[Mutant: år noll] - Eden och andra zonmyter

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
En zonfararkrönika nedtecknad av Osvar Kilde

Detta är en krönika skriven ur rollpersonen tillika krönikören Osvar Kildes synvinkel. Den kommer att skildra hur Osvar upplever händelsen i kampanjen rörande sökandet efter Eden till rollspelet Mutant: år noll. Varje kapitel kommer böja med en dikt av Osvar som i den mån det är möjligt skildrar händelserna från föregående spelpass för att sedan följas av en redogörande text i stil med en dagboksanteckning. Nedan följer även en kortare överblick över rollpersonernas namn, drivkraft och syssla samt vem som spelat karaktären. Kommer förmodligen att revidera mitt egna huvuddokument framöver men kände att det kan vara kul att dela med sig av vår resa in i zonen.

Spelledaren: Zonens oändliga källa till kunskap och intriger - Spelas av Thommy
Osvar Kilde: Krönikören som genom sin poesi vill skildra Zonen - Spelas av Alexander (Parzewall)
Osvar är en poet som lider av extremt dåligt självförtroende samtidigt som han på något sätt ofta får som han vill. Vissa skulle beskriva det som en naturligt god karisma medan han själv skulle beskriva det som att han bara kommer ytterligare ett steg närmare att bli påkommen som en bluff.
Tipp: Skrotskallen som söker svaret på vem som ligger bakom komplotten som resulterade i mordet på hans vän Tapp - Spelas av Jens
En briljant, om än försiktig uppfinnare som det tittas snett på på grund av hans avsaknad av mutation. Allt han vill är att komma närmare Tapps mördare och bidra till arkens fortsatta utveckling.
Fishar: Navigatören/zonstrykaren som bara vill få ordning på sin båt - Spelas av Ulf
En smått grodlik filur som bosatt sig i en trasig båt i anslutning till arken. Han är nyfiken och tämligen kompetent när det kommer till att undersöka zonen och han har en tendens att näst intill alltid komma tillbaka med något intressant föremål för fraktionen "De upplysta".
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Spelpass ett (20220224) - Ett ljus i natten

Zonen är vår av Osvar Kilde

Zonen är farlig
Zonen är vild
I zonen kan jag få va den jag vill
Ty zonen är dödlig
Fastän zonen är vår
Akta vart steg när du i zonen går
Ty arken är vårt hem
Vår borg och vårt skjul
Var ändå försiktigt ty zonen är vår



Vi stod där i Arken och konverserade när Skalla kom gåendes emot oss. Hon var ursinnig, mer än vanligt. Det var som att hon hade något i blicken som antydde att vi absolut var i trubbel, trots att vi inte gjort något. Med gäll och aggressiv stämma beordrade hon oss att sköta bommen inatt, vår enda landbaserade ingång till arken. Vi vågade inte argumentera emot, i alla fall inte jag och Tipp utan lydde blint och placerade oss vid bommen. Fishar muttrade något om att han skulle kunna vara till mer hjälp ute i zonen men jag hörde honom inte så värst tydligt.

Natten var stjärnklar och en känsla av lugn infann sig inom mig. Plötsligt for något liksom över våra huvuden och lyste upp natthimlen som om solen själv ramlat ner från himmelen. Tipp fattade det kloka beslutet att bege sig mot Högkvarteret för att meddela vad som hänt. Han erbjöd mig och Fishar att följa med honom. Jag tvekade först. Tänk om något händer medan jag överger min post. Tillslut fattade jag beslutet att följa efter Tipp och Fishar följde även han efter oss till Högkvarteret.

