Nekromanti musik under spelandet

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
denna frågan har definitivt varit uppe innan, även om det kan ha varit ett tag sedan sist. (jag har inte varit så aktiv, så jag är inte helt säker).

Frågan lyder -
Vilken musik är bäst under rollspelandet (om man ska ha musik?)?

Själv tycker jag att Metallica - Nothing Else Matters är i särklass den låt som skapar mest rollspelarkänsla, om man ska nämna bara en låt.
Men även den kan bli lite enformig om man bara lyssnar på, om man pratar om en hel kväll

Men sedan 'r jag inte så mycket hårdrocksälskare att jag skulle tycka att spelet blev bättre om man lyssnade på bara metallica heller, så då måsta man ju blanda..

Det är där jag kommer till frågan igen.

Vilken musik är bäst?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Jag brukar lyssna på di.fm:s Modern Jazz-ström när jag spelar rollspel, funkar grymt bra. (kolla Listen now!->SKY.FM channels->Modern jazz om du går in på sidan.)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Som tidigare nämts så har den här frågan varit uppe många gånger förr. vilken musik som är bäst är ju en smaksak, men det beror i stor utsträckning även på vilken typ av spel det är man spelar.

Jag vet att jag har vid något tillfälle klippt in en lång lista på olika förslag på i mitt tycke passande musik vid rollspel. Exempelvis då på riktig medeltida musik om man kör fantasy.

/Ulfgeir
 
Joined
12 Jan 2005
Messages
11
Location
typ uppsala
Soundtracks i alla former brukar funka,musik från gammal rollspel typ chrono trigger,zelda och final fantasy brukar vara berikad med en del bra låtar..även om dessa kan vara svåra att få tag i,en del *hårdrock* ( om man spelar darkfantasy kan jag rekomendera "rhapsodys" alla låtar), gothica, låtar med suspecta texter (black dragon, crystal of life, dark swarm of death etc) annars får man hanleta låtarna (som jag har gjort) det tar tid men det brukar löna sig.
Men som sagt så brukar musik frågan vara en fråga som beror på smak..tex förr i världen lyssnade vi på trance och techno med konsert volym när vi spelade,vilket jag tror de flesta inte skulle göra...
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Keine musik

Själv har jag bojkottat musik under spelträffarna. Jag använder ljudeffekter istället. Nog för att rätt musik skapar en härlig stämning, men min jättelika grupp på tio spelare har mycket olika musiksmak. Det brukar bara bli stök och bråk om vilken låt som är bra och om vems skiva som ska spelas. Sedan fuskar de och byter skivorn när de andra tar fikapaus samt gömmer de skivor de inte gillar.

Resultatet: Jag kör utan musik fast med ljudeffekter. Ingen klagar över hurvida regn låter dåligt eller inte när det regnar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vilken musik är bäst?
Generellt så kan man nog inte säga vilken musik som just är bäst.. Det beror på vad som ska speals tycer jag.
Men ananrs så har ju Krille sin databank på sin hemsida som kan ge en hel massa tipps.
För min del så gillar jag mest klassiskt till rollspel.

/ Johan K, som just nu lyssnar på John Scofield
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Kan vara det bästa musiktips för rollspel jag fått! Personligen tycker jag att musik till rollspel ska vara bakgrundsmusik. Det passar inte så bra med ens nuvarande favoritlåt då det lätt tar fokus från spelandet. Det är också bra att man slipper bry sig att skivan tar slut eller går på repeat. Ännu bättre skulle vara om man hade en bunke olika kanaler som passade bra till olika stämningar, t ex neutral, action, skräck, avslappnad och glad. Sen skulle man kunna byta kanal med ett tryck på fjärkontrollen. Blev det strid tryckte man på action, dog en spelare tryckte man in en sorglig stämning efter striden, osv.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Keine musik

Älskar ljudeffekter. Spelade ett tågscenario på Snökon där de hade tågljud och det var så jävla stämningshöjande! I och för sig var det musik samtidigt, men den passade in skitbra. Vi brukar även använda det ibland själva, och även när vi inte gör det är det inte säkert att vi använder musik, beror lite på vad vi spelar.

/Balderk
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Så lite som möjligt

Jag är en anhängare av "ingen musik", men jag är inte fanatisk. Jag har vid något tillfälle försökt skapa spänning i en strid genom att spela en häftig låt, och snabbt märkt att låten tog slut långt innan striden. Nu för tiden tycker jag att det är bättre att se och höra än att skapa stämning. Det medför: nästan ingen musik och ingen nedsläckning med stearinljus.

