Björn Wärmedal
Björning Wheel
Allt officiellt material till Eon är, så vitt jag vet, skrivet utifrån perspektivet att Mundana befinner sig på en punkt på tidslinjen; 2967 e.D.
I alla mina spelgrupper har vi utgått ifrån det datumet när vi börjat vår första kampanj, men sedan börjat nästa där den första slutat osv. Det har ju dock lett till att alla områden som spelgruppen INTE explicit påverkat på något sätt stagnerat i året 2967 e.D.
Som spelledare så skulle jag tycka att det vore kul att ha en hemsida med världsbeskrivning där man kunde följa vad som händer på olika platser i Mundana, dvs vad olika spelgrupper gör för förändringar.
Ett exempel på ett rollspel där detta fungerar är organisationen UCIP.org, som hostar ett flertal Star Trek-rollspel som spelas över chatt eller mail. Alla spelledare har kontakt med varann och stora händelser införs på en gemensam tidsaxel, som för mer än tio år sedan började där Star Trek befann sig då men nu har en helt egenutvecklad värld.
En stor anledning till att det fungerar där är att varje spelgrupp i princip har en egen liten del av galaxen att leka med. Det bidrar också att de flesta scenarion påverkar världen ganska lite och att flera spelgrupper temporärt kan samarbeta i samma område eftersom spelarnas geografiska position har ringa betydelse.
På så sätt kanske inte samma lösning skulle fungera för alla som spelar Eon, men är det något man kan dra lärdom av och utveckla? Det vore roligt att ha ett Mundana som faktiskt utvecklas, så att inte allt är kvar där världen var när Eon I först kom ut.
I alla mina spelgrupper har vi utgått ifrån det datumet när vi börjat vår första kampanj, men sedan börjat nästa där den första slutat osv. Det har ju dock lett till att alla områden som spelgruppen INTE explicit påverkat på något sätt stagnerat i året 2967 e.D.
Som spelledare så skulle jag tycka att det vore kul att ha en hemsida med världsbeskrivning där man kunde följa vad som händer på olika platser i Mundana, dvs vad olika spelgrupper gör för förändringar.
Ett exempel på ett rollspel där detta fungerar är organisationen UCIP.org, som hostar ett flertal Star Trek-rollspel som spelas över chatt eller mail. Alla spelledare har kontakt med varann och stora händelser införs på en gemensam tidsaxel, som för mer än tio år sedan började där Star Trek befann sig då men nu har en helt egenutvecklad värld.
En stor anledning till att det fungerar där är att varje spelgrupp i princip har en egen liten del av galaxen att leka med. Det bidrar också att de flesta scenarion påverkar världen ganska lite och att flera spelgrupper temporärt kan samarbeta i samma område eftersom spelarnas geografiska position har ringa betydelse.
På så sätt kanske inte samma lösning skulle fungera för alla som spelar Eon, men är det något man kan dra lärdom av och utveckla? Det vore roligt att ha ett Mundana som faktiskt utvecklas, så att inte allt är kvar där världen var när Eon I först kom ut.