Nekromanti Munchkin

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag köpte mitt första brädspel under Lincon och det blev även en del spelande också. Dock upptäckte jag snabbt två ganska obalanserade saker. Wizardens förmåga att charma ett monster och ta alla dess skatter genom att slänga alla kort på hand är alldeles för mäktig. För att inte tala om "Kneepads of Allure" som gör att man kan tvinga andra spelare att hjälpa till ett oändligt antal gånger. Har ni några förslag på ändringar som kan göra dessa kort mer balanserade?

För övrigt är jag nog den enda i Sverige som har ett Munchkinkort av och med Arvidos himself. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Dock upptäckte jag snabbt två ganska obalanserade saker. Wizardens förmåga att charma ett monster och ta alla dess skatter genom att slänga alla kort på hand är alldeles för mäktig. För att inte tala om "Kneepads of Allure" som gör att man kan tvinga andra spelare att hjälpa till ett oändligt antal gånger. Har ni några förslag på ändringar som kan göra dessa kort mer balanserade?"

Jag blev riktigt sur när jag såg "Kneepads of allure." Ett kort som lyckas vara både superbroken och dessutom förtråkigar spelet. Till och med Parasiten från gamla Universums Härskare var ju bättre utförd.

Antingen tar man bort den helt och hållet, eller så låter man den funka en enda gång för att sedan discardas, kanske? Wizarden vet jag inte... Vi brukar alla vilja vara tjuven. Men jag tycker spelet fungerade ganska dåligt i praktiken. eller så är det jag som har otur och alltid lyckas blanda leken så att jag bara möter höglevelmonster när jag är liten och småttingfjantar när de inte ens är i närheten av att bjuda på motstånd. Så jag antar att man inte ska ta det så seriöst utan bara skratta åt bildtexterna och lira. Jag tycker det är svårt att göra "bra" drag i Munchkin, det mesta går ut på slumpen.

Personligen tycker jag inte det räcker för att det ska bli roligt, så jag är lite besviken på spelet. Har lovat mig själv att aldrig mer köpa ett "komiskt" brädspel eftersom konstruktörerna verkar tycka det är okej att ha en bristande spelmekanik om de bara har några crazy korttitlar och lite jazziga bildtexter.

Men visst, det är roliga kort.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Personligen tycker jag inte det räcker för att det ska bli roligt, så jag är lite besviken på spelet. Har lovat mig själv att aldrig mer köpa ett "komiskt" brädspel eftersom konstruktörerna verkar tycka det är okej att ha en bristande spelmekanik om de bara har några crazy korttitlar och lite jazziga bildtexter."

Tja, visst kunde man önska att strategi skulle spela en större roll än det gör, men jag hade i alla fall kul när jag spelade. Ge ett exempel på ett spel som kombinerar tur och strategi i lämpliga mängder och verkligen existerar utanför din hjärna. :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lite ego och OT.

Själv tycker jag att Munchkin är träigt, men Chez Geek av samma förlag (Steve Jacksom Games) är hur kul som helst.. Visserligen lever det nog mest på sin rolighet, det är KUL att läsa alla korten, men jag är väldigt nöjd med balansen mellan att kunna sabba för varandra och att man faktiskt kommer fram till målet någon gång..

Arvidoskortet blev riktigt smart och lyckat. Ifall du inte kan besegra honom så förvirrar han dig genom att babbla tills du slänger ett föremål och ett kort på handen. Ifall du är en hob eller dvärg så får Arvidos en modifikation på +3, för han är både hårig och lång - Extra förvirrande! :gremsmile: (Det som folk oftast anmärker på är mitt skägg -som dock är långt ifrån extraordinärt för att vara rollspelare, men det har blivit en grej nu- eller mina håriga fötter.)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
"Kneepads of Allure" bestämde vi väl att det var engångskort när vi lirade? De både rutinerade typerna (var nån av dem forumist?) fick det att verka som om de flesta gjorde så.

Hoppas jag får bättre kort nästa match, kändes som om jag kom överlägset sist nu senast. :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
""Kneepads of Allure" bestämde vi väl att det var engångskort när vi lirade? De både rutinerade typerna (var nån av dem forumist?) fick det att verka som om de flesta gjorde så."

Den store killen var visst Snurgla här ifrån forumet. Men visst fungerade deras lösning på problemet. Men Wizardens überkrafter kvarstår dock.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först: Har inte Munchkin här nu, men när wizarden charmar, får han någon level då? Annars är det ju en rätt pissig förmåga. Det är ju egentligen bara level man vill åt.

