Konvent MunkCon 6

TRE MINUTER OCH FYRTIONIO SEKUNDER tog det för platserna att fyllas.

Och då fick vi med en person mer än det var tänkt då de två sista lyckades anmäla sig EXAKT samtidigt.

Det bjussar vi på.

Då var det dags att klura på vilket spel man vill köra! Hittills är önskelistan hela sju av spelen, men man får väl se var man får plats, kanske. 🤷‍♀️
Ja, jag tror mig kunna säga att spelledarna är så entusiastiska över det de erbjuder att spela, att det brukar vara riktigt roligt var man än hamnar! De scenarion jag har fått spela på MunkCon har alla varit mycket givande!

Ja, jag tror mig kunna säga att spelledarna är så entusiastiska över det de erbjuder att spela, att det brukar vara riktigt roligt var man än hamnar! De scenarion jag har fått spela på MunkCon har alla varit mycket givande!
Det här hör jag ofta. Och det gör mig glad.

MunkCon vore, som jag inte kan påpeka nog många gånger, ingenting utan våra fantastiska och generösa spelledare.

Mycket trevande här å många chilla spelare över lag.
Möjligt att jag läser in för mycket här nu men tror nån på allvar att Basse och Uttern inte fattar vid spelstart att guldmynten är nåt vi inte ska flasha med utan ska hålla hårt innanför rocken.
Detta brusar de om i sina första inlägg. Jag har verkligen inte koll på alla regler och tänkbara scenarier men det här med att skydda spelare med två gm var iaf självklart för mig.
Misstolkar jag nåt eller sniffar vi 1 eller 2 guld-fiskare här i faggorna som lite skuggboxades i början av spel?

Fel tråd😇

Ska försöka hålla två pass av Bug Busters "Connor's Corn Maze" om jag orkar (3h tar en sesh), givet förutsatt att spelarintresse finns såklart (och jag inte bara måste testa något spel själv - finns ju mycket spännande!).
1776085055830.png

Last edited:
Vaskade, och med det menar jag att jag var i tvättstugan, och hade andra ögat på PL och glömde. Samtidigt, kul att se att det känns som många nya kommer med istället. Och samtidigt, vaskade jag? The Long Goodbye går på Bio Rio ...

Mycket trevande här å många chilla spelare över lag.
Möjligt att jag läser in för mycket här nu men tror nån på allvar att Basse och Uttern inte fattar vid spelstart att guldmynten är nåt vi inte ska flasha med utan ska hålla hårt innanför rocken.
Detta brusar de om i sina första inlägg. Jag har verkligen inte koll på alla regler och tänkbara scenarier men det här med att skydda spelare med två gm var iaf självklart för mig.
Misstolkar jag nåt eller sniffar vi 1 eller 2 guld-fiskare här i faggorna som lite skuggboxades i början av spel?

Fel tråd😇
Anar jag en varulvslek? 👀

Anar jag en varulvslek? 👀
Yes. Vi är ett trevligt litet snällt gäng som kör 1 i månaden här på rollspel.nu
Jag blev precis utdrevad å hängd högt upp i ett träd utanför Tjuvstaden (som @Anthrox skrivit DoD modulen till)
Skaka tass med mig Sidd eller tex @StradhLestat eller @Hägerstrand på Muncon så kan vi visa att vi inte är så läskiga som vi låter när vi jagar Varulvsbus.
Häng på nästa månad. 👍

Yes. Vi är ett trevligt litet snällt gäng som kör 1 i månaden här på rollspel.nu
Jag blev precis utdrevad å hängd högt upp i ett träd utanför Tjuvstaden (som @Anthrox skrivit DoD modulen till)
Skaka tass med mig Sidd eller tex @StradhLestat eller @Hägerstrand på Muncon så kan vi visa att vi inte är så läskiga som vi låter när vi jagar Varulvsbus.
Häng på nästa månad. 👍
Och @Yenniz , @StradhLestat är den av arrangörerna på Munckon som inte sitter lugn och metodisk o entren och prickar av deltagare när de kommer och delar ut värdekuponger och så, det är @Dante .
Den som kaosar innanför entren och pekar led hela handen vart folk ska och så, det är jag.
Sen hittar man oss båda i entren resten av dagen när alla spel startat.

