Nekromanti Munchkin Templates from Hell

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Ok, lite provocerande titel ;)

Jag har ett längre tag funderat på hur man sätter de där ECL-värdena egentligen. Ex verkar många templates ha fått för tok för låga ECL. Listar några officiella templates från MM så ser ni vad jag menar. Alla dessa templates har ECL 3. Förenklat sagt, en spelare får offra 3 levels för att spela en karaktär med en av dessa templates. Ska en level 4 (eller rent utav level 3 om han saknar yrke) karaktär verkligen kunna ha en Breath Attack på 6 D10, vad tycker ni?

Half-Celestial:
* +4 Str, +2 Dex, +4 Con, +2 Int, +4 Wis, +4 Cha.
* 75 % chance of Flight Ability.
* +1 Natural Armor.
* Light at will.
* Spell-like abilities that increases with level; Protection from Evil 3/day, bless, etc.
* Low-light Vision.
* Immunity to Acid, Cold, Disease and Electricity.
* +4 racial bonus on saves vs Poison.

Half-Dragon:
* +8 Str, +0 Dex, +2 Con, +2 Int, +0 Wis, +2 Cha.
* Flight Ability if base creature is Large or have wings if smaller.
* Increased Hit Die.
* +4 Natural Armor.
* Bite and Claw Damage (1d6 and 1d4 for medium-sized creatures).
* Breath Weapon based on Dragon Variety; 6d4 Acid for Black Dragon, 6d10 Fire for Red, 6d8 Cold for Silver, etc.
* Low-light Vision and Darkvision 60 feet.
* Immunity to Sleep and Paralysis.
* Immunity based on Dragon Variety; Acid for Black, Electricity for Blue, Fire for Red, etc.
* Access to Dragon Feats.

Half-Fiend:
* +4 Str, +4 Dex, +2 Con, +4 Int, +0 Wis, +2 Cha.
* 50 % chance of Flight Ability.
* +1 Natural Armor.
* Bite and Claw Damage (1d6 and 1d4 for medium-sized creatures).
* Spell-like abilities that increases with level; Darkness 3/day, etc.
* Darkvision 60 feet.
* Immunity to Poison.
* Resistence 20 to Acid, Cold, Electricity, and Fire.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Kan man ha tre halvor? =)

=)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dilandau on 2001-07-03 18:33.</EM></FONT></P>
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Half-Medusa, värst av dem alla?

Ooh, glömde Sean K. Reynolds egen Half-Medusa Template. <url>http://www.seankreynolds.com/rpgfiles/halfmedusa.html</url> Även denna template är på ECL +3. Tror den t.o.m. slår Half-Dragon i effektiv attack förmåga. Petrifying Attack kan förstena en varelse om den misslyckas med ett save. Igen, ska en level 4 karaktär kunna ha en sådan här maffig förmåga att sänka motståndare? Eftersom det är S.K.R. som hittat på ECL systemet så antar jag att ECL-värdet på +3 är korrekt. Fattar dock inte hur det beräknats för 5 öre.
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Kan man ha tre halvor? =)

Heh, Jag har på allvar haft spelare som velat spela en Half-Human/Half-Fiend Werewolf.

När han förstod att det skulle kosta honom totalt 6 levels lätt det annorlunda. Då var hela spelet skit /images/icons/laugh.gif Uppenbarligen skulle en sådan karaktär bli kortlivad i en kampanj och jag har svårt att tänka mig att de andra spelarnas karaktärer ens skulle vilja ha med en sådan paria att göra. Dock tycker jag det är kul att ibland låta folk göra sådana här vansinniga karaktärer och sedan se dem lida när de får känna av de brutala konsekvenser deras karaktärval har i kampanjen /images/icons/crazy.gif
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Re: Kan man ha tre halvor? =)

Vi har sällan "extrema" karaktärer i min grupp. Förmodligen just för att folk vet hur pass mobbade de skulle bli av DM. =)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Re: Half-Medusa, värst av dem alla?

