Nekromanti Mundana, årtal och historia

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Det finns en tendens i det som skrivs om Mundana att historia behandlas lite för trubbigt. Att fokus läggs på vad som hände för 2-3000 år sedan istället för de senaste hundra åren som verkar lite mer relevant. De flesta historie uppslag behandlar i princip bara fram till 500 år sedan och inte den senaste tiden.

Man kan ju tänka sig att gemene man i Mundana faktiskt inte vet någonting om hur de var för mer än 500 år tidigare, och det man vet är kunskap som berättas från mun till mun.

Forskare har väl möjlighet att studera gamla texter och föremål men dessa berättar väl sällan om hur en bonde hade det för 2000 år sedan eller generellt vilka åsikter som florerade.

Det känns att 2 millenium tidigare beskrivs som det vore mycket närmare nuet än vad det är och till och med helt irrelevant när man beskriver ett lands eller särskilt en stads historia. Det räcker med en rad att Jarlalund var en Nevrisk handelsplats för 2000 år sedan, men att det ingående beskrivs som en ororshärd för oppositionen mot cirefalierna från 2000-1000 år sedan och sedan inget mer om senare tid är ganska typiskt för texterna i Eons moduler.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Japp. Du har helt rätt i din tolkning. Dock är det ett ganska vanligt problem i fantasy...

Om man tittar på ungefär vilken tidsålder Mundana befinner sig. Om man ska ta i lite så ligger den och pendlar nånstans mellan 500 och 1500-talet. Detta rär sig om tusen år, och i vår världs utvecklades världen väldigt mycket under den tiden. Men Mundana är en magisk fantasyvärld, som liksom har en slags "stasis"-effekt på sig. Detta gör att det händer en jävla massa episka saker i världshistorien, men det får egentligen inte samhällen att utvecklas så där hemskingens mycket. Detta leder ju då också till att årtal och åldrar ofta blir lite "tilltagna".

Men är inte det lite charmen med fantasy också?

Jag har också grubblat på hur man ska få eon att kännas lite mer "nära" genom att fokusera på typ dom senaste generationerna snarare än uråldrig historia.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mundana har inte en historia som kan jämföras med Jordens. I jämförelse är det som om Mundanas historia står helt still, inte bara vetenskapligt utan framförallt i mängden krig, folkvandringar, imperier och andra större händelser. Och det är tyvärr inget man kan ändra på i en handvändning.

Så jag håller med dig principiellt, att det borde ges mer detaljer om närliggande historiska händelser, men det skulle vara svårt att ändra på i det här skedet, utan att säga emot mycket av det som redan skrivits.

Men när man spelar kan man nog hitta på rätt mycket lokalhistoria som är av intresse för kampanjen utan att direkt säga emot modulerna - och gör man det så är det ju inte så farligt heller...

/RipperDoc
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Utöka spannet

Med risk för lite felaktiga historiska spekuleringar men kring glasögon och kikare är väl senare än 1500 och mycket av livstilen i Jargien vill jag få från romare och en del av cirfalierna har nog haft greker och smått etrusker som mall.

Jag skulle tippa på att spannet blir 300 f.kr till 1700 e kr.
Det är ju en rätt så lång period.
 

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Re: Utöka spannet

Det gäller väl den mesta fantasy att utvecklingen liksom har fryst i ett läge före industrialiseringen. Och nästan alltid före krutet. Robert Jordan har ju faktiskt med krut men där är kunskapen väl dold inom ett speciellt gille som bara använder det till fyrverkerier. (Dock håller de på och utveckla kanoner).

Det man själv som spelledare måste tänka till om är hur ett samhälle skule se ut som har frusit i medeltiden. Vår egen medeltid präglades av okunnighet och problem och så ser jag inte alls på det. Jag ser det mer som att den tekniska utvecklingen har inte gått längre men socialt har utvecklingen gått frammåt. T ex med bättre kunskap om sjukdomar och smittorisker och byggnadskonst.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Utöka spannet

Vår egen medeltid präglades av okunnighet och problem och så ser jag inte alls på det.

