Nekromanti Musiktips till våld!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Jag har nu kört mina standardlåtar till stridsscenerna i Mutant År Noll rätt många varv på repeat och börjar känna mig lite sugen på att bygga ut biblioteket.

Hittills har jag använt många låtar från soundtrack till olika datorspel, främst Planescape Torment och Baldur's Gate där det finns flera spår dedikerade till just "battle". Det funkar bra och jag skulle gärna ha något liknande. Inget bombastiskt episkt á la Armageddon eller för gladvåldsamt i stil med Helloween. Har någon några tips på passande våldsmusik?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Conan the Barbarian soundtracket har ett par amazing låtar. Annars är jag ett stort fan av Wagners Nibelungkungens ring opera musik :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
cogitare;n261618 said:
Manowar kanske...
Rymdhamster said:
Dropkick murphys
Bra musik, men lite för gladvåldsvänligt för det jag är ute efter just nu. Jag tänker mer på filmmusik och spelmusik, sånt utan text. Det förtar lite stämningen för mig när spelarna börjar sjunga med i bakgrundsmusiken istället för att spela med den i bakgrunden.

God45 said:
Conan the Barbarian soundtracket har ett par amazing låtar. Annars är jag ett stort fan av Wagners Nibelungkungens ring opera musik :)
Det ska jag kolla in. Jag har använt det i fantasyspel för läääänge sedan, så det funkar ju i alla fall där. Risken är ju bara att det låter lite för episkt och mäktigt för en vanlig skärmytsling mellan diverse mutanter och monstren i Zonen. Jag brukar spara de maffigaste bitarna till kampanjens slutstrider när det är världen som ska räddas, inte dussinstriderna.

Men opera har jag inte övervägt! Nu har jag ju en fantastisk anledning till att sätta mig in i Wagner, vilket jag ändå tänkt att jag borde göra länge. Tack för tipset.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Sonic Mayhem, '96 gjorde Sonic Mayhem aka "Sascha Dikiciyan" ett fan soundtrack till Quake 1, detta var omtyckt nog för att producera det officiella fan soundtracket till Quake 2 året efter.
Andra spelserier som fott delar eller hela soundtracks från Sonic Mayhem är Prototype, Mortal Combat, Borderlands, Mass Effect och Deus Ex, enligt mig är Sascha den näst bästa spelmusik producenten och den absolut bästa jag hört när det gäller Aggro-industriell musik.
Fast jag känner inte till Mutant särskilt väl så inget av det kanske passar. :/
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
RedMoon;n261640 said:
Soundtracket till nya DOOM har jag använt en hel del med goda resultat. Noise funkar också rätt bra, typ Terrorfakt eller Geistform.

Här har du två spellistor som får strid att kännas brutalt och våldsamt som jag använt i M0.
https://open.spotify.com/user/mattia...HoqTtQjvBLMmwJ
https://open.spotify.com/user/mattia...r0MxIUYTIJaV99

Jag har också denna lista till Symbaroum som nog kan funka rätt bra den med
https://open.spotify.com/user/mattiazf/playlist/3CzaXlJNo2XnuCRt2nPw2t
Mange tak!

Voldstagg13 said:
Senaste Mad Max hade lite som nog fungerar.
*facepalm* Att jag inte tänkt på det själv redan. Tusen tack!
 
Top