Nekromanti Multiclassing characters

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nu reder jag ut det här:

Ja..

Jaja... IMHO är det totalt vansinnigt. Om man jobbar som ranger i 15 år så borde man bli bättre ranger. Inte bättre bard, munk, paladin eller wizard.

Om en paladin verkligen VILL jaga illrar i 15 år så...

Det är väl vad guden vill som räknas? Paladinen är ju, som du säger, kallad.

För att genom att ta en level som fighter så följer du inte ditt kall.... så enkelt är det..

Men varför är det att svika sitt kall? Man blir ju en bättre "banka på gudens fiender person", vilket ju är hela kallet.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En kaotisk paladin är inte en paladin... det är en religös kämpe.. något som i d&d inte är samma sak..

"Åh, titta mamma, en paladin!"
"nej,nej... Det där är en Religiös kämpe"
"Jaha, vad är en paladin då?"

Man kan definiera sig ur många trångmål utan att uppnå något särskilt konstruktivt. /images/icons/smile.gif

reglerna ska följas på ett sätt som bara LG karaktärer kan göra det...

Så hur gör neutrala eller kaotiska gudar då? Jag gissar att de enligt din terminologi får nöja sig med "religiösa kämpar som får specialförmågor av sin gud för att vara effektivare" till skillnad från de fina "Lawful"-gudarna som kan ha riktiga Paladiner (som _också_ är "religiösa kämpar som får specialförmågor för att bli effektivare").
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Nu reder jag ut det här:

kallet är att kämpa för guden.. inte att bli den bäte kämpen..

men visst.. LITE knasigt är det.. men det struntar jag i.. levelsystemet är mer overkligt än det här...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
att multa till barbar är så coolt det kan bli.. helst från att ha varit wizard :o)

men visst är det lite konstigt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
Re: Nu reder jag ut det här:

Detta är en hopplös diskusion men det har aldrig hindrat någon förr.

>Paladinen tappar bara sina förmågor om hans alignment skiftas.
Visst. Då är det helt kört, men han kan också bli av med sina krafter, dvs blir en vanlig warrior, temporärt om han utför handlingar som går emot hans tro (inga småsaker givetvis). Då är det quest-time!

Tänk på att en paladins speciella förmågor inte är färdigheter, utan direkta åkallanden av sin guds krafter.
Så har man slarvat med sina morgonböner skall man inte räkna med att nästa "lay on hands" kommer att funka. *grin*

Men var och en får ju tolka reglerna på sitt sätt.

Min tolkning:
Om en paladin vill jaga illrar i 15 som ranger så visst.
Men hans paladin-levels kommer att hanteras som warrior-levels och det vill till en hejdundrandes quest när han vill gå tillbaks till att vara paladin.
Ett bra upplägg för rollspel. :)


// Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
javisst.. det är inte konstruktivt.. men det är så som det är.. i alla fall å jag har tolkat d&d paladinen.. om jag håller med? vet inte.. jag kör med de regler som finns, för jag orkar inte undersöka om det är "realistiska" eller där för att balansera..

neutrala och kaotiska gudar... humm.. tror de har paladiner också.. vet inte hur det funkar dock..

jag är egentligen inte en paladin-kille :o) har aldrig spelat det..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Nu reder jag ut det här:

ungefär så har jag också tänkt... alltså att han kan återgå till paladin efter en jätte-quest.. dock har jag aldrig ställts inför problemet..

Men jag låter en paladin som bara slutar vara paladin behålla sin krafter.. om han inte blir ond eller skiftar alignemnt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<I>för jag orkar inte undersöka om det är "realistiska" eller där för att balansera</I>
Om du inte orkar, så kan jag tala om det för dig:
Varken eller. De är där därför att "någon/några" på TSR tyckte att så ska en paladin vara, och någon på WotC höll med. Kort sagt, du kan såga bort den regeln utan fler effekter än att du behöver mippla med <I>Detect Evil</I>- och <I>Smite Evil</I>-förmågorna.

Feliath - använder regelsågen ofta
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Håller inte med er två om att det är konstigt. Man bestämmer sig i stort sett för att bli bärsärk. Inte skummare än att bli soldat, ur min synvinkel.

Feliath - Wizard/Sorceror/Bard/Cleric
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Lawfulgood gods har Paladins
Neutralgood gods har Rangers med nån spec förmåga
Chaoticgood gods har inget, vem orkar bry sig om organisation o sånt tjafs när man kan festa o slåss som man vill

Lawfullevil o Chaoticevil har sina anti paladins

Dougald
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Själv kan jag inte reglerna men det jag kan säga är att du bara ska strunta i multiclasses, det är jobbigt och onödigt. Ett yrke räcker gott och väl. Varje gång jag ahr spelat och någon har varit multiclass så har det varit för att den personen varit något av en kobold.
 
Top