Du kan behöva hitta ett bord också... vi har numera ett officiellt bord i baren också
Känns som om barbordet skulle kunna funka bra med typ Gudasaga eller något liknande kortare storyspel (eller något snabbt brädspel), så att både drop-innare/testa-påare/eftersläntrare etc, ljudnivå när det är spelbyte och ölpåfyllning, kan hanteras. Just my 2 kopparmynt.

Last edited:
Känns som om barbordet skulle kunna funka bra med typ Gudasaga eller något liknande kortare storyspel (eller något snabbt brädspel), så att både drop-innare/testa-påare/eftersläntrare etc, ljudnivå när det är spelbyte och ölpåfyllning, kan hanteras. Just my 2 kopparmynt.
bar + äventyrskryt låter som Gudasaga made for it :)

Putsar på de sista detaljerna till mitt scenario. Kan ju vara bra att ha ett någorlunda slut också :D
Djävla soppa man satte sig i, kommer bli galet men det är tanken....
Välkommen till STRÅLA

Statens Tillsynsråd för Reaktiva Åtgärder vid Lokala Anomalier..
Kanske stöter dom på klåparna från Sektion 8 uppe i Kiruna 🤣

Attachments

• 20260418_134615.png
    20260418_134615.png
    164.2 KB · Views: 5
Det ÄR en väldigt bra spridning på arrangemangen - tog mig friheten att låta en AI strukturera utifrån genrer:

Science fictionskräck
  • Panic at the Compound (Expendable Assets) – Undersök en tyst forskningsbas på en asteroid. Regellätt, uppdragsbaserat spel.
  • Routine Maintenance (Mothership) – Inspektera ett skepp där något gått fel.
  • Mandelbrot Set (Motherland) – Alternativa verkligheter och kosmisk skräck i svensk miljö.
  • Graveyard Orbit (Mothership-ish) – Skrotsamling i rymden visar sig vara något mer.

Postapokalyps & nutidsskräck
  • Hela jvla Ga(m)lna stan! (Skjut dom i huvudet) – Fly genom ett sönderfallande Stockholm
  • Gotlandsincidenten (Dekaeder). – Militär utredning i alternativt 90-tal.
  • När-TV (Public Access) – Creepypasta-mysterium i småstad.
  • Connor’s Corn Maze (Bug Busters) – Skräckmysterium kring en mystisk staty i ett majsfält. WEG D6 streamlinad.
Fantasy & sword & sorcery
  • Krugal Svylses Förbannelse (DoD Expert-ish) – Klassisk Sinkadungeon.
  • Kitchen of the Gluttonous God (Sword & Wizardry) – Skattjakt under tidspress.
  • Song of the Mad Wizard (Dungeons of the North) – Kaotisk OSR.
  • Bargains & Bloodshed – Snabbt, brutalt Conan-inspirerat spel.
  • Agon – Grekiska hjältar på resa.
  • Lorn Song of the Bachelor – Sydostasiatisk mytisk OSR-fantasy.
  • Mörk Borg - troubling events at a Cistercian monastery.
  • Milon's End - (Worlds without Numbers), fantasy dungeoncraw
  • ...och de ska få lida - Potency, fantasy
  • Hacksaw Dell (Root RPG) – Politisk konflikt i skogsrike.
Övrigt & unika koncept
  • Dödsängelns Testamente (I Rikets Tjänst) – Superhjältar i kalla kriget.
  • Project Nocturne (CY_BORG) – Cyberpunkuppdrag utanför komfortzonen.
  • Longwinter – Överlevnad i kall alpby/1700-tal.
  • Bastions underligheter - (Into the Odd), industriell kosmosskräck

Last edited:
Jäklar vad många kul scenarion och system. Å vilken bredd, hade varit nöjd med att bli instoppad var som helst i princip! Försent och kunde inte denna omgång men lovar mig själv att dyka upp någon dag.

