Mutant 2121 - omdanad version av Mutant 2089

Franky

Veteran
Joined
18 Sep 2014
Messages
4
Det rollspel som gjorde mest intryck på mig i min ungdom var Mutant 2089, och nu när jag satt och spelade Cyberpunk på datorn och hela tiden tänkte på Mutant slog det mig att det borde göras en ny uppdaterad version av det spelet. Så jag började skriva ner lite funderingar som jag nu vill dela med mig av. Vore riktigt kul att utveckla det till något större tillsammans, som crowd sourcing ungefär 🙂

2E4C4ABF-5030-4A0D-9900-7BFB999B4A1A.jpeg

Här finns mina idéskisser: https://docs.google.com/document/d/1pMfO4AMg4PWpk3ZfBDExwZKIU_phK-lFt1nl2OFfBwQ/edit
 

Franky

Veteran
Joined
18 Sep 2014
Messages
4
Tittar gärna på tidigare verk! Ska försöka fixa länken, men ska kopiera in texten här också...
 

Franky

Veteran
Joined
18 Sep 2014
Messages
4
MUTANT 2121


  • Inspirationskällor
    • Judge Dredd (serien och 2012-filmen)
    • Minority Report, filmen
    • Beneath a Steel Sky
    • Mutant 2089 (givetvis)
    • The Matrix: Second Reneissance (djur istället för robotar)
    • Planet of the Apes (nya trilogin)
    • Brazil
    • Zero Theorem
    • Demolition Man
  • Stil
    • Mörk humor! Mer Glimten i ögat än Bondkomik.
  • Cybernetik
    • Började som ersättning av förlorade funktioner, har utvecklats till bredare ändamål
    • Ingen direkt länk med hjärnan, sådana system har experimenterat med men är för komplexa för att fungera långsiktigt
    • Billiga implant kan lätt störas ut av EMP, vilket vissa gäng utnyttjar till rån
  • Internet
    • Mycket är låst och begränsat
    • Inget cyberspace pga. inget gränssnitt till hjärnan
    • Kvantkryptering gör hacking nästan omöjligt, men inte alla system har råd
    • Alla hem har en terminal med nätuppkoppling som också fungerar som TV, allt lagras på “molnet”
    • Röst- och ansiktsigenkänning finns överallt, likaså öppna terminaler som automatiskt svarar på kommandon. Man kan nästan var som helst i staden prata rakt ut med sin Personliga LivsAssistent (PLA), och få ett svar från en närliggande terminal med hjälp av riktade högtalare.
    • Information är hårt styrd av företag och regeringar
  • Genmanipulation (jmfr. mutanter)
    • Muterade människor - Militär användning primärt
    • Muterade djur - kom ur experiment för ökad intelligens och senare lyxhusdjur, djuren gjorde uppror och utropade sig självständiga
  • Spelbara karaktärstyper
    • PGB - Pure of Gene and Body. Vanliga människor utan implantat. Anses finare än alla andra.
    • GMH - Gene-Modified Human. Ättling eller ratad från genfabrikerna. Tydliga och synliga fysiska skillnader från PGBs.
    • GMA - Gene-Modified Animal. Ättling till de intelligenta djur som blev självständiga. Anses som icke-personer utan rättigheter av människo-samhället.
    • AUG - Augmented, människor med Cybernetiska implantat. Allt från ersatta skadade lemmar till optiska eller neurologiska implant. Tydliga och synliga implant, många särskilt i lägre kreditklasser är utstötta. Enda spelartypen som kan ha Cybernetik från start.
  • Spelbara karriärer
    • Arbetare
    • Tekniker
    • Idrottare
    • Gängmedlem
    • Väktare
    • Infiltratör
    • Soldat
    • Utstött
    • Flockmedlem
  • Klimat
    • Klimatet kollapsade för x årtionden sedan
    • Jordbävningar, flodvågor, orkaner och liknande är vanligt världen över
    • EMP-stormar (solstormar?) - Elektricitet kan slås ut, städer är mestadels skyddade
    • Solstormar har slagit ut de flesta satelliter, kommunikation och navigation över långa avstånd är svårt och dyrt
  • Tydliga Klass-skillnader
    • Arbetare med låg kredit gör inget annat än arbetar, har nästan ingen ledig tid, står i ständig skuld till företagen
    • De med hög kredit arbetar lite om alls, de rikaste har ofta excentriska eller olagliga hobbies
    • Majoriteten, de med medelhög kredit, har en viss frihet att välja när och hur mycket de arbetar, med risk att krediten påverkas negativt om de inte presterar
  • Utbildning och arbete
    • Alla stadsbor går en obligatorisk grundutbildning på 7 år, sedan görs ett utförligt standardiserat test varpå elever auktioneras ut till företag. De som lyckas bra på testen kan bli inropade till högre utbildning med garanterat arbete, andra blir placerade vid löpande band i fabriker direkt efter grundutbildningen.