"Ge ett exempel på ett spel som kombinerar tur och strategi i lämpliga mängder och verkligen existerar utanför din hjärna."

Kommer inte på något spel med rollspelsanknytning (utom kanske Magic och Netrunner) utan mest klassiker som Scotland Yard och liknande. Riktiga spel.

Men jag måste säga att jag tycker officiella spel är rätt dåliga. Jag blir alltid besviken varje gång jag köper något, numera. Är det inte gjort av Rising Games, då är det inte värt att spela. :^)

/Rising
som borde göra allvar av sina planer på att starta en brädspelsbutik. Inte minst efter att han läst om hur alla spelar magplasket Fluxx (=fullkomligt idiotiskt och felkonstruerat spel i min åsikt) på konvent, mina spel skulle ju göra toksuccé på en gång.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Först: Har inte Munchkin här nu, men när wizarden charmar, får han någon level då? Annars är det ju en rätt pissig förmåga. Det är ju egentligen bara level man vill åt."

Tja, en av mina polare använde det på en Plutoniumdrake, plockade fem skattkort, fick två levelupkort och vann. Så visst är det en farlig förmåga.

"Men jag måste säga att jag tycker officiella spel är rätt dåliga. Jag blir alltid besviken varje gång jag köper något, numera. Är det inte gjort av Rising Games, då är det inte värt att spela. :^)"

Varför är Rising Games så hemlighetsfulla? De borde promota sina spel bättre och mer. Att sitta och spela brädspel på egen hand är ju inte särskilt kul. :gremwink:

"som borde göra allvar av sina planer på att starta en brädspelsbutik. Inte minst efter att han läst om hur alla spelar magplasket Fluxx (=fullkomligt idiotiskt och felkonstruerat spel i min åsikt) på konvent, mina spel skulle ju göra toksuccé på en gång. "

Det har jag också funderat på. Det finns ett misskött ställe i Helsingborg som jag funderat på att köpa och göra någonting vettigt av. För övrigt gillar jag faktiskt Fluxx även om jag nog föredrar hederliga gamla Uno.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Munchkin mfl

Tja, en av mina polare använde det på en Plutoniumdrake, plockade fem skattkort, fick två levelupkort och vann. Så visst är det en farlig förmåga.
Nu har jag inte heller spelat Munchikin speciellt mycket men jag är rätt säker på att en väldigt viktig regel är att man inte kan gå upp sista leveln på något annat sätt än att besegra ett monster, kolla det.

Sen när det gällde humorbrädspel rent allmänt så kan jag också säga att jag är lite besviken på sjg framförallt när det gäller munchikin (och till viss del chez geek), detta just för att jag inte tycker spelmekanismerna håller nåt vidare. Däremot har sjg gjort många andra bra spel som till exempel Knightmare Chess.

Ett företag som dock gör BRA humorspel är, enligt mig, cheapass games. De ser nämligen till att inte bara ha humor utan riktigt genomtänkta, ofta annorlunda, spelmekanismer som gör det till, visserligen inte till riktiga gamers spel men i alla fall spelbara och omspelsbara. Har långt ifrån spelat hela sortimentet men kan rekomendera både Kill Dr Lucky och The big cheese. Varning dock för "The great brain robbery" som har allvarliga mekanikproblem.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Tja, en av mina polare använde det på en Plutoniumdrake, plockade fem skattkort, fick två levelupkort och vann. Så visst är det en farlig förmåga."

Okej, det var ju klart dumt. Det jag irriterade mig mest på var att man skulle slänga ens kort på hand, vilket alltså gör förmågan bättre och bättre ju färre kort man hade, vilket ju är lite uppochnervända världen.

Jag gillar Munchkingrundidén; att man ska möta en fiende som är större än en själv och fråga sina kompisar om de vill hjälpa en. Problemet är bara att denna grundidé är rätt tarvligt utförd; det blir för få situationer där striderna funkar på det sättet. Alldeles för ofta är man antingen helt chanslös eller klarar biffen på egen hand. Om jag hade gjort spelet så hade man haft två (eller kanske till och med tre) högar, och när man gick in i ett rum så skulle man först välja hur många kort man skulle vilja slåss emot. En feting och två småttings, kanske? På så vis skulle man också ha ett kul avvägningssystem i botten och det skulle göra det hela interaktivare (och därmed mer strategiskt).

