Nekromanti Mutant Chronicles Äventyr...

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Någon som vet var man kan få tag på värdiga äventyr till Mutant Chronicles? Det vore ganska gött med lite hjälp på traven med fantasin...
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
På Sveroks scenariobank finns en handfull äventyr till Mutant Chronicles och andra spel. Om du nu inte varit där tidigare tycker jag du skall kolla in den sidan:
http://www.sverok.se/bank Välkommen till forumet förresten! :)

 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Improvisera

... helt enkelt - producera dina egna äventyr på flygande fot. Låt spelarnas handlingar avgöra vad som händer.

Detta fungerade mycket bra på den tiden då jag SL:ade MCR och de enda riktlinjer jag använde mig av var en så väldefinierad utgångspunkt som möjligt. Till att börja med staden Luna, sedan den Capitol-kontrollerade Graveton Arkipelagen på Venus. Det finns en hel uppsjö sådana "fasta punkter" att använda sig av.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Såvitt jag vet har de givit ut fyra färdiga äventyr. Tre av dem är en trilogi som heter "Venusian Apocalyps", ett överepiskt äventyr på Bauhaus Venus (djungler+Heimburg). Handlar om att det andra sigilett bryts, vilket släpper in mer ondska i världen. Det eskalerar i stort krig: Bauhaus+Brödraskapet mot Legionen. Första delen är ganska dålig, men sedan artar det sig.
Dessutom finns äventyret "Operation Kirkwood" till Mutant Rymd (samma värld som Chronicles, med Nya Mutants regler). Det är en utomordentligt historia där RPna skall ta reda på vad som egentligen händer på en gruvkoloni i asteroidbältet.
De har funnits att köpa på Traditions och SF-bokhandelns hemsidor, jag tror de finns kvar.
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Mutant Chronicles

IIIk.. finns det verkligen personer som spelar detta spel. Inget elakt menat mot dig personligen men det måste nog vara ett av dom sämre rollspel som finns. Men iofs blir alla rollspel vad man gör dom till.. '

/HJonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: Mutant Chronicles

<B>ALLT</B> beror på åsikter, så klanka inte ned på det ena eller det andra...

MCR är för mig bland de bästa spel som gjorts eftersom det är det spel jag uteslutande spelat allra mest. Om du bara tar de "flashiga" detaljerna med en nypa salt och använder spelet för vad det är så är det ett fantastiskt bra spel, även om RYMD är bättre.

Dessutom - vem i hel-ete bryr sig om regler ? För jag vill inte höra några kommentarer om att automateld bara ger tre träffar !!!
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Mutant Chronicles

Öhhhh......Vadå sämst???
Jag kan säga dig så här....Regelmässigt så kanske det inte är sååå bra...Men spelvärlden och "känslan" är klart den bästa man kan finna i rollspelsväg här i Sverige...

Sås är det....

Mvh
Necrotech - DÖDA CSN
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
"Första delen är ganska dålig"

Herregud människa!!!
Första delen är kanon....Jag tror det tog oss 2 spelmöten att bara komma igenom händelserna ombord på Zeppelinaren.....Det var rena mysteriumet för mina spelare.....

Men, men...Det är som alltid upp till SL att göra ett äventyr bra och spännande....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Re: Mutant Chronicles

Som jag sa beror det givetvis vad man gör det till. Men utgångspunkten i ett rollspel att det mestadels är ett bofferspel är inget som faller mig i smaken. Det är lite Kult-känsla i det .. att man möter elaka motståndare som är übermäktiga och kommer att döda en på stubinen... det passar i Kult, men inte i ett SF-spel. Men som sagt.. det är min åsikt om det bara.

/Hjonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mutant Chronicles

<I>Men utgångspunkten i ett rollspel att det mestadels är ett bofferspel är inget som faller mig i smaken. Det är lite Kult-känsla i det .. att man möter elaka motståndare som är übermäktiga och kommer att döda en på stubinen... det passar i Kult, men inte i ett SF-spel.</I>

Kanske stämmer ifall man spelar en Doomtrooper, men knappast om man är en journalist eller privatdeckare... Minns inte hur många yrken det fanns i första utgåvan, men i den andra fanns det ett trettiotal, varav kanske 3-4 var såna där man springer omkring i rustningar.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mutant Chronicles

Jag har bara första upplagan, och där finns det ett yrke (eller snarare en yrkestyp) av sisådär tiosom är soldater/poliser eller dylikt - oräknat just Doomtroopers, som inte är för alla. Annars kan man som sagt spela deckare, kriminell, affärsman, akademiker, tekniker, missionär eller vanlig knegare.

Däremot har de flesta någon chans att lära sig att skjuta, och i de olika bakgrundsmodulerna som kom ut ägnades ganska mycket tid åt militära specialstyrkor, etc. Det var _lättare_ att hitta extra material om man spelade en mer militär kampanj.

Sedan finns det urton SF-miljöer i populär och annan fiktion där man kan bli mosade av elaka stora motståndare; Aliens, Predator och Starship Troopers är några exempel. Varför det inte passar att göra och spela spel baserade på sådant fattar jag inte riktigt, men smaken är ju som baken... Däremot vete faun om jag tycker att det passar att bli mosad i Kult; Kult är mera det spelet där man skall använda sin pistol för att skjuta sig själv när man inser hur meningslös hela den mänskliga existensen är (för att sedan upptäcka att man efter att ha passerat sitt eget lilla Inferno reinkarneras i evighet, hehe...)

Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Nåväl, jag var kanske lite hård i min bedömning. Sanning att säga har jag aldrig spelat eller spellett det, enbart läst igenom det. Jag tyckte dock det verkade fruktansvärt enkelspårigt, eftersom spelarna har en så "rät väg" att gå. Ut i djungeln, skjuta monster, möta ondskan...

/Antonio
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Hmmm....

Iofs sant.....
Men läser man äventyren på det sättet så är dom flesta väldigt enkelspåriga........

jag använder bara äventyren som en grund.....Läser igenom det en eller två gånger....Sen improviserar jag en massa.....kanske upp till 90% av ett äventyr är ren improvisation.........

Det gör ofta att dom skrivna äventyren blir mindre "enkelspåriga" som du kallar det.....

PUSS PÅ PUNGEN

"Cyborgs: cybernetic organisms, we use living human tissue."
Schenk/RoboCop

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 
Top