Men det går att göra kul saker med musik. Senast det spelades musik under ett spelmöte jag deltog i satte vi "Always look on the bright side of life" med Monty Python på repeat och spelade Paranoia. Det var stämningsfullt! :gremwink:

/tobias
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Frågan är om något egentligen kreativt kan komma ur den här diskussionen mer än att folk får tillfälle att ventilera vad som egentligen är helt beroende av tycke och smak.

Om man nu väljer att lira musik till rollspelandet så kan man fråga sig om man gör det för att man under spelandet behöver bakgrundsljud mest för bakgrundsljudets egen skull (då kan man ju lika gärna sätta på radion), eller om man gör det i övertygelsen att musiken faktiskt har något väsentligt att tillföra till själva spelupplevelsen. Om det är det senare som är fallet, vilket jag verkligen hoppas, så bör spelledaren ha total kontroll över den musik som spelas. Spelledarens roll kan därmed liknas vid en regissör som lägger på soundtrack till sin film, helt enkelt. Frågan vilken musik som är bäst blir i det sammanhanget totalt onödig och även ganska fånig. Den musik är naturligtvis bäst som just i den aktuella spelsituationen på bästa sätt förmedlar vad spelledaren är ute efter. Jepp, mer behöver jag knappast säga om saken.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag gillar filmmusik som bakgrund, men helst filmmusik med stabil ljudnivå vilket faktiskt kan var svårt att hitta. Tex tycker jag att musiken från Gladiator är väldigt passande till fantasy men tyvärr går volymen upp och ner under resans gång. Antingen får någon sitta med fjärrkontrollen i ena handen och göra justeringar, eller så får man stå ut med att musiken är lite för högljudd ibland alternativt blir så tyst att man knappt hör den...
Ibland tar jag bort de mest högljudda låtarna från spellistan, det blir ganska ok.

Gordeg
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Bäst är naturligtvis den musik som spelarna kan acceptera. Som synes är ju smaken som baken. Dvs. skitig...

Många spelgrupper kör ju tydligen med blandad bakgrundsmusik av scores och soundtracks samt klassisk musik. Mycket för att skapa en slags stämning som gör spelmötet näst intill en slags filmupplevelse. Kanske inte riktigt men ändå. På samma sätt har även vi kört med en hejdlös blandning av filmmusik. Dator fullproppad med mp3-låtar är ju en förutsättning. Att blanda musiken kan ju Winamp göra eller så låter man som jag, min gode spelvän påbörja ett mastodontarbete med att göra CD-skivor fulla med musik för "special modes" vilka kan användas till olika delar av spelmötet.

Nu ska man ju inte heller förakta vanlig musik. Du själv nämde Metallica. Själv tycker jag heavy metal, hårdrock eller vad man nu vill kalla det för passar utmärkt till de spelmöten som genomsyras av action och fullt ös. Den kampanj jag medverkar i just nu har mer och mer förvandlats till en regelrätt krigshärd så för tillfället lyssnar jag hellre på tunga pukor, grymtande gitarrer och astung bas i stället för rafflande musik tagna från Jerry Bruckheimerproducerade filmer.

Därför hamnar mitt val just nu på

The Haunted
Nefilim
In Flames
Pantera
Misery Loves Company
Ministry
Machine Head
Motorhead
Frontline Assembly
Zyklon
m.fl.

Tack för ordet...
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Det är ju VÄLDIGT beroende av genre och stämning i spelet.

Skulle jag spela Call of Cthulhu så använder jag mig knappast av soundtracket till Conan. Likaväl som soundtracket till den gode den onde och den fule inte är optimala soundtracket till Drakar och Demoner.

Kan göra liten lista över musik vi lyssnat på till olika rollspel med min grupp;

Drakar och Demoner; Hedningarna, soundtracket till Conan, något datorrollspels soundtrack (Silver?), Vangelis - Conquest of Paradise och en massa annat.

Western; Il buono, il brutto, il cattivo OST, soundtracket till Outlaws westernrollspelet och Hang 'em High med Hugo Montenegro.

Call of Cthulhu/Kult; Miles Davis - Bitches Brew/Live Evil, en samling av Tricky-låtar och jazz/blues generellt.

Usagi Yojimbo/Sengoku; Massvis med japansk folkmusik fullt med shakuhachi och bizen för att det ska ge rätt autentisk känsla.

Mutant; Tung dub i stil med Alpha & Omega har det blivit ett par gånger. Sedan så har faktiskt Dexter Jones Circus Opera spelats! The forbidden Zone är en skitgrym låt! En hel del triphop i stylee med Massive Attack. Mycket elektronisk instrumentalmusik.

