Nekromanti Musik som inte är som den verkar - Hip hop

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Inspirerad av denna post så slogs jag av en tanke som ofta är återkommande för mig.

Folk säger att de inte gillar rap/hip hop och drar (gissar jag) tankarna till Ghost-busters 2 låten, Eminem (Urk), eller Cypress hill.

Genomgående teman, för medelsvensson, i särskilt Amerikansk hip-hop/rap är antingen talanglöshet (Se Ghost-busters 2, Vanilla Ice etc) eller en blanding av mindless rambling/hur cool man är alá Eminen eller skrytande om hur många brott man har begått ala gangsterrap.
Det är okey att gilla denna typ av hip hop (Nja, att gilla Ghostbusters 2 låten är inte okey) men det är inte min kopp te.

Med det sagt så finns det jäkligt mycket riktigt bra hip hop där ute som en hel del folk förmodligen aldrig hört talas om eftersom deras första erfarenhet av rap var något mög med någon snubbe som mumblade om hur mycket han stoppade sin penis i en tjej med en stor bakdel för att sedan i andra versen berätta hur bra han är på att rappa och hur dåliga skivbolag är. Standard skit helt enkelt.

Så without further ado, här är lite hip hop från artister som inte följer samma tema som ovan nämda kriterier.
Min favorit-typ av hip-hop bygger ofta på texter med lite mer djup än mainstream media-rappen även om jag kan uppskatta låtar med generiska kärleksbudskap eller whatever om melodin är trevlig nog att lyssna på.
Min typ av hip-hop är i princip när texten, med lite modifikation, hade kunnat läsas som en del av en poetisk text alternativt som en politisk uppmaning.

------------->Varning för grafiska videor/text-verser. <-------------------------

Mr. J. Medeiros gör grymt bra hip hop musik och är förmodligen en artist du aldrig hört talas om.

Constance av Medeiros

Lite mer lättsmält av samma artist (Ft. Tara Ellis)

Jean Grae är förmodligen den bästa kvinnliga hip-hop artisten i min mening och är förmodligen ännu en artist du aldrig hört talas om.

Kill screen med en väldigt... artsy video. Låten börjar först vid 1:30.

Jean gillar att göra ganska så råa, emotionella låtar, här med Keep living

Här är lite som jag lyssnade på när jag var ung och revolutionär, nämligen Immortal Technique.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har ni forumiter någon trevlig hip hop musik som ni lyssnat på och gillat men som ni tror att omvärlden skulle uppskatta att få höra?
Dela med er!

Dubbelt så coolt vore det om någon med mer insikt/intresse i en annan musikgenre kunde göra en liknande tråd om techno, metal, kristen country eller vad fanken som helst och dela med er om coola låtar.

Kom igen, posta på och öppna ögonen för ny kultur på era medforumiter!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Mundo;n191569 said:
Har ni forumiter någon trevlig hip hop musik som ni lyssnat på och gillat men som ni tror att omvärlden skulle uppskatta att få höra?
Dela med er!
Jag är inte alls förtjust den sorts rytmik/melodi som hiphopen använder sig av; det känns hela tiden som att jag är i otakt med musiken.

Men: jag kan lyssna på typ vad som helst som har smarta, roliga, gärna politiska texter. Amerikansk rap/hiphop har jag svårt att hänga med i texterna på, så då återstår... en del svenskt. Inte allt svenskt (jag vill som sagt höra vad de sjunger), men jag gillar till exempel Sedlighetsroteln och vissa grejer med Loop Troop.

Den här till exempel: Jag sköt palme.
Eller den här: Bröd och skådespel.
Eller: Sedlighetsroteln.

Sedan har jag också av någon anledning fastnat för britten och hyperskägghipstern Scroobius Pip, som jag tycker är sympatisk om än lite för grabbig och liberal på sina håll:

You will see me
Let em come
The struggle
Stunner
Thou shalt always kill

Jag vill inte kapa tråden, men jag välkomnar absolut tips på hiphop som passar mina kriterier; alltså att jag vill höra vad som rappas och jag vill gärna att det ska vara ett intressant, fyndigt eller roligt budskap - gärna politiskt. "Smarta" texter är mitt musikknark.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
krank;n191575 said:
Jag vill inte kapa tråden, men jag välkomnar absolut tips på hiphop som passar mina kriterier; alltså att jag vill höra vad som rappas och jag vill gärna att det ska vara ett intressant, fyndigt eller roligt budskap - gärna politiskt. "Smarta" texter är mitt musikknark.
Du kapar inte tråden om du efterfrågar tips på hiphop, tvärtom!

