Nekromanti Musik till DoD6

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Hallå grabbar och tjejer!
Här får ni ett tips på utmärkt rollspelsmusik till just D0D6:
Finntroll - ett utmärkt finskt blackmetalband med sååå bra texter just till DoD6. Lite utdrag ur låtarna:

"På Trollherrens tryne nu stiga ett grin
han höjer sin yxa, han piskar sitt svin
ansikten vrids till ilska, andra vrids till skräck
När trollens armé rider fram i en storm av blod och träck"

"Fram rider trollens kung, med vargabroder ut på jakt
Allt levande flyr, fä och frände, blodet skall dränka denna ensliga trakt"

"Så ska de nu genast stekas
som de en gång stekte oss
De ska saltas de skall kokas
Köttet skall flagna från benen loss

Måltiden nu nalkas sitt slut
Mätt och nöjd mången trolltrut
Småtroll kött nu river
Rivfader fram kliver"

Nå, är det inte trollstämning över detta så säg?

För övrigt så är melodierna lika stämningsfulla de!

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: blackmetal!?!

kan det verkligen passa till ett fantasy/sago-spel. Är inte blackmetal lite väl, hur säger man, mangligt eller kör dom nåt slags snäll version?



'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: blackmetal!?!

Blckmetal fungerar bra till allt :) (åtminstone om man är van).

Jag har själv inte hört så mycket av Finntrol, men vad jag har hört så skulle det nog kunna passa ganska bra som rollspelsmusik.
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Har ej hört bandet i frågan men några som gör bra rollspelsmusik skulle nog vara Garmarna.

" Fru Tala fru Tala så säg icke så, dina drömmar kan väl vakna om en åtta år. Det stötte på dörren med stänger och spjut, är här Herr Holger där inne så skall han här ut. "


Precis rätt stämmnings musik för dod.
- The crest of the black lion -
" let his way of life be absorbed by the coming generations.. Now his saga can be told "
 

Magnus Malmberg

Veteran
Joined
10 Aug 2000
Messages
49
MANOWAR!

Detta är ett hårdrocksband som inspirerat mig med sin fantastiska texter.
Med låtar som:
Return of the warlords, Defender, Kings of metal, Blood of the kings, Kingdom come, Brothers of metal, Fighting the world, The crown and the ring, The demon´s whip, The warriors prayer, Black wind fire and steel, The power of thy sword.
Bara för att nämna några av många...
Kolla in deras hemsida www.manowar.com Lyssna på deras skivor i den lokala affären.
Gillar ni hårdrock kommer ni att älska Manowar...

Magnus
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Vintersorg...

...är ett annat band som spelar liknande musik med texter som är inspererade av fantasy.

Personligen giller jag inte musik med texter till rollspel, speciellt inte DoD. Därimot får man en grym känsla med mystisk musik till CoC, kan varmt rekomendera Savior Machine.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Musik till DoD6(OT)

Jisses. Hur gammal kan man vara om man lyssnar på Manowar? Svar: Arketypen är 15 år med moppe och bosatt i norrland. Ska till med att börja plugga på fordonsteknisk linje på gymnasiet men kommer två år senare att hoppa av skolan för att jobba på verkstad. Kallar sig för nationalist och har Sverige flagga över sängen. Har aldrig varit i fjollträsk men har besökt sundsvall en gång.

Caen/ Vaddå, jag, fördomsfull?

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Musiken kan passa mycket bra till DoD6, det kan jag intyga på! Kanske dock inte till precis alla tillfällen, som en tyst och trevlig promenad i en grönskande skogsdunge, men till exempel när man bevittnar hur trollen dansar krigsdans eller häxan gör ett avkok av orm och fladdermus, då kan jag inte tänka mig mycket bättre stämningsmusik!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Musiken kan passa mycket bra till DoD6, det kan jag intyga på! Kanske dock inte till precis alla tillfällen, som en tyst och trevlig promenad i en grönskande skogsdunge, men till exempel när man bevittnar hur trollen dansar krigsdans eller häxan gör ett avkok av orm och fladdermus, då kan jag inte tänka mig mycket bättre stämningsmusik!

I detsamma kan jag passa på och fråga om någon vet vad man borde söka för att få tag på riktigt tuff "fältslagsmusik" (battlemusic)? Jfr. den musik som återfinns i filmer som Bravehearth och Gladiator (inledande sekvensen). Har svårt att hitta riktigt bra, främst LÅNGA låtar. Annars är Blind Guardians "Time Stands Still" väldigt bra för ändamålet. Dock tar den slut för snabbt.. :(

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Om vi pratar inspiration

Så måste jag bara säga att bandet framför alla andra just nu och som jag i princip alltid har på när jag gör äventyr eller håller på med min kampanj är Black Sabbath
och då tidiga Sabbath, dvs plattorna Black Sabbath(1:a), Paraniod(2:a), Sabbath bloddy Sabbath(3:e). Dessa plattor innehåller låtar som (1:a)Black sabbath, The wizard, Behind the wall of sleep, Sleeping village, The warning, (2:a) War pigs, planet caravan, Fairies wear boots, (3:e)Sabbath bloddy sabbath, A national acrobat och spiral architect.

Texterna är iofs inte rena fantasy texter men tillsammans med musiken så hamnar man iaf jag lätt i en tillstånd inspiriation och kreativitet till DoD då jag lyssnar på dessa plattor.

Annars kan jag lyssna på det mesta när jag pular med min kampanj, det viktiga är att det ger mig en kick eller på annat sätt berör. (just nu snurrar The Ozzman cometh.)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top