Nekromanti Mundanas hemligheter *Världens störsa spoiler*

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Tjabba! Jag är en spelledare för en grupp på fyra personer, och jag har lite olika funderingar kring det här med hemligheter. Hur brukar NI göra? Läser alla i gruppen hemligheter, eller är det kapitel enbart försedda för spelledaren/spelledarena?

Sen unrar jag hur många av era spelare vet mundanas största hemlighet? Att Mundana endast existerar i en dröm, en dröm drömd av Aeon. Alla mina spelar vet det, vilken jävla miss jag gjorde som lät dem läsa legender om hemligheter för tre år sedan, speciellt nu när man fått åldern att börja spela mer seriöst.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Hur påverkar det ert spelande att spelarna känner till Aeon-grejen?

-Hjalle, hemligheterna är ändå bara dynga.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
I vår spelgrupp gör vi så att jag förklarar att de helst inte ska läsa hemligheter (har i vilket fall bara tre som läser, och de läser oftast bara specifika saker till sina karaktärer eller mycket sporadiskt), och sedan gör de det (oftast) inte, även om de kan råka få syn på något då och då (sedan finns det vissa kapitel i vissa böcker, typ Rakhorikapitlet i Thalamur, som nästan kan jämställas med hemligheter, och dessa ber jag dem också att inte läsa. Jag har till och med en rekommenderad "läs inte"-lista.).

Jag tror att en av mina spelare (vår förre SL) vet, eller åtminstone vet ungefär hur det är tänkt att fungera, och det är möjligt att någon till har något hum om det eller så (till skillnad från Mörkret hintas det ju inte om det i var och varannan bok).

Om jag sedan kommer att köra med det eller inte lämnar jag öppet; hittills har inte spelat något på något sätt skulle beröra det, och planerar inte att göra det heller. Och jag kommer i vilket fall att vrida till det på ett sätt som jag gillar om jag gör det.
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Dom går och dödar och slaktar alla, och deras försvar är;
"Men vafan, det är ju endå bara en dröm!"

Njae, det påverkar inte ett skit, mer än att mitt mundana inte kan vara en dröm, eller det kan det säkert, men rollpersoner kommer aldrig få veta det. Hade spelarna varit ovetande hade man kunna gjort en häftig kampanj som slutar i ett;

"WHAT THE FUCK!?"
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Eftersom det i min spelgrupp är som så att flera av oss har samma böcker så känner åtminstånde alla de som äger just de böcker som kommer på fråga till hemligheterna därifrån. Har man köpt en bok så vill man självklart läsa allt som verkar spännande i den.

Sen är det ju även så att vi oftast turas om att vara spelledare, så det försvårar ju ytterligare ifall man vill hävda att man borde vara den enda att läsa nåt speciellt.

Och angående Aeon så vet alla om det såklart... Det var så spännande att den som först köpte L&H på en gång berättade om Aeon, eonerna och allt annat för alla de andra. Nu spelar det där om Aeon inte så stor roll längre eftersom vi behandlat honom i en kampanj redan, en kampanj som slutade med att vi stack en dolk i bröstet på honom och således förintade hela skapelsen.
 

Humledans

Veteran
Joined
15 Jul 2007
Messages
6
Location
Gävle
Ni hade ihjäl Aeon? Wo-oh. Inte illa.
Själv så har jag inbte sagt något, mina spelare är ändå för lata för att läsa det om inte jag säger det, då skulle dom förmodligen läsa på bara för att gå mig på nerverna... Men jag rekommenderar att du får dom att låta bli om det är något du eventuellt tänkt ha med i en vidare kampanj, vore synd om dom spoilade hela äventyret för sig. Annars är det väl bara att hitta på nya hemligheter? :gremgrin: Som Zolod sa, det beror väl lite på vem/vilka som äger böckerna, och om det är flera som ska spelleda.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
I våran spelgrupp är det så att vi har ett exemplar av varje bok som hittills kommit ut till Eon. I våran spelgrupp har vi dessutom en kärngrupp som består av fyra personer som vart med i några/något år längre än alla andra. Av dessa så har våran SL samt jag läst allt i alla böcker, och de andra två har läst nästan allt i alla böcker utom Drakar och Legender och Hemligheter.