Jag skulle gissa på att du kan uppskatta immortal technique (eller några av deras låtar iallafall).
Annars så har ju Looptrop, som du länkade, gjort en hel del bra skit.

On repeat lär ju vara "right up your alley" så att säga.

Svenska Akademin - Ctrl Alt Del
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Gillar initiativet :D

Det här är inte en komplett lista, men jag har dålig koll på vad som är och inte och jag glömmer namn och titlar så...
Tror det mesta ska vara intressant kan vara intressant, men huruvida det är nytt för nån eller ej *rycker på axlarna* meh.

K.Flay - No Duh
K.Flay - So Fast, So Maybe
K.Flay - Can't sleep
Aesop Rock - None Shall Pass
Aesop Rock - Rings
Sage Francis - "The Best of Times"
Sage Francis - Crumble
Paleface - Maximize the Prophet
La Coka Nostra - Cousin of Death
La Coka Nostra - Nuclear Medicine Men ft. Immortal Technique & Q-Unique
Everlast - Black Jesus
Everlast - I Get By
Lady Sovereign - 9 to 5
Lady Sovereign - My England
M.I.A. - Borders
M.I.A. - Bad Girls
Roffe Ruff - Du kommer aldrig att få se mig
Roffe Ruff - Så är det (Ideologi)

/Luna Lovegood
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
149
Trevligt iniativ och bra låtar som postat hittils :)
Här kommer först lite låtar som stämmer in på ovannämda kriterier, sen kommer lite annan hiphop. Mer åt konspiratorisk hiphop och "deathrap". Men detta är de låtar som alltid finns med om jag gör en spellista med hiphop.

Atmoshpere - Yesterday

Atmoshpere - Kanye West

Ra Rugged man Ft Vinnie PAz - Uncommon Valor (enligt mig världens bästa raplåt)

Cunninlynguists ft tonedeff - love ain't

Non-phixion - Black helicopters

Dope D.O.D - What happend

Dj Muggs Vs Sick Jacken Featuring Cynic - Unorthodox Blocks
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Kanye West som person är en duktig dryg människa... Men hans musik är riktigt bra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Mundo;n191569 said:
Har ni forumiter någon trevlig hip hop musik som ni lyssnat på och gillat men som ni tror att omvärlden skulle uppskatta att få höra?
Dela med er!
Självklart har jag det. Språknörd som jag är så undviker jag ju musik på engelska som pesten, men det finns bra hiphop på andra språk.

Kantonesiska är ett språk som är som gjort för rap. Det kan vara ömsint och vackert, som den här låten av ??/FAMA, som handlar om "Farbror fem", som tar livet som det kommer och aldrig låter sig nedslås av pengabekymmer, och därför är rikast i världen: https://www.youtube.com/watch?v=ox-bYoAa8oI

Vi har också hårdare och mer politisk hiphop, som den här underbara låten av LMF, som handlar om frihet och om den kinesiska statens förtryck. "Att gripa vårt långfinger är inte så lätt som ni tror". Jag får kalla kårar av den här låten: https://www.youtube.com/watch?v=XgKazvhNYz8

Spanska är också ett bra språk om man diggar hiphop, eller reggaeton. Jag har inte riktigt fattat skillnaden, men Calle 13 gör både riktigt bra "lättsamma" låtar som "Atrevete-te-te", och tuffa, politiska låtar som "Pa'l norte", om latinoamerikaner som färdas mot USA. Men den du borde höra, och som alltid gör mig lite tårögd, är hans kärleksförklaring till sin kontinent, Latinoamérica: https://www.youtube.com/watch?v=DkFJE8ZdeG8

Frankrike har ju också massor med hiphop, men som med den mesta franska musiken så har jag inte riktigt hittat en artist jag fastnat för. Men jag har nog bara inte letat ordentligt. Om inte annat så finns det säker bra hiphop från Quebec.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
149
Mundo;n191607 said:
Kanye West som person är en duktig dryg människa... Men hans musik är riktigt bra.
Om du syftade till låten jag lade upp så är det namnet på låten, artisten är atmoshepre.

om det bara var en generell åsikt så håller jag med om att han är en dryg människa. gillar hans tidigare grejer men låtarna han gjort senaste ish 3 åren tilltalar mig inte
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Eftersom Mundo tog upp Immortal Technique, missa inte "Dance with the Devil".

