Nekromanti Mundanas bästa smed

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Vilket folkslag har Mundanas bästa smeder?

Jag tänker att det borde vara alver eller dvärgar. De har båda två långt gående traditioner och lever längre än övriga folkslag för att få väldigt mycket erfarenhet i sytt yrke (eftersom båda folken sätter stor stolthet i sina verk antar jag att de vill bli så bra de bara kan).

Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta. Kanske vill jag ha svar på frågan vad som skiljer ett alviskt smitt kortsvärd från ett dvärgiskt, tirakiskt eller människosmitt.

Jag tror det officiellt är en tirak som är Mundanas bästa vapensmed (enl. Vapenmästaren) och visst, de har varit i tillräckligt med krig för att utveckla sitt vapensmide väldigt väl. (är det något folken haft i Mundana är det ju tid att utvecklas)

Så, vad tror ni? :)
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Det glömde jag helt bort. Bergstrollen. Men de delar ju smideshemligheter med dvärgar typ, och offrar ju all skit de gör till Makhtah (spelling?). Men ja. De är ju ett alternativ också.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Om kanon har besvarat frågan m tirak så är det så. Tirak powwah
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Nu har jag noll och ingen koll på Mundana, men man bör väl göra skillnad på den bästa smeden (som torde kunna vara av vilket folk som helst, lite beroende på vem hen gått som lärling hos och vilka han kunnat utbyta ideer, tips och hemligheter med) och vilket folk som har den bästa smidestraditionen och -kunskapen. Det förra är bara en person, det senare är beroende på både antal smeder och genomsnittlig kvalitet hos dessa.

Bara för att det finns en tirakisk mästersmed, så gör det inte tvunget tiraker till bästa smeder (övriga kanske tycker att stenspjutet är höjden av framsteg och avancerad vapentillverkning). Samtidigt, bara för att den bäste inte är dvärg, vad gör det om nummer 2-50 är dvärgar, och samtliga dvärgiska smeder värda namnet och smedjan rutinmässigt gör mästerliga vapen såväl sköna att betrakta som hållbara och funktionella i strid. (dvärgar kan givetvis ersättas i exemplet med vilka andra som nu kan vara mästersmeder)
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Om jag hade varit en äventyrare i Mundana med god styrka och bärförmåga så hade jag valt bergatrollssmide eftersom deras hantverk får pretty much magiska egenskaper till följd av bergatrollens ceremonier. Därefter tror jag att dvärg- och alvsmiden ligger hyfsat jämnt, men om styrkekrav skulle vara ett problem hade jag satsat på alvsmiden då deras vapen ofta är lätta för sin storlek (dualwielda Lyfalisvärd, oh baby).

Honorable mention går till Bazirktirakerna då Mundanas kanske bästa smed tillhörde deras ätt. Värt att nämna att vapen från Tokon fick +1 bryt i eon 3 till följd av att något var speciellt med järnet i landet.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Ja, det kanske inte finns ett egentligt svar på vilka som är Mundanas bästa smed, som Makaron säger.. Jag köper att det är skillnad på den bästa smeden och de bästa smidestraditionerna.

Att Bergstrollen fuskar med ceremonier gör inte dem till bra smeder (även om de faktiskt är bra smeder också).

Tokon är däremot kanske vad jag vill komma fram till. Hur tänker ni att de olika konsterna skiljer sig från varandra? Och nu vill jag inte jämföra ett Lyfali (som är det tråkigaste vapnet i mundana, lika tråkigt som stridskonsten bara används av livgardet i Khazim-renk-Ghor och därför aldrig bör kunnas av en spelarkaraktär).
I stället tänker jag mig att en dvärg en tirak och en alv, gör varsitt kortsvärd. (kortsvärd, inte Niamh eller något annat).. Borde deras smidestraditioner göra att de smider olika typer av kortsvärd. Om vi blandar in regler.. Borde dvärgen göra ett mer hållbart svärd, alven gör ett nått svärd, och tiraken gör ett som orsakar så mycket skada som möjligt och därför får egenskapen Sargande?

Nu när jag skrivit detta kanske jag kommit fram till vad jag vill.