Snart smäller det!

Några påminnelser inför söndag:

KOM I TID! Spelledarna släpps in kl. 10.45 och spelarna kl. 11.00. Kl. 11.20 brukar samtliga grupper redan vara igång och spela.

SKRIV UPP DIG! För att få plats i ett arrangemang måste du (efter att ha blivit avkryssad i dörren, fått en ”värdecheck” och fixat en namnskylt) skriva upp dig på en av de listor som finns till hands. Varje lista har ett begränsat antal platser, så det är inte säkert att du får spela just det du tänkt dig. Men du kommer att få spela! Platserna räcker till alla.

Varmt välkommen!

Man kanske skulle ta och preppa det som behövs i tid. Det är inte lång tid kvar nu
🙂

I övrigt, se Dantes inlägg om att vara i tid och hur man kommer med i spel. Kön utanför innan öppning brukar vara gemytlig och är nästan en del av det sociala på konventet
🙂

Inga tider är satta, men folk brukar vilja hinna äta imellan spelen. Så typ 1130ish till typ 1530-1630ish för första. Andra bruksr börja olika från bord till bord beroende på när alla spelare och SL är redo....
Antar att det kan vara lämpligt att äta medan man spelar med. Känns som om man behöver äta mer än en gång under dagen och behöver sista målet senare än kl 16 ...

Antar att det kan vara lämpligt att äta medan man spelar med. Känns som om man behöver äta mer än en gång under dagen och behöver sista målet senare än kl 16 ...
Tidig lunch eller stor och sen frukost innan öppning är ett annat tips :)
Sen så brukar det snacksas en del också :)

Denna gång säger Munkbron att det ska finnas rejält med snacks och godis att köpa

Vi har tappat EN spelledare på sjukdom inför imorgon, så nu har DU chansen att spelleda på Munkcon,
Denna möjlighet gäller även om du inte hörde till de som lyckades få en plats har en plats på morgondagens Munkcon. Kontakta mig på DM snabbt som tusan här, så ser vi om det går att lösa.
OBS Postat på flera ställen.

En till sak att tänka på:

När jag prickar av er i dörren när ni anländer ska ni inte utgå från att jag minns vad ni heter – oavsett hur många gånger vi träffats tidigare.

Min hjärna är som bäst halvrisig på att minnas namn, och när det som mest behövs ger den upp och går ut på baksidan och tar en cigg.

Tusen, tusen, tusen tack till våra fantastiska spelledare!

Alla spelare jag pratade med när de var på väg hem hävdade att de haft en otroligt trevlig dag.

Vilket för mig till: Tack även till alla spelare!

Som någon sorts arrangör (trots att jag egentligen inte gör någonting) är jag mycket tacksam över att ni alla vill komma till MunkCon och göra det till Gamla stans mysigaste rollspelskonvent.

Ni är grymma!

Det här gör vi om.

Fick spela "I rikets tjänst" med @DocUlmus som SL och en riktigt trevlig grupp spelare. Väldigt roligt äventyr som vi klarade av gallant i min mening! Måste erkänna att jag blev smått hänförd av själva systemet som kändes väldigt väldesignat och tillfredsställande.

Sedan spelade jag en Mothershipvariant med @Kaltman som SL. Även det ett väldigt roligt äventyr om än mycket obehagligare än det tidigare. Väldigt sorgligt slut för min stackars karaktär också.

Stort tack för ytterligare ett MunkCon! Det fortsätter att vara en av höjdpunkterna på året och jag hoppas vi ses igen på nästa!

