Nekromanti Musik

Niko

Veteran
Joined
27 Sep 2001
Messages
7
Location
Åkarp, Sverige
Har nån nåt bra tips om musik till rollspel? Jag spelar dod6 (som spelare) mestadels men ska nog börja spela d&d också.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Soundtrack till fantasy-filmer och elektroniska rollspel är två möjligheter. Filmmusiken från Lord of the Rings, Conan, Excalibur, och spel som Baldur's Gate, Final Fantasy och Secret of Mana. (När det gäller tv-spelen är det dock att rekommendera att du köper den arrangerade versionen med riktiga instrument, då elektroniskt plipp-plopp inte alltid är så njutbart.)

Det har gjorts musik specifikt till spel. TSR (som gjorde AD&D) släppte några boxar och äventyr med musik och ljudeffekter bl.a. Red Steel, A Light in the Belfry och Savage Baronies. Talislanta har egen musik.

Klassisk musik passar det mesta, Enya låter allmänt fantasy, eller åtminstone en viss sorts fantasy. Jethro Tull har åtminstone två skivor som trots el-instrument låter medeltid, Beastie and the Broadsword och Rock Island.

Andra filmsoundtracks som kan vara intressanta är Braveheart och liknande frånfilmer med medeltida-renässansmiljö.
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Mina två favoritfantasyrollspelsband (långt ord) är Wolgemut och Otyg.

Wolgemut spelar något "upprockad" renässansdansmusik och Otyg spelar hårdrock med väldigt mycket folkmusikinslag och är alldeles underbara.
 
G

Guest

Guest
Mogwai och godspeed you black emperor är två bra grupper som spelar bra musik, som höjer stämmningen till höga höjder...Soundtracket till lost highway håller också....och radiohead´s senaste...

Ha det bra
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Den som ska välja musik är alltid spelledaren (enligt mig) och
varje gång jag kommer på ett äventyr till DoD så är det efter att jag har lyssnat på musik. Jag brukar använda mig av Vangelis, Brian Eno, Bo Hansson och Pink Floyd (oftast tar jag Pink Floyds instrumentala låtar som One of these days eller Mudmen men det har hänt att jag använt mig av låtar som On the turnig away och Coming back to life).
Sedan finns det ju soundtrack som funkar väldigt bra t.ex Lord of the rings, Final Fantasy (både från spelen och från filmen) och Alien 3.
Musik till rollspel är ett måste enligt mig.
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Den som ska välja musik är alltid spelledaren (enligt mig) och
varje gång jag kommer på ett äventyr till DoD så är det efter att jag har lyssnat på musik. Jag brukar använda mig av Vangelis, Brian Eno, Bo Hansson och Pink Floyd (oftast tar jag Pink Floyds instrumentala låtar som One of these days eller Mudmen men det har hänt att jag använt mig av låtar som On the turnig away och Coming back to life).
Sedan finns det ju soundtrack som funkar väldigt bra t.ex Lord of the rings, Final Fantasy (både från spelen och från filmen) och Alien 3.
Musik till rollspel är ett måste enligt mig.
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
På Evol's skiva "Saga of the horned king" finns det mycket bra musik lite för alla tillfällen faktiskt, stadsmusik, vandringsmusik med till hörande åska och regn m.m.... Finns väl typ musiken till arcanum är också helt okay.... Men om inget annat finns till hands så kan du ju alltid dra på Backstreet boys greatest hits.... * he he* :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

När det gäller tv-spelen är det dock att rekommendera att du köper den arrangerade versionen med riktiga instrument, då elektroniskt plipp-plopp inte alltid är så njutbart

<hr></blockquote>



Vad säger du? Du är med andra ord inte ett fan av Syntax Error på P3 =)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Leta genast upp allt du saknar med Bootsy Collins och George Clinton.

"Shit! Goddam! Get off your ass and jam!" är självklart i vilken fantasykampanj som helst.
 

Noodles

Veteran
Joined
28 Dec 2001
Messages
4
Location
Linköping
Syntax Error rockar!

Om ni någonsin har hört ht spela "lilla blå" så förstår ni vad jag pratar om. =P

Annars kan jag bara säga att musiken kan göra halva spelkänslan!

Rekommenderar VARMT soundtracket till RPG-spelet Lunar: Silverstar Story om man vill ha en skiva med alla slags stämningar samlade. Underbar.

Record of Lodoss War Soundtrack har också några ruggigt bra låtar.

Det smartaste är nästan att tanka mp3 och sedan bränna ut på skiva, alternativt använda datorn som DJ under rollspelsträffarna. Ganska smidigt om man har en burk som inte surrar så mycket! Då kan man dessutom ha alla kartor och rollspelsmaterial på burken, liksom ett litet program för att göra slumpmässiga tal för att slippa tärningsslag. Optimalt, inte sant? =P
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Mitt tips

Det finns en åländsk grupp som heter Barka Vall. De spelar svensk folkmusik som åtmisntone jag tycker att de passar oerhört bra till sagostämmningen i DoD6.

Rekommenderas varmt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Aldrig hört. Lyssnar mest på P3 på dagarna om jag lyssnar överhuvudtaget. Referensen var mest till de hemska ljud playstations midi ger ifrån sig, snesens midi är mjukare till och med.

Elektronisk musik i övrigt kan vara underbart som en bal på slottet.
 
Top