Nekromanti Musik i N2

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Det har ju diskuterats vad för musik som är populär i Neotech förut, antar jag, så jag ska inte fråga det. Däremot undrar jag vilka verkliga band och liknande som liknar den tidens musik. Det kan ju vara trevligt att sätta igång någon riktig musik och hävda att det är "Slash Dalmatians" eller liknande. Jag är inte så insatt i musik som många av er är så ni får gärna dela med er av er oändliga visdom.

/Mori - misstänker Slipknot
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
I sådana fall

Om N2s värld ligger ett 50-tal år in i framtiden tror jag att det som då ligger på listorna har mycket lite att göra med den populärmusik vi är vana vid idag. Gör ett liknande skutt bakåt i tiden och jämför den musiken med dagens. Det som ansågs hippt i början av 1950-talet var sådant som Frank Sinatra, Perry Como, Count Basie och liknande. Rocken låg än så länge bara och pyrde i faggorna och var ingenting som gemene man vanligen kände till och än mindre lyssnade på, medans den hetaste svenske artisten vid den tiden var ingen mindre än Snoddas. Så lika stor skillnad som det är mellan ovan nämda artister och sådana som Eminem, Linkin Park, Madonna och Sahara Hotnights, är det mellan de sistnämda och deras N2-kollegor (antagligen större, då musikutvecklingen bara gått snabbare och snabbare under nästan hela 1900-talet och inte visat några tecken på att vilja sakta ner).

Så om man vill bibehålla någon slags verklighetsanknytning kan man nog lugnt utgå från att den techno-metal som många sammankopplar med N2 skulle anses stört-mossig på 2050-talet.

/Anders
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: I sådana fall

Ja, du har helt rätt. Det går inte att föreställa sig hur musiken skulle kunna låta år 2059. Men poängen är väl att det omöjligt finns någon musik idag som kan räknas som populärmusik 2059. Man får alltså välja musik i dag som ger rätt associationer, snarare än att faktiskt vara den musiken. Lyssnar rollspersonerna på radioskval i Neotech spelar jag dagens radioskval. Är de ute i ghettot spelar jag Cypress Hill och motsvarande.

/RipperDoc
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: I sådana fall

>Man får alltså välja musik i dag som ger rätt associationer, snarare än att faktiskt vara den musiken.

Precis. Man får skilja på musik som man kan anta är populär 2059 och den av dagens musik som för våra tankar framåt. Sen att den musiken som vi tycker låter modern och "framtidig", antagligen kommer kännas lika aktuell om 50 år som en sångerska som Vera Lynn gör idag, har inte med saken att göra. Nu spelar jag inte Neotech, men om jag gjorde det skulle jag nog vilja ha nån slags rejält skitig techno som soundtrack (eller möjligtvis Rammstein om man vill ha gitarrer).

En grej som jag annars märkt angående detta är att en del klassisk musik passar väldigt bra till SF-miljöer då det finns många verk som har en tidlös kvalité som gör att de inte alls känns malplacerade trots att de kan ha flera hundra år på nacken. I detta fall föredrar jag diverse pianosonater.

/Anders (som trots att han här talar sig varm för både techno och klassiska pianostycken, lyssnar på Jethro Tull medans han skriver detta)
 
Top