Väl framme i högkvarteret så stod Skalla redan ute på terassen och skanderade ut att hon behövde fem frivilliga för en expedition. Det var som att tiden stod stilla. Var detta min chans att få ge mig ut i zonen på riktigt. Att faktiskt ges tillfälle att påbörja min skildring av zonen. Försiktigt och någorlunda motvilligt räckte jag upp min hand samtidigt som jag såg mig omkring. Jag fick ögonkontakt med Tipp och han höjde försiktigt sin hand han med. Skalla fick syn på oss och ställde frågan om vi var frivilliga eller bara ville kalla på uppmärksamhet. Rent reflexmässigt svarade Tipp att ”vi tre anmäler oss frivilligt” och signalerade att han menade mig, Fishar och honom själv. Skalla skrek på oss att genast masa oss upp till övervåningen för uppdragsredovisning. Det kan ha varit den läskigaste sträcka jag dittills färdats, men det kändes ändå bra.

Väl uppe i högkvarterets ”styrelserum” stod Skäggskum och argumenterade ljudligt med Skalla om att han nog minsann hade kompetent folk som skulle kunna ge sig ut i zonen. Skalla hävdade att överenskommelsen var att hon sköter aktioner på land och han till sjöss. Stax efter att vi anlänt hördes tunga steg och ett högljutt flåsande från trappen och när vi vände oss om för att se vad det rörde sig om fann vi där den fete, late och allmänt korkade krossaren Benso och surksallen Montiak med hunden Bettan i släptåg. De hade också anmält sig frivilligt. Montiak verkade inte imponerad över vilka han skulle få med sig ut i zonen. Skäggskum stormade ut i protest och Penta och Skalla började så småningom ge oss en uppdragsbeskrivning utifrån vårt vittnesmål om ljusskenet: att ta reda på vad skenet kom ifrån och se till att få med det tillbaka till arken innan någon annan hittar vad det nu var som flugit fram ovanför våra huvuden.

Jag var tvungen att hämta min slagkäpp i min lya innan avfärd, något jag förde på tal. Skalla skrek åt mig att skynda mig annars skulle hon se till att käppen hamnade någonstans där solen aldrig lyser. Jag har nog aldrig varit så rädd för henne som där och då. Väl i min lya rotade jag fram käppen och roffade ihop det jag kunde tänkas behöva ute i zonen.

När jag kom tillbaka till Högkvarteret hade fortfarande folkmassan inte skingrat sig. Jag fylldes av mod och självförtroende, ställde mig på en liten låda och påkallade uppmärksamheten för att sedan läsa upp min dikt Zonen är vår. Den möttes av positiva tillrop och jag fick till och med tre ransoner krubb av ett par invånare som kände sig inspirerade av min text. Det är det jag alltid sagt, kulturen är det som ger hopp till våra kamrater.

Vi begav oss sedan ut i zonen. Under vår vandring till vår föreslagna lägerplats konstruerade Tipp en mackapär av en sten, några spikar och lite ståltråd. Han berättade att han hade för avsikt att använda grunkan som någon slags handprojektil. Montiak var föga imponerad men både jag och Fishar ansåg att det var en bra uppfinning.

Efter ett tag fann Fishar en låda innehållandes en forntidsartefakt. Det var något som människorna kallade för Tuggummi. Jag har hört talas om vad det är för något. Man ska liksom stoppa in dem i munnen och tugga på dem, men absolut inte svälja. Då är de fast i ens kropp för alltid. Däremot kan man använda dem som fästmassa, något Tipp såg fram emot att få testa. Det var i denna veva vi bestämde oss för att slå läger. Många var trötta och zonrötan hade börjat göra sitt hos de andra. Jag påverkas ju inte särkilt mycket av rötan utan kan i vissa fall uppleva ett lugn och en styrka av att vistas i rötmiljöer. Dock har jag ju aldrig varit ut i zonen på detta sätt någon gång förut så det återstår ju att se hur även jag klarar av den. Vi slog hursomhelst läger. Tipp var utmattad och behövde vila men hjälpte ändå mig med att modifiera min slagkäpp. Jag och Fishar tog första vaktpasset så att även Benso och Montiak kunde få några timmars sömn. Vi hade ett väldigt bra samtal jag och Fishar, sådär som vi oftast har. Vi pratade mycket om arkens framtid och han berättade för mig hur han tänker kring hur vi bör agera med det vi finner ute i zonen. Efter ett par timmar blev vi avlösta av de andra. Vi var dock överens om att Tipp skulle få fortsätta sova.

