Nekromanti [Mutant 2089] Muterade djur - Ett försvartal

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det finns en sak angående Mutant 2089 som jag länge funderat över. Det känns som att gängse uppfattning i alla tider har varit att muterade djur inte har något i ett cyberpunkspel att göra, och att det var ett misstag att ha med dessa i spelet. Argumentationen, såvitt jag kan förstå, tycks vara att humanoida djur kanske passar den humoristiska ton som Gamla Mutant (och Mutant: UA) hade, men att cyberpunksettingen är för dyster, rå och cool för att de ska passa in och att de därmed förstör stämningen. Jag är en stark försvarare för muterade djur i settingen Mutant 2089 och skulle i detta inlägg vilja argumentera för mitt case.

För det första kan jag hålla med om att vissa muterade djur inte riktigt passar in i en cyberpunksetting. I Gamla Mutant och Mutant: UA känns det inte helt malplacerat med exempelvis muterade älgar eller muterade sköldpaddor. Jag tycker däremot inte att exempelvis en muterad varg, muterad panter eller muterad räv känns som ett lika stort no no. Håller man in tyglarna lite på vilka djur man väljer att ha med blir det inte lika knasigt.

Vidare vill jag prata om humorn. Jag håller med om att humorn inte ska osa pilsnerfilm på samma sätt som postapokalyptiska Mutant, men jag tycker samtidigt att ett Mutant 2089 utan humor blir svårare att ta på allvar än ett Mutant 2089 med humor. Humorn behöver inte alls vara fånig, men jag gillar när humorn är lite satiriskt och cyniskt ”galen”, inte helt olik serierna om Judge Dredd. Många av dessa serier har humor av en ganska galen och cynisk typ. Exempelvis handlar en serie som personer som stoppar upp framlidna människor och har de som troféer hemma, om odöda judges från andra dimensioner som vill förgöra allt levande, om en återuppstådd vampyrpresident etc. I en av serierna hittar en person till och med anden i flaskan! Inte nån robot eller hologram som misstas för en ande utan den RIKTIGA anden i flaskan, som uppfyller önskningar! Cyberpunk som det presenteras i Mutant 2089 är ju egentligen inte coolt på riktigt längre. Jag älskar den här miljön med tuppkammar, ord som ”cyberspace” och lönnmördare med Wolverineklor, men det är ju numera mer kitchigt och charmigt än coolt. Den galna humorn tycker jag förstärker kitchigheten, och muterade djur bidrar enligt mig till galenskapen.

Jag anser dessutom att förekomsten av mutanter överlag är ett ganska bra medel till att skapa kommentarer om fördomar och förtryck utan att skriva deltagarna på näsan. I en framtid som den som presenteras i Mutant 2089 kanske rasism människor emellan, homofobi och transfobi inte förekommer (i min setting förekommer det inte i alla fall), men fördomar och förtryck mot mutanter förekommer och där står de muterade djuren längst ner i hierarkin. Inte ens muterade människor har mycket till övers för de muterade djuren. De betraktas mer som djur än människor och saknar alla former av rättigheter.

Avslutningsvis tycker jag att muterade djur skulle kunna ge Mutant 2089 den där visuella distinktionen som jag tror att spelet förlorade på att det saknade. När man ser en bild på en muterad älg med ett hagelgevär så tänker man direkt att ”Aha! Det där är Gamla Mutant/Mutant: UA!” På samma sätt hade man, om man såg en muterad noshörning i skinnjacka, solglasögon och blå tuppkam kunnat tänka: ”Aha! Det där är Mutant 2089!” Jag tror att det från början fanns en ängslighet kring att använda sig av de muterade djuren i Mutant 2089 då man var rädd att spelet inte skulle tas på allvar. Jag tycker detta är synd, för det hade varit så mycket bättre om man ansträngt sig för att vända detta minus till ett plus. Överlag tycker jag att det är synd att alla mutanter användes så sporadiskt i spelets äventyr och moduler. Utan mutanterna finns det ju ingen orsak till att välja detta spel framför exempelvis Cyberpunk, hade man istället puttat mutanterna i framkant hade ju detta inslag kunnat vara en selling point.

