Nekromanti Mutant år noll

Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Hoj!

Är också nyfiken på allas intryck, vill bara flika in att det inte finns en "beta" av reglerna. Den utlovade till PDF:en till alla som stöttade kickstartern och alla som nu förbeställer spelet är inte helt klar ännu - räkna med en vecka till. Det blir egentligen ingen "beta", utan det kompletta, layoutade spelet - men inte slutligt korrläst.

Däremot har alla som stöttade på kickstartern på de högre nivåerna, och därmed haft tillgång till det särskilda designforumet, under hela hösten och vintern kunnat läsa nya regelversioner löpande. Och de kanske har intryck att dela med sig av. :gremsmile:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hur mycket Mutant får man nu för tiden? Sidantal, A4, A5 eller vad?
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Hej!

För det första kommer Mutant: År Noll i en box, med massa annat jox i också. Läs mer här. :gremsmile:

Vad gäller själva böckerna så är det två till antalet. Det slutliga sidantalet är inte klart, men det blir cirka 250-300 sidor totalt. Formatet är G5, typ samma som gamla Ä-spel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Vad jag gillar med M0:
- Tuff, jobbig postapokalyps - riktig undergång.
- Överlevnad - känslan av att bygga upp något trots dessa odds. Att spara sista patronen oxh munfullen vatten - detta avspeglas direkt i reglerna.
- enkla, strömlinjeformade regler som, särskilt efter senaste revisionen, verkligen fokuserar på pa/mutant-konceptet.

Förbehåll:
-Det är fokuserat på ett specifikt upplägg, och ett kampanjkoncept. Själv tycker jag iofs att detta är bra - AW, Mutant 1 och MUA finns redan- helt rätt av FL att göra något eget.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
49
Location
Norge
Jeg venter på Beta reglene, og gleder meg som en unge. Har mye av Mutant: UA og elsker den humoristiske (dog alvorlige til tider) verdenen, men dette er en mørkere og mer realistisk tolkning virker det som. PA settings er min absolutte favoritt.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Det står på hemsidan att böckerna kommer från tryckeriet i April? Betyder det att det kommer dyka upp först på Gothcon? Eller kommer det före/efter?

Funderar nämligen på om jag ska bemöda mig att förhandsbeställa det. Känns onödigt om jag kan få det lika snabbt genom att köpa på Gothcon.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Fryksdal said:
Det står på hemsidan att böckerna kommer från tryckeriet i April? Betyder det att det kommer dyka upp först på Gothcon? Eller kommer det före/efter?
Fria ligan har upprepade gånger sagt att planen är att släppa det på Gothcon. De har också sagt att alla tidsplaner är mycket lösa och kommer att anpassas efter verkligheten.

Som jag förstått det får man en PDF om man förhandsbeställer spelet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Fryksdal said:
Det står på hemsidan att böckerna kommer från tryckeriet i April? Betyder det att det kommer dyka upp först på Gothcon? Eller kommer det före/efter?

Funderar nämligen på om jag ska bemöda mig att förhandsbeställa det. Känns onödigt om jag kan få det lika snabbt genom att köpa på Gothcon.
Ligan har en mycket formanlig forbestallningsdeal, sa kan nog vara vart att overvaga.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Menar du paketet med spelet, rollformulär och sl-skärm? Med typ 60kr rabatt? Eller är det något annat jag missat?
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Lade in en beställning av hela paketet i förra veckan...väntar ivrigt på pdf´n....hoppas den kommer snart någon som har mer info om när den skickas ut?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
De har sagt att den borde komma under februari. Men det är samma PDF som vi som crowdfundade har väntat på sen i höstas, så mitt tips är att inte hålla andan.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
PDF:en bör absolut skickas ut före månadsskiftet. Båda böckerna är layoutade, det som återstår är småpill och korr. Jag och vår layoutare Christian kommer att ta en heldag på söndag, målet är att bli helt klara då.

Stämmer, det man får extra genom att förbeställa är reglerna som PDF, två månader innan spelet släpps. Och därtill finns som sagt olika paketvarianter. :gremsmile:

(Det är inte riktigt samma PDF som den vi sade skulle komma redan i höstas - då, förra våren, var planen att skicka ut en PDF med råtext. Men vi ändrade oss och beslöt att vänta tills vi kunde skicka ut en layoutad PDF. Det blir helt enkelt en mycket bättre spel- och läsupplevelse. Dessutom ändras så mycket i spelet under processen att en råtext från, säg, augusti vore fullständigt inaktuell när spelet väl släpps.)

Vårt mål har hela tiden varit att släppa Mutant: År Noll på Gothcon. Vi planerar en event fredagen 18 april, om allt går som det ska blir det spelets formella releasedag.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Tackar och bockar för den infon! Det tar den tid det tar...Min iver att få PDF´n beror mest på att jag gått och laddat omedvetet för nytt Mutantspel i 25år. (spelade senast 1989) Så trycket på beställknappen förra veckan öppnade en dörr och släppte lös demonerna :gremwink:
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Okej! Får nog visserligen bli en vanlig box utan slskärm och sånt. Men det ser ju hejdundrans snyggt ut! Och stor tummen upp för PDF!

Ändring: Eller vänta nu! Karta och extrahäfte i SLskärmen! Får bli nudlar resten av månaden!
 

Madman

Veteran
Joined
8 Feb 2014
Messages
7
Nu när det ändå pratas en massa om PDF:er, tänkte jag passa på och fråga hur det blir med oss som kommer köpa Mutant i någon butik. Tänker då på hur ni gjorde med Svavelvinter, då kunde man ju skicka en kopia på kvittot får och få PDF:en av er.

Är det något som ni kommer göra även med Mutant, eller är det endast för dem som förhandsbeställer genom er webshop?

/Madman
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Hej,

PDF:en är en bonus för våra förbeställare. Som det nu ser ut kommer den inte att följa med om man köper spelet efter release, oavsett om man köper i vår webbshopp eller någon annanstans.

Vi vill vara sparsamma med PDF:er, eftersom vi är beroende av att sälja fysiska spel för att få det hela att gå runt. :gremsmile: Att vi erbjuder det till alla som köper Svavelvinter beror på att setting-delen av första utgåvan inte finns att få tag på på annat sätt, innan den nya Världsboken till Svavelvinter släpps senare i år.
 
Top