Nekromanti Musik i Mundana

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Vad för musik tänker ni er spelas i olika regioner?

Jobbar med en liten kampanj i Melorion nu och det som står beskrivet om underhållning i Cirefaliska samväldet gällande musik är "Skickliga musiker, knyter ofta samman musik och matematik"

Är det inte någon som har tankar om detta så kan jag gärna lägga lite tid på det.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Som utbildad musiker (som dessutom gillar matematik) har jag faktiskt ingen aning om vad de menar med detta,. Är det antalet takter, är det svåra taktarter 7/4 5/4 eller är det att de jobbar efter noter och inte efter gehör??

En tanke är de byggt avancerade notsystem skrivna för flerstämmig musik , exempelvis verk skrivna för en specifik sättning (2 fioler, en cello och en luta till exempel).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Swedish Chef;n170630 said:
Som utbildad musiker (som dessutom gillar matematik) har jag faktiskt ingen aning om vad de menar med detta,. Är det antalet takter, är det svåra taktarter 7/4 5/4 eller är det att de jobbar efter noter och inte efter gehör??

En tanke är de byggt avancerade notsystem skrivna för flerstämmig musik , exempelvis verk skrivna för en specifik sättning (2 fioler, en cello och en luta till exempel).
De skrev det nog för att det lät coolt.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Nej. All musik kan sönderdelas i matematik, harmonier, klanger, toner etc. Det märks framförallt i den klassiska musiken och i amerikanska tv-serier.
Under 15-1600 talen började det bli populärt att göra den kopplingen då man såg stor skönhet i de båda.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
fabianlund;n170642 said:
Nej. All musik kan sönderdelas i matematik, harmonier, klanger, toner etc. Det märks framförallt i den klassiska musiken och i amerikanska tv-serier.
Under 15-1600 talen började det bli populärt att göra den kopplingen då man såg stor skönhet i de båda.
Hade gärna sett en källa på det där , inte för att ifrågasätta jag har bara inte läst det innan.

Hur menar du med att märks i amerikanska TV-serier?

Nästan all musik (och nästan allt) kan beskrivas matematiskt, dock var de flesta notsystem rätt så primitiva fram till 1700 talet typ.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Gällande tv-serierna är det populärt att dra parallellen för att folk blir så häpna. Skett några gånger i Numbers, såg i (skamligt dåliga) White Collar häromdagen hur någon hade gömt koordinater i ett musikstycke.

Kan rota fram källor senare. Sitter på buss nu.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Har läst en hel del populärvetenskap samt för den delen musikvetenskap när det begav sig. Intressebaserat helt enkelt.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
fabianlund;n170602 said:
Jobbar med en liten kampanj i Melorion nu och det som står beskrivet om underhållning i Cirefaliska samväldet gällande musik är "Skickliga musiker, knyter ofta samman musik och matematik"
.
Meshuggah?
 
Top