Vad anser ni om detta resonemang? Har jag en poäng, eller är jag helt ute och cyklar. Det kanske är fånigt att starta en diskussion om ett såhär pass gammalt rollspel, men håller tummarna för att någon mer än jag själv finner det intressant :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Franz;n337649 said:
Det finns en sak angående Mutant 2089 som jag länge funderat över. Det känns som att gängse uppfattning i alla tider har varit att muterade djur inte har något i ett cyberpunkspel att göra, och att det var ett misstag att ha med dessa i spelet. Argumentationen, såvitt jag kan förstå, tycks vara att humanoida djur kanske passar den humoristiska ton som Gamla Mutant (och Mutant: UA) hade, men att cyberpunksettingen är för dyster, rå och cool för att de ska passa in och att de därmed förstör stämningen. Jag är en stark försvarare för muterade djur i settingen Mutant 2089 och skulle i detta inlägg vilja argumentera för mitt case.

För det första kan jag hålla med om att vissa muterade djur inte riktigt passar in i en cyberpunksetting. I Gamla Mutant och Mutant: UA känns det inte helt malplacerat med exempelvis muterade älgar eller muterade sköldpaddor. Jag tycker däremot inte att exempelvis en muterad varg, muterad panter eller muterad räv känns som ett lika stort no no. Håller man in tyglarna lite på vilka djur man väljer att ha med blir det inte lika knasigt.

Vidare vill jag prata om humorn. Jag håller med om att humorn inte ska osa pilsnerfilm på samma sätt som postapokalyptiska Mutant, men jag tycker samtidigt att ett Mutant 2089 utan humor blir svårare att ta på allvar än ett Mutant 2089 med humor. Humorn behöver inte alls vara fånig, men jag gillar när humorn är lite satiriskt och cyniskt ”galen”, inte helt olik serierna om Judge Dredd. Många av dessa serier har humor av en ganska galen och cynisk typ. Exempelvis handlar en serie som personer som stoppar upp framlidna människor och har de som troféer hemma, om odöda judges från andra dimensioner som vill förgöra allt levande, om en återuppstådd vampyrpresident etc. I en av serierna hittar en person till och med anden i flaskan! Inte nån robot eller hologram som misstas för en ande utan den RIKTIGA anden i flaskan, som uppfyller önskningar! Cyberpunk som det presenteras i Mutant 2089 är ju egentligen inte coolt på riktigt längre. Jag älskar den här miljön med tuppkammar, ord som ”cyberspace” och lönnmördare med Wolverineklor, men det är ju numera mer kitchigt och charmigt än coolt. Den galna humorn tycker jag förstärker kitchigheten, och muterade djur bidrar enligt mig till galenskapen.

Jag anser dessutom att förekomsten av mutanter överlag är ett ganska bra medel till att skapa kommentarer om fördomar och förtryck utan att skriva deltagarna på näsan. I en framtid som den som presenteras i Mutant 2089 kanske rasism människor emellan, homofobi och transfobi inte förekommer (i min setting förekommer det inte i alla fall), men fördomar och förtryck mot mutanter förekommer och där står de muterade djuren längst ner i hierarkin. Inte ens muterade människor har mycket till övers för de muterade djuren. De betraktas mer som djur än människor och saknar alla former av rättigheter.

Avslutningsvis tycker jag att muterade djur skulle kunna ge Mutant 2089 den där visuella distinktionen som jag tror att spelet förlorade på att det saknade. När man ser en bild på en muterad älg med ett hagelgevär så tänker man direkt att ”Aha! Det där är Gamla Mutant/Mutant: UA!” På samma sätt hade man, om man såg en muterad noshörning i skinnjacka, solglasögon och blå tuppkam kunnat tänka: ”Aha! Det där är Mutant 2089!” Jag tror att det från början fanns en ängslighet kring att använda sig av de muterade djuren i Mutant 2089 då man var rädd att spelet inte skulle tas på allvar. Jag tycker detta är synd, för det hade varit så mycket bättre om man ansträngt sig för att vända detta minus till ett plus. Överlag tycker jag att det är synd att alla mutanter användes så sporadiskt i spelets äventyr och moduler. Utan mutanterna finns det ju ingen orsak till att välja detta spel framför exempelvis Cyberpunk, hade man istället puttat mutanterna i framkant hade ju detta inslag kunnat vara en selling point.

Vad anser ni om detta resonemang? Har jag en poäng, eller är jag helt ute och cyklar. Det kanske är fånigt att starta en diskussion om ett såhär pass gammalt rollspel, men håller tummarna för att någon mer än jag själv finner det intressant :)
Jag är frälst, och ser fram emot din ny-version av Mutant 2089.