Sedan har man en massa plus/minus hit och dit i Munchkin som inte direkt tillför spelet något i det långa loppet, eftersom man ändå inte har så stor valfrihet. Man använder de grejer som man får, lixom. Jag hade föredragit om man fått samla mer, kanske att man fick fler kort på hand och behövde två alvkort för att få bli en alv. Då skulle man få samla mer istället för att bara hupp! -jag blev en dvärg! Om korten dessutom vore tudelade och hade raser på ena sidan och yrken på den andra kunde det bli en massa spännande avvägningar för spelare som planerade sina karriärval.

Och så hade jag främjat längre samarbeten istället för de flyktiga förbindelser som man har i Munchkin. Sett till att om man hjälps åt så måste man verkligen hjälpas åt på riktigt, äventyra i flera rum tillsammans. Genom att på detta sätt ge mer vikt åt samarbeten så skulle det bli så mycket roligare när man sedan sabbade för varandra. Rygghugg skall kännas, inte bara ske lite snabbt så där för att man råkat få något bra kort.

Det är inte tillräckligt roligt att svika & förstöra för varandra i Munchkin. :^)

"Varför är Rising Games så hemlighetsfulla? De borde promota sina spel bättre och mer. Att sitta och spela brädspel på egen hand är ju inte särskilt kul."

Det är mest för att när man gör ett eget kortspel så behöver man inte alltid ha en massa bilder, utan kan kludda med kulspetspenna på baksidan av visitkort och liknande. Och när man väl ritat fint på ebenholtskartong så har man ett fint spel som man absolut inte orkar scanna. Men jorå, nå't skit kommer väl förr eller senare.

Förresten, provade du mitt duellkortspel någon gång? Eller var det för krångligt så att du lät bli? Bara nyfiken.

"För övrigt gillar jag faktiskt Fluxx även om jag nog föredrar hederliga gamla Uno."

Uno är ju typ coolaste kortspelet någonsin (om man inte räknar med bluffstopp). Fluxx begriper jag inte hur man ska kunna spela ett vettigt parti med. Varje gång jag provar så blir det antingen mer Play än Draw eller Hand Size:0 eller något annat som gör att spelet urartar till patiens där någon förr eller senare konstaterar "nämen kolla, jag vann."

Jag tror att jag har gjort kanske två eller tre verkligt genomtänkta, bra och osjälvklara drag i det spelet. Någonsin. Liksom, jag förväntar mig att ett bra spel ska ge mig möjligheten att utföra sådana på löpande band i varenda spelomgång.

/Rising
som gillar idén med ett spel där man ändrar reglerna under spelets gång, men tycker att det borde ha genomförts på ett radikalt annorlunda sätt än i Fluxx. Dra kort/spela kort kan man inte variera hur som helst utan att det ballar ur. Det vore roligare om man hade olika kort som i Uno, och så hade man regler som talade om VILKA kort man kunde spela när det blev ens tur. Å så skulle alla kunna spela med olika regler. En kanske var tvungen att följa svit och lägga ett högre kort än föregående, medan en annan kanske enbart fick lägga kort av samma nummer som föregående, men å andra sidan spela ut så många kort som möjligt i en och samma runda. Osv. Förresten så skulle jag vilja ha ett Uno där varje färg hade sin egen identitet. Typ, röd skulle vara en aggresiv färg med mycket +2 Kort, gul skulle ha bokstäver istället för siffror (så att det var svårare att byta färg till och från gult), blått och grönt kunde vara kompisfärger med många dubletter i varandras nummer, och blått kunde vara fullt med Stopp och Byt Håll, osv. Det skulle göra det mycket tuffare.

Om man kunde spela ut regelkort på både sig själv och andra så skulle det finnas massor med möjligheter att både förenkla för sig själv och förstöra för andra, samtidigt som det kunde skapas massor med festliga kombinationer av mindre matematisk modell än Fluxx's förutsägbara modell "ta kort, spela kort".

Men som sagt, folk frågar mig alldeles för sällan när de gör sina spel.


(jag skojade lite i det här inlägget, en sådan här äcklig förståsigpåare och självutnämnd expert är jag ju inte i vekrligheten)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Free your mind! Flumm: The Next Generation!

