Nekromanti Mundana: En dynamisk spelvärld?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Allt officiellt material till Eon är, så vitt jag vet, skrivet utifrån perspektivet att Mundana befinner sig på en punkt på tidslinjen; 2967 e.D.

I alla mina spelgrupper har vi utgått ifrån det datumet när vi börjat vår första kampanj, men sedan börjat nästa där den första slutat osv. Det har ju dock lett till att alla områden som spelgruppen INTE explicit påverkat på något sätt stagnerat i året 2967 e.D.

Som spelledare så skulle jag tycka att det vore kul att ha en hemsida med världsbeskrivning där man kunde följa vad som händer på olika platser i Mundana, dvs vad olika spelgrupper gör för förändringar.

Ett exempel på ett rollspel där detta fungerar är organisationen UCIP.org, som hostar ett flertal Star Trek-rollspel som spelas över chatt eller mail. Alla spelledare har kontakt med varann och stora händelser införs på en gemensam tidsaxel, som för mer än tio år sedan började där Star Trek befann sig då men nu har en helt egenutvecklad värld.

En stor anledning till att det fungerar där är att varje spelgrupp i princip har en egen liten del av galaxen att leka med. Det bidrar också att de flesta scenarion påverkar världen ganska lite och att flera spelgrupper temporärt kan samarbeta i samma område eftersom spelarnas geografiska position har ringa betydelse.

På så sätt kanske inte samma lösning skulle fungera för alla som spelar Eon, men är det något man kan dra lärdom av och utveckla? Det vore roligt att ha ett Mundana som faktiskt utvecklas, så att inte allt är kvar där världen var när Eon I först kom ut.

Petter42

Swordsman
Det skulle kunna ha nåt att göra med att det är så mycket som beskrivs i Mundana och att allting på ett eller annat vis är anslutet till allt annat. Antar att man skulle kunna dra igång ett fanbaserat projekt där alla kommunicerar (precis som du sade). Spelar inget EON just nu, men det vore ganska asballt.

Rokan aka Daram

Veteran
Det borde i så fall delas upp i flera olika mundana-dimensioner, kanske tre till att börja med. För att slippa det-där-gjorde-ju-vi- och det-där-ville-vi-göra-effekten. Just för att Mundana är så komplex och sammansvetsad kommer säkert många spelgruper att påverka samma del av världen. Man får hålla sig väldigt uppdaterad!
Håller dock med om att det vore asballt och ett riktigt bra forum för utbyte mellan spelgrupper :gremgrin:

Fantomen93

Veteran
Mm...

Jag har precis läst lite i Alver och *SPOILERS(?)* det står lite om Eoner och någon slags bautainflux. Jag har inte Legender & Hemligheter men kommer inte den att typ förstöra allt?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
jo... det är en liten speciell del av historien att världen är på gränsen till en megakolossal katastrof, ungefär... Ingen av mina spelgrupper har någonsin kört med det, eftersom det känns rätt meningslöst att försöka intrigera någonstans om allt kommer att kastas på ända inom några månader ändå... :gremtongue:

Hrimfar

Veteran
Varning! Spoilers!

Jag tycker att Mörkret (med stort M) är väldigt trevligt ur rollspelssynpunk så länge man vill spela en episk kampanj, eller en kampanj med episka kulisser. Om ni tänker efter så är det ju just under sådana omvälvningar som majoriteten av fantasyliteraturen utspelar sig.

Jag har två stycken mörkerkampanjer igång nu, där den första var väldigt episk och egentligen har slutat på en punkt där rollpersonerna nästan blir lite för stora för att spela. Jag har främst inspirerats till hur mörkret ter sig i min kampanj av Wheel of Time.