... vilket iofs är en gammal myt som hängt med alltför länge på grund av dåliga skolböcker. De flesta forskare är numer ense om att det inte finns fog att kalla medeltiden för "mörk" längre - århundradet innan digerdöden var ett av de mest expansiva och välmående i Europas historia enligt ett antal ekonomiska mått, befolkningssiffror, etc.

Om man nu vill ge sig in på att förklara varför Mundana ser ut som det gör är det bättre att hänvisa till de saker som är olika Jorden, snarare än de som är lika. Mundana har magi, magiska fält, andar, demoner och jag vet inte vad. Planeten Mundana skiljer sig dessutom fysiskt från Jorden.

Men i slutändan är det nog bäst att låta saken vara, att hitta på den historia man behöver och lämna resten därhän. Mundana klarar inte av en noggrann granskning, då brister sömmarna, om än inte lika lätt som många andra fantasyvärldar.

/RipperDoc
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Σηρες

Det finns människor på vår jord i dag Anno Domini 2006 som rent teknologiskt lever på stenåldersnivå. Kineserna uppfann krutet, pappret, tryckpressen, tandborsten, kompassen, seismometern och klädde sig i siden när vi här i Skandinavien fortfarande dyrkade Oden och käkade flugsvamp.

Det är fel att generalisera och "rangordna" teknologi, man kan inte säga att någon är före eller efter "sin tid" etc. När Europa började ta ikapp Kina rent teknologiskt under renässasen så gjorde de det tack vare kinesernas egna uppfinningar.

- Danne, teknokraten
 

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Re: Utöka spannet

... vilket iofs är en gammal myt som hängt med alltför länge på grund av dåliga skolböcker. De flesta forskare är numer ense om att det inte finns fog att kalla medeltiden för "mörk" längre - århundradet innan digerdöden var ett av de mest expansiva och välmående i Europas historia enligt ett antal ekonomiska mått, befolkningssiffror, etc.
Har du absolut rätt i. Jag tänkte nog egentligen på senare tid då sjukdommar i framför allt städerna var till stort besvär, främst troligen kolera som en följd av avloppsvatten i dricksvattnet. Men oavsett det tycker jag att man måste se det i ett längre perspektiv.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Men det är väl inga problem med Mundana igentligen

Om man jämnför med Jordens civilisation så oppkom den för 6000 (om inte mer) år sedan och redan då i avancerad form, Babylon och dom andra staterna byggde mäktiga tempel och hela deras jordbrukssamhälle var beroende av konstgjord bevattning.

Perserna skapade det mest förfinade pelarsystemet för redan 3-4000 år sedan som överträffar det senare och mer kända grekiska.

Och sen kom Egypten, Rom och monarkierna under medeltiden och senare.

Om man talar om utvecling skedde inte särskilt mycket på 5000 år.

Romarna uppfann valvet som inte fanns tidigare. Under medeltiden uppfann man oket. Senare under renssansen och upplysningen fick utvecklingen verkligen fart men tack vare den foskning som gjorts under antiken.

Min poäng är att utvecklingen som sådan har stått ganska stilla genom civilisationens historia. Och faktiskt på en ganska hög nivå. Astrologi, Filosofi, Ingengörskunskaper och Forskning har funnits i alla kända civilisationer. Det är bara det att man på senare tid uppfunnit andra typer av kraftkällor som inte funnits tidigare.

Så att Mundana har stått still på en ganska hög nivå är ingenting som är helt otänkbart. Och att man inte "precis" uppfunnit krutet är fel att säga för jordens historiska utveckling kanske fått denna knorr på slutet av en slump. Vi skulle lika gärna ha kunnat tralla på som vi gjort så många tusen år tidigare några tusen år till. Eller civilisationen kanske har funnits längre än 6000 år, kanske till och med 10-15 000 (om man kollar på dokumentärerna på Discovery)


Är det nu något problem med Mundana. Jag tycker att ända problemet är att det skrivits med för lite fokus på senare händelser helt enkelt. Se tex "Det sista århundradet" s.10 Geografica Mundana. Enligt författarna är det inte tänkt att Mundana stått still.

Men om man tar Asharien tex

Coloniska Imperiet delades i två för bara 1600 år sedan. Men för 2700 år sedan så försvann imperiet ur Asharinas historia då det drog sig tillbaka till Rhung-Alarin.

