Nekromanti Mundanas religiösa liv

walium

Ganska töntig, faktiskt
Efter att ha börjat läsa Dick Harrisons "Skapelsens geografi" så har jag åter vänt blickarna mot Mundanas många religioner. Det religiösa vardagslivet är väldigt knapert beskrivet i den nuvarande religionsmodulen och inte mycket till stöd för de som verkligen vill spela präster eller troende rollpersoner. I en värld med magi och monster där gudarna skänker krafter till sina trognaste anhängare borde antalet troende inom någon religion vara väldigt stort.

För att göra det hela så enkelt som möjligt så kan vi betrakta pseudokristendom Daak-kyrkan. Hur ser en daaktroendes religiösa vardag ut? Vad har han för tankar om världen? Förekommer det pilgrimsfärder? Vad finns det för viktiga reliker? Hur skiljer sig kyrkan mellan Consaber och Jargien respektive mellan stad och landsbygd?

Jag vill alltså ha en diskussion kring Daak-kyrkan och dess bakgrund. Med lite tur kanske den person skriver på Jargien-modulen tjuvlyssnar eller bidrar med sin egen version. :gremwink:

Daak är inte snäll, men det finns värre.

Jag uppfattar Daak som en bestraffande gudom. Detta leder till att folket i Jargien inte bara dyrkar utan även fruktar Daak och kyrkans inkvisitation. Detta leder till att man lyder religionens påbud ordagrant i rädsla för att missa en helig dag eller häda under en ceremoni. Allt för många får brinna i den renande lågan för att renas från sin synd. Jag tror med andra ord att präster har stor respekt, både spirituell och världslig.

Sedan tror jag folket gärna dyrkar en gudom som liknar dem själva. Det är antagligen därför han är så populär. Religionen dyrkas ju över stora områden, om än olika och ovilligt på vissa platser. Det är ju bättre att dyrka en äldre man som är sur än att dyrka någon konstig varelse som skrämmer livet ur dig och är sur. Detta må vara lustigt, fast hade det inte vart det hade man inte kunnat kalla det religion. Religionen ska ju vara svaret på det som inte går att förstå. Den själsliga guiden helt enkelt.

GlueBall - är nog inte riktigt klok om man tänker efter.

Hmm, jag vet att det här diskuterats innan, så en sökning kanske kan ge dig lite ytterligare/andra svar.

Först och främst så handlar det nog egentligen mycket om vems vardag. Det skiljer sig nog en del mellan stad och landsbygd, men kanske ännu mer mellan allmogen och de högre stånden. I vår värld tog det ju ett tag att översätta från latinet, så de flesta hade ju bara prästernas version av Gud, de kunde inte läsa i Bibeln själva. Jag är faktiskt osäker på om det är definierat vilket språk Daaks heliga skrifter är på, liksom ifall de har översatts. Oaktat vilket så är det nog väldigt många som saknar egentlig teoretisk koll utan ägnar sig åt en del inövade ritualer men vet nog inte den egentliga betydelsen i dem.

Det som jag saknar i Daaktron, det är en egentlig anledning till varför den vunnit gehör. Visst, den har sin slogan om ende gud och allsmäktighet, och en form av himmel, däremot har man ju skalat bort syndernas förlåtelse som ju är en ruskigt smart pr-grej hos kristendomen... Så, inte för att ge ett svar utan snarast en mer konkret efterlysning, vilka är de stora fördelarna och ljuspunkterna med Daaktron?

Phelan, mer vatten på kvarnen

"I en värld med magi och monster där gudarna skänker krafter till sina trognaste anhängare borde antalet troende inom någon religion vara väldigt stort."

Jag gillar inte gudar, speciellt inte de som intervenerar direkt. Det ger mig teologisk huvudvärk, när plötsligt alla religioner dimper ner som sanna, även de som motsäger varandra. Minst en religion måste ha fel, och gudomliga förmågor kan knappast vara en bra metod att avgöra vilken, eftersom alla har dem.

Jag gillar däremot religiösa, speciellt de som lider tvivel. De är balla.

Så jag säger så här: huruvida Daak finns är ointressant. Huruvida Daaks anhängare får coola krafter om de är fanatiska är ointressant. Det viktigaste är att Daaks kyrka finns, och det är där som krutet i Religioner: Gudarnas Kamp borde ha spenderats.

Back