Jag kommer definitivt att spela noshörningen Orion, med feta solbrillor, skinnjacka och så mycket krom att han gnisslar! "Gör min dag, normis! " :D
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Instämmer helt, Mutant 2089 är ett rätt blekt spel, det tillför liksom ingenting som inte högvis av andra spel har. Djuren, däremot, hade gjort det till ett Mutant, och gett det en egen identitet.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Mer eller mindre så här spelade vi. I vår spelgrupp var vi mellan 9-12 år när Mutant 2089 kom ut och vi blandade friskt med influenser.

Spelarna bestod av en muterad varg, en muterad dobberman, en fyrarmad, enorm albino-alligatorman och en muterad människa som fått en tigermask fastmuterad i ansiktet (taget från animen tigermasken). Vi hade en huvudantagonist som var en kopia av Shere-Khan från Disneyserien Luftens hjältar, men han var boss för en ond megacorp.

Vi blandade inspiration från Turtles, Usagi Yojimbo, Bladerunner, Alien, Robocop och Disneyfilmer utan problem. Saknar den tiden lite. Hade jag fått designa ett nytt Mutant 2089 idag vet jag inte om jag hade haft med djuren, men då var det helskönt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Muterade djur hör absolut till Mutant oavsett var hur och när det utspelar sig .

Skulle man komma med argumentet att muterade djur inte hör hemma i en cyberpunk setting nä men varför hör då mutanter över huvudtaget hemma där? (Muterade människor) .

Vissa jag talat med hävdar att mutant och mutant 2 och Mua och mutant år 0 är postapokalyps medans mutant 2089 är cyberpunk och därav inte bör ha muterade djur men varför skulle det inte kunnat experimenterats på djur i en cyberpunk setting .

Ser man mutant 2089 som en prolog till senare mutant utgåvor så makes it perfect Sense dessutom.

Minns med glädje min muterade tiger ninja som kunde göra sig osynlig och stoppa tiden och hade laserklor .... Vet inte om reglerna tillät det men vi var 12-13 år så fuck regler ...






??
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Kör hur ni vill såklart, men det är inte min kopp te, inte för att det är kitsch eller töntigt, utan för att det är känns som nåt annat. Kanske kan samma sak sägas om en del av Judge Dredds excesser för den delen. Muterade människor tycker jag har en helt annan flavour. Sen hittar man dem i t.ex. Total Recall, även om de inte precis dyker upp i Neuromancer kanske.

Sen har jag ett stort problem med att det påstås att cyberpunk inte längre är coolt. Vafalls?! Coolare än svart asfalt, regn och neon blir det ju inte. :rolleyes:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det går ju att knyta an till teman i Bladerunner - replikanter, artificiella djur. Enda skillnaden är att man kopplar in lite Doktor Moreau och genmodifikation. Men att låta Mutant 2089's djurmutanter vara genexperiment (precis, för den delen, som i MUA och M0) och antingen direkt ägodel (ned till dnasekvensen) hos en megakorp eller förrymd underklass kan ge det asfaltsneonregnmörker som behövs.

Cyberpunk handlar väl i grund och botten om de ägdas uppror mot de som äger? Det kanske är vanlig människa som inte skall vara spelbar klass?

P.s. egentligen är det väl ingen hård gräns mellan genmodifierad antropmorf och cybernetiskt förstärkt kromskalle - låt det udda och extrema frodas
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Vän av ordning måste ju påpeka att böckerna till Mutant 2089 fortfarande innehåller regler för att skapa muterade djur, även om de inte direkt förekommer i övrigt material, så det är ju inte som att de helt skrivits ut ur settingen.
För några år sedan hade jag nog tyckt att Mutant 2089 var tillräckligt urballat utan just de muterade djuren, och det spelade mindre roll eftersom mutanter hade en tendens att bli äckliga, oformliga köttklumpar av ytterst okänt ursprung hur man än gjorde. Nu för tiden går jag på din linje, och senast i somras satt jag och funderade på om man inte skulle ta Mutant: År noll med tillbehör och knöka in i en ren cyberpunk-setting istället. Ett Shadowrun med tydlig svensk prägel. Cybernetiska grävlingsgatusamurajer fullpumpade med stridsdroger i storstadsmiljö. Det är 90-tal och det regnar. Kom igen, det blir kul!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Kul med så många svar och åsikter! :)

God45, Leon, Troberg och Dr_Dängrot: Kul att ni tycker samma! En nyversion av Mutant 2089 där de muterade djurens roll vore mer utvecklad skulle verkligen vara awesome!