Orkar inte göra någon grundligare genomgång..
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Musik att ladda ned

Eftersom den här frågan har varit uppe flera gånger de senaste veckorna så tar jag nu tillfället i akt att ge lite förslag på vad man kan tanka ner för musik att använda till sina spelmöten.

Soundtracks till filmer är som folk sagt tidigare alltid trevligt. Det värsta med musik till rollspel är om folk sjunger med, därför brukar instrumental musik vara att föredra och de flesta personers kontakt med instrumental musik verkar vara klassisk musik och filmmusik.
Filmer som funkar. tja. Det kan vara värt att kolla in filmer som Conan och andra inte så jätte-bra äventyrs/fantasy-filmer. Ofta slår musiken filmen, och det funkar bra som bakgrundsmusik.

Ytterligare en sak jag mer och mer föredrar är musiken från datorspel. Baldur's Gate, Icewind Dale, Fallout, och framförallt American McGee's Alice är bra. Gillar man Ministry/skinny/fla och liknande crossoverband bör man kolla in mechwarrior (tror det är mercenaries 2) och descent 2.
Men mest av allt rekommenderar jag Chris Vrennas Soundtrack till American McGee's Alice alltså.
Andra soundtrack som funkat för oss är C&C-spelen

Tips när man väljer musik är att försöka anpassa det till spelet. En skrikande Al Jourgensen är skitbra när man kastar molotovcocktails i ett upplopp i Los Angeles 1980-2100, men mindre bra när Riddare Knott von tott försöker charma prinsessan Gräslina i Cormyr.
om sen kvällens spelpass kommer ha ett speciellt fokus så är det kul att försöka specialanpassa musiken efter det.

så, i kortform:
filmmusik, filmen behöver inte vara bra för att musiken ska vara det. exempel:
Conan-filmerna, Blade Runner, Fight Club, Ghost in the shell, den onde den gode den fule, osv
spelmusik:
Fallout, baldur's gate, american mcgee's alice, vib ribbon ( :gremgrin: )
annan instrumental musik jag skulle använda till tex SLA Industries:
Tarmvred, Merzbow, Masonna, Institut

Hur får man tag på skivorna då? Jag skulle först pröva på någon Tracker för bittorrent, världens största kanske man ska börja med: www.thepiratebay.org . Om man inte hittar något där kan man fråga på request-forumet eller leta vidare. Direct Connect kan också vara bra.
I värsta fall funkar säkert kazaa också.

Kom dock ihåg att det tyvärr är brottsligt idag att dela ut musik för nerladdning på nätet. Bränn däremot gärna skivor av varandra och ladda ner musik, det är helt tillåtet.

chrull - Imorgon är det PPP!
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Fantasymusik

Till fantasy fungerar:

John Debney
Basil Poledouris
Carter Burwell
Hans Zimmer
James Horner
Howard Shore
Joseph LoDuca
Jerry Goldsmith
Dargaard
Arcana
Za frumi
Dead can dance
Lisa Gerrard
Peter Ulrich
Angels of Venice
Carl Orff
Corvus Corax
Poeta Magica
Wolgemut
Gunnfjauns kapell
Gothica
Enya
Gae Bolg & The Church of Fand
Hagalaz Runedance
In Gowan Ring
Mediaeval Baebes
Medwyn Goodall
Loreena McKennitt
Madredeus
Stoa
Secret Garden
The Moon Lay Hidden Beneath a Cloud
Ulf Söderberg
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Apropå musik...

...när jag inte fick med "Diamantäpplet" i den Eon-box som jag beställt ifrån Tradition så skickade de äventyret separat tillsammans med en cd som kompensation. Sacred - Original Soundtrack står det på omslaget som föreställer en söt liten älva som ser fundersam ut. Musiken ska tydligen vara hämtad ifrån spelet med samma namn som jag dock aldrig hört talas om. Någon som vet vad det handlar om? Soundtracket är hursomhelst rätt bra och fantasyaktigt.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Lagligt och lagligt... [AOT]

Kom dock ihåg att det tyvärr är brottsligt idag att dela ut musik för nerladdning på nätet. Bränn däremot gärna skivor av varandra och ladda ner musik, det är helt tillåtet
Har inte en lagändring av upphovrättslagen nyligen gått igenom och tagits i bruk som gör att det nu är olagligt att tanka ner spel, filmer och musik med mera ifrån torrents, fildelningsprogram med mera? Jag har fått för mig det iaf, men kan som vanligt svamla....
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Lagligt och lagligt... [AOT]

du svamlar. den är uppskjuten.

mjukvara och datorspel har dock varit olagligt att ladda ner sen länge.
 
Top