Om man skulle skapa regler för smide i Eon 4, borde expertiserna dvärgisk smidestradition skilja sig från alvisk på ett annat vis än bara till namnet och i fluffet?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hikage;n239846 said:
Om man skulle skapa regler för smide i Eon 4, borde expertiserna dvärgisk smidestradition skilja sig från alvisk på ett annat vis än bara till namnet och i fluffet?
nej, för då måste man ha regler för alla olika människokulturers etc smide också. Let's face it, skillnader i materiella och praktiska förutsättningar för individuella smeder kommer ha mycket större bäring på den slutgiltiga produkten än vilken ras eller kultur smeden ifråga råkar tillhöra. Bätre att bara ha en modd typ "smidescentra" eller "kvalitetsstål", som sedan kan appliceras på många dvärgiska såväl som andra produktionsförhållanden.

att säga att bergstrollen "fuskar" med ceremonier och att det inte gör dem till bra smeder är lite som att säga att dvärgarna "fuskar" med megaugnar, dvärgakol, somdia och industriella produktionsförhållanden, och att det inte gör dem till bra smeder. Jag tycker man kan vara lite generösare med definitionerna än så.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Fast det var ju därför ja la till biten om att de fortfarande är bra smeder. De fuskar ju statsmässigt eftersom deras ceremonier gör deras vapen statsmässigt bättre. Nu blir jag ju dock osäker på om ceremonierna är del av smidet (lite som hur alverna i Eragon sjunger in magi i det de smider, under processen), eller om det är något de gör efteråt. Då faller det väl till vad man definierar smideskonst som.

Annars får jag erkänna att du har bra poänger och att det är bättre att gå vidare i blicken och ge bonusar för kvalitet på råvaror och liknande.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ymir;n239927 said:
nej, för då måste man ha regler för alla olika människokulturers etc smide också. Let's face it, skillnader i materiella och praktiska förutsättningar för individuella smeder kommer ha mycket större bäring på den slutgiltiga produkten än vilken ras eller kultur smeden ifråga råkar tillhöra. Bätre att bara ha en modd typ "smidescentra" eller "kvalitetsstål", som sedan kan appliceras på många dvärgiska såväl som andra produktionsförhållanden.

att säga att bergstrollen "fuskar" med ceremonier och att det inte gör dem till bra smeder är lite som att säga att dvärgarna "fuskar" med megaugnar, dvärgakol, somdia och industriella produktionsförhållanden, och att det inte gör dem till bra smeder. Jag tycker man kan vara lite generösare med definitionerna än så.
Så talar en typisk Bergstrolls-apologist!
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
Som smed själv tycker topic är lite för odefinierad enligt mig borde det stått bästa bladsmed eller vapensmed för det finns så många olika typer av smeder både riktiga världen och i eon och att bunta ihop dom alla i ett skapar bara massa förvirring och myter om yrket och hatverket som inte stämmer. Men dessa myter är as häftig i rollspel härda i blod härda under blodröd måne smida in olika fragment, pulver, örter, horn ,penis från någon skogen, landskap eller vidunder. Men det ställer till en del knasar för oss riktiga smeder nått som kan vara bra att vara medveten om. Kan säga vet många smeder som kan göra vassa föremål som täljsknivar vedyxor och andra vassa vertyg till både trä och annat i stål. men det är typ 2 - 3 som skulle kunna gör ett svärd. Det jag skulle vilja veta vem gör den snyggaste tätaste grytorna vem skulle gör dom snyggast bästa dörr\kist gångjärne och belagen, bestik och andra vertyg och föremålvem kan mest tekniker vem kan mest om matrialet. Sådana saker som driver deras sammhälle\handel framåt och gör dom starkare och vackrare. Det ser jag som mer intressat och utvecklande personligen att bygga deras smides arv och kultur på mer än bara vapen. Vet att fantasy oftar kommer till att diskutera vapen men finns så mycket mer när det kommer till smide varför begränsa sig till vapen när smide är så underbart och fatastiski smide framför allt när det kommer till eon och dens detalj rikedom. Vet jag är pratisk i detta.
 
Top