Mutant År Noll TV-spelsversionen - representativ?

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Som trådtiteln lyder.

Jag har inte spelat År Noll (har grundboxen någonstans, inköptes på impuls får flera år sedan), och diskussionstrådarna här går igenom saker som Genlab Alpha och Maskinarium, och jag inser det finns rätt mycket att hämta.

Däremot har jag spelat videospelet, och undrar lite lätt: Hur representativt är det gällande 1) stämning 2) regler och 3) kampanjvärld? Liknande? Helt parallellt? Uppåt väggarna?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Stämning, väldigt bra (men det beror så klart på vad man tar med sig till spelbordet)

Regler, ganska annorlunda i mekanik, men skulle säga att de ger mig en likartad känsla om du förstår vad jag menar. Liknande upplevelse.

Kampanjvärld känns absolut likartad, men med mer fokus på strid och fiender i datasspelet. Mindre möjlighet till att pilla på spännande saker och se vad som händer.

Setup:en påminner mycket om zonutforksandet i År 0, men de två startkaraktärerna är ju muterade djur exempelvis. Karaktärerna känns inte heller lika bräckliga i dataspelet. I rollspelet känns det mer som att man inte bör fästa sig allt för mycket vid sin karaktär, utan fokus är mer på arkens överlevnad och utveckling.

Jag skulle säga att om man gillade dataspelet (och tycker om att spela rollspel) bör man definitivt ge rollspelet ett chans!
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
187
Stämning: Top Notch
reklamskyltarna är guld (du kommer förstå)

Regler: Det är ett dataspel inte rpg. Mer eller mindre Xcom
Skulle säga att reglerna ger samma effekt. Du är inte Stålmannen utan en bruten mutant.

Världen: Tycker nog att de får till en fungerande värld.


Jag gillar Mutan Year Zero väldigt mkt. (kan dock vara lite mera känsla än logik bakom)
Expansionen var ok

Precis spelat Miasma (amerikansk variant av MYZ) som var kul tidsfördriv men som jag inte sätter alls i samma klass
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jo, reklamskyltarna var guld. Och alla butiksskyltar. Mycket garv.

Men följfråga: (jag tar mig friheten, eftersom jag är trådstartare) om jag nu har grundboxen till År Noll, det här med Genlab Alpha och sen Maskinarium, av trådarna hittills känns det som att det är mer än bara extramoduler. Någon nämnde att vi spelade lite År Noll, och sen spelade vi Genlab Alpha, och sen lite År Noll igen, och sen Maskinarium... är det olika settings, eller hur funkar det där? Eller är det helt olika spel?
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
Jo, reklamskyltarna var guld. Och alla butiksskyltar. Mycket garv.

Men följfråga: (jag tar mig friheten, eftersom jag är trådstartare) om jag nu har grundboxen till År Noll, det här med Genlab Alpha och sen Maskinarium, av trådarna hittills känns det som att det är mer än bara extramoduler. Någon nämnde att vi spelade lite År Noll, och sen spelade vi Genlab Alpha, och sen lite År Noll igen, och sen Maskinarium... är det olika settings, eller hur funkar det där? Eller är det helt olika spel?
Det är samma lösa setting och en familj av olika spel med en medföljande kampanj. Varje spel har regler för vad man kan spela muterad människa (år0), muterade djur (genlab alfa), robotar (machinarium) och sist vanliga människor (elysium) Man kan binda ihop dem till en jättekampanj. Hur man gör det är helt upp till spelledaren.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Genlab Alfa är en hel kampanj som helt fokuserar på muterade djur. Det innehåller också reglerna för muterade djur (Finns inte med i År 0s grundbox).

På samma sätt är Maskinarium och Elysium både "fristående" kampanjer, och regelmoduler för att spela antingen robot eller Icke Muterad Människa (förutsätter jag, har inte kommit till elysium än).
 
Top