Nekromanti -~^^~-Musik-~^^~

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
hmm jag tycker att eftersom det har kommit fler pers in hit till skräck rollspels forumet så tycker jag att vi kunde dra upp det där med musiken igen ... pga. att jag,och fler en jag skulle vilja höra era musik tipps till alla skräck moment ... även om det är på en bar i NYC ... själv så brukar jag ha Sleepy hollow sound track ... men ni har vella fler antarjag så svart illa kvickt ... ,en sak till: hur gick det,svarade orvar ?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Det eviga ämnet....

Smaken är som baken. (SKITIG?) Vissa gillar att ha musik i bakgrunden och andra tycker det stör stämningen.

Själv har jag gärna lite musik till spelmötet. Oftast blandas det hejdlöst med olika instrumentala verk från både filmens värld och från ordinarie musikgrupper.

Den skiva jag själv först kom att tänka på när det gäller skräckgenren är faktiskt musiken till filmen X-files. Helt suverän och väl värd sitt pris. Öppningen är perfekt med själva X-files theme där Mark Snow har lekt lite extra. Mastodonta trummor och skönt tempo.

Ett annat musikstycke jag gillar är Timecrash från The Fifth Element. Öppna med denna låt nästa gång du påbörjar ett skräckscenario i mellanöstern. Resten av låtarna är bra och passar in på lite olika teman.

Jag hade själv tänkt att lägga upp en liten guide ur mitt eget perspektiv på min hemsida. I mån av tid kommer väl så att ske.

Antar att fler fyller på med tips.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Hur ofta ställs den här frågan på forumet? En gång i månaden? Jag brukar då alltid tipsa om följande:

www.coldmeat.se

ett skivbolag som hävdar att den musik de sprider är till för dem som kan avnjuta andras mardrömmar... kan det bli bättre? Rekommenderar band som Brighter Death Now, Mz 412 och Proiekt Hat. För den som vill ha mer lugn och sammanhållen musik (de tidigare nämnda bygger mest på muller och skarapa obehagliga ljud som skapar en riktigt obehaglig stämning - faktum är att riktiga hard core-spelare bett mig byta musik eftersom den gjorde dem så illa till mods) rekommenderas band som Arcana (särskilt för den som kör historisk skräck eller fantasyskräck), Raison d'Etre och In Slaughter Natives. Mitemellan befinner sig t.ex. Megaptera.

Dessutom rekommenderar jag alla soundtrack till David Lynchs filmer - och allt annat med Angelo Badalamenti (han som gjort musiken). Kanske bör man undvika "The straight story" (som ju producerades av Disney och handlar om family values), men "Blue Velvet", Twin Peaks" (både film och TV-serie), "Lost Highway" (särskilt Badalamentis låtar och nedan nämnda Barry Adamson) och "Mullholland Drive" (Lynchs senaste verk, vi väntar otåligt!). Anyway - den här musiken passar mig alldeles utmärkt eftersom jag ofta eftersträvar känslan i Twin Peaks - det främmande och lätt krypande bakom en stabil fasad.

Barry Adamson (medverkar med några spår på "Lost Highway") är också rätt sjysst. Han är mest inspirerad av storbandsjazz a'la gangster- och skräckfilmer från 60-talet vilket skapar en riktigt mysig skräckstämning. Jobbar fortfarande med idén om ett 60-/70-talsskräckscenario med Black Sabbathstämning...

Soundtracket till Ninth Gate (läs boken "Dumasklubben" av Arturo Perez Reverte om ni inte gjort det! Dubbelt så bra som filmen!) är också tämligen briljant. Han som gjort soundtracket har även gjort musik till fler av Roman Polanskis filmer - kan vara värt att kolla upp. Soundtracken till Hitchcocks filmer lär vara riktiga höjdare de med.

Sedan finns det ju alltid engelska band som Nurse With Wound, Current 93 och så vidare. Och Non (även om många ogillar deras politiskt inkorrekta framtoning - med varghake och liknande) och Psychic TVär ju också rätt otäcka.

Försök dock undvika de klassiska Danzig, Fields of the Nephilim, Type O Negative, Marylin Manson, Nine Inch Nails, SIters of Mercy, Bauhaus osv. Kör sådant BARA i miljöer där de kan stå på i bakgrunden in game. Möjligtvis som temalåt åt någon rollperson eller slp, men inte som stämningsmusik. För välkänt och för jävla cheesy helt enkelt. Vampyrer lär ju hata Peter Steele.
 