Dessutom har vi ytterligare två medlemmar, av vilken en inte ens vart med i ett år, och han har inte hunnit läsa allt än, men han har ambitionen. Den andre personen är dyslektiker och läser helst inget alls.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag är ensam spelledare i min grupp och det är jag som har alla böcker och jag delar inte med mig utav de goda hemligheter som Mundana döljer och allt där omkring.

Ser ingen poäng med att dela med mig då spelledandet inte blir så roligt då.... istället så håller man det hemliga hemligt och sen när det kommer fram en sak som dom inte hade en susning om i Mundana så blir det mer "WOW!" känslan för spelarna. Det ger mer inlevelse.

Spelledaren ska sitta och trycka på alla hemligheter och underbara ting, men visst självklart så vet ju spelarna en del om vissa saker. Jag var tvungen att låta dom läsa Eon romanerna Drakväktar Trilogin,Korset&Tronen,Vargen&Kättaren,Svärdsspelen i Hadarlon för att ge dom mer inblick i världen och hur det kan se ut m.m men icke den nyaste av romanerna då jag anser att den avslöjar en hel del.
Visst jag kanske är en hård sl men det ger mer glädje och känsla åt spelarna tror/vet jag då det märks när man spelar.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
I den gruppen jag kör så är vi alla +26år.

De gånger vi som spelare vet mer än våra karraktärer är fatalt många.
Så vi har helt enkelt ignorerat allt med alla världars STORA hemligheter och betraktar dem som RINGEN i sagan om ringen.
De kan ge krydda men ska BARA vara krydda.

Menar; sätt er och spela Sagan om Ringen och låt en spelare hitta ringen... jippi... :gremsuck:

Anser för örigt att Eon inte håller för den magnituden av spel. Någon som undrar varför kan prova släppa loss ett "Eld klot" Magnitud:12.
Går skit lätt med en hink filament.
För den som inte ids räkna: Ob12t6 i alla kroppsdelar som befinner sig i klotet. Dvs: Arm *2 Ben *2 Bröst, mage & huvud = 7. Ob84t6.
Visst man skulle ju dra bort några lager för pansar och kläder... Bara ob30t6 ?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Se det positivt. Nu när dina spelare redan vet det kan du överraska dem genom att ändra på kosmologin som du önskar. Eller så håller du dig helt enkelt till den lägre nivån på kampanjer -- faktum är att jag ser det som svårare att göra en kampanj som berör Aeon än det är att inte göra det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Vad är problemet med eldklotsexemplet? Någon spenderar enorma mängder pengar på filament till en effekt som faktiskt inte gör mer än att döda en person å det grövsta. Det är egentligen inte särskilt världaskälvande bruk av magi att kunna utplåna folk på det viset -- ett tillräckligt starkt gift utför samma uppgift lika lätt, och billigare.

När man däremot kommer in på psykiska effekter blir det en annan femma. Tolv filaments Makt kan potentiellt påverka otroligt mycket mer än något eldklot.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag kör så här: Jag är SL, jag läser alla böcker och spelarna får bara läsa det som deras karaktärer vet om och ingenting mer.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Aeon (OT)

faktum är att jag ser det som svårare att göra en kampanj som berör Aeon än det är att inte göra det.
Du har faktiskt rätt när du säger det där; hur gör man egentligen en kampanj som på ett vettigt sätt inkluderar Aeon? Och är det någon som har gjort det? (bortsett från den redan nämnda "dolkstötshistorien", då :gremwink:)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Aeon (OT)

Jag kan visserligen tänka mig att en kampanj med tungt fokus på schamanism och drömvandring kan ha vissa beröringspunkter med Aeon. Annars tycks han mest vara något i stil med universums värmedöd -- en oundviklig del av kosmologin, men inget som egentligen gör någon skillnad under spelets gång.
 
Top