Jag vaknade med ett ryck där jag låg på mitt liggunderlag av att Benso stod även mig. Han signalerade att vara tyst och Fishar berättade tyst att de hört hur något rört sig strax utanför lägret och undersökt vad det kunde ha varit. Det visade sig att det fanns ett zonsvin i närheten som mest gick runt och bökade i jorden. Fishar var övertygad om att vi skulle kunna klara av att fälla besten och slakta den för att få mer mat. Vi alla höll med, om än lite motvilligt att det var en bra idé. När vi närmade oss besten så föll det sig så att Fishar, Tipp och Benso halkade på de daggvåta stenarna vid den buske vi tog skydd bakom och föll. Besten fick såklart syn på dem. Montiak drog mig snabbt åt sidan och signalerade åt mig att vara tyst för att ge oss fördelen att kunna smyga oss på besten från sidan. Montiak var snabb att spänna sin båge och avlossa en pil. Han missade dock besten och pilen borrade sig in i ett träd lite längre in i skogen. Tipp såg sig nervöst omkring innan han tog ett djupt andetag och bestämt slungade iväg sin nygjorda mackapär mot besten. Den träffade zonsvinet rätt i ansiktet och svinet skakade till för att få loss manicken som borrat sig in i huden. Detta gjorde att Tipp kunde fånga den igen när den väl lossnade. Besten tog sikte på Fishar och samtidigt rusade Benso mot den för att hugga den med sin yxa. Han träffade och besten vinglade till. Jag tog mod till mig och valde att kasta min käpp som ett spjut. Jag tog ett djupt andetag och hivade iväg käppen. Den borrade sig in vid den ena främre skuldran på besten och den kom ur balans och störtade mot Fishar. Det var som att något hände. Han aktiverade sin mutation och kastade sig högt upp i luften samtidigt som han siktade med sitt hemmasnickrade skrotgevär. När han befann sig i limbo mellan att färdas uppåt och neråt så avlossade han ett skott. Det borrade sig in i bestens nacke och den föll död ner på marken och gled några metrar längs marken innan momentumet avtog och den stannade omkring en halvmeter från Tipp, som svimmade. Medan Benso, Fishar och Montiak flådde och styckade besten försökte jag få Tipp på fötter igen. Jag passade även på att få med mig en bit av bestens bete. Min tanke var att detta skulle kunna bli en bra kniv eller liknande beroendes på hur uppfinningsrik Tipp kunde tänkas vara.

Vi tog oss tillbaka till lägret med allt kött och lät Tipp vila en stund till innan vi bestämde att det var dags att fortsätta mot det område vi misstänkte var nedslagsplats för ljusskenet. Efter att ha packat ihop och gått en stund kom vi fram till vad forntidsmänniskorna kallade för en långtradare, ett slags båt på hjul med stort lastutrymme. Vi undersökte lastutrymmet och det visade sig att det fanns en forntidsartefakt i en låda inne i långtradaren. Tipp räckte över artefakten till mig för att jag, som expeditionens enda läskunniga skulle kunna tyda vad som stod i det skriftliga epos om hur världen såg ut innan katastrofen. Det var fantastisk läsning full av bilder på glada människor. Eposet var slitet men jag kunde ändå utläsa att dess namn var Osmopoltan. Det hade blivit dags att fortsätta in i zonen. Mot faran och det okända. Mot vår, och arkens eventuella räddning.
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Spelpass två (20220310) - Mekatronen från himlahavet

Fem i zonrötan av Osvar Kilde

Ack,
du röta, du röta
vi fem dig i zonen möta
Fem vi är,
Fem,
inte färre, inte fler
Ett zonsvin vi dräpte,
Med båge, spjut och muskedunder
Må vi ta lärdom av de som gått före
Innan det är försent