Asharien var för början bara en liten provins som blev sitt egna rike då imperiet trycktes tillbaka (dock för typ 2700 år sedan) Riket Nevo som det då kallades låg i skuggan av riket Ramora.

Nevo tog över Ramora och stod face to face mot Soldarn, sedan kom cirifalierna erövrade landet för 1800 år sedan och tappade Asharion för 1300 år sedan. Sedan dess har Asharien funnits. Att Asharien är 1300 år gammalt är ingen konstig siffra då länder i våran värld funnits både kortare och längre. Men england och frankrike är också så gamla ungefär.

Sedan så består Ashariens historia bara av lite krig mot soldarn och sedan fred mellan de båda och inte så mycket mer är skrivet.

Jag utgår nu från Historie sektionen i Geografica Mundana men även i Asharien&Soldarn är problemet att historien långt bak i tiden är för detaljerad och på senare tid nämns inte så mycket och de sista 500-1000 år ingenting.

Men kolla här. Om nu Asharien är 1300 år gammalt och på denna tid har städerna flyttats (för många städer från coloniska imperiet används inte längre, det finns ett par ruinstäder i asharien) och byggts upp, den nuvarande landets har långsamt bildats helt enkelt.

Det är som en tom bok, det finns plats för hur mycket som helst, säskilt med tanke på att i Asharien&Soldarn så sägs dett att Asharien tex har haft krigshärjetåg norrut och massa annat men det finns det inte plats för i modulen.

Och om man sedan kollar på vad som hänt i Mundana de senaste hundra åren (cirefalierna i Colm, Damariens maktskifte, Consabers utveckling) så borde det kunna skrivas hela moduler om vad som hänt de senaste 500 åren i Asharien.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Men det är väl inga problem med Mundana igentl

Det är bara det att man på senare tid uppfunnit andra typer av kraftkällor som inte funnits tidigare.
Man bör inte heller förglömma att upptäckter inte nödvändigtvis måste överleva eller ens användas. Grekerna kunde bygga ångmaskiner, men utvecklade dem aldrig då slavarna skötte allt som en ångmaskin skulle kunna användas till. De sydameriskanska indianerna kände till hjulet, men de hade ju lamor och kanske inte så stor användning för vagnar i berg och regnskog... bara för att teknologi finns är det inget som säger att den måste användas.

Sen försvinner ju allt det här ofta ifall civilisationen går under: Rom hade en sanitär standard som inte uppnåddes igen förrän det sena 1800-talet, och de grekiska kunskaperna överlevde endast tack vare muslimernas kunskapstörstande vetenskapsmän, innan européerna lyckades sno tillbaka en del och fundamentalister tillät dem att ta över den vetenskapliga ledningen. Det finns inga som helst garantier för att kunskap och upptäckter överlever, sprids eller nyttjas, vilket mycket väl kan förklara varför Mundanas utveckling verkar åka bergochdalbana genom historien...

Sen finns det ju faktiskt inget som säger att modern teknologi ens är möjligt i Mundana; trots allt kan ju deras magibaserade fysik skilja sig på viktiga punkter... berggrunden kan innehålla för lite svavel för ordentlig krutproduktion, salpeter kan vara en alltför snabbt sönderfallande förening eller inte existera alls... eller så kanske det helst enkelt förhindras av någon obskyr magirelaterad orsak, ifall man inte har uppslag :gremtongue:

Spoiler mina spelare och mindre pålästa
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Om jag nu kör en kampanj som går in i eller avslutas med Mörkret kommer det sista mina spelare stöter på vara en sabrier som tillverkat en ångmaskin : )</font></td></tr></table>
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Men det är väl inga problem med Mundana igentligen

Problemet med Mundana är dock att det inte inträffar särskilt många historiska händelser - framförallt är civilisationerna så grymt varaktiga. Tänk bara på vad som hänt i Europa de senaste 500 åren. I Mundanas 10 000-åriga historia finns det inte många större riken. Ett imperialistiskt rike som Melorion är inte så aggressiva, ärkefienderna Thalamur-Consaber krigar inte så ofta. Jag tror att problemet delvis kommer av att Mundanas historia först uttrycktes i Dvärgar och Alver, där tidsspannet är 10 000 år. Sedan följde de flesta andra moduler samma tidsspann och alternativet var då att bara ytligt behandla en massa riken eller göra som de gjorde.

