Nekromanti Mutantäventyr

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Hrm, är lite osäker på om detta är rätt forum.
Jag tänkte göra ett MutantUA äventyr, men har aldrig gjort äventyr förrut, dock spellett. Jag tänkte göra något för ett gäng som inte kan slåss särskilt bra med en enstaka fighter. De kommer vara mellan 3 och 5 pers. Tänkte att de skulle få möta något de inte skulle kunna klara med våld, men så fort jag tänker på något kommer deras standardfras, "men då slår jag ihjäl honom" När jag säger "han har vakter blir svaret " Jag slår ihjäl vakterna"Vad för intrig kan man hitta på där vinst eller död/förlust handlar om inteligens eller aldra helst sociala färdigheter.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Kul! Det är kul då det itne bara handlar om hack and slash. Det finns mycket motstånd som inte behöver handla om våld. Låt dem få spela om sina liv. De blir tillfångatagna och vaknar upp i en cell. Cellen ingår i ett gigantiskt komplex som de måste ta sig ut i från. "jaja men där finns ju en massa vakter".

Jättebra. Låt det finnas vakter som sätter deras liv på spel. Men det är bara ett av delhindren. Den stora faran är att ta sig ut innan de blir upptäckta (och avrättade av nåt de inte kan slå ihjäl). Låt dem klura ut hur de ska undvika att bli observerade av kameror. Låt de handla på en plats där de inte förstår apparapturen (och då itne vet om den är bra eller dålig för deras fortsatta äventyr). Låt dem få klura. Du hittar en massa uppslag i adventurespel av idag.

Låt dem råka ut för något lätt "övernaturligt". Lura dem. De kan finna något de tror kommer vara en övärdelig hjälp för att ta sig ut (gärna en jättekanon om de nu äslkar sånt) och finner en plats där de kan få läka sina KP, få mat och kanske lite annat som de längtat efter. Det är bara det att då de lämnar platsen måste de betala för allt de konsumerat - oops där gick kanonen.

Jag menar låt dem bli lite omtumlade. Det finns många faror man måste övervinna med sin intelligens. Och låt dem gärna hamna i något större då de tror att de klarat sig ut faran.
Detta bör sätta lite respket för livet i din spelgrupp.
Några få tips i all enkelhet. Lycka till!

Sign (från en rollspelsnatt - 88, jag SL)
Spelare 1: "Jag har bara 1 kvar i KP."
Spelare 2: "Det är lyx att ha 1 i KP"
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
PS

Bluffa är en underskattad Fördighet. Detsamma gäller övertala, vinna vänskap och alla KOM färdigheterna. Modifiera dem. Är de aggresvia kan du dra mer mod. Det kommer lugna ner dem nästa gång de ska muta en vakt för att komma förbi hans postering (om de nu kan lita på honom).

Låt SMI färdigheter spela större roll. Smyga, Klättra, Hoppa. Låt sådana kast spela en mer avgörande betydelse än vapenfärdigheter. Men låt också resultatet av ett misslyckat kast inte resultera i döden men i en förlust av ett vapoen, ännu ett hinder som måste övervinnas (de missade att hoppa och hamnade en nivå längre ner i komplexet... just där de hört de avgrundsvrålen de så gärna ville bort från).

jag kan itne Mutant UA men det finns säkert grymma tips om man läser regler och omvärld.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tråden flyttas

Varför? För att jag är ond! Rahahaha!
Nej, men rollspelsmakande gäller just rollspelsmakande, inte rollspelscenariomakande. Kanske borde förtydligas en liten gnutta i forumbeskrivningarna..
 
Top