Vi fortsatte att vandra bort från arken med våra artefakter och en stor mängd zonsvinskött. Benso gnällde så klart över att det var tungt att bära, trots att han självmant valt att ta med sig så mycket av zonsvinet han bara kunde. Efter en stund började träden bli allt glesare och marken var täckt utav aska. Rötan låg tät, men trots detta fick vi syn på ett litet skjul några hundra meter bort. Det var inte särskilt anmärkningsvärt och dörren hängde löst på sina gängor. Något som däremot var desto mer anmärkningsvärt var den stank som kom från skjulet. Först tänkte Fishar ta sig in men han var helt enkelt tvungen att avstå. Jag försökte kolla om Benso kunde tänka sig att undersöka men han vägrade. Eftersom jag tycks vara rätt så oberörd av rötan så föll det tillslut på mig att undersöka vad som fanns inne i skjulet. När jag öppnade den trasiga dörren vara det som att en stanken ökade och jag fick verkligen anstränga mig för att ta mig fram till det som låg där inne. På golvet till det mörka skjulet låg vad jag endast kunde beskriva som något slags hybrid av maskin och mutant. Den var täckt i någon slags rödlila sörja, en mycket kladdig sådan, och låg där helt livlös. Jag petade på den med min stav både en, två och tre gånger innan jag kunde konstatera att den inte rörde sig eller tycktes reagera på någonting, så jag fattade helt enkelt beslutet att dra ut den från skjulet.

Vi samlades runt den livlösa kroppen, eller vad man nu skulle kunna beskriva det som. Fishar utbrast att det där ju tycktes vara en männskotron, en varelse som han hört några av de andra zonfararna berätta om men de flesta trodde mest det var skrönor för att skrämma upp folk från att ge sig ut i zonen så de inte skulle konkurrera om fornfynden. Men här hade vi klart och tydligt bevis på att de finns. Eller åtminstone funnits. Jag tog bort lite av kladdet och lyckades samtidigt ta av männskotronen dess jacka. Det var en svart läderjacka med lite metallprickar på och när jag krängde på mig den något blöta jackan kändes det ändå som om jag skulle kunna framstå som lite mer tuff, ta bort lite av den konstanta oron jag bär med mig om att inte räcka till. Jag hade ju sett forntidsavbildningar av forntidsfolk med denna typ av jacka. De hade kallats punkare och var oftast inte några man bråkade med i första taget. Så jag hoppades verkligen att jag skulle förmedla samma känsla.

Medan vi stod där kom Tipp med förslaget att han kunde se över männskotronen i arken och Fishar tyckte det lät som en utmärkt idé att ta med den tillbaka för att kunna utöka arkens försvar. Dock vägrade Benso ta i den förrän vi fått bort mer av slemmet. Jag fokuserade för att suga åt mig lite av den röta som ännu utsöndrades från männskotornen. Men något gick snett. Medan jag stod där böjd över den stela kroppen och försökte rengöra den så var det som att jag träffats av en blixt, eller kanske en explosion. Först kom en ohygglig smärta och jag kunde känna hur något liksom försökte pressa sig ut ur min rygg. Jag skrek ut min smärta och föll ner på knä, fast jag landade aldrig på marken. Det var som att jag missade den. När jag öppnade ögonen och tittade ner såg jag hur jag liksom svävade. Mina zonkamrater stod och tittade på mig med uppspärrade ögon. Ut ur min rygg hade två transparenta vingar tryckt sig ut och i detta nu rörde de sig så fort att jag flög.

Benso kastade upp männskotronen på ryggen efter det att jag gjort rent den och Tipp åter igen tagit sig en titt för att klargöra huruvida han skulle kunna få igång den. Det saknades dock en hel del delar men det skulle nog gå enligt honom. Hans kompetens som uppfinnare är verkligen något jag avrundar honom för. Han är så himla bra på det han gör. Inte som mig som mest skriver ner en massa ord bara för att en dag hoppas på att någon läskunnig ska snubbla över dem och uppskatta dem. Men vem lurar jag.