Jag tycker inte Mundanas teknologiska utveckling är särskilt skum, Regmolar skriver varför. Dessutom har Mundana mycket mindre folkmängd än Jorden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men det är väl inga problem med Mundana

Tja, just krut använde ju kineserna till fyrverkipjäser i typ tusen år utan att deras samhälle förändrades nämnvärt; medan européerna förändrade världen så snart de fick tag i det. Ett talande faktum om något. Europas renässans och expansion byggde i märkligt hög grad på kinesiska uppfinningar - frågan om varför saker som tryckpressen, pappret, kompassen och krutet fick så oerhört mycket större inverkan på Europa är en av historiens stora gåtor.

Å andra sidan, ska effekterna av till exempel romarrikets sammanbrott inte överdrivas: det röde sig inte om ett totalt kulturbrott, och även om du har rätt i att araberna var viktiga kunskapsbevare, rörde det sig i huvudsak om det grekisk-språkiga materialet från romarrikets östra del. Den latinska traditionen bevarades i mycket högre utsträckning av klosterväsendet i västeuropa. Att allting föll ner i mörker och barbari efter romarriket är mest en seglivad myt. Imperiers sönderfall leder mycket sällan, om någonsin, till någon egentlig utvecklingsmässig tillbakagång - åtminstone bedyrade mina lärare att så inte var fallet ang. romarriket. Statsmakter kan falla sönder, och därmed de organisatoriska möjligheterna att genomföra stora projekt av alla de slag, men i de allra flesta fall kommer den egentliga -kunskapen- att uppföra katedraler och kanaler, etc, att kvarstå. I viss mån kunde jag inte förlika mig detta, trots att det var en fucking professor i historia som sa det till mig; jag framhöll som exempel vad jag ansågs vara konstens totala förfall under senantiken, och penningekonomins sammanbrott, men sagda professor hävdade envist att man borde tala om en förändring av stilidealen och de ekonomiska förutsättningarna; inte en tillbakagång. Å andra sidan, till exempel Radh-Kamra föll ju samman utan någon arvtagare; platsen där det låg blev bara ödeland. Det om något borde förstås kunna leda till tillbakagång; att ingen finns kvar att förvalta arvet.

Hur det nu än är med det, så åker historisk utveckling inte berg- och dalbana. Klart det finns toppar och dalar, men i sin helhet går utvecklingen alltid framåt. Att stora högkulturers sönderfall skulle kunna vara en förklaring till Mundanas relativt låga teknologiska nivå håller således inte. Sedan kan man förstås fråga sig, hur långt borde en världs utveckling nå på tiotusen år, givet att det var bronsålder i början av den rådande eonen. Det finns goda skäl, att inte se Europa som mall - dess snabba utveckling verkar snarare vara en anomali i vår världs historia. Å andra sidan - vår världs äldsta kontinuerliga kultur kan med visst fog anses vara Kina, på ungefär 4000 år, som i princip lidit av en oerhörd stagnation under hela det senaste årtusendet (undantaget 1900-talet, såklart). Så stagnerat är uppenbart inte ens Mundana (det händer trots allt en hel del i tidslinjer i Legender och hemligheter). Ändå hade Kina redan på 1100-talet ett högeligen sofistikerat samhälle, åtminstone lika avancerat som de mest högstående på Mundana. Det uppnådde de på 3000 år, även om det sedan inte hände så mycket mera. Men Mundana är kvar på den nivån efter -10.000- år. Frågan man mig, så är och förblir det jävligt, jävligt märkligt.

