Musik till Vindsjäl?

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på passande bakgrundsmusik för när man spelar Vindsjäl.

Musik som jag tycker passar är väl typ soundtracket till Final Fantasy X, kanske mest för att det hos mig väcker bilden av en solig och grönskande mystisk ö.

Andra förslag?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Kul!

Personligen försöker jag alltid att undvika soundtracks från grejer, då det får folk kring bordet att tänka “Hmm, vad känner jag igen det här i från? Just ja, den där filmen/tv-spelet/serien!” och så kanske man har tappat lite fokus på inlevelsen i själva rollspelsvärlden. Men det är ju en ren smaksak.

Här är några av mina go-tos:

Takashi Kokubo – Oasis Of The Wind, Oasis Of The Wind II, Barcelona, The Day I Saw The Rainbow
Windswept Realms – Volume I, Volume II, Volume III

Och om man kör lite kusligare grejer: Creepy Japanese Music | Gashadokuro
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Det stämmer. Den är lite blandad. Både Final Fantasy, Takashi Kokubo, Ori & the blind forest och Far Cry 4 med mera.

Rekommenderar speciellt soundtracket till Blade & Soul av Iwashiro Taro. Riktigt mysigt!

Spotify-länk
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag tog en lista som någon (jag har glömt vem) gjort i facebook gruppen, tog bort en del som jag inte fastnade för och sedan la till en massa som jag tyckte passade in. Credit till vem som nu gjorde den först, men här är iaf min lista som jag använder när vi spelar (den är färdigblandad, så bara att hoppa in någonstans och trycka på play utan shuffle!): https://open.spotify.com/playlist/0ZWJ7gaRZHJ0eHEV1jPop8?si=2db44d84659148d0

När jag letade efter passande musik till Vindsjäl så snubblade jag över David och Diane Arkenstone, som gör sjukt mysig och passande musik. Allt passar inte till just Vindsjäl, men de kan lätt slinka in på många andra listor, och en del album har jag lyssnat en massa på även utanför rollspel. Davids album "Pangea" är ruskigt mysig och passar bra in till Vindsjäl.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag tog en lista som någon (jag har glömt vem) gjort i facebook gruppen, tog bort en del som jag inte fastnade för och sedan la till en massa som jag tyckte passade in. Credit till vem som nu gjorde den först, men här är iaf min lista som jag använder när vi spelar (den är färdigblandad, så bara att hoppa in någonstans och trycka på play utan shuffle!): https://open.spotify.com/playlist/0ZWJ7gaRZHJ0eHEV1jPop8?si=2db44d84659148d0

När jag letade efter passande musik till Vindsjäl så snubblade jag över David och Diane Arkenstone, som gör sjukt mysig och passande musik. Allt passar inte till just Vindsjäl, men de kan lätt slinka in på många andra listor, och en del album har jag lyssnat en massa på även utanför rollspel. Davids album "Pangea" är ruskigt mysig och passar bra in till Vindsjäl.
Ser ut som att det är min gamla lista! 😁

Ja, paret Arkenstone gör mycket gemytlig rollspelsanpassad musik. Funkar även bra i mer klassisk fantasy, såsom DoD, DnD och liknande!
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Kul!

Personligen försöker jag alltid att undvika soundtracks från grejer, då det får folk kring bordet att tänka “Hmm, vad känner jag igen det här i från? Just ja, den där filmen/tv-spelet/serien!” och så kanske man har tappat lite fokus på inlevelsen i själva rollspelsvärlden. Men det är ju en ren smaksak.

Här är några av mina go-tos:

Takashi Kokubo – Oasis Of The Wind, Oasis Of The Wind II, Barcelona, The Day I Saw The Rainbow
Windswept Realms – Volume I, Volume II, Volume III

Och om man kör lite kusligare grejer: Creepy Japanese Music | Gashadokuro
Det här betyder att du och jag måste skriva och spela in soundtracket till Vindsjäl.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Den musiken ni använde till era actual-plays är supermysig, men går den att få tag i separat på något sätt?
Ehh. Oklart. Jag menar, den finns ju, bara inte tillgängligt direkt. Har dålig koll på vem som gjort vilket stycke, men vi har pratat om att dela vår musik på något sätt. Bara inte kommit fram till någon bra modell än.
 
Top