Fishar gick lite före oss andra. Han var rätt säker på att vi borde vara väldigt nära nedslagsplatsen för ljusskenet. Vi gick upp för en liten brant och där var den. I en gigantisk krater som måste ha skapats när ljusskenet träffade marken såg vi hur något fortfarande stod i brand, om än betydligt mindre än vad närområdet tycktes visa. Bredvid den brinnande tingesten låg något som såg ut som en stor bit metall och Fishar sken upp och utbrast att det där missar var en så kallad flygviel, ett slags luftskepp att segla på himlahavet med, eller lufthavet som han brukade kalla det. Tipp började se sig omkring och efter en liten stund kom han tillbaka till oss andra med en glöd i blicken. Han hade hittat tillräckligt med delar till vad som såg ut att vara en mekatron, likt männskotronen fast helt i maskin. Ivrigt började han med arbetet för att sätta ihop delarna och starta upp mekatronen. Medan han gjorde detta passade jag på att använda mina nya vingar till att sondera terrängen. Jag lyfte en bit från marken och försökte se om jag kunde hitta några intressanta saker. Efter en stund fick jag syn på den. På andra sidan flygvielen stod en stor svart låda i metall. Den tycktes helt intakt. Det påminde en hel del om den anordning jag fått berättat för mig att Skäggskum skulle ha borta hos sig. Jag hovrade ner och förklarade för de andra att det fanns ett sådant skåp längre fram. Vi beslutade att jag, Fishar och Benso skulle ta oss fram till skåpet medan Montiak skulle hålla utkik och skydda Tipp medan han försökte få igång mekatronen.

När vi kom fram till skåpet försökte Benso att klå sig in i det med sin yxa till ingen nytta. Han höll snarare på att nästan förstöra sin yxa helt, och den behöver vi som försvar mot den gamle vet vad där ute i zonen. Fishar och jag listade ut att konstruktionen krävde att man löser ett slags skiffer som sitter utanpå skåpet. Det består av ett hjul man snurrar på åt lite olika håll men vi lyckades tyvärr inte.

Samtidigt som vi försökte slå våra kloka huvuden ihop till ingen nytta lyckades Tipp med konsttycket att få igång mekatronen, som introducerade sig som Y-R, städroddbot på skeppet och sedan något brus som inte gick att uppfatta. Tipp ifrågasatte vilket skepp Y-R menade och han kunde då konstatera att den numer inte längre var bunden till skeppet då det nu stod i brand. Tipp tog med sig Montiak och den så kallade roboten till oss på andra sidan branden. Väl där började Y-R att skrämma slag på oss vilket nära på utlöste en strid mellan oss och honom. Tack och lov lyckades Tipp förklara att roddboten var en vän. Både jag och Fishar hade svårt att förstå hur denna konstruktion som mer liknade en forntidsmänniska var en roddbåt men efter en stund så började vi bekanta oss mer med den. Vi frågade om den kunde öppna skåpet till vår stora lycka. Inne i skåpet fanns en mängs forntidsartefakter som vi tillsammans lyckades komma fram till hade stort signifikant värde för flera delar av arken. Jag bytte till mig en forntidsbulletin om några rum som skulle skyddas mot någon form av idol som jag noterade att Fishar tittade på med längtande blick. Det kändes som att han behövde denna bruna, mjuka idol mer än mig. Sen så kallade han bulletinen för dasspapper så jag passade på att lägga vantarna på den innan han torkat sig i baken med den.

Tipp hittade några kartor med vita tabletter som han förstått skulle kunna fungera som krupp så han satte helt enkelt i sig en av varje. Det var då det hände. Han har beskrivit händelsen för mig flertalet tillfällen efter att det hände. Hans mutation utlöstes. Först blev allting snurrigt, sen var det som att tiden stannade upp och han kunde höra mina tankar innan han svimmade, igen. När han vaknade var han helt groggy och okontaktbar. Vid senare undersökning visade sig att han tryckt i sig de som forntidarna brukade kalla för uppåttjack, lugnande, antidepp och måltidsersättning. Inte något man ska ta allt för ofta och definitivt inte samtidigt.