Allra skummast med Mundanas historia är dock rikenas livslängd, och det faktum att nästan inget rike någonsin lyckats erövra ett annat, typ. I vår värld är Kina äldst som sagt, 4000 år; det saknar egentligen några likar, och även Kina definieras ofta som ett stort antal olika civilisationer som följde på varandra. Romarriket existerade i olika former i tvåtusen år med de mest optimistiska definitionsramarna; i övrigt är det sällan som riken i vår värld överlevt mer än ett eller ett halvt millennie. Jämför med Colonan och Danarth i Eon, som bestod i 8-9000 år vardera, och Akpilos och Edron och Jargien och co är inte långt efter. Jag undrar; vad är oddsen att en civilisation överlever så länge? Kina hade alla tänkbara förutsättningar för att överleva; inkluderat ett isolerat läge, en relativ etnisk homogenitet, extremt flexibla religioner, främlingsfientlighet, teknologiskt övertag, ohygglig konservatism, och en kuslig förmåga att suga upp erövrande folk och kinesifiera dem. Givet allt sådant; är 4000 års bestående civilisation alltjämnt en unik bedrift. Så, Colonan; -what the fuck-?

Mundanas historia är oerhört statisk. Förhoppningsvis lyckas jag råda bot på det lite grann i Västlandens historiekapitel; men jag kan liksom inte göra något åt blotta längden på Mûhads historia. Annat än att söka förklaringar på den långa kontinuiteten, förstås. Helt hopplöst är det kanske inte :gremsmirk:

- Ymir, som just fick besök av Bearnie, och med denne har en historisk diskussion som får honom att vilja skriva om halva inlägget *suckar*
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Men det är väl inga problem med Mundana igentl

Att Mundanas historia inte är mer välskriven och detaljerad har nog en enkel förklaring - det är förbannat jobbigt att skriva en mängd historia, och dess nytta för rollspelandet är tvivelaktig - dessutom tar det upp en massa sidor. Kort sagt, det skulle behövas en separat historiemodul för att fixa Mundanas historia, och den skulle behöva vara tjock som en grundbok och fortfarande utelämna viktiga delar...

Att tidsspannet är en eon, 10000 år, är IMHO inte så farligt - men frågan är vilken nivå människor i allmänhet befann sig på i början av eonen - om de var närmare stenålder än järnålder så är jag nöjd, för då finns det någon slags korrelation med verkligheten.

Dessutom har Mundana mycket mindre folkmängd än Jorden.
Vilket ju inte är en förklaring, utan ett problem. Det behövs något rejält som förklarar varför folk i Mundana, trots förutsättningar väldigt lika jorden, inte klarar av att göra kvinnorna sina på smällen (alternativt att majoritetn av spädbarnen dör av mystiska orsaker - mer mystiska än medeltida barn, alltså). Å andra sidan kan låg befolkning förklara en del av det statiska historien, men det är ett tveksamt argument, då brist på resurser (en rimlig tolkning av glesbefolkning) normalt sett leder till konflikter... konflikter som sällan nämns i Mundana.

/RD - bättre att acceptera Mundana som en fantasyvärld utan samma rim och reson som vår Moder Jord
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Men det är väl inga problem med Mundana

Nu låter jag kanske som en besserwisser, men det finns teorier som förklarar varför Europa utvecklades så mycket snabbare än både Rom och Kina fastän samma teknologi fanns att tillgå. (Man måste nu även definiera utveckling, min definition blir väl någon slags bred teknologisk utveckling) Jag har inte läst mycket vanlig historia, men jag har läst ekonomisk historia och där begrundar man utvecklingen genom statsskick, lagar och kultur. Europa var den platsen dittills i historien med den mest utvecklade äganderätten. I Kina hade kejsaren makt att ta och ge precis hur han ville. Engelska städer däremot var mer självständiga gentemot konungen. Detta skapade incitament att använda teknologin till att berika sig själv. I Rom ansågs handel vara lite vekt, man skulle vara general och ha många slavar, inte uppfinna maskiner som kunde ersätta slavar. Det var status-frågan som gjorde att teknologin inte utvecklades i Rom. Visste ni att romarna hade tillgång till ångmaskiner? De användes dock bara till att öppna och stänga portar, annat arbete utövade slavar. I England var handel dock ett legitimt sätt för adelsmän att skaffa sig rikedomar, krigarkulturen var inte lika utpräglad som i Rom. Detta var ju mkt kort sammanfattat, men ni kanske förstår de stora dragen? Europa blev framgångsikt pga lagar och annorlunda kultur än den som var förhärskande i föregående riken.