det låter aningen överdrivet på lvl4, det håller jag med om. Men å andra sidan _ska_ ju "half-varelser" vara mäktigare än normala karaktärer.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
hehe

jag leder en minikampanj med tre spelare, en half-orc en tiefling och en half-drow.. fatta att den gruppen skickar in sin half-orc fighter för att sköta de sociala kontakterna :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Kan man ha tre halvor? =)

Jag lät en spelare spela en vampire monk en gång. Det gör jag inte om.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Re: hehe

*lol* Det är klockrent!!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Glöm inte att du ger upp *allt* som har med leveln att göra när du tar en template. Iofs kan jag tänka mig att blåsvapnet är lite överdrivet (en variant kan ju vara att man får en skadetärnings blåsvapen per level, upp till sex tärningar), men att traggla på level 2 med magic missiles som gör 1d4+1 i skada när gruppens andra trollkarl precis börjat hutta fireballs á 5d6 måste kännas lite sunkigt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Förlorar man inte flera levels än så?
I DMG finns det en tabell över "monsters as PCs" och om jag minns rätt förlorar man rätt mycket. Åtminstone om man spelar som en minotaur (CR 4) utan levels motsvarar det väl lvl 8? (jag har lånat ut DMG så jag kan inte kolla om det stämmer). Det kan ju hända att det är annorlunda för templates (jag har haft fel förr).

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Hela kända ECL Listan

Ok, här följer de ECL som jag känner till från officiella källor (främst DM's Guide och FR CS). Om ni vet några andra får ni gärna kompletera. Ange gärna källan också ;)

Goblin +0
Hobgoblin +0
Kobold +0
Orc +0

Aarakocra +1
Air Genasi +1
Aasimar +1
Earth Genasi +1
Fire Genasi +1
Hybsil +1
Litorian +1 (by Monte Cook)
Siv +1
Tiefling +1
Water Genasi +1

Drow +2
Duergar +2
Fey'ri +2
Githyanki +2 (Bruce Cordell)
Githzerai +2 (Bruce Cordell)
Gnoll* +2
Lizardfolk* +2
Shade +2
Troglodyte* +2

Bugbear* +3
Half-celestial** +3
Half-dragon** +3
Half-fiend** +3
Half-medusa** +3 (by Sean Reynolds)
Svirfneblin +3
Werewolf** # +3

Blink dog* +4
Pixie*** +4
Werebear** ## +4

Centaur* +5
Ogre* +5
Satyr* +5
Thri-kreen* +5 (Bruce Cordell)

Kir-lanan* +6 (errata)
Unicorn* +6

Wemic* +7

Minotaur* +8
Troll* +8

Ogre mage* +9

Alaghi* +11

Hill Giant* +12

* These races have more than 1 Hit Die. (Characters receive one level in the "Monster Class" for each extra Hit Die. DM's Guide)
** Choose a standard race for the creature's base race.
*** Can't cast Otto's irresistable dance.
# Character must be at least 2nd level.
## Character must be at least 6th level.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Half-dragon dragon!

Min favorit-kombination. :)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Iofs kan jag tänka mig att blåsvapnet är lite överdrivet (en variant kan ju vara att man får en skadetärnings blåsvapen per level, upp till sex tärningar)"
Hur många gånger kan man använda fanskapet?

Själv har jag fundrat hur man skulle kunna minska fördelarna för att minska behovet av ECL så mycket som möjligt.

Gamla Player Creature serien till D&D (Tall Tales of the Wee Folk, Top Ballista, The Sea People och Night Howlers) krånglade sig med gradvis ökad skada från naturliga attacker etc för att man skulle kunna spela fölk med fenigt många naturliga förmågor och höga värden, som t.ex. treants, nagpas och sfinxer...

Nu hade de tillgång till metoden med olika mängder xp för att öka i level, vilket inte finns och nog inte bör finnas i D&D3 för enhetlighetens skull, men ändå...

Nightowl, som funderat på Lizardfolk som PCs i en lite annorlunda kampanj...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top