Jedi Mind Tricks - Mycket politiska texter.

Crime Mob - Ellenwood Area (Haha.. Förlåt!)
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Va fan Eminem är ju en av de bästa. Och hacka på Vanilla Ice är ju lika safe som att basha nu metal eller dansband.

Ska jag vara ärlig så är texterna klart mindre viktiga än att det är ett bra musik eller flow. Army of Pharaohs, och sånt gillar jag, Svensk hiphop står jag inte ut med alls. Julklappsrimmen blir lite för uppenbara. En hel del bra låtar i tråden måste jag dock säga. Gillade särskilt Götes bidrag.

Min (och troligen allas) favvo, men antagligen inte alls vad TS önskade. Jay Z 99 Problems:


Det här är nog mer vad TS tänkte sig eller vad vet jag. RA rugged man, Learn Truth:


Mos Def, Mathematics:


Mad child, White knuckles:

Jag undrar faktiskt lite hur killen mår, han är alltid så självkritisk i sina texter. Om man bortser från allt typiskt hiphop snack om stor kuk han har, hur cool man är och att det går illa för de som bråkar, så måste han nästan alltid nämna att han är en "little goblin", "angry midget" "gnome" "psycho dwarf" osv. Eller om sin ålder eller mentala hälsa.

En annan sak jag blir nyfiken på är hur dessa herrar som uppenbarligen är väldigt duktiga och har bra producenter (min uppfattning), alltid har så usla videos. Är det för att vara "underground"?

ivf. Army of Pharaohs,The Demons Blade:

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Mundo;n191678 said:
Rap på andra språk än Engelska sa du? Enjoy!
Det är lite det här jag menar när jag säger att jag har svårt att hitta bra rappmusik på franska. Det är mest strida strömmar av arga ord till en simpel bakgrundsslinga som repeterar. Ingen lekfullhet, ingen variation, ingen elegans. Det märks ju tydligt att hon inte är ett dugg intresserad av att leka med orden när hon döper låten till ett dubbeltydigt ord -- "rage" kan betyda både "vrede" och "rabies" -- och inleder låten med att säga "Jag snackar inte om rabies här", istället för att jobba med den dubbeltydigheten.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Ond bråd död;n191692 said:
Va fan Eminem är ju en av de bästa.
Det är inget sammanträffande att du skrev denna text i dit 666:e inlägg.
Just saying.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Några av de jag tycker är hetast just nu är:

Young MA
Modern rap men influerat av gammal Brooklyn style, Young MA går hårt, klart och tydligt med ett anspråkslöst NY-flow och berättar om sitt liv i övergången mellan gang banging och kändisskap:

Summer Story: https://www.youtube.com/watch?v=BfBFql6gt-o
Ooouuu: https://www.youtube.com/watch?v=gVf_4Ns3qLU


Chief Keef
Sprungen ur Chicagos drill-scen har Keef flyttat söderut, börjat skriva på Atlanta-beats och har skiftat flowet från sedvanlig trap till en mer sluddrig singsong-stil. Sinnessjukt produktiv och med noll sortering mellan bra och dåligt material.

Margielas: https://www.youtube.com/watch?v=exPx7YPvqy8
Ten Toes Down: https://www.youtube.com/watch?v=Da0-Vh5tY-c


Tory Lanez
Började som ytterligare en Future-klon, men har en enorm bredd i sitt material och kan byta mellan smörig RnB och hård gangsterrap. Har otrolig potential framöver:

Say It: https://www.youtube.com/watch?v=xUq1rZ7mmns
Diego: https://www.youtube.com/watch?v=-rO7_UAxBqk


Montana of 300
Montana är från utkanten av Chicago-scenen och går lika hårt som de gör, men har mer bas i punchlines och klurigheter i äldre stil. Inte så bra på att göra låtar, men mördar andras beats:

Try Me: https://www.youtube.com/watch?v=IVPPTC7HePQ
Ice Cream Truck: https://www.youtube.com/watch?v=XEC2avceTxY
 
Top