Nekromanti Mundanas kompasser

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Är det någon som vet hur kompasserna ser ut i Mundana? Jag misstänker att de har en hel del utveckling kvar tills de består av en genomskinlig plastskiva med vätskefyllt kompasshus.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Antar att det är samma sak, fast modellen större...(mycket större)
Om det inte var så att dom använde sextanter...
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag förstår inte varför du antar att de måste vara större. Min gissning är snarare att de är enklare som t.ex. en känslig magnet i ett snöre.
Sextanter används om jag inte har fel för mig för att bestämma position snarare än riktning
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Du har rätt på båda punkterna....
Jag gjorde bara en skjutning från höften....
Men nån kanske vet exakt hur en kompass i mundana ser ut??
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon som vet hur kompasserna ser ut i Mundana?"

Den sabriska sjökompassen är en rund trä- eller mässingsburk, ungefär en halv fot i diameter. I botten på burken är väderstrecken målade, inskurna eller brända. I mitten finns en pinne, på vilken en kompassnål är upphängd med en skruv över så att den inte kan ramla ut. Lyxiga modeller (ofta de av mässing) har ett glaslock, så att man slipper hälla ut vattnet. En del varianter har även väderstrecken markerade på burkens yttersida.

Den används på så sätt att man försäkrar sig om att nålen hänger fritt. Sedan får nålen leta upp norr. Sedan vrider man hela burken så att bottens norr pekar åt burkens norr.
 

Ghorax

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
185
Location
Märsta, Stockholm
Kompassen

Ordet kompass kommer från det italienska ordet compassa, vilket förutom kompass, även har betydelsen "cirkel" eller "passare". Compassa betyder "stega", "avmäta" eller "mäta med passare. Det latinska ordet passus betyder steg.

En mycket tidig, primitiv men fungerande, kompass, en s.k. sinan konstruerades i Kina för cirka tvåtusen år sedan. Denna kompass bestod av en slev, tillverkad av den magnetiska järnmalmen magnetit, samt en polerad stenplatta. När sleven lades på stenplattan, snurrade den förstnämnda tills "handtaget" pekade mot söder. Den tyngre delen av sleven drogs följdaktligen mot den magnetiska nordpolen. Anledningen till att man valde denna slevform, var att den liknade stjärnbilden Karlavagnen - de båda stjärnorna längst till vänster i denna ligger i linje med Polstjärnan, seglarens viktigaste astronomiska navigationshjälpmedel.

Denna tidiga modell av kompass användes bland annat av de människor, som i sitt sökande efter jadefyndigheter, färdades långa sträckor, för att inte gå vilse. Med anledning av den stora hantverksskickligheten som krävdes för att tillverka en sinan, kan det ha varit jadesnidare som uppfann kompassen.

Nästa steg i utvecklingen av kompassen, var att man framställde magneter genom att gnida en stav av järn med en annan järnstav som redan magnetiserats, att hamra på ett upphettat järnband som pekade mot norr, eller överhettning av en järnstav, som därefter, med den ena änden pekande mot norr, avkyldes.

En väldigt enkel typ av kompass var "fisken som pekar mot söder" - en fiskform som klipptes ut ur ett mycket tunnt järnblad. "Fisken" flöt med hjälp av ytspänningen i en skål med vatten, varefter dess huvud pekade i sydlig riktning. Det fanns också modeller bestående av en flytande träfisk, med en större magnet fästad vid.

Den första riktiga föregångaren till vår tids kompass, var "den magnetiska sköldpaddan" - i stället för dagens darrande nål, använde man sig av en liten sköldpaddsmodell med dold magnet på en bambutapp.

Kompassen blev allt vanligare i Kina som navigationsmedel till sjöss, från och med början av 1100-talet. De kinesiska sjöfararna var redan under medeltiden fullt medvetna om den missvisning kompassen ger, deklinationen, vilken beror på att den magnetiska och den geografiska nordpolen inte riktigt sammanfaller. På 1200-talet nådde kompassen västerlandet, via arabiska köpmän i Mellan Östern. Araberna hade då använt sig av kompasser sedan 700-talet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,215
Location
Göteborg
Interresant, men...
Skulle bara vilja tillägga att den magnetiska nordpolen ligger på Antarktis, dvs långt ner i söder. Så den magnetiska och den geografiska sammanfaller inte för fem öre.

Ja, jag vet vad du egentligen menade.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,215
Location
Göteborg
Jag fattar inte alls vad du menar men här är ett svar på en fråga som du kan tänkas ställa:
I magnetvärlden dras nord mot syd. Den magnetiska sydpolen ligger i norr. Eftersom det är en sydpol, så drar den till sig nordpoler hos andra magneter. Därför pekar kompassens nordpol mot den magnetiska sydpolen (som ligger i norra Kanada). Så.
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Tänk dig en vatten fylld tunna med en barkbit i. Och på barkbiten en spik eller en metallpik...
Detta är iallfall skökompassens utsende...
 
Top