Paal: Grundregelboken ger ju inte så mycket direktiv vad gäller hur man ska spela, så det blev nog många egna tolkningar ute i stugorna. Mina äventyr blev alltid en variant på Flykten från New York när jag var 10-12 år, då jag tyckte att den filmen var det bästa som hänt mänskligheten :) Men er setting låter ju väldigt kreativ om inte annat :)

Zonk: Jag menade inte på något sätt att cyberpunk var ocoolt. Jag diggar cyberpunk som tusan, tycker bara liksom att det är coolt på ett annat sätt nuförtiden än hur det var coolt på 90-talet. Sorry om jag var otydlig :) Fast man kan ju både ha muterade människor som ger en Total Recallkänsla och muterade djur som ger en helt egen känsla.

Doktor Laser: Kul att du håller med :) Jag kanske var otydlig, men jag menade inte att det inte fanns regler för muterade djur i grundboken, men jag tycker inte att de användes i spelet särskilt ofta, om någonsin. Jag delar helt din idé som att Cyberpunk-Mutant skulle kunna vara lite som Shadowrun fast med svensk, lite galen prägel!

Jag är väldigt inne på Leos resonemang rörande hur man kan använda muterade djur i en cyberpunksetting utan att det dödar stämningen. Min egen ”in game”-förklaring till muterade djur är att muterade människor först togs fram som genetiska experiment. Men en defekt av dessa experiment blev att muterade människor när de föder barn ibland föder ett muterat djur. De har då tre alternativ: Antingen uppfostrar de barnet, men det sker nästan aldrig. Eller så dödar de barnet, vilket händer ofta och är helt lagligt. Eller så säljer de barnet. Detta är det vanligaste scenariot då mutanter ofta är fattiga och behöver pengarna. De muterade djuren ägs då av köparen som drillar dem till de uppgifter som de förväntas sköta. Muterade kattdjur, typ pantrar, tigrar o.s.v. drillas ofta till lännmördare, muterade stora djur noshörningar och björnar kan arbeta som vakter eller med tunga jobb inom industri etc. En del muterade djur blir hjärntvättade under sin uppväxt och är fanatiskt lojala mot sin ägare medan andra vill ha sin frihet, rymmer och måste hålla sig undan från att bli avrättade.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Franz;n337671 said:
Jag är väldigt inne på Leos resonemang rörande hur man kan använda muterade djur i en cyberpunksetting utan att det dödar stämningen. Min egen ”in game”-förklaring till muterade djur är att muterade människor först togs fram som genetiska experiment. Men en defekt av dessa experiment blev att muterade människor när de föder barn ibland föder ett muterat djur. De har då tre alternativ: Antingen uppfostrar de barnet, men det sker nästan aldrig. Eller så dödar de barnet, vilket händer ofta och är helt lagligt. Eller så säljer de barnet. Detta är det vanligaste scenariot då mutanter ofta är fattiga och behöver pengarna. De muterade djuren ägs då av köparen som drillar dem till de uppgifter som de förväntas sköta. Muterade kattdjur, typ pantrar, tigrar o.s.v. drillas ofta till lännmördare, muterade stora djur noshörningar och björnar kan arbeta som vakter eller med tunga jobb inom industri etc. En del muterade djur blir hjärntvättade under sin uppväxt och är fanatiskt lojala mot sin ägare medan andra vill ha sin frihet, rymmer och måste hålla sig undan från att bli avrättade.
Coola ideer, men jag skulle nästan vända på steken. Det känns lite konstigt att djurmutanter skulle ha uppstått på måfå. Vad sägs om det här:
- Djurmutanter designades av en eller ett par megakorpar för specifika ändamål, som experiment eller som kuriosa.
- De är korparnas ägodelar, och deras DNAkod är också ägd eller patenterad.
- Över tid lyckas säkert flera fly, och blandas upp i underklassens och människomutanternas led.
- DjurDNA kan dyka upp igen efter flera generationer, så människomutanter kan fortfarande föda djurmutanter.
- Korparna kan kräva äganderätt även till dessa senare Djurmutanter eftersom de äger deras DNA.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Leon;n337681 said:
Coola ideer, men jag skulle nästan vända på steken. Det känns lite konstigt att djurmutanter skulle ha uppstått på måfå. Vad sägs om det här:
- Djurmutanter designades av en eller ett par megakorpar för specifika ändamål, som experiment eller som kuriosa.
- De är korparnas ägodelar, och deras DNAkod är också ägd eller patenterad.
- Över tid lyckas säkert flera fly, och blandas upp i underklassens och människomutanternas led.
- DjurDNA kan dyka upp igen efter flera generationer, så människomutanter kan fortfarande föda djurmutanter.
- Korparna kan kräva äganderätt även till dessa senare Djurmutanter eftersom de äger deras DNA.
Ah, det är ju en ännu bättre idé! Det innebär att föräldrar till djurmutanter gör sig skyldiga till stöld om de inte överlämnar sina egna barn till korparna. Otroligt härligt cyniskt cyberpunk i ordets bästa bemärkelse :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag kommer från och med nu hänvisa till detta som Mutant Alpha 2089! Och vill spela den muterada dingon Tezla som bränner runt i Ödemarken i en Mad Maxig kärra. Ibland tar jag mig in i Staden via hemliga tunnlar och byter, säljer och roffar på slummens marknader, ständigt vaksam. När som helst kan korparnas SäkStyrkor dyka upp för en räd. Då får jag poppa några piller och gå full deff på dom! Som tur är brukar jag alltid ge några NeoYen till Shamir. Hon har hackat sig in i nätet och ser till att jag kan försvinna i crawlskuggan. Men, nej, jag är är inte med i ADL (Animal Defense League). De är tokiga. De drar bara till sig uppmärksamhet. Som när de sprängde Utzon Towers... Jykers vilket liv det blev! Och ADL blev nästan utrotade och jag fick ligga lågt i ett halvår. Inte värt!

