Nekromanti Musikundran

mns

Veteran
Joined
18 Aug 2001
Messages
2
Som grisodlare kan man tro att frågor kring rollspelsmusik ofta kommer upp på detta forum. Jag skulle dock bli överlycklig om ni kunde svara på följande frågor, och därmed hjälpa en musikundrande spelare.
1. Vilken musik använder ni er av när ni spelar rollspel? Till vilket rollspel är detta?
2. Vilka kriterier har ni som spelledare när ni väljer musik?

På förhand tack!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1. Vilken musik använder ni er av när ni spelar rollspel? Till vilket rollspel är detta?"

Huvudsakligen klassisk musik eller filmmusik (då inte "music from the film" utan "original motion picture score"), men det varierar väldans mycket. Exakt vilket man väljer beror på rollspel - spelar man någon form av filmlicens så är musiken därifrån given (Babylon Project utan musik från Babylon 5 eller Star Wars utan John WIlliams är liksom otänkbart).

"2. Vilka kriterier har ni som spelledare när ni väljer musik?"

Att musiken ska passa atmosfären i äventyret, samt att det helst inte ska finnas någon text som annars har en tendens att sno uppmärksamheten (om nu äventyret inte kräver något annat). Under ett äventyr var det väldigt mycket åttitals- och femtitalsmusik av smörigare sort (Miami Sound Machine, Kelly Loggins, lite ZZ Top, Patsy Cline mm) då jag ville få fram en stridsflygaratmosfär.

Ofta är jag försiktig med dynamiken också - stora förändringar i ljudnivån har en tendens att komma vid fel tillfälle, så normalt undviker jag sådana stycken. Jag brukar pussla ihop gigantiska spellistor (jag rippar i princip all filmmusik jag köper och lägger som MP3) som passar temat för spelkvällen, och sedan får den köra på random repeat på datorn i rummet bredvid (med en lång kabel in i hemmabion i spelrummet).

Annars går jag väldigt mycket efter det generella soundet. Till exempel har Jerry Goldsmith huvudsakligen två lägen i den musik han komponerar: "maffig krigsmusik" (Air Force One, Rambo, bitar av First Knight) och sagomusik (Star Trek - Generations, Secret of NIMH, andra bitar av First Knight). Hans Zimmers tidiga alster är sådan underbar krigsmusik (Backdraft, Crimson Tide) så det är hemskt, men hans senare verk börjar svänga över till något lite mer eftertänksamt nästan etniskt (Prince of Egypt, Gladiator). Sedan är det bara att pussla.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
När jag spelar GEMINI så använder jag mig sällan av musik till detta ändamål, men om jag nu skulle använda musik till rollspel så skulle det bli vissa Braveheart låtar, plus om du sett The Rock (Filmen) så finns det en hel del låtar att hämta därifrån! I The Rock så finns det spännande medeltidslåtar, som är mysticka m.m. (ett mycket bra val att spela rollspel med)
 

Cold Chrome

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
32
Location
Östersund (bor i Uppsala)
Se för Gudarnas skull till att DU inte behöver sitta och byta låt under spelets gång. Jag spelade en gång med en spelledare som satt och fipplade med sin CD-spelare medan vi spelade, det var jävligt irriterande.

Fear is the Mind Killer//Assassin proverb
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Manglit, Krille ;-)

<I>
"sedan får den köra på random repeat på datorn i rummet
bredvid (med en lång kabel in i hemmabion i spelrummet)."
</I>
Vilken karl du är /images/icons/smile.gif
Kan misstänkta att högtalarna är belagda med en hög
decibellnivå.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Manglit, Krille ;-)

"Kan misstänkta att högtalarna är belagda med en hög decibellnivå."

Inte när man rollspelar - då hör man ju inte vad man säger.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Jag kan bara svara på fråga 2 så då gör jag det.
Enda kriterien: Att jag ska gilla musiken/images/icons/wink.gif

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Musikundran [lite OT]

En liten incident under ett spelarmöte angående en lite felaktigt vald låt av spelledaren. Minnet sviker så händelsen kan vara felaktigt återgiven men sensmoralen finns där iaf.

Western. Spelarna skall tala med en läkare om en incident (läkaren hade amputerat armen på en rp efter en skottskada) och planerar inte skada läkaren ifråga utan bara hota honom då amputationen verkar ha gjorts i onödan. När spelarna står utanför dörren till huset där läkaren befinner sig sätter spelledaren på låt 1 på pulp fiction soundtracket (minns inte titeln på den men de som vet vilken det är vet att det är en låt man gära har i början av en riktigt röjjig actionscen) varpå spelarna rycker upp sig, beslutar att inte knacka utan sparkar upp dörren, flyger in i huset och slår nästan ihjäl läkaren.


