Mutant: År Noll - vad händer?

alto

Veteran
Har kollat en del på Mutant: År Noll eftersom den spelargrupp jag försöker samla vänder mellan DoD och Mutant beroende på dagsform.
Men jag hänger inte riktigt med i vad som är vad - Mutant: År Noll, dvs regelboken, kampanjboken, startboxen och tillbehör som SL-skärm, tärningar mm finns inte att köpa hos Fria Ligan längre? Jag har hittat en del grejer och fått hem startboxen från Tradera, men det känns lite halvt B att behöva handla allt därifrån.

Och hur förhåller sig Mutant: Undergångens Arvtagare till allt detta, om jag inte missförstår är det ett nytryck av en utgåva från 2004? Kör UA inte med År Noll-motorn då? Hur skulle ni rekommendera att någon som vill komma igång med Mutant: År Noll går till väga idag?

Tacksamt om någon med lite insikt hade upplyst mig om vad det är som händer med det här spelet.

Undergångens arvtagare är en helt annan tidsperiod både regelmässigt och värld.

Cirka 10 år efter år noll känns det lite som att det finns sug efter nytt material i någon form. Det kommer oftare och oftare upp i diskussioner. Den förtjänar någon form av version 1.5 eller någon form av omstart med ny syn på både regler och värld.

Hur skulle ni rekommendera att någon som vill komma igång med Mutant: År Noll går till väga idag?

Ett alternativ om du inte vill jaga begagnade böcker är att köpa pdf:erna på DriveThru.

En egenhet har jag inte sett diskuteras eftersom jag kom sent till spelet och inte har varit med på Ligans forum.

Originalutgåvan av MÅ0 i hårdpärm har omfångsrika regler för hur mutanterna kan bygga upp och förbättra sin boplats. Boxversionens text är mycket kortare: här är dessa regler strukna till förmån för några korta omnämnanden av att man startar med en massa förbättringar redan på plats. Dessa har man inte vid sittning 1 i den inbundna versionen: palissad, jakt &fiske, potatisland, bibliotek, organiserad militia, papper & bläck.

Jag kombinerade dessa regelversioner, vilket fick till följd att mutanternas boplats så att säga började på level 7 i teknologiträdet i stället för level 1. Spelarna var därför helt ostressade i en massa frågor som den inbundna versionen avser att de skall vara djupt nervösa över.

Back