Musik vid spelbordet, tipstråd

verlandes.

rollspelskollektivet
Räknas det här:
3126894.jpg

Bo Hanssons Sagan om Ringen skiva på CD.
Tänkte att vi kan ha en tipstråd om musik som passar vid spelbordet!

Jag är själv rätt dålig på att komma ihåg bakgrundsmusik, men det har händer. En kompositör jag tycker enormt mycket om är amerikanska John Luther Adams och hans stycke Become Ocean har jag ibland använt under lovecraftska mysteriespel.

Last edited:
När jag har spellett Alien så har jag med framgång använt mig av musik av minimalisterna Arvo Pärt och Philip Glass. Deras musik är en lysande illustration av en kall, svart, enorm, oförlåtande rymd som inte bryr sig ett spår om människans existens men ändå inte försitter en chans att göra henne så illa den bara kan. Exempel nedan.

När jag har spellett Alien så har jag med framgång använt mig av musik av minimalisterna Arvo Pärt och Philip Glass. Deras musik är en lysande illustration av en kall, svart, enorm, oförlåtande rymd som inte bryr sig ett spår om människans existens men ändå inte försitter en chans att göra henne så illa den bara kan. Exempel nedan.

Glass är ju även en betydelsebärande del av Battlestar Galactica, så sci fi-konnotationen är ju där!

Jag har spelat en hel del instrumentell dark jazz såsom Bohren & der Club of Gore, Dale Cooper Quartet, Heroin and your veins, The Mount Fuji Doomjazz Corporation, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, mfl.

Back