Tja, jag vet hur man kan göra Fluxx bättre..
Lajvversion! :gremlaugh:
Jag har börjat spåna seriöst på detta, och tänker mig kort i dessa klasser:

Förutsättningar - Miljö och sådant. Exempel: Rymd.
Händelser: Saker som händer, ska hända eller har hänt i bakgrunden. Exempel: Mordhistoria.
Föremål: Kortet, ett annat föremål, eller en spelare förvandlas till något. Exempel: Bröd.
Intriger: Hemliga mål för spelarna. Exempel: Mörda någon.
Adjektiv: Ja, adjektiv. Kan spelas på samma sätt som Föremål. Exempel: Snabbt.
Roller: Som en blandning av Föremål och Adjektiv, kanske man ska skippa den här kategorin?

Sedan behövs bara regler för att spela ut kort, och vem som faktiskt ska vinna, och ifall man ska använda korten rakt av, eller som punkter att berätta en historia utifrån - Tillexempel kortet "Ridderlighet" - Gör det någon ridderlig, eller tillåter det spelaren att förändra miljön eller handlingen på ett sätt som innefattar ridderlighet?

Åh, och när spelet börjar så är man sig själva i ett rum, som verkligheten alltså.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Free your mind! Flumm: The Next Generation!

"Tja, jag vet hur man kan göra Fluxx bättre..
Lajvversion!
Jag har börjat spåna seriöst på detta, och tänker mig kort i dessa klasser:"


Oj! Första gången jag hörde talas om Flumm så brydde jag mig faktiskt inte. "Typiskt ogenförbar Arvidos-idé" muttrade jag för mig själv och snörpte på munnen, men tji! Avfärdandets fula demon slog mig på skallen, för det är faktiskt inte alls någon dum idé.

Förutsättningar hänger dock på något sätt ihop med Föremålen; vad är det för roligt med att veta att man är på en "öde ö" om man måste vänta tills man får upp ett speciellt kort innan man kan ta upp en kockosnöt att hålla i?

Om jag vore du skulle jag åtminstone överväga att antingen köra en friflummig variant där man tar föremålen för givna efter att ha spelat ut ett Miljö-kort (om man vet att man är i ett rymdskepp så kan man ta fram strålpistoler och ljussablar utan att behöva särskilda kort för det) eller en mer praktisk variant där Miljön byggs upp av föremålen. (När man börjar spela ut Svärd, Yxor, Skattkistor och Artefakter så blir det mer och mer sagostämning och man kan liksom börja känna hur man alltmer förflyttar sig till en fantasyvärld.)

"Adjektiv: Ja, adjektiv. Kan spelas på samma sätt som Föremål. Exempel: Snabbt.
Roller: Som en blandning av Föremål och Adjektiv, kanske man ska skippa den här kategorin?"


Skippa dessa tu. "snabbt" är förresten ett Adverb [Sture Allén mode:off]. När det gäller rollen kan spelarna få utge sig för att vara vad de vill, beroende på vad de har för Intrig.

Jag tänker nämligen på leken "Offer, Mördare och Polis" där man hade tre lappar som man lottade ut och sedan tog sig varsin vattenpistol (el. dyl):

Offret: Han fick inte skjuta med sin pistol.
Mördaren: Han skulle döda Offret, och fick enbart skjuta en enda gång.
Polisen: Skulle skydda offret, Kunde skjuta hur många gånger som helst.

Den där leken var ashäftig, det var meningen att offret skulle fråga någon "är du polisen? Jag tror en mördare är ute efter mig!" men det kunde ju lika gärna mördaren fråga. Man visste aldrig. Ena gången blev det omedelbar eldstrid på en gång, nästa parti var avvaktande och full med missförstånd. Det där spelade vi med flera poliser och en Psykopat (kunde skjuta hur många gånger som helst. Dödade han fler än tre så vann han) och det kunde bli skitahäftigt, folk låtsades vara både det ena och det andra och partierna avlöste varandra på löpande band. (Mördaren kunde se vem som inte sköt mot psykopaten och på så vis lista ut vem som var offret)

Varför säger jag detta? Jo, alltså, det var roligt att man själv visste vad man var för en, och sedan kunde ha en annan roll officiellt. Men det roliga var alltså att man fick hitta på denna själv.

