Nekromanti Mutant Chronicles - Hjälp mig med nytt namn på "Brödraskapet"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Så jag leker till och från med tanken på att köra en ordentlig mutant chronicles-kampanj, och detta skulle troligen bli det närmaste jag skulle komma culture gaming, med mycket fokus på de olika korporationerna och sånt. Självfallet skulle det nästan uteslutande handla om en noir-aktig kampanj i Luna City, med massor av rockar, regn och gatuvåld.

En sak dock som jag återkommer till i mina tankar är "Brödraskapet". Fine, på sätt och viss tycker jag det är ett coolt namn. Det doftar sammanhållning, sammansvärjningar, hemligheter, ritualer och allt det där som passar rätt bra in på en religiös organisation. Men jag kan inte undgå att lägga märke till att det också är ganska könsbestämt åt det manliga hållet.

Det hade fortfarande kunnat funka om jag hade velat köra organisationen som en ren tolkning av kristna kyrkan, men det vill jag inte. Jag vill göra det till en mycket mer allomfattande organisation som består av typ alla olika religioner från jorden i varierande grad. Mer som en paraplyorganisation, snarare än en ren sammanslagning. Och jag vill att den i grunden ska vara en hyfsat schysst organisation, dessutom.

Så jag skulle behöva ett annat namn på den, med följande krav:

1) Könsneutralt
'
2) På svenska

3) Inte insnöad på ren kristendom.

Kan ni hjälpa mig komma på vad man skulle kunna kalla dem?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Syskonskapet?
Kyrkan?

Annars +1 på Bolongos Samfundet.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ljusorden
Kardinalorden

Gillar tanken på en Orden, men tycker iof också om Samfundet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Motsvarande organisation i Rotsystem heter "Enhetskyrkan"...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Falk;n287495 said:
Jag håller med om Syskonskapet.
Det låter som en sekt men mer som en ”Drink the kool-aid” än som en ” beänn kättarna!” Sekt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Samfundet är väldigt bra. I synnerhet efter att jag sovit på det. Man skulle kunna låta det officiella namnet vara typ Samfundet för Ljus och Enighet eller något annat pompöst, men bara Samfundet i dagligt tal.

Men kommer definitivt ha med ordnar som undergrupperingar och politiska sammanslutningar inom samfundet.

krank;n287488 said:
Motsvarande organisation i Rotsystem heter "Enhetskyrkan"...
Ah, nu när du säger set så tror jag att det är rotsystem som fick in mig på det här apåret men att kag ville ha något mer arkaiskt som namn :)

God45;n287493 said:
Inkvisitionen?

Ecclesiarchin?
I och för sig väldigt passande! Men typ alla i min spelggrupö håller på med 40K (och har spelat dark heresy), och jag vill minska ner associationerna till fanatism och blodtörst.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Rymdhamster;n287509 said:
Motivera hur ditt förslag uppfyller krav nr 3, tack :)
Hehe. Ja det blir ju en väldigt kristen vinklig på det hela. Tänkte nog mest på det som en sammanslagning mellan olika religiösa samfund,
men i detta fall är det ju explicit kristna samfund som åsyftas. Så mitt förslag kanske inte är det bästa även fast jag gillar det namnet ur andra vinklar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Varför inte bara Kyrkan?

Sällskapet
Ljuset
Väktarna

Det lustiga med Mutant Chronicles (och Gemini, som Johan Sjöberg också skrev) är ju annars att de båda har kyrkor helt utan religion. Det finns inget trossystem, ingen teologi eller mytbildning, utan bara auktoritet, ritual och fasad.

Personligen tycker jag det är en rätt rolig detalj, men har givetvis ingenting med namnet att göra. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
entomophobiac;n287721 said:
Varför inte bara Kyrkan?

Sällskapet
Ljuset
Väktarna
Därför att "kyrkor" är väldigt centrerade kring kristendommen och därmed bryter mot krav 3 =)

Jag är väldigt nöjd med Samfundet som namn på dem, men väktarna är helt klart ett bra namn på det som motsvarar inkvisitionen och mortificatorerna. Och sällskap är bra för några av de olika politiska grupperingarna inom sammfundet tänker jag mig.

Jag gillar ljuset, också. Tänker mig att "Ljusets tempel" kan vara en bra benämning istället för katedralen just för att röra sig bort från kristendommen och öppna upp lite.


entomophobiac;n287721 said:
Det lustiga med Mutant Chronicles (och Gemini, som Johan Sjöberg också skrev) är ju annars att de båda har kyrkor helt utan religion. Det finns inget trossystem, ingen teologi eller mytbildning, utan bara auktoritet, ritual och fasad.
Så skulle man ju kunna se det. Själv har jag istället alltid ansett att kristendommen som koncept var en sådan självklarhet när spelet skrevs att ingen vidare förklaring behövdes. Katedraler, kyrkor, kardinaler, folk går på gudstjänst. Mer behövdes liksom inte.

Men visst så känns det ju som att innebörden i religion lakas ut mer och mer, och ritualer som en gång hade en faktisk innebörd ses nu bara som symboliska handlingar och kul traditioner.

Sen så klättrade ju kyrkan åter upp som en maktposition eftersom de kunde utgöra en motpol till den mörka symetrin, så fokuset på auktoritet känns helt rätt.

Lite därför jag gillar Kranks tanke på det med enhetskyrkan som ju är det jag försöker implementera här; att världens religioner dalat så i popularitet att de i princip blev tvugna att slå sina påsar ihop för att kunna överleva (varför bygga en kyrka, en synagoga och en moské, när man bara kan bygga en byggnad och dela på den...).

Sen när den mörka symetrin kom och folk började vända sig till religonen igen för svar så var de tvugna att fortsätta sammarbeta eftersom ingen enda av religionerna satt på alla svar utan de var tvugna att sitta och jämföra legender och myter för att försöka få ut något användbart, och varit tvugna att plocka fram alla gamla förbjudna texter ur förvaringsboxarna och studera dem för att hitta något som funkar och att det är därför man upptäckt (återupptäckt) Konsten.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n287488 said:
Motsvarande organisation i Rotsystem heter "Enhetskyrkan"...
Personligen kopplar jag ihop det namnet med kristendom då Unity Church är en ny kristen rörelse, samt att unitarismen är en gammal kristen rörelse.

Tänker jag inte på engelska kopplar jag istället ihop det med det svenska politiska partiet Enhet.
 
Top