    • Efter avslutad utbildning blir eleven skuldsatt av det företag som ropat in dem, i läge med det vinnande budet.
    • Efter 4 år kan man göra om arbetstestet, men det är få som gör det eftersom det ökar ens skulder utan att garantera en bättre placering.
  • Kultur
    • Hur du ser ut, vilket språk du talar, eller vad du har för bakgrund, kön, läggning etc. är inte lika viktigt i samhället som vilket företag du tillhör. Företagen är status. Folk identifierar sig mer som del av ett visst företag än som medborgare av ett visst land.
  • Städer bygger ut på höjden
    • Lägre nivåer är de lyxiga, bättre säkerhet, vägar, transport
    • Högre nivåer är fabriker och arbetarbostäder, förorenad luft
  • Utanför städerna
    • Öken, övergivna städer i ruiner
    • Odlingsbar mark är hårt vaktad av de kontrollerande företagen
    • Djur och utstötta människor reser runt i “flockar” eller i kåkstäder i de gamla ruinerna
  • Rymdhiss
    • Allmänheten vet att den finns men inte mer, oerhört mycket sekretess
  • Brottslighet
    • Utbredd, polis har väldigt få resurser, många företag har egna säkerhetsstyrkor som ibland drabbar samman
    • Gängverksamhet är vanligt och tolereras så länge gängen slåss bara med varandra
    • Gängen har tillhåll i övergivna eller övertagna industrier högt upp i megaskrapor
  • Ekonomi
    • Företagen sköter allt, vanliga människor har en kreditnivå som är satt baserad på storlek på skuld, arbetspotential, tillgångar etc.
    • Företagen betalar inte ut lön. Istället tilldelas arbetare krediter per månad att handla för (bostad och basföda står företaget för). Eventuella krediter som blir över dras av från arbetaren skuld.
    • Vissa varor kan inte köpas om man inte har minst en viss kreditnivå.
    • För att köpa dyrare varor eller, i vissa fall, varor ovanför ens kreditnivå, kan man ansöka om skuldöknung från sitt företag. Då görs en projektion över framtida arbetsprestation av en själv, samt ens eventuella barn och barnbarn, och företaget avgör om den extra skulden kan återbetalas inom tre generationer.
    • Skulder går i arv. Därför skaffar de flesta så många barn de kan.
    • Man kan lätt få sin nivå sänkt genom att stöta sig med företagen, men det är extremt svårt att få den höjd.
    • Kreditnivåerna går från ZZZ (lägst) till AAA (högst, iaf offentligt)
    • Kontanter existerar, men används främst mellan privatpersoner och utanför städerna
  • Transport
    • Lägre nivåer i städer har ett utbrett vägnät
    • 99,99% av trafik är självgående
    • Stora majoriteten använder allmänna färdmedel, ens kreditnivå avgör hur långt man kan färdas
    • Att äga ett eget fordon är ovanligt och ses som en stor lyx
    • Att själv köra ett fordon kräver en extremt dyr licens, unik per person och fordon
    • Utanför städerna används antika fordon med förbränningsmotorer, konverterade för etanol (olja och bensin är oerhört exklusiva lyxprodukter)
    • Långdistansresor sker via det världsomspännande OmniLoop-nätverket (tänk HyperLoop)
  • Underhållning
    • Djur-divisionerna av många sporter har blivit populära, speciellt MMA. Att bli en MMA-stjärna är ett av få sätt för djur att få status.
  • Religion
    • Efter klimatkollapsen blev religion väldigt starkt. Nya sekter som tillber teknik och Cybernetik har uppstått, men har inte fått allmän spridning eller officiell status som en egen religion än
 

Attachments

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Gillar det, men har svårt att förstå hur det kan vara lyxigare att bo långt ner än högst upp?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
Gillar det, men har svårt att förstå hur det kan vara lyxigare att bo långt ner än högst upp?
Bor man högt uppe så vistas man bland smogen från skorstenar? Luften är renare på marken, man kan vistas bland artificiella parker och träd etc?
 

Franky

Veteran
Joined
18 Sep 2014
Messages
4
Bor man högt uppe så vistas man bland smogen från skorstenar? Luften är renare på marken, man kan vistas bland artificiella parker och träd etc?
Ja, typ så är tanken. Idén är direkt lånad från Beneath a Steel Sky.
 
Top