Nekromanti Mutant: År noll

ggWolf

Veteran
Joined
16 Sep 2012
Messages
4
Hej hej!

Jag ska spelleda Mutant: År noll, och har införskaffat startboxen. Det verkar superkul!

Ni får gärna dela med er av era egna erfarenheter av spelet, både som ledare och spelare. Vad hann ni med på en runda? Vad innehöll de vanligtvis? Vad var roligt och vad blev tradigt? Ba' skriv allt som ni tänker på när ni hör Mutant: År noll!

(Bonusfråga: Hur funkar erfarenhetssystemet, egentligen?)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Erfarenhetssystemet är väldigt enkelt, gå bara igenom de fem frågorna efter varje spelpass. Jag tror tanken är att man ska vara ganska generös i sina tolkningar, det är inte omöjligt att få fem erf direkt.

Jag har väldigt bra erfarenheter av spelet, haft mycket kul. Bäst blir det när man som spelledare släpper kontrollen och låter spelarna röja runt! :)
 

JohanToresson

Veteran
Joined
4 Jan 2016
Messages
25
Vad roligt!

Jag älskar att spelleda Mutant: år noll. Vi spelar vanligtvis 4 timmar och då hinner vi vanligtvis med några bomber (scener) i arken och en zonexpedition. Det som var roligt är precis det Nässe här ovan säger. Släpp taget och låt världen formas - var beredd på att första spelmötet kan vara lite travande. Det mest tradiga var när jag (som SL) försökte krysta in saker i zoner som faktiskt bara borde vara tomma. En sak som kan hjälpa eller stjälpa är också att spela i ett område som är bekant för spelarna. Vi spelade i Göteborg och jag ledde spelarna till Mölndalsbro för att de kände till det området. Detta var skoj men ska nog inte överanvändas.

Via länken nedan kan du se ett dokument jag använder vid spelmöten. Det kanske kan hjälpa något?
https://docs.google.com/presentation...it?usp=sharing

PS. Dokumentet innehåller bilder som jag inte har tillåtelse att dela. Därför behöver du ansöka om tillgång till dokumentet.
 

ggWolf

Veteran
Joined
16 Sep 2012
Messages
4
Tack så mycket för alla svar och idéer! Jag har alltid gillat rollspel där alla runt bordet bygger en historia tillsammans, och ni bekräftar att År noll är ett sånt spel. Härligt! Det här är första gången jag leder rollspel, så jag är lite extra hyped. Har ni några generella tips på hur man går tillväga för att 'föra' spelarna sådär mjukt?

Vad det gäller erfarenheten så verkar det helt enkelt vara så att de inte inkluderar instruktioner för det i startlådan. Happ!

Jag skickade en förfrågan om dokumentet nu, är nyfiken!
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
ggWolf;n215739 said:
Har ni några generella tips på hur man går tillväga för att 'föra' spelarna sådär mjukt?
Tror det bästa tipset är att inte ta bort spelarnas autonomi. Även om de gör något du vet kommer totalt sabba alla dina planer så måste du låta dom köra med det.
Ditt jobb är att kunna improvisera när det händer.
Ha inte färdigföreställda planer på vad som kommer hända. ex. "Wow det kommer bli så coolt när de kommer till ärkeskurkens hemliga lya och han avslöjar att han är egentligen alla deras farsa."
Det kommer aldrig hända ändå. Försök hålla det så löst och obestämt du kan medans du fortfarande har någon metaplot igång.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
ggWolf;n215739 said:
Vad det gäller erfarenheten så verkar det helt enkelt vara så att de inte inkluderar instruktioner för det i startlådan. Happ!
I standardreglerna för År noll så står det i kapitlet om mutanten, precis före arketyperna (men jag har inte startlådan så jag kan inte jämföra).

Jag kan tipsa om att lyssna på rollspelsradio.se för inspiration. De spelar förvisso kampanjen ur Genlab Alpha (alltså nästa supplement - om djurmutanterna) men det är ett bra exempel på hur man kan spela År noll.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vi körde en kort session för några månader sedan. Det gav helt klart mersmak! Tyvärr har det inte gått att få ihop någon grupp sedan dess.
 

ggWolf

Veteran
Joined
16 Sep 2012
Messages
4
Tack igen för alla råd och tips! Det är väldigt snällt av er. Jag ska definitivt testa ett avsnitt av Rollspelsradion.
 
Top