Nekromanti Mundana Universalis

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Hur går det med projektet? Jag var inne och lade upp lite ny info idag. Tycker att det borde finnas fler EU2-fantaster här på forumet. Kom igen och hjälp till! Tillsammans kan vi göra ett jäfligt coolt spel! :gremcool: Jag har fixat regentlängden för Consaber och diverse händelser för Consaber och Thalamur, men det finns många fler länder som måste fyllas med info. Det är bara att hugga i. :gremlaugh:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag har tyvärr inte gjort så mycket som jag kanske borde. Får väl ta och börja skriva dit diverse förslag, har ju en stor del av det material som finns att utgå ifrån (om man inte räknar med Neogames interna källor förstås, var det inte någon som nämnde en überhemlig "allt-som-hänt-i-Mundana-sen-tidernas-begynnelse-lista"? :gremwink:) Nej, det är väl bara att börja leta passande info...
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag har suttit lite av och till med att lägga till Stora Arkipelagen på kartan, men lyckas inte få till sjözonerna så att jag blir nöjd och det hela slutade i frustration. Sen har jag lite namnbrist, så antingen blir det få och stora provinser eller så får de namn som södra/norra/östra/västra, Thul/Lohemo/Oriton och liknande.
Bra med ny info, det behövs, speciellt när jag inte har tillgång till de nyare modulerna som Barbarer och Thalamur och det var en bra lösning (på wikin) på hur deras regent ska vara, med händelsestyrda bonusar.
Mitt schema ser lite tjockt ut de kommande veckorna så jag vet inte hur aktiv jag kan vara, men jag tar igen det efteråt!
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Nu ska jag inte vara den som klagar.
Men jag KAN inte hålla mig. =D

Borde det inte vara bättre om ni översatte alla "svenska" provinsnamn till engelska?

Tänk om folk från utlandet kanske får upp ögonen för EON pga den här ypperligt fina lilla modden till eU? Med en fin bifogad .nfo fil (eller varför inte en pdf) om vad "Mundana" egentligen är, å vad det kommer ifrån (samt en eller två driftiga typer som slänger iväg lite posts på diverse RPG sajter i eruropa med omnejd).
Kanske kan vara nåt?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Låter som en bra idé. Det är bara att du sätter dig ner och översätter allt :gremwink: Och när engelsmännen frågar var de kan köpa Eon, så får någon frivillig översätta det med!

/RD - för Sverige, i tiden (njae)
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Hmmm... det är en bra idé när Neogames väl har något material på engelska. Det skulle fetsuga om det skulle lyckas att få folk intresserade men floppa då de måste vänta på att få materialet översatt (då finner folk andra intressen).

/ZaiToh
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Tja, varför inte?

Det finns de som studerar till översättare som gärna hade tagit sig an det. Inte för att nämna några namn, men en av dem skulle mycket väl kunna vara jag. :gremsmile:

--Björn, and ye shall receive
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Tja, varför inte?

För att citera neogames hemsida (http://www.neogames.se/jobb.htm)

Översättare. Vi letar efter en bra översättare för en eventuell engelsk upplaga av Eon. Du måste vara väl insatt i Eon och måste var mycket duktig på skriftlig framställning på engelska (amerikansk engelska). Om du är intresserad så vill vi att du översätter en valfri sida i Eons regelbok och sänder den som en word-fil till oss. Om vi gillar det vi ser kontaktar vi dig.
.
Så det är väl bara att göra ett ett försök :gremwink:
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Grymt bra initiativ att starta det här projektet i alla fall. Det är ju klart att man inte alltid har tid över. Hoppas att det kan slutföras ändå. Lite grejer som jag tänkte på när jag började spela, vet inte om de är lätta eller svåra att fixa:
Lite skumt att exempelvis Alarinn får bra relation till Thalamur, vilket beror på att de har samma "religion"
Detta gäller väl egentligen alla alver. Det ska ju vara ganska mycket fientlighet mellan Sanari och Léaram egentligen eller? Och sen vet jag inte hur relationerna mellan Ebhron och Thalamur är i Eon egentligen. Svårt det där med religioner. En annan effekt är att raunerna och tokon blir jättebra polare, något som känns ganska skumt. Vet inte hur man ska lösa allt detta, men det kanske finns ett sätt. Resten av religionerna har jag inte kollat upp. Såg att du hade ett inlägg om deras inbördes förhållanden. Får nog ta och läsa den.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det är bäst att bestämma en sak när vi ändå är så här tidigt: (andra tirakkriget är det första scenariot)
Sabrisk tideräkning, ST, dagens datum är 1512, och andra tirakkriget 977
Jargisk tideräkning, eD, dagens datum är 2967, och andra tirakkriget 2432, med jargisk tideräkning kommer allt att stå som 1000 lägre, när det står 1432 menas 2432 (man kan inte använda år 2000 och högre av hårdkodade skäl, rebeller blir för starka), månaderna kan döpas om till de jargiska

Vad ska vi köra med?
Jag är kluven
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kör på sabrisk tideräkning. Folk bör vänja sig eftersom Consaber snart ska ta över världen:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Consaber ÄR mörkret </font></td></tr></table>

Bara så ni vet.

/RipperDoc - som inte tycker det spelar så stor roll i slutändan
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag har inte varit helt inaktiv under sommaren, trots forumkraschen.
Här är ett smakprov som sammanfattar det mesta som jag hunnit med:
http://mu.nogo.se/screenshots/tiraker_xinu.png
Lite händelser, men kanske främst en dvärgisk och en alviska sprite.
Tirakräder drabbar bara områden som ligger nära tirakiska bosättningar, exempelvis Olandet och Balonskogen. En motsvarighet finns för de provinser som gränsar till piratrika områden.
Xinukulter kan för tillfället uppstå i Daaktroende länder där man är sekulariserad, främst Damarien och Consaber. Dessutom kan länderna drabbas av att Xinukulten infiltrerat högre samhällspositioner (läs: Damarien) vilket gör det ännu värre för den som försöker hindra dem.
Andra händelser är exempelvis Vrimzikiel som drar runt och plundrar delar av Caserion men främst norra Asharien eller att Rakhorisabotage drabbar de länder som gränsar till Thalamur (kan behöva justeras då Consaber inte gränsar till dem för tillfället) och har en dålig relation till dem.

Dessutom har jag spikat (men inte påbörjat) att ett lämpligt startdatum för ett scenario är år 1419, det år då cirefalierna började kolonisera Gordrion, sen råkar det falla väldigt bra ihop med Europa Universalis.
Saker som inte finns med här är att jag fått ihop en teknologilista, anpassad för Mundana och med mundanska mått.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Väntar med spänning på den nya uppdateringen, eller åtminstone en utförlig lista på det nya :gremwink:

Keep up the good work! :gremlaugh:
 
Top