Nekromanti mundanas alver utan kattpupill?

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Re: mundanas avler utan kattpupill?

alver ska ju inte ha kattpupiller, det är fjantigt!

/Boboliwsy
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Beror på vem man frågar

"Det är inte fjantigt, det är klassiskt. Det är typiskt. Det är tamigfan så det ska vara."

Tja, är man insnöad på DoD eller AD&D så kanske det är klassiskt. Om jag inte minns fel så nämns dock vare sig spetsiga öron eller ovala pupiller i någon av Tolkiens verk. Å andra sidan så brukar folk även ignorera att Tolkien har krut med i Sagan om de Två Tornen när de förklarar vad klassisk fantasy är, så de kan väl strunta i att Tolkien inte nämner "alvernas klassiska utmärkande drag" också...

Men för att ge ett officiellt svar: nej. Alver i Mundana har inte ovala pupiller, huvudsakligen just för att DoD redan har mer eller mindre svensk copyright på det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tycker iallafall att det är trevligt.

Har dom inte kattögon i K. Kerrs verk oxå?


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Så här tycker jag!

En alv ser i normala fall ut så här för mig iaf:

1) Spetsiga öron.
2) Ovala pupiller.
3) Relativt lång och smal.

Men det kanske är för att jag började med DoD.
Å andra sida så känns det lite konstigt att Tolkien inte nämnde något om det. Han är ju kungen/grundaren och då borde man ju förlja hans exempel tycker jag. Men nu kan iaf jag inte ändra min mening längre. Det är fastetsat i huvet och det första jag tänker på när någon nämner ordet "alv".

Så det kan bli!

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Så här tycker jag!

Alver kommer ju från den nordiska mytologin har jag för mig. Där har Tolkien fått alverna ifrån enligt mig.

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag tycker iallafall att det är trevligt.

Om du menar Katherine Kerr så har dom kattögon i de böckerna

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Så här tycker jag!

Om du nu är van vid DoD-alver, varför har du fått för dig att alver är långa och smala? Om jag inte minns fel (och det gör jag sällan) har DoD-alver STO 2T6+3 (eller kanske +2), vilket är två till fyra poäng mindre än en människa (beroende på version - i de äldre versionerna har människor STO 3T6, i de nyare 2T6+6).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Så här tycker jag!

"Om du nu är van vid DoD-alver, varför har du fått för dig att alver är långa och smala? Om jag inte minns fel (och det gör jag sällan) har DoD-alver STO 2T6+3 (eller kanske +2), vilket är två till fyra poäng mindre än en människa (beroende på version - i de äldre versionerna har människor STO 3T6, i de nyare 2T6+6)."

Fel...alver har 2T4+5 för de minsta till 2T4+7 för de största.

Riddaren - så är det iaf i DoD Monster (=Monsterboxen)


Även den bäste har dåliga dagar
 

Armageddy

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
GBG Västkusten (framsidan)
Tolkiens alver

Ifall man läser allt bakgrundsmaterial som finns till Sagan om Ringen så finns det ett stycke som förklarar alvers öron... jag har för mig att bara Noldor hade spetsiga öron.

Armageddy
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Katharine Kerr (ot)

1) Hennes namn stavas Katharine Kerr

2) Det finns 9 översatta böcker till Svenska av henne, så det är tänkbart att det är flera skrivna på engelska. (Källa: Libris databas, KB)

Silverdolken (1995), Safirringen (1995), Draktronen (1996), Häxvargen (1996), Alvblodet (1997), Järtecken (1997), Hökvingar (1998), Korptider (1998), Blodsfränder (1999)

Anm: Eventuella böcker översatta och utgivna 2000 är inte inräknade

På Engelska finns hos SF Bokhandeln 11 titlar (+någon sci-fi):
Daggerspell, Darkspell, The Bristling Wood, The Dragon Revenant, A Time of Exile, A Time of Omens, Days of Blood and Fire, A Time of Justice, The Red Wyvern, The Black Raven, The Fire Dragon

Anm: Vissa titlar kan skilja något hos några som läst dem, orsaken är att de flesta finns i 2 olika varianter, engelsk respektive amerikansk upplaga (utgåva).

Riddaren



Även den bäste har dåliga dagar
 

Ruben

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
8
Location
Stockholm, Sverige
Re: mundanas avler utan kattpupill?

Jag måste säga att det för mig inte spelar så stor roll men att det är, som nämnt i inlägget, ett av deras mest karaktäristiska drag och att det därför borde vara ett måste i ett klassiskt rollspel som Eon. Fast ändå, alverna i Eon är ju inte ALVER, de är ju TUFFA EONALVER. Så jag vet inte riktigt var jag ska stå men är det så att du tycker att alver ska ha kattögon så visst. Ändra det. Det är ju inte förbjudet att improvisera.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Katherine Kerr (ot)

Jag gillar henne, vilket nog märks, så som jag tjatar! /images/icons/smile.gif
Lite mer mystiska och keltiska, fokus på känslor och personer.

En fördel är att hon förvandlar böckerna till en slags krönika över landet Deverry en bit in i serien, så att det inte blir tradigt.

Åh, just det ja.. Personerna återföds i olika roller. Det är underbart!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
G

Guest

Guest
Re: Katherine Kerr (ot)

Jag har också läst 9-10 av dem, jag tycker om när de åker tillbaka i tiden till andra reinkarnationer.
Och alver ska ha Kattpupiller.

Pain is Passing...
Love is Lasting...
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Inte nödvändigtvis så.

Att dom är långa och smala betyder ju inte nödvändigtvis att dom är längre än människor. Relatvit långa och smala. Om man tänker på deras längd i förhållande till deras vikt. Men visst jag kanske har en uppfattning som skiljer sig lite men det är baserad på DoD alverna. Svårt att förklara.

Man får väl tycka som man vill bara man kommer ihåg att Tolkien är grundaren och därmed kungen.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Top