Kärrberg

Veteran
Joined
30 May 2002
Messages
3
Location
Göteborg
Hej

När det gäller musik så tycker jag personligen att man ska försöka tänka igenom musiken innan spelmötet (som SL). Vilka platser kommer spelarna att besöka? Är det något speciellt som kommer hända? osv. Använder man musik på rätt sätt så kan stämmningen ökas betydligt. Bästa sättet är att du provar dig fram. Besök skivbutiker och lyssna på filmmusik.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kort anekdot om Brighter Death Now + fler tips

Hehehe...mitt mest dödsångestfyllda rollspelsögonblick någonsin upplevde jag till ljudet av Brighter Death Now - Female Blood. Aldrig förr har jag fått en sådan inlevelse i hur fruktansvärt det måste kännas att förlora kontrollen över sin egen kropp, och inse att ens egna händer försöker döda en (snitta upp halspulsådern med farsans rakblad, i det här fallet). Att just låttitlen 'Female Blood' var gjuten i situationen gör det ju inte sämre, direkt. En hemsk scen, ett underbart rollspelsminne.

(Att be SL byta musik? Från BDN? Herregud, vilket kätteri...)

Ska man spåna vidare åt BDN-hållet är Endura och Coph Nia att rekommendera varmt. Mörka toner, skrik, tortyrsamplingar, obehagliga ljud...skräckstämning extraordinaire. Ren ondska förpackad på cd/mp3 ;-)

Åt Arcana-hållet rekommenderas vidare Dead can Dance, som låter ungefär som Therion på neråttjack. Långsam gothambient med orientaliska/medeltida övertoner, som är fullständigt helgjuten till Vampire Dark Ages, om man frågar mig. Mortiis, speciellt skivan 'Crypt of the Wizard' låter lite likadant - dark ambient med medeltidsstuk. Även det rekommenderas mycket varmt.

- Ymir, helsåld på Dead can Dance.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Dead can Dance

...kan vara mycket trevligt... man bör dock fokusera på deras tidiga produktion om man vill köra på medeltidstemat, deras senare prylar är lite mer tribal - vilket i sig är ok, men inte lika skräckigt. Therion är inte helt fel det heller. För Dark Ages gillar jag dock folkmusik, munkkörer och ballader på luta för att sätta stämningen ordentligt. Däremot något modernare för särskilda bakgrundsmoment.

Bra musik i övrigt är Miles Davis mer "ambienta" skivor och jag har hört att Thelonius Monk ska ha en och annan mysig platta på marknaden.

Vi får inte heller glömma bort cyberskräcken i Skinny Puppy, Download eller Frontline Assembly? Gärna kryddat med Atari Teenage Riot, Alec Empire och Doubting Thomas. Eller Sheep on Drugs, Aphex Twin och Tricky. Elektronisk trivsel helt enkelt. Privat lyssnar jag dock uteslutande på Wagner, Turbonegro och Johnny Cash.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
hmm tackar för alla inlägg och svar om just musik,anledningen för att detta ämne kommer upp så ofta är att det är så många som tycker att musiken och stämmningen är 40% av hela nöjet ..och för att man vill testa ny musik för nya äventyr (har man samma SL och alltid samma musik så blir äventyret förutsägbart ...)
 

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
Re: Dead can Dance

Skulle nog vara de två sista skivorna de gjorde, "Into the Labyrinth" och "Spiritchaser" som låter ganska tribal (läs afrikanskt). Även de innehåller dock vissa låtar som kan funka utanför äventyr om Leopardmän och andra afrikanska fasor.
 

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
Angående CMI-banden är ju In Slaughter Natives helt perfekta för Kult, kedjerassel, körer och tunga industriella rytmer. Jag upptäckte ISN samma år som Kult kom ut ('91?) och de två är intimt förknippade i min spelgrupp: ISN har närmast blivit ett soundtrack till det spelet hos oss. Tyvärr har effekten försvagats lite över åren, så numera använder vi det allt mer sällan.Musiken till 'Ninth Gate' är komponerad av Wojciech Kilar, som även gjort det lysande soundtracket till den inte alls särskilt lysande filmen 'Bram Stoker's Dracula'. Men att han har gjort musik till flera stycken av Polanskis andra filmer utöver Ninth Gate vet jag inte? Det är väl bara 'Death and the Maiden', eller? Tidigare hade ju Polanski en stående kompositör i Krystof Komeda (på samma sätt som Lynch har Badalamenti och Hitchcock hade Herman). Tycker f.ö. att filmen inte är så dum i jämförelse med boken, där det är lite trist att den tänkta satanistiska konspirationen avslöjas som Dumas-nördar (typ Tolkienister...). Dessutom är det lite övertydligt där vem Corsos kvinnliga följeslagare egentligen är. Och så får man ju mer satanism för pengarna i filmen...Det där med 60-/70-talshorror låter kul, har själv haft idéer åt det hållet, med inspiration från Dennis Wheatley och det suveräna proto-satansrockbandet Black Widow.För medeltidsskräck kan jag rekommendera World Serpent-bandet The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud (världens längsta bandnamn?): mycket mörk, rituell, sakralt anstruken darkambient med stark medeltidsstämning.Peter Steele, btw, vampyrer lär hata den mannen ännu mer efter att en utgåva av 'Nosferatu' ('22) musiksattes med Type O: en synnerligen misslyckat idé...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,523
Location
En mälarö
>Jobbar fortfarande med idén om ett 60-/70-talsskräckscenario med Black Sabbathstämning...