I skåpet fann vi även en liten svart plastgrej med lock som dolde någon form av kontakt. När Tipp äntligen började återhämta sig började vi prata med Y-R om detta och det visade sig att vi behövde få tag i en dator för att få reda på vad som dolde sig i grejen. Eftersom vi vid denna tidpunkt inte känna någon dator började vi ställa massvis med frågor till Y-R om han visste någon dator vi skulle kunna prata med. Det visade sig att han faktiskt var en dator och efter att Tipp fått gjort lite ytterligare undersökningar kom han fram till att grejen kunde köras in i bakhuvudet på Y-R. Problemet med grejen var bara det att den tycktes inte riktigt vilja passa in i det uppenbart passande rektangulära hålet i huvudet på Y-R men efter att ha vänt och vridit på grejen ett par gånger fick Tipp in den som om den alltid varit menad att sitta där. Det var då det hände. Y-R stängdes ner helt och gav ifrån sig ett grönt ljussken istället för sitt blå sken. Ur roddboten kom även en annan röst. Det visade sig att detta var AIA, eller Artificiell Intelligens ADAM, som Y-R nu presenterade sig som. Tipp förklarade att roddboten pratat om AIA och något den kallade enklaverna på Mimer.

Enklaverna bestod av forntidsfolk och de bodde uppe i himlahavet. Det var en väldigt konstig sak som vi inte riktigt än idag förstår. Hur kan man bo uppe i himlahavet? Enklaverna bodde trots denna dumhet där, och det hade varit krig. Vi fick veta att AIA var från Mimer och ville hitta hem dit igen. Men hur får man en roddbot att ta sig tillbaka upp i himlahavet? Vi diskuterade detta länge och väl tills Fishar kläckte idéen om att man kanske kunde skicka iväg AIA med en slunga. Tipp visste att han skulle kunna bygga en sådan bara han fick tillräckligt med material till det. Och med dessa bevingade ord så beslutade vi att vi skulle hjälpa AIA att hitta hem, så fort vi kom tillbaka till arken vill säga.

Vi började bege oss tillbaka mot arken. Fishar hade hittat en kart-o-graf, ett slags papper med en bild av zonen och ett gäng grafer som visade vart man var någonstans. Med hjälp av denna lyckades han navigera oss in i en rötfri del av zonen. Vi passade på att göra rent oss från röta och fortsatte sedan med stora steg. Plötsligt fick vi syn på något och Fishar gick fram för att undersöka vad det var för något. På marken låg små lådor med en knapp. Han höll nästan på att trycka på knappen innan han förstod att detta var en panglåda, något som bragt en av hans zonstrykarbekanta om livet. Som det tekniska geni han är så lyckades Tipp desarmera hela fem panglådor. Vi övertalade Benso att bära dessa då han skulle mottagas gott i arken med tanke på hur effektivt skydd mot inkräktare panglådor faktiskt är.

Vi fortsatte hemåt och kom fram till vad som måste ha varit en sån där stor bilväg en gång i tiden. Nu var vägen igenvuxen men det fanns ändå skrotiga bilar som stod på ett sådant sätt att man skulle kunna tro att de varit med om en kollision. Det var dock något som verkligen inte stämde. Lite här och var så låg det lik. Inte så konstigt med tanke på att vi befann oss vid en uppenbar olycka. Men det var något som avvek med dessa lik. De tycktes lite för färska i förhållande till scenen runtomkring. Vi fortsatte trots detta framåt. Plötsligt hördes ett skrik. Det var Tipp. Vi alla vände oss mot honom och våra ögon mötte då en syn jag aldrig glömmer. Liket hade kastat sig mot Tipp och försökte bita honom. Vad skulle vi nu ta oss till?
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Spelpass tre (20220407) - Strid och ifred

Himlahavet av Osvar Kilde

Du himlahav,
du himlahav,
Så mörk du är om natten
Mekatronen,
den gnisslar,
och säger sitt namn
AIA
Ty nattens enfald är vår belöning
om sömnen oss göra besök
Men se upp för den kötthög av färskaste lik
är det den som vår undergång blir?