Tack spelare på I Rikets Tjänst, ni lyckades med ert uppdrag och vi hade väldigt roligt, trots att ni fick anti-fascistisk verkanseld mot er! Vill man läsa mer om I Rikets Tjänst så finns det här: https://publish.obsidian.md/riket/Introduktion
Riktigt snyggt och bra system och setting som jag bara kan uppmuntra dig till att fortsätta producera. Det här är mer färdigt och genomarbetat än mycket annat som kommer ut, enligt mig.

Tack alla för ett fantastiskt MunkCon (som vanligt).
Jag SL:ade Longwinter för bl. a. @Yenniz och @Dimfrost (resten har jag inte användarnamnen för). Det var iaf jättekul för min egen del!
Jag spelade Worlds without Numbers med @MalcolmLittle på eftermiddagen, också väldigt skoj! Alltid roligt att få vara kartritare!
Härligt eftersnack och diskussioner på slutet av kvällen!
Ser fram emot nästa konvent!

Tack alla för ett fantastiskt MunkCon (som vanligt).
Jag SL:ade Longwinter för bl. a. @Yenniz och @Dimfrost (resten har jag inte användarnamnen för). Det var iaf jättekul för min egen del!
Jag spelade Worlds without Numbers med @MalcolmLittle på eftermiddagen, också väldigt skoj! Alltid roligt att få vara kartritare!
Härligt eftersnack och diskussioner på slutet av kvällen!
Ser fram emot nästa konvent!
Enda problemet som jag känner är att jag vill fortsätta kampanjen med er! Så många frågetecken, så få svar! Det kliar i hela min kropp efter att få veta mer. Som en tv-serie som bara kom till pilotavsnittet.

Enda problemet som jag känner är att jag vill fortsätta kampanjen med er! Så många frågetecken, så få svar! Det kliar i hela min kropp efter att få veta mer. Som en tv-serie som bara kom till pilotavsnittet.
Om jag nånsin får en Longwinter-kampanj på plats så lovar jag att det kommer annonseras här efter spelare :)

Undrar om det finns ngt motsvarande arrangemang, med totalt dedikerade spelare (såg inte ngn som fipplade med mobilen etc!!!) som hänger med fokuserat och bidrar till bordsupplevelsen, med engagerade spelledare som preppat och leder nytt och gammalt i allsköns varianter, och så många etablerade och vardande kreatörer, som generöst testar nya alster/regler/scenarios!

Vilken bredd! Och kredd!!

Och personalen på stället, som offrar en ledig dag, guidar oss i det utmärkta dryckesutbudet, tillhandahåller spelutrymme, plockar disk (ingen snus!) och lagar god mat! Kudos där också!!!

/En bortskämd spelare och spelledare.

Håller helt med. Regelsystem och karaktärer krokade i världen på fina sätt som jag gärna hade velat utforska mer. Och gruppdynamiken med. Bra setup där!

Jag undrar vilka jag spanade med. Kul var det iallafall. Jag spelade Swords & Wizardry på förmiddagen och ett Mörk Borg-skin på kvällen. Kul båda två. Två roliga äventyr. Men vilka andra var med? 🤔

Jag undrar vilka jag spanade med. Kul var det iallafall. Jag spelade Swords & Wizardry på förmiddagen och ett Mörk Borg-skin på kvällen. Kul båda två. Två roliga äventyr. Men vilka andra var med? 🤔
Jag var den andra riddaren som var med och brände ned klostret på kvällen (andra spelsessionen för mig på Munkcon som slutar med ett nedbrunnet kloster).

Och jag var den stackars munkbrodern som initierade mordbränningen i jakt på guds kärlek. Var ett kul spelpass, vem gillar inte ormar och mordbrand?