Menar du bandet Black Sabbath eller menar du Mario Bavas film från 63 med Boris Karloff? (/images/icons/devil.gif eller /images/icons/frank.gif?)

Filmen är förövrigt inspirationen till bandets namn. Det är en rejält bra episodfilm och mer info finns här: http://us.imdb.com/Title?0057603

/Anders
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Black Widow!

Naturligtvis, hade helt glömt detta eminenta band. Dessutom glömde jag ju helt bort Komeda - vilket ju är belagt med dösstraff. Nåväl, Type O Negative bör inte få ha med vampyrer att göra. Min bästa Nosferatuupplevelse var dock att se filmen på biograf med levande klezmermusik - en upplevelse utöver det avnliga. Klezmer är ju den bästa musikstilen.

Bram Stoker's Dracula är ju en briljant film!

Och vad det gäller 70-talsskräcken: en sak är ju svår att replikera och det är det speciella bleka ljus som utmärker denna typ av skräckfilmer.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Dead can Dance

Som om inte leopardmän är fasansfullt nog! Kom även ihåg "The Cult of the Bloody Tongue" - Nyarlathotepdyrkan i Kenya.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Är det inte ganska sak samma? Tänkte väl mest på bandet, men filmen tycks falla inom den typ av rullar som liksom skapar attityden hos bandet. Just nu letar jag dock mest efter "The WIcker Man" - varför finns den inte hos svenska videouthyrare?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,523
Location
En mälarö
>Just nu letar jag dock mest efter "The WIcker Man" - varför finns den inte hos svenska videouthyrare?

Gör den inte det? Det var konstigt, eftersom den just släppts i ny upphottad version på dvd. Men det är bara att leta på. Det är en klassiker som inte får missas.

Ett annat tips på film i lite samma genre som de nämda är "Horror Express" från 72. Där får man bl.a. se Telly Savalas (Kojak alltså) som kosackhövding(!). Info hittas på: http://us.imdb.com/Title?0068713

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,523
Location
En mälarö
Re: Black Widow!

>Och vad det gäller 70-talsskräcken: en sak är ju svår att replikera och det är det speciella bleka ljus som utmärker denna typ av skräckfilmer.

Jag tror det blir effekten av att använda Technicolor, samtidigt som man dämpar färgerna i efterskott.

/Anders (som håller med om att klezmer rular)
 

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
Klezmer, 60-/70-tal och vilda västern

Vet inte om klezmer rent kategoriskt är att föredra i alla lägen (det är väl country som är den högsta formen av musik?), men till Nosferatu måste det ha passat som hand i handske och gett den rätta känslan. En annan bra musiksättning av filmen är den som franska artsy fartsy artrock/avantgarde-ambientbandet Art Zoyd gjort, även om deras musik till 'Häxan' respektive 'Faust' kanske är ännu bättre. (Spooky stumfilmer rules. De är dessutom bra att använda utsnitt ur som drömsekvenser i rollspel.) Finns på cd, och är väl värd att kolla in.Hmm, de bleka färgerna är förstås ett problem... ; ) Kanske om man låter spelarena iklä sig riktigt urtvättade 60-/70-talskläder från någons vind eller liknande? Kan man lura dem att spara ut tidstypiska mustascher äventyret till ära är bilden sedan närmast komplett...En annan musikgrupp som kan passa i sammanhanget är amerikanska Pentagram (men se upp för det chilenska bandet med samma namn, som nog inte passar här), som låter väldigt mycket 1972-satanism och skräck, även om de var aktiva något senare. Bandet Coven var ju också pionjärer i genren, och ska tydligen vara åt det drömska folkrock-hållet, klart passande för ett scenario i ex. 'Wicker Man'-stil... om man nu bara kunde hitta ett ex av skivan. Ingen som råkar ha den på mp3 eller så?Appropå country som jag nämner ovan, vilda västern-skräck tror jag man kan göra något kul av (men kanske inte riktigt på det överdrivna sättet det sker i Deadlands). Kolla in www.ghoultown.com och www.coffinshakers.com för inspiration.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Klezmer, 60-/70-tal och vilda västern

Hmmmm... man får kanske minnas In the Nursery också - bra att slänga in om man vill ha sliskigt romantiska och känslofyllda scener. Pentagram är ju riktigt bra... man blir lätt lite hårdrocksblind efter att ha spenderat de yngre tonåren med Drakar och Demoner ackompanjerat av Manowar... Dags att tänka om. Country ÄR den högsta formen av musik, tacka vet jag David Allen Coe och Charlie Daniels. Westernskräck kan göras rätt bra med de flesta spel - Deadlands är väl mest färgglad splatter. Coffinshakers är ett mycket trevligt band såväl live som på skiva. Kanske kan man lära sig något där? har f.ö. alltid velat göra något av guldfebern i Klondike till rollspel.
 
Top