Well, adios! Nu ska jag fantisera lite mer om detta! :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Måns;n337685 said:
Jag kommer från och med nu hänvisa till detta som Mutant Alpha 2089! Och vill spela den muterada dingon Tezla som bränner runt i Ödemarken i en Mad Maxig kärra. Ibland tar jag mig in i Staden via hemliga tunnlar och byter, säljer och roffar på slummens marknader, ständigt vaksam.
Hellre leva fri på Brända Jorden än dö som genslav i NeuBerlin
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Ok, jag får erkänna att det här börjar låta jävligt coolt! Det gäller att hitta cyberpunk-vinkeln i det helt enkelt, som nån sa, de ägda mot de ägande.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
zonk;n337688 said:
Ok, jag får erkänna att det här börjar låta jävligt coolt! Det gäller att hitta cyberpunk-vinkeln i det helt enkelt, som nån sa, de ägda mot de ägande.
För normisar tar ägandet sig uttryck i Skuld - som man använder för att köpa cybertech och annan tech.

Robotar är helt enkelt programmerade. Se RoboCop och vilken robotscifi som helst


P.S Korpen Bärenstern är på inget sätt NeuBerlins största korp. Däremot är det en av de äldsta och mest inflytesrika. Från sina genlabspalats i Sektor Brandenburg V har de många skuggiga tentakler i hela NeuBerlin. De är den yttersta spjutspetsen inom applicerad genaugmentation. Mest fruktade av alla är deras cybernetiskt förstärkta kommandobjörnar, vars kombination av kamoflagetech och ögonmonterade laserpistoler gör dem till utmärkta black opsagenter. Många är de konkurrenter som paranoit värmescannar bakom varje dörr för att inte plötsligt finna sig inlåst med en rasande cyberbjörn.

P.P.S Det påstås till och med att korpens uråldriga grundare, Frau Bärenstern, har laddat ned sitt medvetande i en förstärkt björnkropp.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Leon;n337686 said:
Hellre leva fri på Brända Jorden än dö som genslav i NeuBerlin
Genslav! Det där är dynga! Det är i Kreuzberg det händer. Eller ja, under Kreuzberg. Så länge inte reptilerna bestämmer sig för att blitza oss så är Unterstadt ett enda stort party! Såvida du inte är pitbull så klart, då är det blitzen som är partyt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Världen i Mutant Alpha 2089 består av:
1. Megastäder, som NeuBerlin, United City East, Luna, Zhujiang Megalopolis, Honshu-to och Europlex
2. Produktiva zoner i form av enorma algfarmer o dyl
3. Ödemark som den Brända Jorden och Frihetens Slätter
4. Förbjudna zoner
5. Enstaka satelliter, forskningstationer, enklaver, utposter och rymdbaser - som Vorpost Muskö (den enda civilisationen i det förrödda skandinavien)

P.S den dominerande megakorpen är förstås konglomeratet Wieland-Yamaguchi...
 
Top