Säger som gamle Samuel L:
a man in a black shirt is saying i have had it with these motherfucking snakes

Tackar för ett strålande MunCon 6. Vilka hjältar ni är @StradhLestat och @Dante som fixar det här till alla oss.
Denna Muncon chillade jag i kön å lät andra sugna gå före vilket gjorde att det var fullbokat på mina tre första önskeval. I stället blev det åter till en gammal goding: D&D Expert och ett tokroligt gammalt Sinkadus-äventyr ”Krugal Svylses förbannelse”. SL Kent (kan inte forumnicket här) var så jädrans glad å allt blev kul.
Nästa pass blev två uppdrag i 1-bladsspelet Expendeble Assets med strålande SL @folketsfiende. Si-fi som verkligen passade Muncon-formatet med kortare uppdrag.

Riktigt kul att det är så slumpmässigt vilket spel det blir man får plats i vilket ger en aha-upplevelse där vi då oftast får pröva nytt. Sen att vi inte har en aning om vilka som sätter sig runt bordet å kör igång gör att jag drar ner garden med förväntningar och i stället mer släpper loss improvisation å har kul. MunCon bjuder verkligen in till nya möten av spelare så det blir kul att hitta dynamiken i spel: lite läskigt men funkar för mig -kul👍
Hela upplägget med så många dedikerade spelledare (som här får chansen att pröva nya/egna scenarier) och en heldag av gratis-spel är strålande. Så jäkla kul😇

Och jag var den stackars munkbrodern som initierade mordbränningen i jakt på guds kärlek. Var ett kul spelpass, vem gillar inte ormar och mordbrand?

Säger som gamle Samuel L:
a man in a black shirt is saying i have had it with these motherfucking snakes
Ah. Trevligt! Jag gillade hur du mer och mer desperat. Ja, det var kul. Men vi borde nog gått under i lågorna. :)

Vi andra kanske kan vara snälla och låta er få det spelet?
Eller så får de samla ihop sig och muta @DocUlmus med middag och dricka för en fortsatt spelkväll på Munkbron. Jag tror inte han är omöjlig (annat än datummässigt, eller så är det vi andra i vår lilla spelgrupp som är struliga med datum ;) ), för att slutföra äventyret med er och få sin feedback tidigare än nästa munkcon (som ännu inte är klart ATT det blir, eller när. men mest troligt november)
Dessutom tar det bort risken att en eller flera spelare inte får en plats på Munkcon, eller kring bordet....eller Att @DocUlmus inte lyckas knipa en spelledarplats.

Munkbron är jätteöppna för att ta emot rollspelare mellan Munkconsen. Så länge man beter sig vettigt och tar hänsyn till att man ÄR på en resturang. Köp lite käk och dricka....eller inget käk och mer dricka typ, så tar de med glädje emot oss rollspelare.
Det finns flera grupper och SL:s som spelar i katakomberna där nere "regelbundet".

Jag ser gärna att vi blir fler.

@StradhLestat har helt rätt och man behöver inte ens bjuda :)

Det vore absolut roligt att spela En valsmelodi, fortsättningen på Dödsängelns testamente. Men jag har inte stenkoll på forum-nick på folk utöver @LeoA78. Vilka var det som spelade Dödsängelns testamente på MunkCon?

Last edited:
Jag hade för övrigt också fantastiskt roligt på konventet och skulle gärna spela fortsättningen på Dödsängelns testamente om vi kan få ihop det.

Jag hade för övrigt också fantastiskt roligt på konventet och skulle gärna spela fortsättningen på Dödsängelns testamente om vi kan få ihop det.
Jag kan ta på mig att vara värd, men inte i närtid. Om nån månad? Jag bjuder på käk och sprit som muta haha 🥳 :LOL:

@StradhLestat har helt rätt och man behöver inte ens bjuda :)

Det vore absolut roligt att spela En valsmelodi, fortsättningen på Dödsängelns testamente. Men jag har inte stenkoll på forum-nick på folk utöver @LeoA78. Vilka var det som spelade Dödsängelns testamente på MunkCon?
Ska jag tolka det här som att du har ett klart åt oss EFTER att vi blir klara med dödsängelns testamente, eller är det ett vi redan kört?
Jag får lite vibbar av att våra händelser inte riktigt spelats i den numera tänkta kronologiska ordningen ;)

Back