Liket tog tag om Tipps hals, redo att bita honom. Vi andra stod som skräckslagna och såg hur det ruttnande liket fullt med bölder och svampliknande utväxter försökte sätta tänderna i honom när besten från ingenstans stannade upp och blev helt stilla. Tipp hade i sin skräck lyckats aktivera sin nyfunna mutation och på telepatisk väg övertalat liket, eller zonbin, som Fiskar kallar dem. Vi andra förberedde oss på strid. Jag avvaktade med att handla tills dess att jag fått en bra överblick över situationen. Under tiden avlossade Montiak ett skott med sin pilbåge mot en av zonbierna. Han var dock lite för ivrig och siktade inte tillräckligt bra vilket resulterade i att pilen studsade mot en närliggande bil. Benso agerade snabbt och gav ifrån sig en rejäl brinnande spottloska som träffade en annan zonbi. När jag såg hur den omfamnades av lågorna fick jag en idé och utbrast ”Spräng den Fishar”. När jag gjort det gick allt väldigt fort. Tipp agerade och slungade iväg den raket han hittat vid ett tidigare tillfälle mot Fishar. Han fångade raketen, tände stubinen och hivade iväg den med rejäl kraft mot två zonbis. Det hördes en rejäl explosion och de båda kropparna förintades i ett regna av krutrök och köttslamsor. De fyra kvarvarande zonbisen reagerade på ett något förvånat sätt och vi hörde alla hur en svag röst yttrade orden ”det gör så ont”. Kanske var liken inte lik, utan snarare smittade av något. Det är en tanke som slagit mig flertalet tillfällen efter denna händelse. Hursomhelst. Jag fattade mod till mig och rusade fram mot ett av liken med förhoppningen om att kunna utsöndra en del av den röta jag absorberat. Men inget hände. Det var som att jag var oförmögen att agera. Jag bara stod där och ansträngde mig, men inget tycktes vilja hända. Jag greps av panik och kunde se hur zonbin började närma mig där jag stod halvt paralyserad. Var detta slutet?

I samma stund som liket räckte ut sin hand mot min stela kropp kom Fishar flygande genom luften med fötterna före. Han log. I samma stund som hans fötter nuddade vid liket aktiverade han sin övernaturliga hoppförmåga, vilken resulterade i att zonbin kastades in i en av de parkerade bilarna intill. Den del som träffade karossen smetades ut i en enda stor grön fläck medan delen som inte träffade karossen slungades vidare längre bort. Fishar hjälpte mig att skaka av mig händelsen och bad mig fortsätta fokusera på striden. Samtidigt som detta sker krossar Benso en av de andra zonbisarna och den som redan stod i lågor förvandlades till en enda krispig hög av kött. Jag fick syn på Montiak som förberedde sig på att avfyra ytterligare en pil mot den sista fienden och ropade då mot honom att han kunde göra det, trots att han den senaste tiden skjutit som en kratta. Han kom av sig, tog sedan ett djupt andetag och samtidigt som pilen avfyrades och borrade sig in i zonbiens panna så gick strängen på bågen av. Innerst inne kände jag att det kanske var lika bra eftersom båge inte verkade vara hans starka sida.

Vi samlade ihop oss efter striden och började undersöka området efter bra saker. I en lucka, jag har läst mig till att det kallas för handskfack fann jag ett fortidsvapen, en så kallad revolver. Den må ha varit täckt av smuts men efter att ha rengjort den kom vi fram till att det var ett mycket bra fynd, betydligt bättre än mitt smått vässade kvastskaft. I bakluckan på en annan bil fann jag en rund, blå hjälm i plast med texten JOFA på. Det var ju en perfekt sak som skulle kunna skydda mig ytterliga mot zonens farligheter.

Tipp rände runt och efter en stund hade han, i en låda uppepå taket på en bil hittat något som såg ut som två långa stavar och stå lite mer konkava, platta plastplankor med texten Fischer på. Nästan som Fishar. Vi kom fram till att detta måste vara sådana där mytomspunna slalomskidor som användes under vallfärden mot forntidsstaden Mora. Jag kunde minnas hur den gamle hade berättat att flera tusen människor samlades vid någon plats de kallat efter något djur, osäker på namnet, Uttern kanske, och sedan åkt på dessa platta saker till något de kallade Mora. Varför det nu var en så viktig grej att göra kunde inte inte minnas.

