Ni verkar ju alla ha valt bra musik… Jag körde en hel OSR kampanj baserad på den här låten och musikvideon:
Jag tror det finns flera spännande äventyr att hämta i irländsk frihetskamp. Kanske något hack av Montsegur 1244? Det finns en del filmer att inspireras av, men jag tror inte det är en nisch som är bortskämd med rollspel.
(Det har pågått i hundratals år, in i den moderna eran, kanske något annat spel om man vill göra något av de mer moderna yttringarna. Själv är jag dock lite tvekande till att göra rollspel av pågående eller konflikter som avslutats så nyligt att det är färskt i folks minne.)
Mitt äventyr Vinterskogens hemlighet, som ni kanske har hört talas om, är inspirerat av The Girl With April in Her Eyes av Chris de Burgh och av just Flickan och kråkan av Wiehe.Jag gjorde ett rollspelsäventyr inspirerat av Mikael Wiehes Flickan och kråkan en gång för länge sedan. Blev rätt lyckat.
Låter görbart, läs gärna om Black and Tans.
Donovan - Atlantis, en uppföljare till PolarisSå jag råkade lyssna på Björn Afzelius låt Elsinore slott, läste texten och insåg att man i stort bara behöver rulla lite stats så är äventyret klart.
Har vi exempel på fler låtar som redan är så gott som färdigskrivna äventyr, eller låttitlar som är så kittlande att man bara vill börja skriva? (som t.ex den fantastiska The system only dreams in total darkness av the National)