Nekromanti Mutant Chronicles 3

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Vilka skulle ställa upp på att göra ett "tribute to Mutant Chronicles" i form av en amatörutgiven tredje utgåva. Givetvis går det inte att använda Target's licensierade bilder eller ens den riktiga logotypen - men vi skulle kunna utveckla värld, regelsystem och så vidare efter egna visioner.

Åtminstone jag har mängder med ideer, mestadels influerade av RYMD. Kan någon tänka sig att hjälpa till ?
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
joföresten jag ska säga något.

Kommer du ihåg när vi skissa på systemchock spelet, kan det finnas något därifrån kanske. Vad du än gör så måste det vara steam-fascism (till skillnad från steampunk/cyberpunk)

JAGHARBAJSIMAGENSÅDETSÅ!



Can you say kuh-THOO-loo?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Of course :)

Chronicles går ut på att INTE vara ett trevligt och vänligt spel utan ett fientligt sådant. Tänkte mig lite 20-tals retro blandat med korrumperad högteknologi och en mer passiv ondska än den som förekommer i det riktiga Mutant Chronicles; lite som en krypande korrumperande makt snarare än en mänsklighetens nemesis.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
VA???

Ursäkta mig? Men tänker du ta bort ondskan? É ru knäpp? Inga nefariter eller dreglande odöda med k-pistar? Man måste kunna spela äventyr där skurken visar sig vara en makulator och studsar runt rummet och sparkar ned halva spelgruppen innan man hinner reagera. Nej, behåll skyttegravskrigen med ondskan helst.

LL - som älskar mutanat chronicles

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jag känner mig engagerad.... om du litar på en "grisodlare"... (Skenet bedrar ju faktiskt. Enda anledningen till att jag är det är att jag just upptäckt forumet...) :O)

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
20tal ? Typ pulp/weird science då eller ? Vad sägs om lite film noire istället ?

*tjipp-tjipp*
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Re: VA???

Det handlar inte om att ta bort utan att redigera ondskan. Mutant Chronicles i dess grundformat är mörkt och bra, men den känns inte trovärdig. Dessutom tilltalar inte "skyttegravskrig med ondskan" min smak - jag vill hellre ha mer ovisshet och korruption.

I MCR3 - som jag tänkt det - kommer ondskan att finnas kvar och det kommer finnas "odöda med k-pistar", men det kommer inte vara ondskans självändamål. Istället ska det handla mer om att få korporationerna att kriga ännu mer med varandra och skapa en tredje part som ser till att krigen fortsätter.

Jag tänkte mig undertiteln "Human Annihilation" eftersom det är den mörka själens önskan - mänsklighetens, och allt livs, totala utrotning.
 

Blackknight

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
57
Location
PÅ ett berg
Re: VA???

Jag tycker att man ska tex låta iljan framträda mer än hon gör i orginalen. Istället för Algeroth som nästan är i centrum.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: VA???

<I>Jag tycker att man ska tex låta iljan framträda mer än hon gör i orginalen. Istället för Algeroth som nästan är i centrum.</I>

Asch, nån hann före. (-:  Jo, en poäng med Mörka Symmetrin är ju att de olika bossarna står för olika aspekter av mörkret, så man kan få rätt olika typer av hotbild beroende på vem man fokuserar på. En mer Ilian-centrerad kampanj skulle genast bli något mer Kult-ig än det publicerade materialet.

Att det kom att cirkla så mycket kring just Algeroth i Targets grejor tror jag är för att det är lätt att göra figurspelsgrejor kring hans tjänare. (-:

--
Åke
 

Blackknight

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
57
Location
PÅ ett berg
Re: Jag håller med dig

För att dom skapade sitt figur spel och sen för att man trodde att rollspelarna ville ha mer krig och blod
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag håller med dig

Jag är ganska tvärsäker på att figurspel, rollspel, kortspel etc. utvecklades simultant. Och om man studerar statistiken, _vill_ en hel del rollspelare ha mer blod och våld... ;-)

Själv tycker jag en kampanj där Mörkret finns, men inte nödvändigtvis är "fienden" i varenda j-vla äventyr är mer intressant. En grunk som dök upp i diskussioner runt Warzone var att eftersom Mörkret ursprungligen kom från människans egna handlingar och tankar (eller snarare, tog form av det) så stärks det av vårt beteende. Den paranoida och mordiska kyrkan stärker därmed Apostlarna... vilket vi tyckte var en roande om än banal tanke.

En kampanj med Demnogonis som huvudfiende kunde iofs vara ganska ball ("Borsta tänderna, barn, annars kommer Inkvisitionen och tar er!"). Den enda nefarit som jag tror vi fått höra om i hans tjänst kallades Duum (på Venus); jag får bara en bild av en dreglande figur som petar sig i näsan och ser ut att göra skäl för namnet...

Nightowl, som fortfarande vill ha en Algeroth-nefarit som heter Patton. Jag menar, med namn som "Saladin"...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Jajemänn

Det stämmer precis utan mörka legionen är spelet som vilket futuristisk spel som helst

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: VA???

ja man vill ju inte klaga men hon heter ilian.

Jag tycker för övrigt att alla apostlar skall vara med och deras relationer till varandra ska spela stor roll (som ni kanske vet har dom inte särskilt positiva tankar om varandra, det är därför inte någon vågar ta steget och förgöra människan pga. att dom andra apostlarna skulle döda den som gjorde det). tror ni mej inte lusläs Algeroth/ilian boken.

First i was blind, now i can see.
 
Top