänga upp rollpersonen på, oväntade vändningar etc.

Och som kanske också ger regelmekaniska förändringar (men på ett mer balanserat sätt då).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Nähä, misslyckas med INT/PER-slaget så vi får ytterligare -2 på PER och socialnivå. Jesus, det är verkligen lätt att man a i en PER-spiral här – bli arbetslös, få sämre PER, sämre chans att få anställning, fortsätt vara arbetslös.
Aldrig fattat förrän nu att Mutant Chronicles aldrig handlade om axelklaffar och stora skjutvapen. Det var en socialrealistisk diskbänksanalys av långtidsarbetslöshet.

Fy fan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Aldrig fattat förrän nu att Mutant Chronicles aldrig handlade om axelklaffar och stora skjutvapen. Det var en socialrealistisk diskbänksanalys av långtidsarbetslöshet.

Fy fan.
Rollpersonsskapandet är otroligt diskbänkigt, det är det. Väldigt mycket tydligt klassamhälle och socialrealism. Liten chans att Make It Big och göra en klassresa, många risker att hamna i nedåtgående spiraler. Och jag har fan aldrig känt så starkt att jag är i ett svenskt cyberpunkrollspel som när jag fick "Du har gått en AMS-utbildning" som resultat… =)

Det finns poänger med det här, och själva rollpersonsskapandet kan vara väldigt intressant. Man får sällan det man tänkt sig, och ofta blir det en jäkla resa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag funderar på om jag med nästa RP ska testa datorstöd. jag har ju ett självräknande digitalt rollformulär jag satt ihop, och det vore en smal sak att börja använda typ namngivna versioner med Google Sheets historikfunktion för att skilja på olika faser…
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Det är nog definitivt en grej jag vill ändra på. Det tråkigaste är ju saker som typ "du är viljestark, +1 på PSY"
Jag tror nog att om man säljer det som "Oväntad händelse. Få +1 på [slumpvist vald grundegenskap]" så får spelaren någonting att bygga på.

Vad jag tyckte var smart med tabellerna var att man inte kunde få samma resultat flera gånger, förutom när man blir avskedad och brottsling, vilket innebar att varje period ökade chansen för detta. Sade väldigt mycket om världen. Helst hade jag haft kort eller på andra sätt kunnat påverka tabeller medan man slår på tabellerna så att man slapp ha regler som "Ignorera resultatet", "Slå om" eller "Ta det övre resultatet".
 
Top