/Henning
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Chockeffekten

<I>
"Inte när man rollspelar - då hör man ju inte vad man säger."</I>

När jag läste det där kom jag på en ganska fräck effekt.
Föreställ dig att du sitter med fjärrkontrollen bakom ryggen
och berättar en graciös saga för dina medspelare, hänförda
lyssnar de på den för att kunna sila fram ledtrådar eller
dylikt. Musiken ligger tryggt i bakgrunden på en lämplig
nivå. Berättelsen fortsätter i godan ro ända tills - <B>KABOOM!</B>
Med en enkel knapptryckning så har du fått spelarna
vettskrämda och man kan raskt gå över från det stillsamma
till en hejdundrans eldstrid utan dess like /images/icons/wink.gif
Jag kan tänka mig vilken chock som skulle skölja över
spelarna om något sådant skulle hända, ännu ett element
i "Musik och Rollspel" debatten kanske.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Totalvändning

<I>
"varpå spelarna rycker upp sig, beslutar att inte knacka
utan sparkar upp dörren, flyger in i huset och slår nästan
ihjäl läkaren."</I>

Och vem säger att musik inte är skadligt (i rollspel) ? /images/icons/wink.gif
Den där anekdoten hamnar bland en av de bästa jag sett/hört.
Tack så mycket för att du delade med dig.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
1. jag har varit med om apocalyptica under vampire, otrolit lyckat... samt nu har jag skaffat en orbital skiva som heter C.D. som är jävligt bra till trinity. techno (SF spel) och instrumentalt (fantasy samt skräck) med andra ord.

2. ingen text för hel...e !!!, sedan ska det dels finnas lugna perioder i musiken, den ska vara bra och dels ska det finnas väldigt rytmiska delar så att man kan ha lite stird också på samma platta, men jag brukar aldrig byta spår... det är ett annat kriterium att man ska kunna spela den rakt igenom och ifall musiken inte passar till strid brukar jag skita i att byta låt utan bara spela den rakt igenom... ibland är vi så inne i rollspelet att vi har haft kanske en timme utan musik, så känner man av att ngt saknas, men vfan musiken. sätt på musiken igen till den spelare som är närmast.

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Klassiskt !

Jag tycker att klassiskt funkar i alla lägen !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Undran till Krille [OT]

"När tror du att du kan komma tillbaks med filmmusikrecensionerna på Smedjan?"

När jag får tid att skronka ihop databasen och scripten. Fast det blir inget med det förrän i slutet på september (tidigast). Fram till dess kommer Geografica Vistfarthi ta all tid, som jag hade tänkt att publicera den 27e september.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Min åsikt vs. din

<I>Star Wars utan John WIlliams är liksom otänkbart</I>

Själv tycker jag det kan vara frustrerande att ha spelmusik spelarna känner igen, det blir felaktiga "förväntningar" (ganska dåligt ordval, men jag kom inte på något bättre just nu)

Det förekommer ofta när vi spelar att spelarna avbryter spelandet för att lista ut vilken låt det är, speciellt skulle det ske i star wars då många är fans till det. "är inte det här låten de spelar när Luke beger sig till Yoda?" osv...

Fenomenet uppstår även då man tar musik från spel. Exempelvis använder vi ofta Diablo musik samt action musik från spel till och från. "Det här är diablo musiken va?" kommer ofta som kommentar.

Givetvis försvinner problemet efter ett tags spelande, men det är något man ändå bör tänka på.

Jag föredrar musik som är ganska intetsägande i spelarnas öron. Spelmusik från spel som de inte spelat, från filmer de inte sett en miljon ggr... men det är som sagt min åsikt..

// Jan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Distraktioner

"Själv tycker jag det kan vara frustrerande att ha spelmusik spelarna känner igen, det blir felaktiga "förväntningar" (ganska dåligt ordval, men jag kom inte på något bättre just nu)"

Det borde inte vara så mycket svårare att inte göra detta som att inte kommentera spelledarens fula tavlor och planscher på väggen. Men visst, det kan vara ett problem som lättast överkommes genom att ha så förbaskat mycket obskyr filmmusik så att spelarna inte har en suck att känna igen det (jag sitter själv med ca 150 filmmusikstitlar, och ska jag lägga handen på levern så har jag nog inte ens sett hälften av filmerna som jag har musik från).

Sen kan man ju göra tvärtom också: låta musiken avgöra tempot i spelandet. Jag vet inte hur många gånger som vi har skojat om att Imperiet anfaller så fort "Imperial March" mullrar i högtalarna - gissa om vi blev chockade när spelledaren lät musiken styra och Imperiet faktiskt anföll när "Imperial March" dundrade igång!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Distraktioner (OT)

"Jag vet inte hur många gånger som vi har skojat om att Imperiet anfaller så fort "Imperial March" mullrar i högtalarna - gissa om vi blev chockade när spelledaren lät musiken styra och Imperiet faktiskt anföll när "Imperial March" dundrade igång!"
En gång när jag SLade D&Dragons, satt jag och (i rollen av en SLP) beskrev en vägvisare jag kände som kunde hjälpa RP genom ett bergsområde. Till slut blev väl jag för lyrisk, för en spelare fräste sarkastiskt: "Jaja, och han heter Zeb MacCahan?"
Snabbt som en snok: "Va, KÄNNER ni honom!"
Spelaren ännu snabbare: "Det är KLART! Vem har inte hört om den berömde dvärgiske rangern ZebMacCahan!"
Å sedan var jag fast! ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag vet att jag förde en liknanade tråd som urartade till ett onödigt gräl förr i tiden. Men jag har "snöat ut" mig en del på sistone.
Igår provade jag och min spelgrupp att spela Västmark till kraftig filmmusik som gav känsla... det kunde ha varit vilket Soundtrack som helst, men denna dag var det goodzilla. Och det var som sagt inte helt fel! Bara lite konstigt när man hörde goodzilla ryta...:)

MVH MORGOTH

-Morgoth
 
Top