Nekromanti musik

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
jag skulle behöva lite hjälp med delen musik till mina äventyr ..
nån som vet om nån bra grupp/kompositör så skriv gärna...
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Till vilket spel ska musiken användas?

Jag såg för övrigt dvd-utgåvan av Night of the living dead här
om dagen. Man har komponerat ny musik till filmen. Piano-
stycket gav mig kalla kårar. Skaffa det, om det finns på cd.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
tips

Några självklara favoriter till skräckspel är filmmusiken till nedanstående filmer. Dessa skivor bör finnas i varje CD-case tillhörande en SL med självaktning.

Ravenous
the Usual suspects
the Thing
Omen eller Omen II (själv föredrar jag 2an, men det är en smaksak)
Halloween (filmen alltså)

Sedan finns det ett band som heter Raison d'Être som gör instrumental musik som passar bra i skräckspel. Åsså har vi ju den smått sönderlyssnade instrumentala "Black Aria" av allas vår Glenn Danzig.
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
glöm ej...

Glöm inte soundtracket till "Body bags"! En dålig film, men ett superbt ljudspår som funkar utmärkt till alla skräckrollspel. Helt klart min bästa rollspelsskiva!

--Liner--
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: tips

Fast glöm inte att det funkar ganska dåligt att snurra en skräckplatta under hela omgången. I CoC är det t.ex. bättre att spela jazzmusik som inger den rätta tidskänslan, och bryta av med skräckmusiken när läskiga situationer uppstår.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: tips

men om jag ska spelleda ett äventyr som utspelar sig i eran 1890 vilken musik var då populär ??
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: tips

Soundtracket till "From Hell" är också strålande, så även soundtracket till "Ninth Gate". Mystik och rys. Phillip Glass (kompositör från USA) har också gjort ett par höjdare enligt en kamrat jag tyvärr aldrig spelat med. Kolla in Cold Meat Industries (www.coldmeat.se tror jag) där bl.a. Raison dêtre (hur fan det nu stavas) gett ut sina skivor. Glöm inte Danny Elfman's underverk - Sleepy Hollow t.ex. För modernare skräck använder jag Pouppée Fabrikks soundtrack till "Stockholms Blodbads" uppsättning av Clive BArkers Djävulen och band som Neurosis etc. Ministry, Strapping Young Lad och LARD är bra i upp-temposcener som strider. Det finns helt enkelt en hel sjö att ösa ur. Ett kul tips från White WOlf är att fixa fram temalåtar för de viktigaste SLP:na och kanske även för rollpersonerna. Tänk "I am the Walruss" med Beatles för den onde kultledaren - riktigt otäckt...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: tips

Orkestermusik av det något stelare slaget. Bra musik att dansa vals till. Eller nåt.
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Re: tips

Stirra dig inte blind på vilken musik som var populär eller som spelades under en speciell tidsperiod, utan försök hitta den som ger rätt känsla. Ragtime från sekelskiftet kan passa perfekt till ett CoC äventyr på tjugotalet precis som lite Count Basie jazz från fyrtiotalet. Har SL bara hittat rätt känsla så kan en spelare svälja ganska mycket.

-Jonny
Nuvarande sysselsättning: förkyld
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: tips

Givetvis, det tänkte jag inte på. Det är dessutom svårt att hitta inspelningar från 1890 som låter trivsamt för öronen =)

Så jag föreslår inte att man bara tar låtar från perioden rakt av, utan snarare tar låtar som skulle kunnat uppskattas i den tidsperiod man spelar i.
 

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
mystik...

Du kan finna mycket bra material...

Cradle of Filth brukar alltid ha nån mörkare, klassisk komposition på varje skiva de släppt.. exempelvis one final graven kiss, carmillla's masque etc.

många black metal skivor har faktiskt mycket mörka klassiska låtar med på skivorna, cradle är inte det enda.. amorphis, black sabbath (ok, inte black metal men ändå) mörk gryning, dissection om jag inte minns fel...etc.

kolla gärna spel-musik också... mörk, mystisk musik finns bla till Requiem - avenging angel och syndicate wars (aning futuristiskt tema, men det finns en låt som passar sig mycket bra till nutid.. ) Sacrifice har några också...

det finns ju alltid några riktigt bra skivor som BARA har mystisk musik.. en är "No Festival Of Light - If God lived on earth, we would break his windows" (bortsett från titeln på skivan så är den mycket lämplig till kult).. dessutom har trance-techno (eller vad det nu är)-bandet Chemical brothers gjort en stämningsfylld låt som heter The Dust... bandet Wench är också att rekommendera.. och Apocalyptica (främst låten Coma)...
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Ett fall för "hoppsan ett mellanslag för mycket" eller?
Hårdrock/Metal tycker jag också funkar rätt bra till mycket, men hård rock tror jag inte på...
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Tips!

Senromantik...
Jag tror starkt på klassisk pianomusik av typ Lizst (eller hur det nu stavas) eller Chopin (så stavas det!)
Lycka till!
 
Top