Man skulle kunna överföra detta på Mundana och säga att alla gamla riken (Colonan, Danarth osv.) har en mkt stark centralmakt som i princip är oinskränkt och en kultur som inte värderar handel och pengar högt utan lägger större vikt vid erövringar, slavar, arméer etc. Detta är kanske lite krystat i 8000 år, men what the heck. =)

Det var det jag ville säga, tack för mig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Paradoxen tillväxt utan utveckling, etc

Ja, jag vet att det finns teorier; jag har nog rätt bra koll på dem också. Vad jag menade med 'gåta' var att det inte finns något allmänt konsensus om svaret. Frågan om varför Europa utvecklades annorlunda än Kina, paradoxen 'tillväxt utan utveckling' och allt det där, kan vi diskutera länge, men vi kanske inte ska sväva ut för mycket med det i den här tråden. Är du verkligt intresserad är det bara att skicka mig ett mess på ICQ eller något; det finns få historiska frågor som intresserar mig så.

I övrigt, har jag bara ett problem med ditt resonemang: 'Det är kanske lite krystat i 8000 år' är inte gott nog. Jag vill inte ha det krystat; helt enkelt. Erövrande kulturer tenderar inte heller att stagnera nämnvärt; erövringar föder kontakter med andra folkslag som ger ett kreativt utbyte av idéer, framtvingar militär utveckling, etc, etc. Kinas isolation är en viktig del i förklaringen av dess stagnerande - det fanns inget egentligt behov av utveckling. Man kan kanske sammanfatta förutsättningarna för utveckling i en enkel formel; Ekonomi-Kontakt-Nödvändighet. Kina föll mer på de två senare punkterna, vill jag hävda.

Men jag hinner inte babbla mer om det nu; kanske senare om nån är intresserad.

- Ymir, måste rusa.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Men det är väl inga problem med Mundana

Man skulle kunna överföra detta på Mundana och säga att alla gamla riken (Colonan, Danarth osv.) har en mkt stark centralmakt som i princip är oinskränkt och en kultur som inte värderar handel och pengar högt utan lägger större vikt vid erövringar, slavar, arméer etc. Detta är kanske lite krystat i 8000 år, men what the heck. =)
I försök att finna ett svar tänkte jag räkna in något som i allra högsta grad finns i Mundana men inte här, dvs. magi. Danarth styrdes under de första tusen åren av nekrokrater (just de känns ganska bekväma när man vill ha det statiskt; med outtröttliga vandöda arbetare behövs verkligen ingen teknologisk utveckling, och stabiliteten som bara en enorm armé vandöda trupper kan föra med sig bådar för en lång livstid, om man bara kan hålla resten av sina invånare vid liv...). Där åtminstone tycker jag att man kan komma undan problemen. Sedan kommer det mer tveksamma: i minst fyratusen år härskar kronokraterna, som förmodligen var jekligt skickliga magiker. De sista tvåtusen åren är riket en lös konfederation av handelsstater, kanske lite à la Tysk-romerska riket, men börjar gradvis dö av efter ett millennium (ok, här blir det kanske krysta, men man får väl ha överseende och köra på en generös felmarginal, eller nåt :gremsmile: ).

Då är ju frågan; ur påverkar en magikrati stabiliteten och ett rikes livslängd? I texten nämns kronokraterna sista gången i och med att Danarth blir ett kejsardöme, förutom kommentaren att citadellet förstörs 458 f.D., så det är svårt att veta hur länge och i vilken grad de fortsatte verka. Ändå tycker jag att det här kan vara en hypotetisk lösning på åtminstone ett par av problemen; vad jag vet är ju Danarth och Colonan de absolut värsta överlevarna, med 7100 respektive 8300 år, och Danarth hade nekro- respektive kronokrater medan Colonan hade sina drakar och drakväktare (det är bara att gå in och börja spekulera om religionens sammanhållande kraft när vi ändå håller på).