/Rising
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Den store killen? Hmmm... Okej då. =)

Tja, det är alltid en fråga om vad man får för det, och hur ofta det används. Som jag ser det så spelar det inte mycket roll om det aldrig används (en gång medan vi spelade), och dessutom får wizards inga levlar för det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
"Jag gillar Munchkingrundidén; att man ska möta en fiende som är större än en själv och fråga sina kompisar om de vill hjälpa en. /.../ Sedan har man en massa plus/minus hit och dit i Munchkin som inte direkt tillför spelet något /.../ ...istället för att bara hupp! -jag blev en dvärg!"
Jag vill ju liksom inte mucka gräl eller något, men du verkar helt ha missförstått hela grundidén med Munchkin.. Det är ju att man ska kobolda sig som satan, eller snarare att spelet går ut på att kobolda sig så mycket som möjligt.. "Näe, nu vill inte jag vara dvärg längre.. Jag vill vara alv".. "Jag vill ha stora tvåhandsvapen, trots att jag är halvlängdsman".. "Jag vill också vara tjuv".. En kommentar från vår ärkekobold i gänget när vi spelade Munchkin och när en spelare spelade ut munchkin-kortet.. *gnällig röst* "Jag vill också vara munchkin".. Vi andra spelare tittade på varandra och log.. Alla tänkte nog samma sak (killen har inte fattat driften med regelutnyttjare utan spelar bara för de roliga texterna).. Alla plus hit och dit en en drift med DnD och fråga sina kompisar om de vill hjälpa en är ju en rolig grej, det kan jag hålla med om, men det roliga är inte att man kan samarbeta.. Näe, det är ju givetvis att bråka om skatterna som man får efter att ha klubbat ner monstret!

Jag kan hålla med om att det blir lite långtradigt i början när man bara får stryk av alla monster, dock.. Dessutom blir det väääldigt långtradigt om man är fler än 4 spelare.. :gremmad: Vi kör med regeln att när korten tagit slut i någon hög så vinner de(n) som har högst level (vi spelar med expansionssetet)..

"Det är inte tillräckligt roligt att svika & förstöra för varandra i Munchkin."
Det är inte tillräckligt ofta det händer i alla fall.. Ibland har vi har suttit i närmare 10-15 minuter och bara tjafsat, kastat kort, fejkat att man har haft bra kort, bildat pakter, hotat med mera.. Det är de stunderna som är riktigt kul..

För att svara på en annan sak som du skrev i ett annat inlägg (en ovana jag har).. Magikernas syfte är att man ska få saker och sälja dem.. Kombinera det med halvlängdsmannen så stiger du i level väldigt snabbt (en lite för bra kombo).. Att halvlängdsmannen får -1 på alla flyktslag spelar då ingen roll om denne är magiker, för man charmar alla monster istället.. Dessutom är det kul att "teama" och med kravet "Jag tar alla dina skatter".. Sedan är det bara att slänga sina kort, charma monstret, ta skatterna och snuva den andre spelaren på en level.. Den taktiken funkade bara en gång hos oss och aldrig mer.. Undrar varför.. :gremsmile: Speciellt kul är det när man kan boosta på sitt eget monster med +10-korten och sedan klona den.. Många skatter blir det.. Det buggiga med magikern är att den alltid har kort på handen, då den alltid får skatter..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som rev sönder sitt "Kneepads of Allure"-kort
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"snarare att spelet går ut på att kobolda sig så mycket som möjligt.. "Näe, nu vill inte jag vara dvärg längre.. Jag vill vara alv".. "

Det är precis den känslan jag skulle vilja få fram! Det funkar ju inte om man nästan aldrig får chansen, utan bara får något raskort då och då och inte har någon egentlig valmöjlighet. Jag skulle vilja ha mer av ras- och yrkesförflyttningar och sånt kul.

"men det roliga är inte att man kan samarbeta.. Näe, det är ju givetvis att bråka om skatterna som man får efter att ha klubbat ner monstret!"

Håller med, så det är den delen jag skulle vilja fästa större tonvikt på. Så att man har mer att bråka om, och fler möjligheter att ryggdolka varandra efteråt. För att få till den känslan måste samarbetena bli viktigare (såsom Munchkin är utformat idag så klarar man sig ofta utan samarbete och behöver inte vara så rädd för eventuella tjuvknep från motspelarna.)

Men okej, jag har ju inte gjort mitt eget spel ännu, så det är ju svårt att veta hur det skulle funka i praktiken.

/Riz
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag har tyvärr bara spelat Munchkin en halv gång än så länge, men det var faktiskt så som du vill att det ska fungera jag tyckte det gjorde. När jag var tvungen att lämna partiet så hade jag lyckats ta mig upp en en väldig hög level och ha en hel del gp har jag för mig, utan att ha nästan en enda pryl. Detta genom att jag friskt utnyttjade möjligheten att ta hjälp och backstabba folk. Att jag antagligen hade fettorskat om jag fortsatt spela pga för lite grejer är en helt annan sak.