Vi slog läger i en övergiven buss som stod längs vägen. Här passade vi på att äta våra ransoner, läka våra sår och undersöka våra artefakter lite noggrannare. Benso markerade tydligt att han var sur över att behöva bära männskotronen och valde att hålla sig undan från oss andra. Montiak höll sig också för sig själv tillsammans med Bettan. Vi valde att sätta oss på undervåningen av bussen och det liksom glimmade till i Tipps ögon över att få gå igenom förarsätet efter bra saker att använda till att göra, enligt honom, fräna saker med. Han passade på att uppgradera mitt kvastskaft med beten från zonsvinet och på så sätt ta fram en prototyp av vapnet ”Tipps tandpetare”. Under tiden som Tipp gjorde detta satt jag tillsammans med Fishar och studerade hans senaste fynd. Det var en liten låda med texten Polaroid på. Jag mindes att detta måste vara en så kallad kamera och riktade den mot Fishar och tryckte på den lilla knappen ovanpå manicken. Det blixtrade till och manicken började ge ifrån sig ett mekaniskt ljud och ut ur den kom en liten fyrkantig pappersbit. Efter ett tag kunde man se att den förställde Fishar. Jag tror att han uppskattade att kunna få se sig själv för första gången på riktigt och inte genom att stirra in sin spegelbild i vattnet.

Medan vi satt där och samtalade började AIA ställa frågor till oss rörande samtalsämnet. Vi hade börjat diskutera hur vi skulle kunna få in alla saker vi hittat i arken utan att Skäggskum och de andra maktfullkomliga bossarna få nys om att vi hade en fungerande roddbot. AIA berättade även om hur saker och ting gått till under dennes tid och det fanns likheter mellan oss och det gamla folket. Det började bli sent och vi var väldigt trötta så efter en stund började vi alla förbereda oss för att sova. AIA gick med på att hålla vakt så att vi alla kunde få en hel natts sömn.

På förmiddagen, vi hade sovit lite längre än vi hade tänkt, började vi bege oss hem mot arken igen. Fishar fick idéen att vi skulle ta en genväg och nog för att den ledde oss hemåt fortare eftersom vi redan gått där förut, men genväg vet jag inte riktigt om jag skulle kalla den eftersom det redan hade hunnit bli mörkt när vi väl började närma oss arken. Väl framme, strax utanför stängslet började vi diskutera hur vi skulle få in alla saker utan att rederiet och krossarna skulle få reda på det. Först övervägde vi att vi skulle ta oss in genom porten som vanligt men efter noggrant övervägande kom vi fram till att Fishar skulle hoppa upp och ta en bild av hur beredskapen inne i arken såg ut. Han tog sats, hoppade och när han var en bra bit upp i luften tryckte han av. Bilden var suddig men vi fick en hyfsad överblick. Nu kunde vi örja agera. Planen var enkel - jag skulle flyga in AIA till de upplystas högkvarter för att på så sätt få roddboten utom räckhåll för de andra bossarna. Jag tog tag i AIA och lyfte från marken.

Vingarna bar oss båda och vi seglade in över arken. Medan vi var där uppe i luften vände sig AIA mot mig. Mekatornen fann vårt beteende högst besynnerligt ställde frågan om varför det var så viktigt att den inte fick falla i fel händer. Jag förklarade att det var för att vi helt enkelt inte visste hur de skulle försöka använda den, vilka hemskheter skulle man kunna hitta på med en livs levande mekatron på sin sida. Då var det bättre att den kom till de som faktiskt försökte lösa mysteriet med världen snarare än härska över den. AIA tittade på mig och såg ut att begrunda mina ord innan den frågade ”så ni räddar mig?”. Jag tänkte igenom frågan och svarade tyst och stilla ”ja”. Och samtidigt som jag sa det landade vi utanför de upplystas högkvarter.
 
Top