Nekromanti Musik som aktiv del i rollspelande

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Häromdagen svarade jag i en tråd om ribbon drive, ett samberättarspel med tema roadtrip som man spelar till egenkomponerade spellistor. Jag vet att många spelledare använder sig specifik musik till vissa scener eller typer av scener och att vissa spelare har en theme song till sina rollpersoner, antingen rollpersonens egen favoritlåt eller en låt de valt ut som representerar rollpersonen på ett bra sätt. Jag har också spelat prime time adventures där man gemensamt bestämmer intro och outro på tv-serien man rollspelar. Till vissa rollspel och äventyr har skaparna också gjort spellistor. Jag tycker att musik, använt rätt, förhöjer min upplevelse av spelet men jag tycker att det är ett underutvecklat verktyg. Min fråga till er är, hur skulle man kunna använda musik mer aktivt i spel?

Jag har själv några idéer:

Ett spel eller äventyr med rätt rälsad scenstruktur som utgår från musik. Säg t.ex en musikal eller opera (säg lady Macbeth from Mzinsk eller a rocky horror picture show), en film med bra musik (Conan barbaren, Pulp fiction, the last Mohican) eller en tematisk skiva (a downward spiral av nine inch nails, the wall av vad Pink Floyd). Man skulle antingen försöka att återskapa direkt (blir nog väldigt tråkigt), använda vändningarna och takten i musiken för att sätta dramats takt, eller bara använda sig av känslan som viss musik skapar. Man kunde också utgå från text men det är väl inte riktigt samma sak tänker jag.

Äsch, jag vet inte helt enkelt, någon som har ett tips på vart man kan kolla? Eller som får idéer?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Jag tänker att ledmotiv hade varit grymt att lägga till nåt system med karaktärsspecifika scener, gärna nåt Fate-artat så kanske spelaren själv kan aktivera musiken när det tänder till med aspekterna och ödespoängen. En annan idé är att ha en bard-spell som låter spelaren spela en låt som gör att andra måste påverkas i sina handlingar av dess ton och text så länge den håller på. Det tar jag från ett improv-spel, några andra såna övningar man kan inspireras av skulle vara:

http://improvencyclopedia.org/games/Balladeer(2).html

http://improvencyclopedia.org/games//Montage_Ending.html
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Funderar på att använda shufflefunktionen som random encounter. :wink:

Jag har en avvikande låt på en annars lugn spellista som när den dyker upp bryter handlingen och triggar ett event. På så vis blir den exakta timingen en överraskning även för mig.
 
Top