Däremot så var det något jag tyckte fattades som gjorde att jag inte fastnade för spelet, vad kan jag dock inte sätta fingret på. Möjligen att spelmotorn inte tillät så mycket olika saker att göra, det blev mest dra ett kort och lägga ett kort i många fall, så när man inte var igång med att rollspela sina drag blev det ganska tråkigt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
"snarare att spelet går ut på att kobolda sig så mycket som möjligt.. "Näe, nu vill inte jag vara dvärg längre.. Jag vill vara alv".. "

Det är precis den känslan jag skulle vilja få fram!
Vi brukar försöka rollspela fram den känslan, alltså dra någon kommentar när vi lägger fram korten.. Kanske låter lite knäppt, särskilt när vi är "relativt koboldiga" när vi spelar rollspel..

"Håller med, så det är den delen jag skulle vilja fästa större tonvikt på. Så att man har mer att bråka om, och fler möjligheter att ryggdolka varandra efteråt."
Jag tycker den finns, men knåpa på dina kortspel du bara.. Jag ser fram emot att testspela dem.. Hmmm.. Förresten.. Har du någonsin gjort klart ett av dina kortprojekt så man kan ta en titt på dem? :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som lät lite negativ i förra inlägget och tycker det är skönt att Rising tog det så bra
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Han som lät lite negativ i förra inlägget och tycker det är skönt att Rising tog det så bra "

...till skillnad från Matrix-tråden? :^) Där var jag Buttermeister 2000. He he, nä, jag gillar din kritik. Den är ofta oväntad och kommer innanför min gard, även om du säger enkla och okrångliga saker, jag måste tänka till för att bemöta den. Så fortsätt du bara.

"Förresten.. Har du någonsin gjort klart ett av dina kortprojekt så man kan ta en titt på dem?"

Jorå, men de är handritade kort, eller bara visitkort med kulspetstext på, så det är lite svårt att låta dig få prova på dem. Men jag har bokstavligt talat flera hundra (nja, men upp emot tio-tjugo är det allt) kortspel liggandes i olika lådor här hemma.

Men håll ut, jag har storskaliga planer på nedladdningsbara kortspel.

/Rising
har alltid storskaliga planer, men förverkligandet brukar det gå sämre med.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Personligen tyckte jag Munchkin tog alldeles för lång tid. Iofs har jag bara spelat det en gång, och jag föredrar mer inlevelse-orienterade spel (Dippy, Junta), så det kanske helt enkelt inte är min grej.

Men jag har ju faktiskt spelat Magic en gång i tiden, så jag förstår inte varför... kortspel som kortspel, borde det väl vara?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Free your mind! Flumm: The Next Generation!

Förutsättningar hänger dock på något sätt ihop med Föremålen; vad är det för roligt med att veta att man är på en "öde ö" om man måste vänta tills man får upp ett speciellt kort innan man kan ta upp en kockosnöt att hålla i?

Heh, sant, även om jag vill att det ska kunna bli knasigt, som det blir i Fluxx.. Gående brödskivor och vikingar i rymden, till exempel.. :gremwink: Man får väl helt enkelt lämna mer till spelarnas tolkning, precis som du skriver angående identiteten.
Det ska alltså kännas mer som en lek än ett spel.. Och ja, nu SKITER jag i dina definitioner och bara pratar på spontant.. :gremwink: Nåja, kanske inte mer som en lek än ett spel, men det roliga ska vara viktigare än tävlandet iallafall..

Man kan ju köra med mer generalla kort som "Ridderlighet" som kan bli en riddare, en brandman, osv, och "Vapen" som kan bli strålpistol, svärd eller sax..

Någon form av beskrivande kort skulle nog vara trevligt ändå, eller ska man kanske bara köra med "begreppskort" som Ilska, Smärta, Ridderlighet, osv, så får man tolka vad man vill av dom? Tja.. Som jag ser det så är det roligast att lyckas med ett helt fritt system, men det blir i praktiken oftast roligare med ett åtminstone något styrt system..

Men regler ska förstås kunna ändras.
Hmm, kanske man ska kunna ändra regler för att spela ut kort även i Flumm? Sätta upp förutsättningar, osv..
Jag tänker vidare.


Arvidos, som insåg att han inte kan kräva att Rising svarar i hans tråd förrän han svarar Rising.. hint, hint :gremwink:
 
Top