Räcker ett gäng supermagiker/ett religion med verklig, kännbar och eldsprutande makt för att hålla samman ett rike i närmare tiotusen år? Har faktiskt ingen aning, men det kan vara värt att spekulera... (eller så beror det helt och hållet på vilken syn man har på Eons magi)

Så, det var mitt förslag... fritt fram att leta fel och missar! :gremsmile:
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Men det är väl inga problem med Mundana igentl

Men rollspel med ett kortare historiskt tidsspann (t.e.x. Gemini) har inte lika statisk historia. Problemet med ett så stort tidsspann (givet att man inte vill ha väldigt långa historiekapitel) är att man får välja mellan:
1) Bara behandla modernare historien.
2) En oerhört ytligt behandling av historien (t.ex. en massa riken som bara tas upp).
3) En mer detaljerad men statiskt historia.

Och man har valt det sista.

Vilket ju inte är en förklaring, utan ett problem. Det behövs något rejält som förklarar varför folk i Mundana, trots förutsättningar väldigt lika jorden, inte klarar av att göra kvinnorna sina på smällen (alternativt att majoritetn av spädbarnen dör av mystiska orsaker - mer mystiska än medeltida barn, alltså).

Visst, de skumma befolkningssiffrorna är nog de flesta på forumet överens om. Men givet den låga befolkning är den sega teknologiska utvecklingen mindre konstig. Dessutom skulle en höjning av befolkningen i länder som Damarien, Asharien och Drunok inte göra en enorm skillnad på den totala befolkningsmängden.
 

Silver_UBBT

Veteran
Joined
12 Jan 2005
Messages
26
Location
uppsala
Re: Men det är väl inga problem med Mundana

Ett talande faktum om något. Europas renässans och expansion byggde i märkligt hög grad på kinesiska uppfinningar - frågan om varför saker som tryckpressen, pappret, kompassen och krutet fick så oerhört mycket större inverkan på Europa är en av historiens stora gåtor
Sant att det är märkligt, men jag tycker att du själv ger ganska goda skäl längre ner på sidan. Kinas storlek gör att det inte riktigt haft några fiender under större delen av sin tid, utom mongolerna då. Den centraliserade administrationen gör också att konflikter inte hamnar på religiös eller etnisk nivå, som i Europa, utan istället olika läger inom hovet.

I jämförelse med Kina har Europa också mycket mer kuperad terräng. Pyrenéerna, Alperna isolerar och delar upp världsdelen, två större öar finns som isolerande fenomen, och kustlinjen är iom Medelhavet mycket längre än Kinas dito. Sammantaget för det här att Europa har varit uppdelat i hundratals olika etniska / religiösa grupper, som har slagits sedan typ dag ett. En grupp har inte råd att säga nej till tekniska framsteg, för då kommer det omedelbart att tas över av de andra. Den här konkurrensen, som inte fanns i Kina, gjorde att man använder saker mycket mer offensivt och aggressivt.

Kina slutade t.ex med havsgående fartyg någon gång på 1400-talet, till följd av en konflikt i hovet. Med ett beslut lades skeppsvarven ner, och tekniken gick i träda. Vad hade hänt om England hade bestämt sig för en liknande tillbaka gång vid samma tid? Jo, Frankrike hade tokslaktat dem. Kinas blotta storlek gör att konkurrensen försvinner, och därmed blir inte landet övertaget av fiender trots teknikfientligheten.

På samma sätt hade Japan aldrig kunnat förbjuda skjutvapen om det inte hade varit en isolerad ö. Så svaret blir kanske att det inte finns tillräckjligt med konkurrens mellan nationerna i Mundana.

Silver, som rippat det mesta här ifrån Jared Diamonds böcker (men återger det lite förvirrat)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Utöka spannet *spoiler L&H*

Om man nu bara är ute efter att lösa "problemet" med att mundanas historia är ungefär lika dynamisk som en stenklump i rymden, så kan man ju börja spekulera i vilken effekt som demoner, andar, magiska fält, magi, drakdjävlar som lägger sig i så fort det passar dem, gudar som uppmanar folk att banka skiten ur varandra för att vinna fler följare (då snackar vi om RIKTIGA gudar här, som kan flytta på bergskedjor, om du tycker om dem och ber snällt), Det faktum att Mundana bara är en jämrans dröm (och när man drömmer så får man inte så mycket stimuli, alltså utvecklas tankarna kanske inte så jättemycket) och så vidare, så har man MASSVIS med möjliga anledningar till att mundana är statiskt, enligt min åsikt :gremlaugh:
 
Top