Nekromanti Musik till kampanj

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Goddag :gremsmile: Jag och en vän skriver en ny kampanj till Eon. Och tänkte spelleda det om en eller två veckor. Nu letar jag olika slags musik som kan passas att spelas i bakgrunden. Allt från Gregorian till Iron Maiden. Allt efter spelarnas position. Så lämna förslag till bra musik här är ni bussiga :gremsmile:

Ha 're
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Jean Michel Jarre, Waiting for Cousteau, CD-versionen är bra som bakgrundsmusik om man ger sig in i nåt öde, mysko landskap. Den är 45 minuter (LP-versionen var bara 22 minuter), så man behöver inte byta så ofta. :gremgrin:

Musiken från spelet Arcanum är underbar som bakgrundsmusik, med stråkar och nån enstaka trumma.

Philip Glass, Akhnaten är förträfflig när det blir dramatiskt. Fantastisk skiva även när man inte spelar rollspel.

Grupperna Arcana och Summoning har gjort musik som garanterat funkar i fantasyspel.

Å sist men inte minst nåt för de sorgliga partierna: Kari Rueslåtten med sången Nordnatt! OK, det är på norska, men ignorera det. Ett måste. :gremsmirk:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Om du vill komma undan gratis så kan du ju ta en titt på soundtracket till spelet Outcast, framfört av Moskvas symfoniorkester. Infogrames var nämligen så vänliga så att de lade upp soundtracket för gratis nedladdning på spelets hemsida. Musiken kan du ladda ner på den här adressen, men skippa Ulukai Dance...den är bara fånig...

Det kan hända att du får meddelandet "åtkomst nekad" eller liknande när du ska ladda ner. Om så är fallet så är det bara att prova igen tills det funkar.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Om du vill komma undan gratis så kan du ju ta en titt på soundtracket till spelet Outcast

Sweeet. Det är inte alltid det går att få tag på så här bra soundtracks gratis.

//erik. har köpt många skivor
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
tips 1: använd aldrig iron maiden till något, utom möjligtvis brasved...

tips 2: vissa låtar från final fantasy soundtracken är inte så pjåkiga, särskilt inte de orkestrerade.

tips 3: sigur rós kan funka i en del stämningar har jag märkt.

tips 4: diverse filmsoundtrack så som braveheart, gladiator, sagan om ringen / två tornen osv...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Hej!

Eftersom jag är en jobbig musiklärare så tittar lilla kulturelitisten fram, när detta ämne förs på tal.

Ofta rekommenderar man filmmusikoch inget ont om detta men jag skulle vilja rekommendera följande:

Xenakis, modernist som har skrivit riktigt, riktigt skruvad musik. Passar fin-fint om man vill att spelarna ska känna sig obehagliga till mods.

Jan Garbarek with the Hilliard ensemble
Lite jazz blandat med gregoriansk körsång. Unik musik som passar fint till mer episka miljöer.

Samuel Barber, Adagio for strings
Assnygg musik! Sorgligt i gruppen? Har någon dött? Ska spelarna hjälpa någon i knipa? Sätt på och se hur musiken kommer hjälpa dig på traven!

Igor Stravinskij, Petrusjka och Våroffer
Klassiker! Men lite bättre än all filmmusik i hela världen, för den här musiken gör inte paus för sega repliker eller innehåller ett spår med töntig sång, att spelas när publiken ska gå hem.

Men ok då, ska någon filmmusik spelas föreslår jag den som finns till filmen "Edward Scissorhands". Kommer inte ihåg vad han heter som har skrivit den heter, men musiken är bäst!

Lycka till!
/Basenanji
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Men ok då, ska någon filmmusik spelas föreslår jag den som finns till filmen "Edward Scissorhands". Kommer inte ihåg vad han heter som har skrivit den heter, men musiken är bäst!

Danny Elfman var namnet.

//erik. var namnet
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Alltså. nej. jag håller nog min musik för mig själv, hellre än beblandar den med sådan vidrig blaska. tyvärr.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ahem? Iron Maiden passar perfekt i vilda scener. Iaf. "Afraid to shoot strangers."

Höf? Jaja, whatever makes you tick.
Iron Maiden till fantasy är som att ha kaviar på pizzan.

Grattis till inlägg 500 förresten.

//erik. ska vara där en dag också
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Har jag sagt att musiken skall vara originell som alltid i äventyret? Vill testa något nytt, därför öppen för många förslag! Och att jag vågar spela en Iron Maiden låt i den, ser jag som bara positivt från min sida. Lite ovanligt, och spelarna får en chock som kan leda till att spelarna får mer intresse av äventyret.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
eller så kan chocken ha motsat effekt och dom börjar sjunga med texterna och trumma på bordet och så vidare. I vilket fall som hälst så är dom inte längre intreserade av det som händer i rollspelet.

/Hartland - gillar få låtar med sång
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Nah, dem är så pass seriösa spelare så dem sjunger inte med, dem koncentrerar sig i spelet. Och låter inte sådana saker hindra det. Min spel grupp är inte lika nybörjaraktig som din kanske är? :gremcool:

Plus, jag letar inte efter musik med sånger i, iaf. inte som hörs mycket. I just Iron Maiden "afraid to shoot strangers" så hörs mest solot, och det är vad jag vill framhäva.
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: Oj just ja glömde.

En norsk snubbe som kallar sig Mortis har gjort en del skivor som brukar kunna passa riktigt bra till mörk fantasy stämning. Väldigt dov och lite lätt trolsk musik. Rekomenderas.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
"Gud" bevare mig väll det hoppas jag verkligen att jag slipper!

Men jag iaf brukar spela div soundtracks. Från allt mellan rurouni kanshin till ff7 till det som jag tycker passar. Dock mest musik jag lysnar på till vardags också :gremgrin:

Och ja... Vi är en stor hög n00bs i min spell grupp :gremsmile:

/Hartland - gillar mest Xtv:s Sadame just nu...
 
Top